[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:18

Denk het wel ja, met een microweegschaal ofzo

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:37

Met een microweegschaal is dat zelfs lastig, niet doen.
Niet doen met 10 of 16 stukjes hoor.
Als er inderdaad niks te krijgen is stuur je mij een pb, en maak ik wel capsules in de gewenste dosering zoals apotheken dat ook doen.
Ik meen het echt als ik zeg dat ik het oer en oerdom vind als je die pillen zonder goed te weten hoe in 10 stukjes of meer wil breken.
Als je je pony onstabiel wil hebben qua dosis prascend moet je het zo doen, dan zeg ik bijna heel hard zet dan de finalespuit er maar in, je moet het niet willen.
Gewoon zorgen dat die pillen professioneel vermalen en gecapsuleert worden, waar een wil is is een weg.
Desnoods maak ik ze wel permanent voor deze pony, als het beestje dan gewoon goed medicijnen krijgt doe ik dat.

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:52

Wij wachten met het geven van de medicatie. Onze eigen VA heeft twijfels of ze wel echt Cushing heeft en komt er zsm op terug. Wel zijn we inmiddels begonnen met het spiersupplement van Mijten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:04

Lijkt mij geen slecht plan Gulpje.
Benieuwd wat ze doet op de Bodybuilder.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:19

Nanoutje heeft nu 4 dagen 1/8e pil gehad. Vanochtend was ineens een lichtje terug in haar ogen!
Het vet boven de ogen smelt weg en haar hele gezicht wordt dunner.
Ze is vreselijk stout en drammerig aan het zijn, gewoon zoals ze is.
Niet nodig om te zeggen dat ik een gat in de lucht spring ;)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:34

ProudOfPride schreef:
Mag ik jullie hier om tips vragen? De da gaat nog terugbellen voor overleg maar jullie ervaringstips zijn van harte welkom

Mijn pony van 80 cm had acth waardes van 224, dus begonnen met prascend, een 1/8 tablet. Na 1 dag voelde hij zich al niet lekker en ging eigenlijk steeds slechter. Eet heel slecht, heel lusteloos/bijna depressief, heel super stijf geworden, slappe mest enz. Gister (na ruim een week aanhouden) ging het zo dramatisch dat ik hem niks heb gegeven en vandaag is hij in 1 klap weer helemaal zichzelf. Alert, eet als een dijker, geen slappe mest. Gewoon weer zoals ik hem ken.

Kan het zijn dat dit bijwerkingen waren van de prascend? De da wilde hem eigenlijk een halve tablet geven, maar ben heel blij dat ik jullie advies had opgevolgd....



Duidelijk bijwerkingen. Ik dacht ook dat de bijwerkingen pas later zouden komen maar na 1x (1/2 tablet) prascend stond ze erbij als een sloom vogeltje.. ik dacht toeval.
Dagen daarna precies hetzelfde een uur na het geven van prascend.

Aantal gestopt. Nu op 1/4 tablet en nergens last van..

En wat een onwijs aardig aanbod van Moonfish :j om je te helpen met de juiste dosering

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16162
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:28

Shanna schreef:
Welke vitamine-brok is aan te raden voor PPIDers? Ik geef nu supplementen bij, maar een compleet vitaminebrokje zou eigenlijk wel veel makkelijker zijn.


Ik geef nu nog die van Pabo, maar stap straks over op vitalbix. Deze is zeer laag in suikers.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 21:55

moonfish13 schreef:
Met een microweegschaal is dat zelfs lastig, niet doen.
Niet doen met 10 of 16 stukjes hoor.
Als er inderdaad niks te krijgen is stuur je mij een pb, en maak ik wel capsules in de gewenste dosering zoals apotheken dat ook doen.
Ik meen het echt als ik zeg dat ik het oer en oerdom vind als je die pillen zonder goed te weten hoe in 10 stukjes of meer wil breken.
Als je je pony onstabiel wil hebben qua dosis prascend moet je het zo doen, dan zeg ik bijna heel hard zet dan de finalespuit er maar in, je moet het niet willen.
Gewoon zorgen dat die pillen professioneel vermalen en gecapsuleert worden, waar een wil is is een weg.
Desnoods maak ik ze wel permanent voor deze pony, als het beestje dan gewoon goed medicijnen krijgt doe ik dat.


Echt super lief voorstel moonfish!!

Op dit moment lijkt het de da het slimst te stoppen met de prascend omdat hij zich beter voelde zonder. We gaan hem goed in de gaten houden en van de zomer weer waardes laten testen. Zijn dieet was al afgestemd op een ir pony, hopelijk kunnen we het zo een beetje onder controle houden voorlopig.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:17

Mijn oudje is afgelopen week getest en ik heb vandaag de uitslag gekregen van een waarde van 20.

Echter heb ik tot de dag van vandaag nog geen enkel symptoom of verdacht iets gezien.Hij staat sinds kort op een rusthuis en daar is de test ook gedaan (alle paarden)

Ik weet ook nog niet wat ik ga doen ook omdat ik veel lees dat rond deze tijd de waarde zowiezo(hoe scrijf je dit :P ) wat hoger ligt. Hij is bijna 28 en doet het voor nu prima.
Binnenkort is er een info dag over ppid en daar ga ik wel even heen.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 23:32

Kijk maar, mocht het nodig zijn gewoon pb’en goed?
Voor mezelf capsuleer ik 4-5 supplementen en medicijnen, en mijn eigen pony krijgt ook luxe volledig afgepast zijn pilletje.
De pest is gewoon dat apotheken niks van buiten mogen capsuleren, dus je moet wel een hele lieve apotheker hebben mochten ze een uitzondering maken.
Daarom ben ik er zelf dus ooit op uitgekomen, wegens schildklier pillen uit de usa die ik persé wilde in plaats van de Nederlandse opties.
Maarja die waren dus te hoog gedoseert, nu heb ik zoals sommige vrienden grappen een compleet drugslab om pillen te kunnen maken. :P

Mijn lieve spookje had een raar dagje, het schijnt dat hij super de paddock uit kwam maar ik kom 2 uur later en voetje voor voetje stijf zijn stal uit.
Onwijs spierpijn kennelijk, want hij was er snel doorheen.
Hij doet het best goed naar omstandigheden voor een weekje prascend hooguit maar toch zie je je pony niet graag zo.
Gelukkig was zijn recuptex deken binnen en meneer is er volgens mij innig tevreden mee, ik had hem de deken op gedaan en terug gezet op stal.
Zo van even opwarmen op je spiertjes eerst maar met je nieuwe deken.
Toen met hem gestapt, hij was niet happy en liep erg stijf.
Nou ok, na anderhalf rondje in de bak stappen komt er een enorm diepe zucht uit, en begint hij ineens ontspannen te likken.
Pony stopt, kijkt om en gaat droog zijn deken staan bestuderen, om toen hij daar klaar mee was in één keer zijn hals tot standje stofzuiger te laten vallen en maakt aantstalten om weer mee te gaan wandelen.
Heerlijk sjokkend lang en laag, vijf minuten later roept een stalgenoot hem en hij liep los naast me, toen was t vroemmmm weg in draf met prethoofd.
Dus dat deed me wel goed, we hebben daarna nog balkjes gestapt en aangezien hij veel te bijdehand werd heb ik hem maar aan de lange lijnen laten stappen.
Dat ging ook heel goed ook nog, gek ding.
Heel raar dagje heb je dan, vanavond kom ik, had hij zijn deken vanaf die middag om maar hij was eigenlijk vooral de eerste 5 meter stijf.
Daarna was het niet meer schokkend, terwijl hij wel die middag voor de toestand waarin hij nu is hard gewerkt had, dus dat is fijn.
Het is nu al zijn geld waard, zijn rugspieren voelen lekker ontspannen onder de deken en dat kan hij nu met wennen aan de medicijnen goed gebruiken.
Ik vond het wel erg moeilijk om te zien vandaag hoor, ik weet niet zo goed wat ik nou denken moet qua arbeid, ik probeer nu maar wat en kijk wel hoe dat valt.
Niets moet alles mag, maar ik denk dat hij van niks doen echt niet beter gaat worden in zijn lijf en met clickeren is hij voor alles te porren.
Nouja opbouwen maar voorzichtig, en zijn nieuwe turbojas om.

__Sanne__

Berichten: 664
Geregistreerd: 22-03-06
Woonplaats: Den Helder

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:22

Hoi allemaa!

Vraagje, omdat ik niet echt wijzer wordt..

Bij mijn pony is in April ppid geconstateerd (96,9)
Ben toen begonnen met 1/4 pil. Opzich deed hij het daar goed op behalve dat hij niet tot nauwelijks verhaarde. Is dus ook geschoren.
Zomer door een ‘mooie’ vacht gehad.

Hij is begin september weer geprikt en toen was de waarde 229. En toen op advies van de dierenarts naar een 1/2 pil gegaan.

Nu deze week weer geprikt en de waarde is nu 187...

Had het harder moeten zakken in die paar weken? Of zijn we op de goede weg?

De dierenarts raad aan om een hele pil te gaan geven maar ik vind het nogal wat voor een pony van 1.18m (welsh A).

Zijn er hier ook die een lagere dosis aanhouden ondanks dat de waarde nog hoog is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:32

Je zit ten eerste nog in de SR periode, waarbij de waardes altijd hoger uitvallen dan in de rest van het jaar.

Ook zul je moeten gaan beseffen dat PPID een niet te genezen en progressieve ziekte is. Daarom kan het misschien voor je eigen gemoedsrust beter zijn, om niet al te veel waarde te hechten aan de acth waarde en juist vooral te kijken naar hoe dat je pony het doet op elk bepaald moment.

Ik zou dus zeker niet nog een keer gaan verhogen, maar juist in december weer wat gaan verlagen met de prascend. Want in de SR tijdelijk verhogen van de prascend, kan wel heel prettig werken voor het dier zelf om die periode wat beter en makkelijk door te komen.

Oh en even als voorbeeld; mijn shetlander heeft in totaal geloof ik 4 jaar op de pergolide gestaan en verhaarde nooit meer goed, dus ik moest ook altijd scheren. Terwijl ik in het laatste jaar er eens een tijdje lijnzaadolie in heb gegooid en toen vlogen de plukken mij om de oren. Het is dus niet altijd gezegd dat prascend tegen alle symptomen perfect zijn werk doet.

Hannanas
Berichten: 13020
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:00

He balen |( .
De pony waardoor ik vorig jaar via dit topic prascend had kunnen regelen is overleden.
Bleef maar vermageren, wilde uiteindelijk deze zomer ook zijn pil niet meer (had nog de tip van rectaal gegeven) etc etc. Was uiteindelijk laatst hoefbevangen. Ik vind het verdrietig en machteloos nieuws. Soms valt ppid niet meer te rekken...

Ik lees hier zoveel 25+ paarden die al jaaaaren op prascend staan. Ik analyseer altijd graag. Gefrustreerd over de afloop, ondanks de prascebd en oa de multi-supplement en dergelijke. Dus ik zoek veel informatie maar ik lees eigenlijk overal dat ppid “prima” te behandeld is. Waardoor overlijdt een ppid paard vaak?

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:28

mijn ervaring is dat ppid paarden toch vaak ingeslapen worden om 1 van de symptomen van ppid als de tumor zo groot/sterk geworden is dat deze niet meer onder controle gehouden kan worden.
Dit is trouwens ook de reden dat ik helemaal niet kijk naar hoe de paarden het doen maar wel degelijk regelmatig de waardes controleer. Zo weet ik bij de ppider hoe ik zit qua dosering en bij de gezonde paarden heb ik inmiddels een heel goed plaatje wat voor hun normale waarden zijn zodat ik daar ook op in kan grijpen op het moment dat ik de afwijking te groot vind.
Ik vind het gewoon een fijn idee dat mijn paard wat het zo goed doet niet ineens zwaar hb staat met een waarde rond de 500.
Neemt niet weg dat ik weet dat ik de strijd ooit ga verliezen, is met mijn vorige ppider ook gebeurd. En kliek heeft vorige maand koliek gehad waar hij heel slecht door gekomen is dus voor de komende winter hou ik hoe dan ook mijn hart vast.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:31

__Sanne__ schreef:
Hoi allemaa!

Vraagje, omdat ik niet echt wijzer wordt..

Bij mijn pony is in April ppid geconstateerd (96,9)
Ben toen begonnen met 1/4 pil. Opzich deed hij het daar goed op behalve dat hij niet tot nauwelijks verhaarde. Is dus ook geschoren.
Zomer door een ‘mooie’ vacht gehad.

Hij is begin september weer geprikt en toen was de waarde 229. En toen op advies van de dierenarts naar een 1/2 pil gegaan.

Nu deze week weer geprikt en de waarde is nu 187...

Had het harder moeten zakken in die paar weken? Of zijn we op de goede weg?

De dierenarts raad aan om een hele pil te gaan geven maar ik vind het nogal wat voor een pony van 1.18m (welsh A).

Zijn er hier ook die een lagere dosis aanhouden ondanks dat de waarde nog hoog is?


Ik zou voor een A'tje toch nog even op 1/2 pil blijven.
Als hij dit jaar in april voor het eerst getest is en daarna begonnen met de pillen, is de kans groot dat je voor die verhaarperiode de slag gemist hebt om het zo maar even te noemen :+

Mijn merrie kreeg 1 pil ( warmbloed van 1.60m ) en waarde was gezakt van 289 naar 109. Nooit lager geweest. Toen ze na jaren op die dosis niet zo goed meer uit haar vacht kwam, heb ik opgehoogd naar 1 1/2 pil per dag en daar staat ze nu nog steeds op. Verharen gaat ook weer goed.

Ik zou voor jouw pony dus even de volgende winter - zomer rui afwachten als hij het verder goed doet.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 17:09

Ik heb 1 shet al een tijd op 1 hele pil staan (bij haar zakte de waarde ook niet, maar toen ze het 'er goed op ging doen', heb ik niet meer laten testen).
De andere stond op een halve pil, maar had vorig jaar wel wat te hoge waarden.
Toch niet meer prascend gaan geven omdat hij geen verdere symptomen had.
Misschien stom, want nu we weer in de SR periode zitten is hij dus toch uit het niets bevangen geraakt en loop ik voor mijn gevoel beetje achter de feiten aan door prascend nu wel te verhogen.
Dus ik denk dat als de waarden hoog testen, het wel belangrijk is dat je heel goed op de allereerste signalen let (die heb ik wel gehad, achteraf gezien, maar gooide het steeds op het aanhoudende warme weer, weinig met hem gewerkt, enz.).

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:52

Ik kreeg vorige de uitslag van de bloed test terug, rond de 150 zat het. Het is een d-pony en hij krijgt nu een halve. Dierenarts raadde aan om prascend op te voeren maar raadde het niet aan om kwartjes te geven, dus in feite om naar gelijk naar een hele te gaan. Nu heb ik een pillensnijder gehaald en wil ik toch eerst 3kwart proberen. Ik weet dat mijn pony heftig erop kan reageren. Meerdere mensen die hier kwartjes geven?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:53

Batlow schreef:
Ik kreeg vorige de uitslag van de bloed test terug, rond de 150 zat het. Het is een d-pony en hij krijgt nu een halve. Dierenarts raadde aan om prascend op te voeren maar raadde het niet aan om kwartjes te geven, dus in feite om naar gelijk naar een hele te gaan. Nu heb ik een pillensnijder gehaald en wil ik toch eerst 3kwart proberen. Ik weet dat mijn pony heftig erop kan reageren. Meerdere mensen die hier kwartjes geven?


Heeft je pony klachten nu op die 1/2 pil ?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:53

Heeft iemand van jullie ervaring met cushing en tandproblemen? Mijn pony is blijkbaar een halve tand kwijt geraakt ergens in de afgelopen maanden en ik vraag me af of dit te linken kan zijn aan dr cushing.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:06

Mijn tandarts ohja die van mijn paard ;) geeft aan dat je er zo min mogelijk aan moet rommelen als ze ouder worden. Weet niet hoe oud die van jou is maar die van mij heeft 2 tanden uit, eentje getrokken en de ander is verdwenen.. Was al voor de cushing. Hij is inmiddels 22 en heeft voor de rest nog een goed gebit

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16162
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:13

Uitslag van laatste bloedtest binnen. 18pmol (tijdens RS). Vorig jaar was deze nog 29pmol, dus ik ben niet ontevreden.
Nu krijgt mijn paard al aangepast voer, zo laag mogelijk in suikers, lucerne (zonder melasse) voor zijn spieren, berg aan vitamine en magnesium.
Zijn vacht is echt mega dik, is er iets wat ik hem daar nog voor kan geven?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:16

AaronYve schreef:
Mijn tandarts ohja die van mijn paard ;) geeft aan dat je er zo min mogelijk aan moet rommelen als ze ouder worden. Weet niet hoe oud die van jou is maar die van mij heeft 2 tanden uit, eentje getrokken en de ander is verdwenen.. Was al voor de cushing. Hij is inmiddels 22 en heeft voor de rest nog een goed gebit


Hij is nu 21 en 2 jaar geleden diagnose cushing gekregen. In principe wordt gebit een keer per jaar gecontroleerd en alleen het nodige onderhoud gedaan. Echter nu had hij gewoon flink pijn en last waardoor hij geholpen moest worden. Hij heeft een lichte sedatie gehad waarna binnen een kwartier alles gepiept was qua vijlen. Hij heeft geluk dat de tand niet volledig door is, alleen de boven kant is in 2en. In het verleden is hij vaker gesedeert geweest, maar vond het nu wel heftig. Da zei ook dat hij dit alleen bij hoge uitzondering deed omdat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is (pijn tegen sedatie).

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:32

Weet wel dat het tandvlees goed kan ontsteken van de cushing.
Maar echt tanden verliezen weet ik niet.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:43

_MG schreef:
AaronYve schreef:
Mijn tandarts ohja die van mijn paard ;) geeft aan dat je er zo min mogelijk aan moet rommelen als ze ouder worden. Weet niet hoe oud die van jou is maar die van mij heeft 2 tanden uit, eentje getrokken en de ander is verdwenen.. Was al voor de cushing. Hij is inmiddels 22 en heeft voor de rest nog een goed gebit


Hij is nu 21 en 2 jaar geleden diagnose cushing gekregen. In principe wordt gebit een keer per jaar gecontroleerd en alleen het nodige onderhoud gedaan. Echter nu had hij gewoon flink pijn en last waardoor hij geholpen moest worden. Hij heeft een lichte sedatie gehad waarna binnen een kwartier alles gepiept was qua vijlen. Hij heeft geluk dat de tand niet volledig door is, alleen de boven kant is in 2en. In het verleden is hij vaker gesedeert geweest, maar vond het nu wel heftig. Da zei ook dat hij dit alleen bij hoge uitzondering deed omdat het twee kwaden tegen elkaar afwegen is (pijn tegen sedatie).


Die van mij is 27 en had altijd een fantastisch gebit. Het jaar waarin de ppid werd geconstateerd en hij Prascent kreeg, had hij ineens gaatjes en haken etc. Daarvoor was hij al eens een ruinentand kwijt geraakt (lag ineens in de voerbak) en de laatste keer waren kiezen gescheurd en zaten ze wat los. Of dat nou de leeftijd is of de ppid, durf ik niet te zeggen. Viel voor eengroot deel wel samen.

Barney zijn uitslag is ook binnen. Geen ppid, maar EMS. Nog erger ;( . Niet te dik, maar wel hb |o (en hij stond al op een dieet vanwege zijn IR). Dus hijhoeft niet indit topic of aan de Prascent. Eigenlijk had ik daar wel op gehoopt, maar helaas...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:43

_MG schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met cushing en tandproblemen? Mijn pony is blijkbaar een halve tand kwijt geraakt ergens in de afgelopen maanden en ik vraag me af of dit te linken kan zijn aan dr cushing.


Mijn cushie die al jaren op de pillen staat heeft een diastema. Tandarts vroeg mij laatst ook of dit een symptoom van cushing kon zijn of een bijwerking van de pillen :+
Ze heeft er geen last van tot nu toe, dus nog even zo laten.