Afscheid van speen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:36

Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.

Of nagelbijt spul op de speen smeren waardoor de speen niet lekker is. En dan vertellen als je te oud bent wordt de speen niet meer lekker.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:51

De natuurlijke speenleeftijd voor kinderen ligt tussen de 4 en 7 jaar, zolang ze er nog geen spraakproblemen door krijgt zou ik hem in ieder geval in de nacht aan blijven bieden. Zuigen bied troost en geborgenheid en zo te horen heeft ze dat nog nodig.

Ik zou zeker je kind geen schaamte aanpraten of werken met een beloningssysteem.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:54

Anoeska27 schreef:
De natuurlijke speenleeftijd voor kinderen ligt tussen de 4 en 7 jaar, zolang ze er nog geen spraakproblemen door krijgt zou ik hem in ieder geval in de nacht aan blijven bieden. Zuigen bied troost en geborgenheid en zo te horen heeft ze dat nog nodig.

Ik zou zeker je kind geen schaamte aanpraten of werken met een beloningssysteem.

Dit gaat toch over borstvoeding :o? En niet over het gebruik van fopspenen die niet zo anatomisch zijn als een tepel.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 02-11-18 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:54

Wij hebben eerst een regel bedacht dat het speentje op de slaapkamer moest blijven en daar op een plank lag waar hij niet bij kon. Als hij dan s avonds naar bed ging kreeg hij hem terug. Duurde even voor hij het allemaal goed vond maar het was echt even doorzetten en niet toegeven. Daarna hebben ik een speen gekocht die hij echt niet fijn vond. Is 1 met een harde speen ipv een zachte. Ik gaf hem die. En hij zei meteen bah. We hebben hem verteld dat hij nu groot was en dat hij daarom speentjes niet meer lekker vond en dat speentjes voor baby's was. Hij mocht elke nacht dat hij zonder speen sliep een sticker plakken en na een week heeft hij hem zelf weg gegooid en kreeg hij in ruil daarvoor een cadeau. Hij had moeite om in slaap te komen maar we bleven bij hem zitten tot hij sliep. 2 nachten werd hij even wakker daarna ging het goed

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:55

Vooral stoppen met de ene na de andere tactiek uitproberen. Het Sinterklaas-verhaal, stickers, ruilen, beloningen.. Natuurlijk leert dat kind dan als je maar hard en lang genoeg brult, je vanzelf je zin krijgt. Kies 1 manier en blijf daarbij. Niet dit en dat en dat.

Daarbij ben ik voor de korte pijn: met Sinterklaas gedaan. Ze heeft dan een maand mentale voorbereiding. Laat haar bij elk schoentje zetten er een speentje in doen, dat ze zelf kan afbouwen. De favoriete speen mag als laatste weg, op het moment supreme. Misschien een buurmeisje, die toch als Piet is vermomt, de cadeautjes laten brengen en het speentje in ruil meeneemt? Met een oproepje hier of op facebook vind je vast wel iemand. Gewoon aan de deur: alsjeblieft-dankjewel. Niet te groots. Grote berg cadeau's en het leed is geleden.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:57

DiantaM schreef:
Anoeska27 schreef:
De natuurlijke speenleeftijd voor kinderen ligt tussen de 4 en 7 jaar, zolang ze er nog geen spraakproblemen door krijgt zou ik hem in ieder geval in de nacht aan blijven bieden. Zuigen bied troost en geborgenheid en zo te horen heeft ze dat nog nodig.

Ik zou zeker je kind geen schaamte aanpraten of werken met een beloningssysteem.

Dit gaat toch over borstvoeding :o? En niet over het gebruik van fopspenen die niet zo anatomisch zijn als een tepel.

Borstvoeding gaat rond die leeftijd ook niet meer echt over de voeding, maar over troost en geborgenheid door het zuigen. Je hebt hele anatomisch gevormde spenen overigens als je wat verder kijkt dan de standaard drogist.

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:02

Mijn zoon was een keer ziek en moesten wij naar de huisarts , eenmaal daar zegt de beste man heb jij een speen ? ja knikte mijn toen 4 jarige zoon . zegt de huisarts "daar wordt jij ziek van " eenmaal thuis ging de speen de prullenbak in en heb hem niet meer gehoord ;)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:09

Nwktje schreef:
Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.


Meen je dit serieus? >;)
Op zo'n jonge leeftijd al meegeven dat wat je doet niet 'hoort' en dat alleen omdat een meisje van 4! Jaar troost vindt in een speen...
Ik schrik hier echt van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:11

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:13

Het praat ook gewoon moeilijk met zo'n ding in de mond.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:17

Saskia9 schreef:
Nwktje schreef:
Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.


Meen je dit serieus? >;)
Op zo'n jonge leeftijd al meegeven dat wat je doet niet 'hoort' en dat alleen omdat een meisje van 4! Jaar troost vindt in een speen...
Ik schrik hier echt van...


Ja dat meen ik, wanneer een kind kiest om zijn speen weg te leggen ziet hij/zij ook niet meer als een troost. Een troost kan een kind ook op een andere manier vinden.

Daarnaast vind ik, hoe moeilijk het ook is en dat het nog maar een kind is, ook een kind dingen moet doorstaan die hij/zij niet altijd leuk vindt. Dat is ook een stukje ontwikkeling. Als jij als ouder er vanaf wil dan doe je dat. Dit is althans mijn mening.

Ik ben geen moeder maar wel een juf en full time “nanny” geweest

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:23

Dat snap ik, maar de gedachtegang om allerlei mensen te vertellen wat je als kindje van 4 jaar niet goed doet omdat het niet meer hoort nu je 'groot' bent...
Nee, dat is zacht gezegd niet mijn manier..
Er niet mee eens zijn en van de speen afwillen begrijp ik goed,maar niet op zo'n manier.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:25

Ik heb gemerkt dat kinderen daar soms verbazend flexibel in kunnen zijn als ze maar goed weten waar de grens is.

De ouders van mijn nichtje zijn gescheiden, al van voor ze geboren was.
Bij de vader had ze sinds ze bijna 3 was geen speentje en geen knuffeldoekje meer. Dat werd gewoon gestopt zonder veel boe of ba. De Sint kwam het speentje meenemen. En voor haar geen enkel probleem. Ze heeft er eens de sint het had meegenomen nooit om gevraagd, nooit moeilijk over gedaan, bij papa waren het gewoon speenvrije dagen en had ze niets nodig om overdag meer rond te lopen.
Bij papa sliep ze ook zonder problemen op haar eigen kamer toen ze een jaar was. Geen geween, geen angst, gewoon lekker de nacht doorslapen.

Bij haar moeder had ze toen ze 6 was nog een speen en een knuffeldoek, en toen ze 5 was sliep ze nog bij haar in bed en weigerde ze op haar eigen kamer te gaan liggen. Ze kwam bij papa en de speen en de doek kwamen niet mee en ze draaide gewoon heel gelukkig mee, ze kwam terug bij mama en ze sprong op haar speen alsof ze verslaafd was en ze wilde niet weten van afgeven.

Mijn neefje heeft iets soorgelijks gehad. Daar had mijn moeder eens een opmerking gemaakt, wat ze zelfs helemaal niet verkeerd had bedoeld. Ze weet zelf niet meer wat precies, maar ze had er iet uitgeflapt in de trend van dat spenen voor kleine kindjes zijn en dat hij een grote jongen was, maar het was meer een terloopse opmerking want ze vond niet dat hij er al vanaf moest. En plots iedere keer als mijn moeder op bezoek kwam, of wanneer ze bij haar op bezoek gingen, wist mijn neefje niet hoe snel hij zijn speen moest wegstoppen. Zonder huilen of problemen kwam hij de dag perfect door zonder speen als mijn moeder in de buurt was, ook al gaf die aan dat hij dat gerust wel mocht pakken. Maar zodra hij terug thuis was had hij er drie in de buurt.
Toen ik eens ging babysitten en niet wist dat hij nog een speentje had legde ik hem gewoon in bed zonder, en hij ging zonder morren slapen. Leek doodnormaal voor hem. Bij mijn zus echter was het huilen als er geen speen was.
Bij hem heeft mijn zus het trouwens afgeleerd met een verhaaltje van de stad. Er staat daar ergens een 'tuttenboom', waar speentjes aan gehangen worden die niet meer gebruikt worden. Je kan eerst een verhaaltje voorlezen dat erover gaat, en op het einde ga je met het kind naar de boom en hang je het speentje eraan. Dat ging ook heel goed :-) .

dalena

Berichten: 3120
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:26

Een dagje apenheul werkt ook! :+
Was niet de bedoeling maar zo ben ik ooit van mijn speen afgekomen xD

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:30

Wij waren er met 2 vanaf.
Ik had gewoon domweg maar 1 speen en dat was een modelletje voor een pasgeboren. Die was duidelijk niet fijn zuigen als je 2 bent en ineens was hij ‚kwijt‘.
Met 4 is dat natuurlijk veel moeilijker aangezien ze nu gewoon weet dat je ze kan kopen.

Ik zou ook voor de eerlijke uitleg gaan over de tanden eerlijk gezegd. Dat deed ik ook met tandenpoetsen en dat is ook echt nooit een discussie omdat ze geen gaatjes wil.
Eventueel een eerlijke ruil met iets wat ze graag zou willen maar in dat geval moet je wel ook echt consequent kunnen zijn anders is zo‘n ruil van geen betekenis.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:31

Saskia9 schreef:
Nwktje schreef:
Ik mis eigen de optie dat ze er zelf voor kiest om de speen weg te legen. Dit zou ze bijvoorbeeld kunnen doen uit schaamte, kinderen gaan nu langzaam schaamte ontwikkelen en als ze merkt dat de speen alleen voor kleine kinderen is niet voor kinderen van vier zou ze zelf kunnen denken van ik wil hem niet meer.

Hoe zou je dit kunnen bereiken dat is doordat mensen, niet alleen jij, vertellen dat de speen voor kleine kinderen is en niet voor kinderen die op de basisschool is.


Meen je dit serieus? >;)
Op zo'n jonge leeftijd al meegeven dat wat je doet niet 'hoort' en dat alleen omdat een meisje van 4! Jaar troost vindt in een speen...
Ik schrik hier echt van...


Vind dit ook een beetje sneu, maar dat ze er zelf voor kiest is wel handig.

Daarom postte ik eerder al een verhaal over speentjes waar lolly’s uit kunnen groeien. Zo maak je het leuk.
Ik kon het stukje niet meer vinden, maar het was een verhaal over een moeder die haar kinderen vertelden dat als je speentjes in de grond stopte, er op een gegeven moment een lolly uitgroeide.
Eerst geen oren naar, maar later wilde het kind het op eigen initiatief toch eens proberen. Dus 1 speen in de grond gestopt. Even een paar dagen gewacht, en ja hoor, daar was een lolly gegroeid :+ wel een speentje kwijt, maar ach...
later nog een paar ker geprobeerd met andere speentjes (en weer een paar keer opgegraven na een dag, maar ja) en uiteindelijk waren er allemaal lolly’s gegroeid en had het kind geen speentjes meer.

Vond het een leuke positieve manier om een kind uit eigen beweging de speen te laten inleveren.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:34

ik baal dat ik mijn dochter te lang heb laten klooien met haar speen, ik vond het zielig om hem af te pakken, nu vind ik het heel naar dat ze met haar 19 jaar een pittige kaak operatie krijgt, afpakken en geen discussie, neem er een week vrij voor, gaat je echt lukken *\o/*

Tigress

Berichten: 8942
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:42

Even nagevraagd bij mijn moeder hoe ze dat hebben gedaan bij mij :))

Mijn moeder gaf er een positieve draai aan. Van de spenen die ik had, maakten we een soort ''slinger'' die we voor het raam hingen. Zo waren ze in theorie wel binnen handbereik, maar konden we laten zien aan iedereen hoe stoer ik was dat ik zonder speentje sliep :D

Ik denk dat, hoe je het ook aanpakt, er een positieve draai aan geven belangrijk is :j Een knipje in de speen, zodat ze er zelf achter komt dat het niet meer fijn is, vind ik trouwens ook een erg creatieve :))

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:44

Brainless schreef:
Ik denk wel dat je iets leuks om naar uit te kijken (Sinterklaas) iets heel negatiefs van hebt gemaakt (inleveren speen).
Ik vind zelf dat je zulke speciale momenten (ook bv verjaardag enz) nooit moet gebruiken om wat zwaars aan te verbinden.

Sommige kinderen zijn gevoelig voor een beloningssysteem.
Dus elke dag (overdag) zonder speen is een sticker plakken en bij de eerste 5 dagen een kleinigheidje (iets wat zij leuk vindt, kan ook bv naar die leuke speeltuin gaan zijn).
Daarna na 10 dagen enz..
Lukt het een dag niet, geen probleem van maken; maar dan geen sticker plakken.
Hou het dan wel positief.. morgen is er weer een dag.
Dus een kaart maken met vakjes, 1 rij voor 5 stickers met daarachter de beloning, daaronder een rij met 10 enz en natuurlijk een "grote" beloning als ze helemaal speenvrij is.

Ik snap dat je je kind niet verdrietig wilt zien, maar het is ook voor haar spraak/kaakontwikkeling beter om geen speen meer te hebben.
Is er iets wat haar ook kalmeert/afleidt als ze verdrietig is?
Bv lekker even op schoot zitten; samen een spelletje doen of samen thee maken.




Nou ik heb nooit negatief naar sinterklaas gekeken en mijn tut ook gewoon afgegeven.
Ik heb als vervanging nagelbijten genomen dat vond mijn moeder dan wel weer jammer :+.

En samen een nieuwe knuffel uit kiezen om mee te slapen ?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:46

Ik heb niet alles gelezen hoe wij het hebben gedaan bij onze 2,5 jarige dochter :
Ze had nog 6 spenen haar verteld dat als ze kapot gingen ze weggegooid moesten worden en er geen nieuwe kwam.
Eerste nacht zonder zei ze tegen papa met naar bed brengen dat haar speen kapot was, in de vuilnisbak lag en ze nu geen speen meer had.
De twee weken daarna wel meer moeite met naar bed brengen maar volgehouden. Nu vraagt ze er nooit meer om (twee maanden geleden dat de speen wegging)

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:54

Ja het is misschien eventjes vervelend voor je dochter, maar die geborgenheid kan ze echt wel ergens anders uit halen. Zoals dus bijvoorbeeld een dekentje. Ik vind die lekkere buitenboord beugel die ik moest dragen op school door het spenen achteraf emotioneel veel vervelender dan dat ik er mee zat dat ik moest stoppen met spenen. Plus die beugel deed nog fysiek pijn ook :(.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:05

waaromweg? gaat vanzelf, hoor.

mijn pleegdochter kwam bij me toen ze 6 was...wilde steeds ergens op sabbelen dus heb haar toen ze 7 was ofzo een speen gegeven... liep ze de hele dag mee, op een gegeven moment ook op school(en nee, ze werd er niet mee gepest). Ze werd veel stabieler in gedrag en speen werd vanzelf aan de kant gelegd... heel soms wil ze hem nog, vooral op moeilijke momenten.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:08

Ik heb dit ook gehad met mijn dochter. Ze heeft een lichte overbeet door het spenen. De tandarts adviseerde dat ze er voor het wisselen mee moest stoppen.
Ze was er echter enorm aan gehecht, kon niet slapen zonder, overdag had ze overigens geen speen.
Ik heb het als volgt aangepakt; ik heb een massieve speen gekocht (dus niet zo een waar lucht tussen komt). Ik heb er elke dag een randje afgeknipt met een scherpe schaar. Zo ging langzamerhand de zuigbehoefte weg. Na een week was ze eraf, toen was de speen 'op' had ze alleen het schildje nog. Het heeft helemaal geen moeite gekost, geen drama, niks. Alle eerdere pogingen met speentjesfee e.d. hadden gefaald.

Ik heb later nog een bijtketting voor haar gekocht omdat ze heel lang de behoefte heeft gehad om iets in haar mond te hebben. Ze is nu 6 en die behoefte is nu zo goed als weg.

Veel succes en sterkte met je privé situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 07:27

sassefras schreef:
ik baal dat ik mijn dochter te lang heb laten klooien met haar speen, ik vond het zielig om hem af te pakken, nu vind ik het heel naar dat ze met haar 19 jaar een pittige kaak operatie krijgt, afpakken en geen discussie, neem er een week vrij voor, gaat je echt lukken *\o/*

Hier ook. Mijn moeder baalde er ook van en voelde zich ook schuldig. Mijn zusje heeft ook vrij lang een speen gehad en daardoor kaakproblemen gekregen. Ze is geopereerd waarbij haar kaak is gebroken zodat alles weer goed kwam te staan. Een hele heftige operatie... Helaas is het nog steeds niet helemaal goed.

Niet om je horror verhalen aan te praten, maar wellicht voor jezelf een “aanmoediging” om er consequent in te zijn en echt mee te stoppen. :o Veel succes/sterkte, volgens mij moet het lukken met alle goede tips die al zijn gegeven. +:)+

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Afscheid van speen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 09:01

Schuldgevoel is de slechtste raadgever en van inconsequent zijn voelen je kinderen zich niet beter. Sterker nog, het haalt hun gevoel van veiligheid weg omdat je niet voorspelbaar bent.