Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 14:56

Weet hier toevallig hoe het zit, voorrdat ik onvoorbereid bij mijn werkgever aan de bel hang.

Vorig jaar november ben ik op mijn werk uitgevallen ivm burnoutklachten en daarbovenop een depressie. Hier ben ik nog steeds voor onder behandeling en ik heb mijn werkzaamheden nog niet kunnen hervatten. Dit betekent nu wel dat ik vanaf december een jaar arbeidsongeschikt thuis zit, ik ben tijdelijk 100% afgekeurd door de bedrijfsarts, met als gevolg dat ik gekort ga worden op mijn salaris.

Echter raakte ik onverwachts in verwachting. Nu vraag ik mij dus af of de 16 weken zwangerschapsverlof ook onder de 52 weken ziekte vallen of dat deze er eigenlijk buiten horen te vallen en ik nu te vroeg gekort word op mijn salaris. Weet iemand toevallig hoe dit zit? Mijn verlof begon in september en eindigd in januari. In die tijd heb ik dus ook eigenlijk geen mogelijkheid gehad om te herstellen en mij beter te melden. Daarom twijfel ik zelf nu een beetje of de procedure wel goed verloopt?

Hoop dat het duidelijk is en of er hier iemand weet hoe het zit?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:02

Tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof krijg je een uitkering van het UWV. Dit merk je overigens niet, want dit loopt via je werkgever. De hoogte van deze uitkering wordt gebaseerd op je dagloon, zie ook: https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... anger-wazo Dus dat is het loon wat je verdiende voordat je ziek werd.

Ben je tijdens je verlof gekort of gaat dat nog gebeuren?

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 15:09

Ja precies, dat het via het UWV loopt nu ben ik van op de hoogte. Ik kreeg echter vandaag een brief dat ik per december gekort ga worden. En dat valt binnen mijn verlof en dus binnen de UWV uitkering?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:14

Ja klopt, dan zou ik even contact opnemen met je werkgever, want dat hoort niet. Pas na je verlof (als je nog steeds arbeidsongeschikt bent) kan je gekort worden.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:18

Die 16 weken verlof tellen niet mee voor je ziekte zeg maar.
Dus die 16 weken moet je je volledige salaris krijgen. Als het gaat om ziek uit dienst na 2 jaar dan komt daat dus ook nig 16 weken bij omdat verlof niet meetelt in je ziekte jaren.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:25

Ziekte door zwangerschap valt onder een aparte uitkering via uwv. Laat je werkgever contact opnemen met het uwv

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 09:09

Bedankt voor jullie reacties, ik ga er achteraan!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:34

krijgen jullie gewoon jullie volledig loon doorbetaald?
Hier is dat maar 60 procent van je loon.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 09:48

dromertje2 schreef:
krijgen jullie gewoon jullie volledig loon doorbetaald?
Hier is dat maar 60 procent van je loon.


Tijdens ziekte? Het eerste jaar wel, daarna 70%.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 09:55

Amai, hier 1ste maand bij bediendecontract 1 maand loon die werkgever moet betalen, bij arbeider 2 weken en daarna is het de ziekenkas die je een uitkering geeft maar dat is 60 procent van je loon en tegenwoordig zitten ze je snel achter de veren dat je terug gaat werken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:05

Ja dat had ik ook , het is niet anders he!
wees blij dat je niet in india woont daar heb je zulke regels niet!

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:23

Antwoord op je vraag heb ik niet maar vroeg me eigenlijk af hoe het zit in Nederland als je 100% arbeidsongeschikt bent gedurende een jaar tegenover een mogelijk ontslag.
Als de preventie arts in Belgie je volledig afkeurd na een jaar dan kan de werkgever over gaan tot ontslag zonder vergoeding. Weliswaar enkel alleen mogelijk bij langdurig ziekte en bij controle preventie arts.

@Dromertje: Bij een arbeider in Belgie moet de werkgever je 4 weken uitbetalen. Eerste 7 dagen aan 100% erna 7 dagen aan 85 % dan vanaf 15 tot 30 ongeveer nog 40%. Bij bediende is het idd 30 dagen. Bij beide val je erna dan volledig op ziekteuitkering die inderdaadnog net geen 60% haalt van je werkelijk loon.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:48

Kaygee schreef:
dromertje2 schreef:
krijgen jullie gewoon jullie volledig loon doorbetaald?
Hier is dat maar 60 procent van je loon.


Tijdens ziekte? Het eerste jaar wel, daarna 70%.


Met een kanttekening dat dit niet verplicht is. Ik kreeg van de eerste dag ziekte nog maar 70%. Het eerste jaar 100% is puur goodwill van je werkgever.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:58

JustMeKV schreef:
Antwoord op je vraag heb ik niet maar vroeg me eigenlijk af hoe het zit in Nederland als je 100% arbeidsongeschikt bent gedurende een jaar tegenover een mogelijk ontslag.
Als de preventie arts in Belgie je volledig afkeurd na een jaar dan kan de werkgever over gaan tot ontslag zonder vergoeding. Weliswaar enkel alleen mogelijk bij langdurig ziekte en bij controle preventie arts.

@Dromertje: Bij een arbeider in Belgie moet de werkgever je 4 weken uitbetalen. Eerste 7 dagen aan 100% erna 7 dagen aan 85 % dan vanaf 15 tot 30 ongeveer nog 40%. Bij bediende is het idd 30 dagen. Bij beide val je erna dan volledig op ziekteuitkering die inderdaadnog net geen 60% haalt van je werkelijk loon.

In NL mag een werkgever je niet ontslaan tijdens ziekte
Je contract kan aflopen bij een tijdelijk contract en dan kunnen ze Er voor kiezen dit niet te Verlengen
Maar ontslaan mag niet
Na 1 jaar mogen ze je salaris verlagen naar 70%
En na twee jaar kun je wel uit dienst ,maar dan ga je idd over op UWV (ziek uit dienst etc met uitkering ed )
Hierbij moet wel weer aan allerlei voorwaarden voldaan worden trouwens

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Minder loon ivm langdurig ziek tijdens zwangerschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:26

Je verlofperiode wordt van je ziekteperiode afgetrokken, dus in die periode heb je recht op 100% salaris.
Na je verlof gaat je ziekteperiode weer door.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 15:17

xLes schreef:
Kaygee schreef:


Tijdens ziekte? Het eerste jaar wel, daarna 70%.


Met een kanttekening dat dit niet verplicht is. Ik kreeg van de eerste dag ziekte nog maar 70%. Het eerste jaar 100% is puur goodwill van je werkgever.


Zal CAO gebonden zijn denk ik. Gelukkig verder geen verstand van en hoop dit ook nooit meer mee te maken.

Dank quellian