Mijn 21-jarige paard krijgt sinds een halfjaar Bonpard Senior bijgevoerd op advies van de dierenarts omdat hij te mager was. Hierop doet hij het goed en hij is nu mooi op gewicht. Echter vraag ik me af of er een goedkopere variant is van dit voer omdat het wel erg duur is. Ik koop het bij de dierenarts en betaal 35 euro voor een zak van 20 kg.
Hij krijgt momenteel 2 keer per dag een flinke schep van de Bonpard Senior en een flinke schep onderhoudsbrok. Daarnaast onbeperkt hooi. Hij staat 24/7 op een grote wei met open stal. Op de weide staat geen gras meer. Hij wordt ongeveer 3 keer per week dressuurmatig getraind. Belangrijk om rekening mee te houden met het voeradvies is dat hij weinig tot geen suikers mag eten. Hij is afgelopen zomer voor de tweede keer (laatste keer was een paar jaar geleden) hoefbevangen geworden en hoewel hij volledig hersteld is, wil ik geen risico lopen.
Als er geen goedkoper alternatief is voor Bonpard blijf ik het natuurlijk wel voeren. Andere tips om een ouder paard goed op gewicht te houden hoor ik graag! Ik zou hem graag nog iets voller zien dan nu. Hij heeft overigens wel energie voor 10.
Zijn conditie in het voorjaar toen hij te mager was:
(Video is super wazig geworden, maar het geeft een idee)
Zijn huidige conditie: