Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Is het practisch noodzakelijk om te spenen? Zo te lezen blijven beide thuis in dezelfde kudde staan (na het spenen), tenzij dit een hengstenveulen is (mogelijk vruchtbaar vanaf 8-9 maanden) of veulen de merrie leegtrekt, is spenen niet iets wat moet. Meestal doet mama dat vanzelf wel en dan droogt de melk ook eigenlijk vanzelf op. Spenen omdat iedereen dat doet op zeg 6 maanden, is gewoonte ivm bv opfok, paar maanden langer bij mama is qua ontwikkeling geen bezwaar (misschien wel beter juist).
ClauH schreef:Hoe staan ze nu, in een kudde?
Voor het veulen is het fijn om in de bekende kudde te blijven en de moeder weg te halen.
Ook dat kan je uitbouwen.
Shanna schreef:Grappig dat de ervaringen zo verschillen. Ik heb mijn merrie en (merrie)veulen destijds nooit gespeend, wel dat ze op een gegeven moment (op de leeftijd van 6 maanden) een eigen box kregen, maar overdags stonden ze nog steeds bij elkaar. Mijn veulen is gewoon keurig optijd gestopt met drinken bij de merrie en ik had dus niet eens een jaarling die nog de uier op zocht. Ik geloof dat het met 6-8 maanden afgebouwd werd en stopte. Zonder spanningen of stress dus.
Fijn dat deze methode bij zowel merrie als veulen goed werken voor jullie! Hopen dat ze snel weer aan huis staat, is toch wat praktischer haha!