Fjord bijt opeens de hele tijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 15:58

Goed dat je actie hebt uitgezet. En joh, ik heb een keer maanden doorgereden met een slecht zadel, dacht dat het een mijn rijden lag dat paard niet fijn liep... We hebben allemaal wel eens een verkeerde inschatting gemaakt.

Doe je wel eens grondwerk aan de hand? Of gewoon een wandeling? Dat is misschien voor beiden een fijner alternatief. En anders is woensdag ook niet heel ver weg; overmorgen ;)

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:05

Nu is zandkoliek wel iets anders dan zand in de darmen.

Het begint met teveel zand in de darmen en daar krijgen ze koliek van. En dan is het wel spoed. Maar gezien jou reactie denk ik niet dat het echte koliek is dan was de da ook wel gelijk gekomen.

Je kunt altijd gelijk met een psylium kuurtje starten. Je kunt natuurlijk niet alles zien.
Halverwege de kuur kun je dan nog eens mest in de emmer doen.

Verder goed bezig hoor. Zelfs mensen die al 30 jaar paarden hebben twijfelen wel eens of ze het goede doen.
ben benieuwd wat de da gaat zggen.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:06

Hoe is het verder gegaan met je pony? Wat was de conclusie van de da?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 10:39

De dierenarts zei dat het inderdaad een maagzweer was. Je kon daarvoor medicijn bij de dierenarts krijgen maar dat breekt ook de goede bacterien af dus we hebbem een homeopatisch alternatief gezocht. We geven nu 2x per dag luzerne met groene os en dat moesten we 6 weken doen(nu nog 4 weken) op het begin werkte het heel snel heel goed, maar nu begint ze weer een beetje te happen.. we maken eerst de 6 weken af en als het dan niet over is, kunnen we alsnog het medicijn van de dierenarts halen

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:46

Homeopatisch? Waarom niet eerst toch het reguliere middel geven?

Als het dier hapt, pak het goed aan. Langdurig maagzweren is echt heel naar voor een paard!

Niet rijden! En zeker niet met lege maag. Zorg dat ie minstens 1,5 uur hooi heeft kunnen eten. Anders klotst dat maagzuur tegen die zweer aan. Maar ik zou haar laten staan.

En het voorgeschreven middel geven. Homeopatische meuk is leuk als niets meer blijkt te werken.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:51

Sterkte hoop dat het werkt 1 van beide.

Kuur zandweg geef je dat nooit?
Dat is wel een aanrader hoor.
Hier gaven we het een paar keer paar jaar.
Zandweg heet dat.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 11:05

yarkayunda schreef:
De dierenarts zei dat het inderdaad een maagzweer was. Je kon daarvoor medicijn bij de dierenarts krijgen maar dat breekt ook de goede bacterien af dus we hebbem een homeopatisch alternatief gezocht. We geven nu 2x per dag luzerne met groene os en dat moesten we 6 weken doen(nu nog 4 weken) op het begin werkte het heel snel heel goed, maar nu begint ze weer een beetje te happen.. we maken eerst de 6 weken af en als het dan niet over is, kunnen we alsnog het medicijn van de dierenarts halen


Het lijkt mij een goed idee als je je gaat inlezen op het maagzwerenforum ‘maagzweer, Ervaringen’. Daar kan je veel informatie vinden. Veel paarden met maagzweren reageren trouwens niet goed op luzerne. Succes!

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 11:26

Ow ik had juist gevonden dat luzerne daar tegen helpt en volgensmij werkt het ook bij haar

Anomien

Berichten: 7391
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:01


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:45

Luzernebrok is goed, gehakseld kan de maag juist meer beschadigen.

Kijk eens naar abler (buitenland), dat is voor maagzweren, hetzelfde als je van de dierenarts zou krijgen maar dan veel goedkoper. En dan degene met probiotica nemen zodat haar darmen niet teveel worden ontregeld.

Hoe is je dierenarts erachter gekomen dat het een maagzweer is?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 12:53

Geryon schreef:
Luzernebrok is goed, gehakseld kan de maag juist meer beschadigen.

Kijk eens naar abler (buitenland), dat is voor maagzweren, hetzelfde als je van de dierenarts zou krijgen maar dan veel goedkoper. En dan degene met probiotica nemen zodat haar darmen niet teveel worden ontregeld.

Hoe is je dierenarts erachter gekomen dat het een maagzweer is?


Ik vertelde de symptomen en toen zij die ja dat zijn maagzweren

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:01

yarkayunda schreef:
Geryon schreef:
Luzernebrok is goed, gehakseld kan de maag juist meer beschadigen.

Kijk eens naar abler (buitenland), dat is voor maagzweren, hetzelfde als je van de dierenarts zou krijgen maar dan veel goedkoper. En dan degene met probiotica nemen zodat haar darmen niet teveel worden ontregeld.

Hoe is je dierenarts erachter gekomen dat het een maagzweer is?


Ik vertelde de symptomen en toen zij die ja dat zijn maagzweren



Dus er is niet eens echt een dierenarts bij je paard geweest?


Zou dat dan eerst maar doen, en gewoon doen wat de dierenarts zegt en niet aan gaan lopen klooien..

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:05

Er zijn ook niet zoveel mogelijkheden om een maagzweer vast te stellen buiten het klinische beeld. En voor het feitelijk vaststellen van maagzweren moet een paard vasten, wat niet bevorderlijk is bij een maagzweer, zo begreep ik.

Vaak wordt er dan ook aan de hand van het klinische beeld begonnen met omeprazol en indien het een maagzweer is, zie je daarmee verbetering en wordt de klinische diagnose min of meer bevestigd. Alleen is omeprazol zo duur, dat diverse mensen het bij abler bestellen in het buitenland. Is wel ook een recept voor nodig, meen ik?

Je geeft nu het homeopatische medicijn, toch, TS? Welk medicijn was het medicijn dat je daarna voorgeschreven gaat krijgen?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:06

Bij een vermoeden van maagzweren wordt het vaak niet onderzocht, want dat is best heftig. In plaats daarvan worden ze op medicijnen gezet en kijken ze of ze verbeteren.

Als ze al onbeperkt ruwvoer kreeg, niet teveel biks etc. en ze heeft toch maagzweren, kan dat wellicht komen door pijn ergens anders vandaan.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:08

Geryon schreef:
Luzernebrok is goed, gehakseld kan de maag juist meer beschadigen.

Kijk eens naar abler (buitenland), dat is voor maagzweren, hetzelfde als je van de dierenarts zou krijgen maar dan veel goedkoper. En dan degene met probiotica nemen zodat haar darmen niet teveel worden ontregeld.

Hoe is je dierenarts erachter gekomen dat het een maagzweer is?


Is het deze wat je bedoeld?
https://www.abler.com/abgard

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 13:09

Geryon schreef:
Bij een vermoeden van maagzweren wordt het vaak niet onderzocht, want dat is best heftig. In plaats daarvan worden ze op medicijnen gezet en kijken ze of ze verbeteren.

Als ze al onbeperkt ruwvoer kreeg, niet teveel biks etc. en ze heeft toch maagzweren, kan dat wellicht komen door pijn ergens anders vandaan.

In de zomer heeft ze niet onbeperkt hooi gehad dus toen is het waarschijnlijk ontstaan

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:09

Hoi je zou eens kunnen kijken op deze site:

http://www.h3massage.nl

Daar zie je namelijk de symptomen van vastzittende spieren en die lijken ook erg op de symptomen die jij beschrijft.

Vooral omdat je je fjord al zo lang hebt en het opeens zo is..

Succes ik hoop dat het snel opgelost is!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:29

yarkayunda schreef:
Geryon schreef:
Luzernebrok is goed, gehakseld kan de maag juist meer beschadigen.

Kijk eens naar abler (buitenland), dat is voor maagzweren, hetzelfde als je van de dierenarts zou krijgen maar dan veel goedkoper. En dan degene met probiotica nemen zodat haar darmen niet teveel worden ontregeld.

Hoe is je dierenarts erachter gekomen dat het een maagzweer is?


Is het deze wat je bedoeld?
https://www.abler.com/abgard


De meeste ervaringen in nederland zijn met de korrels, die zijn goed. En dan bedoel ik deze:
https://www.abler.com/horse-ulcers/gast ... azole-plus

Wellicht is er iemand in het maagzweer topic die wat over heeft, dan zou je kunnen kijken of ze uberhaupt maagzweren heeft!

idylle
Berichten: 5799
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:39

Ik zou een foto laten maken van de schoft. De mijne zat onder de artrose op de schoft toen die ging bijten met zadelen en deken op/af doen.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 21:25

idylle schreef:
Ik zou een foto laten maken van de schoft. De mijne zat onder de artrose op de schoft toen die ging bijten met zadelen en deken op/af doen.

De zadelpasser is erbij geweest en ze heeft gecontroleerd of het niet de rug was en dat is niet zo

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:08

yarkayunda schreef:
idylle schreef:
Ik zou een foto laten maken van de schoft. De mijne zat onder de artrose op de schoft toen die ging bijten met zadelen en deken op/af doen.

De zadelpasser is erbij geweest en ze heeft gecontroleerd of het niet de rug was en dat is niet zo



Dat is totaal geen relevant antwoord op de reactie..... :')

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:29

Die luzerne en Groene Os lijkt me goed achteraf, om maagzweren te voorkomen, maar voor nu lijkt het me toch best dat je eerst de medicatie geeft, zodat het echt kan genezen, zeker als ze nu weer bijt. Ook het werk verminderen of stopzetten, want stress is ook niet goed voor maagzweren.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 23:14

SweetVanille schreef:
yarkayunda schreef:
De zadelpasser is erbij geweest en ze heeft gecontroleerd of het niet de rug was en dat is niet zo



Dat is totaal geen relevant antwoord op de reactie..... :')


De schoft zit toch ook bij de rug?

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:19

Een zadelpasser kan niet zien of een paard artrose heeft

san4nie
Berichten: 3567
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Fjord bijt opeens de hele tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:29

En zadelpasser kan, zoals de naam al zegt, kijken of een zadel past. Niet of een paard pijn heeft en waar dat vandaan komt/ wat hem mankeert.
Ik zal eens contact opnemen met een andere dierenarts. Eentje die echt langs komt en het paard onderzoekt.