keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 23:52

Zo lijkt het keer op keer te gaan; er is een opstootje in de media en de sector paarden trekt zich dit heel erg aan. Vervolgens gaat diezelfde sector met zichzelf vergaderen over hoe ze de buitenwereld toch duidelijk moeten maken dat ze eigenlijk al ontzettend goed bezig waren. Er wordt een commissie gevormd door mensen die al belangrijke posities vervulden, bij de verschillende instanties die er zijn en die ook allemaal met elkaar verweven zijn. Niemand uit deze groepen heeft werkelijk belang bij een concrete verbetering, want dat betekent dat het geld gaat kosten. Een logische keuze is dat er vooral gewerkt wordt aan windowdressing. Het allerbeste is natuurlijk een keurmerk waarmee de schijn wordt gewekt dat alles op orde is. Het liefst betrek je nog iemand bij dit keurmerk die vanuit zijn of haar autoriteit gewicht kan geven aan dit keurmerk. De allerbeste keuze is iemand die verbonden is aan de faculteit diergeneeskunde in Utrecht.

Zo ook nu met het keurmerk welzijn paarden KPW. Wie de website eens goed bestudeert, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat hier geldt; “ze rookten een sigaar, dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was”. (http://keurmerkpaardenwelzijn.nl/wordpress/criteria-2/)

Het begint hoopvol met

“Het paard is van nature een steppedier, waarvan anatomie en fysiologie zich hebben aangepast aan 5-10 km scharrelend foerageren verdeeld over 24 uur. De verdediging van een paard in de vrije natuur bestaat uit het permanent gebruik maken van accurate en gedetailleerde waarneming van groepsgenoten en omgeving. De verdediging tegen predatoren bestaat uit ten eerste hun zeer goede zintuigen te gebruiken en bij twijfel het snel weg springen en het vermogen om lang en hard te lopen. Het bewegingsstelsel van paarden is voor beide taken uitermate geschikt, mits pezen, ligamenten et cetera dagelijks worden getraind.”

Dit lijkt me toch ontzettend duidelijk. Waar in dit verhaal is níet duidelijk dat een steppedier NIET in een hok hoort? Een paardgerichte huisvesting moet dus voldoen aan VVV, voer, vriendjes en vrijheid

5-10 km scharrelen per etmaal
24/7 toegang tot ruwvoer
Met groepsgenoten
Misschien moet ik het nog eens spellen, want kennelijk is het niet duidelijk. Want hoe kun je na zo’n constatering dan toch het volgende opstellen:

“Dit houdt in dat het vloeroppervlak van de box minimaal 2x de stokmaat van het paard in het kwadraat moet zijn. (…) Als een paard de mogelijkheid heeft (altijd beschikbaar) om zijn hoofd over de box-wand te steken, dan wel door middel van een buitenluik, een ontbrekende wand naar het buurpaard of een opening naar de stalgang, dan wordt 1,5 m2 aan het box-oppervlak toegevoegd.”

Wat was er toch niet duidelijk aan die 5 a 10 kilometer? In een box legt een paard nog geen kwart kilometer af! Bovendien is dit voor het eerst dat iemand wiskundig in staat is geweest om een derde dimensie toe te voegen aan twee dimensies; oftewel het vloeroppervlak wordt groter als er een luik naar buiten is.

Maar het wordt nog erger:

“Daarom is het op dit moment mogelijk om voor het KPW te kleine boxen (mits niet meer dan 20% te klein) te compenseren door tenminste 6 maal per week 1 uur/dag (in plaats van 0.5 uur) vrije beweging te geven.”

Wat was er toch niet duidelijk aan die 5 tot 10 km per etmaal? Een half uur vrije beweging is niets. Misschien wordt het duidelijker als we dit projecteren op een hond en een kat:

“Een kat moet in zijn kattenbak wel kunnen draaien en liggen, het oppervlak van de kattenbak wordt met een halve vierkante meter groter gerekend als er een luikje in zit. Het is wel belangrijk dat een kat een half uur per dag van zijn kattenbak af kan en het baasje zo’n twee uur per dag de kat mee uit wandelen neemt. Dan is het verder prima dat de kat 21,5 uur per etmaal in z’n kattenbak verblijft en krijgt de kattenbak het welzijnskeurmerk”

Dan klinkt het ineens idioot en elk dierenasiel die dit zou doen zou per direct gesloten worden of op z’n minst rotte eieren tegen de ruit krijgen.

Maar we zijn nog niet klaar:

“Er moet 24/7 minimaal visueel contact kunnen zijn voor ieder paard, maar bij voorkeur moet ook fysiek contact mogelijk zijn. De boxen moeten dus zodanig gebouwd zijn dat paarden elkaar in ieder geval kunnen zien en daar waar mogelijk ook kunnen aanraken. Dit kan verwezenlijkt worden door tralies tussen boxen, buitenluiken, ‘snuffelgaten’ in verder gesloten boxwanden.”

Dus als ik kattenbakken tegen elkaar aan zet met kleine gaatjes erin, is het al visueel en dus ook een soort van sociaal contact?

En als je denkt dat je alles gehad hebt lees je dit:

“Vrije beweging (met mogelijkheid tot visueel contact met andere paarden): minimaal zes keer per week een half uur voor alle aanwezige paarden; deze vrije beweging moet in een ruimte zijn waar een paard ook een kort ‘sprintje’ kan maken en hiervoor wordt wel aangehouden 5 galopsprongen (± 17.5 meter) of 7 paardlengten; dat komt voor warmbloeden neer op bijvoorbeeld een paddock van 7,5 x15 meter; wanneer er meerdere paarden bij elkaar worden gezet moet er wel voldoende ruimte zijn om elkaar te ontwijken.”

Een paard mag zijn vrije half uurtje dus doorbrengen op een postzegel van 7 paardlengten, dat is ongeveer 15 a 20 meter. Dat is dus nog niet eens de korte zijde van een dressuurbak!

Als we dit nog even extrapoleren op onze kat;

“Vrije beweging van de kat moet in een ruimte zijn waar de kat vijf sprongen kan maken en ongeveer 7 katlengtes lang; 2,5 a 3 meter is voldoende. U kunt hem dus prima even loslaten in uw eigen wc die hoogstwaarschijnlijk wel de genoemde afmetingen heeft.”

Dit hele keurmerk is dus gewoon weer het goedpraten van de hamster in de broodtrommel, de kat in de kattenbak en de hond in de bench. Een hamster hoort niet in een broodtrommel, de kat niet op z’n bak, de hond niet in de bench en een paard is geen fiets die in een hok moet. Het ergste is dat er weer een deskundige gestrikt is om het keurmerk van de kattenbak kracht bij te zetten.

Ik ben er wel klaar mee.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 01-11-18 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:16

Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens. Natuurlijk is het slap om te beginnen met een goed theoretisch stuk en dan dat om te zetten naar hoe groot een stal moet zijn. Dit is echter opgesteld door mensen die hun geld willen verdienen in de paarden. Die willen dus zo veel mogelijk paarden kunnen houden op een kleine ruimte. En als je zelf zo'n kenmerk maakt kun je mooi zelf de eisen opstellen zodat je er makkelijk aan voldoet.

Belachelijk natuurlijk. Maar goed, zouden we het wel zo doen als wij het willen zien dan moet de overheid eisen stellen en wordt paardrijden een veel duurdere hobby. Grijpt de overheid niet in, dan zorgt de vrijemarkteconomie ervoor dat mensen paardrijles nemen bij de goedkoopste aanbieder (die met veel paarden op een kleine oppervlakte , dus in stal met vaak een lager welzijn) in plaats van bij de duurdere aanbieder (paarden in een groep, veel buiten op een ruim terrein wat goed is ingericht en met veel ruwvoer). Die tweede is meer arbeids- en kapitaalintensief en dus maak je meer kosten, waardoor je meer moet vragen voor de rijlessen. Dit is met verder alles hetzelfde: de twee manages geven op hetzelfde niveau les en dergelijke. Anders kun je de vergelijking niet maken. Zonder tussenkomst van de overheid prijs je jezelf dan uit de markt als manege die op het welzijn let.

Gelukkig is er al wel wat regulering vanuit de overheid. Niet iedereen mag een manege beginnen, bijvoorbeeld. Daar zijn vergunningen etc voor nodig. Als de gemeentes vergunningen zouden kunnen intrekken bij te laag welzijn, dan zet je dit als pijnpunt op de agenda bij manegehouders en dan gaat er daadwerkelijk wat veranderen. Al heb je alsnog de kans dat maneges zich uit de markt prijzen en er dus minder maneges komen.

Ik ben het met je eens dat er een hoop moet veranderen. Niet alleen qua maneges trouwens, ook pensionstallen mogen best gemoderniseerd worden wat mij betreft. Niet ieder paard functioneert goed op 24/7 buiten maar deze "eisen" voor dit keurmerk stellen helemaal niets voor. De mindset van veel paarden eigenaren moet echter ook anders. Veel op stal is nog teveel de norm. Al lijkt dat hier op bokt niet zo te zijn, dat is geen goede afspiegeling van de paardenwereld.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:25

Nog luxe t.o.v slachtvee. ;)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:45

Goed geschreven, top stuk! Nu nog even vertalen in het engels en internationaal delen op social media =:)

De toekomst ligt in PP’s en hit actief. Alle andere stallen gaan vanzelf de deuren sluiten. Not if, but when.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:53

Palmera schreef:
Nog luxe t.o.v slachtvee. ;)

Maar moet je die vergelijking willen maken? Ik vind dit altijd zo'n dooddoener :o.

Vergeleken met paarden in Mexico hebben die paarden die 22/7 op stal staan het 'ook goed'. Omdat het ene slechter is hoeven we iets anders wat ook slecht is niet te accepteren. Dan kan je bijna niet discussiëren want er is altijd wel ergens iets nog ergers.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:55

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:00

Palmera schreef:
Nog luxe t.o.v slachtvee. ;)


Dat iets wat als normaal wordt bevonden / geaccepteerd is, betekend nog niet dat het ook écht normaal is.

Open your eyes.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:11

xSogno schreef:
Palmera schreef:
Nog luxe t.o.v slachtvee. ;)

Maar moet je die vergelijking willen maken? Ik vind dit altijd zo'n dooddoener :o.

Vergeleken met paarden in Mexico hebben die paarden die 22/7 op stal staan het 'ook goed'. Omdat het ene slechter is hoeven we iets anders wat ook slecht is niet te accepteren. Dan kan je bijna niet discussiëren want er is altijd wel ergens iets nog ergers.

Correct! En vooropgesteld dat iedere vooruitgang er altijd één is!
Maar: zat bokkers die zich druk maken over paardenwelzijn, het hardst brullen als een paard 20 uur op stal staat, maar wél opgehokt vlees eten.

Open your eyes gaat alle kanten op natuurlijk. :)
Of dat vind ik, iig. ;)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:22

24/7 altijd buiten doorbrengen op een postzegeltje met enkel een kale boom als beschutting is ook niets.
Ik dacht, laat ik er ook maar eens een cliché ingooien :o

Waar je ook woont in Nederland, je moet het doen met de mogelijkheden die je daar hebt.
In de randstad wat helemaal vol is, daar heb je niet zoveel leuke postzegeltjes waar je een paard 24/7 op kan zetten, onder het mom van 'hier kan hij het steppepaard uithangen'.

Ik woon op de Veluwe, in een landelijk gebied, dus dan heb je al een voorsprong qua stalprijs en welzijn dan de meeste paarden in de randstad, mijn paard heeft dan ook niets te klagen.
Maar goed, in een natte herfst en winter, dan voldoet niets meer aan de mooie steppen, waar onze steppepaarden naar verlangen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 01:52

Het is gewoon schandalig, maar vriendjespolitiek, geld en macht zijn heerser.

Je kan mensen alles wijsmaken, dat blijkt al jaren. En mensen zitten altijd vol smoesjes waarom het niet kan. Je komt ermee weg, want het gros denkt zo, dus je wordt gesteund door het wereldje om je heen.

De problemen die ontstaan, zowel gezondheid, gebreken, gedrag, komen oplossingen voor dmv hulpmiddelen, therapie en supplementen. Daar wordt dik aan verdient en dat geeft men liever uit, dan men het echte probleem, de oorzaak gaat aanpakken.

Nee, maar veranderingen kunnen niet, want de bodem, want geld........Maar ze kunnen wel binnenhallen bouwen, luxe kantine, toiletten, douches, gedraineerde buitenbakken en postzegel paddocks.
Ruil die ruimte en investering in voor de paarden en je komt al een heel eind. Maar hey, zeg het niet hardop, want................smoesjes, smoesjes, smoesjes.

Ik heb op meerdere plekken in Nederland gewoond, geb in Amsterdam, naar Noorden, naar veluwe en het kan overal, maar men moet echt willen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:14

Tja, de kennelmaten van één kat zijn 0.7x0.7x0.6m.

Citaat:
Bij solitaire huisvesting is de beschikbare ruimte voor een kat tenminste 0,47 m2 aan vloeroppervlakte, waarbij de kortste zijde tenminste 0,65 meter en de hoogte van het binnen- of buitenverblijf tenminste 0,6 meter is.


Dat is ook nauwelijks groter dan een kattenbak. 2 katten is 0.85m2 minimaal.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:35

Ik vind dit wel een krachtige plaat altijd. Want zo ziet het er immers uit.
Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:41

Ben het absoluut met je eens. We hebben alleen hier in NL niet overal de ruimte om dit overal uit te voeren. Mijn paard staat nu in een landelijke omgeving (al is deze aan 1 kant al dicht gegroeid door de stad) en staat in een PP systeem. Maar als er meer mensen in NL komen, zal ook deze stad gaan groeien en kan de stal worden ingesloten door de stad maar ook door het industrie terrein wat vlakbij ligt. En blijft de stal dan nog bestaan?

Je kan beter, als je paard op stal staat, het heel goed regelen. Zoals op mijn vorige stal heel veel werd gedaan. Er waren daar een stuk of 7 pensionklanten die samen ervoor zorgde dat de paarden zoveel mogelijk buiten kwam. De paarden kwamen daar op het rooster van stal 2 a 3 uur buiten maar hadden altijd paddock's leeg voor pensionklanten. Dus deden klanten veel van het buiten zetten en op de molen zetten, daardoor kwamen ze de dubbele tijd buiten. Misschien niet ideaal, maar beter dan continu op stal staan.

Een andere stal verhuurt tegenwoordig zijn paddock's. Hier staan de paarden in groepsverband buiten met ruwvoer netten (wat vervangen wordt als ze leeg zijn) en staan ze in de zomer tot ongeveer 10 uur buiten en in de winter 6 a 7 uur buiten. En in de nachten op stal.

Misschien in de ogen van sommige nog steeds niet de beste manier. Maar soms moet je werken met wat je hebt. Zowel qua ruimte, als qua kosten en qua personeel.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:46

Belachelijk keurmerk idd en volkomen genant dat de uni utrecht zijn naam eraan verbindt.. Ik kan me ook niet voorstellen dat allen daar het ermee eens zijn geweest.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:59

Ik kom hier even meepraten :) Afgelopen maandag aanwezig geweest tijdens een voorlichting over dit keurmerk omdat ik hier mee aan de slag ga met mijn stage vanaf half november. Ik kan heel goed begrijpen dat dit voor veel mensen nog niet gelijk staat met het beeld wat ze zelf bij welzijn hebben. Zelf zie ik het ook liever anders maar zoals gezegd is hier, gaat het keurmerk erom om het beter te maken met de middelen die ze hebben.
Er zijn genoeg stallen waarbij de paarden helemaal niet buiten komen of nog te kleine stallen hebben, om deze stallen te verbeteren is er gekozen om de lat niet al te hoog te leggen.

Daarnaast is er een het KPW+ keurmerk die verkregen kan worden wanneer de paarden meer dan 4 uur per dag vrije beweging hebben en een bepaalde stalgrootte etc hebben. Niet overal zijn de mogelijkheden om ze hele dagen buiten te gooien in een groep. Daarnaast zijn er veel andere factoren waar rekening mee gehouden wordt zoals het aantal uur zonder ruwvoer. :)

Ik vind het wel interessant om deze meningen te lezen dus ik blijf dit volgen, misschien kan ik hier in mijn stage nog mee aan de slag of wat mee doen :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:00

Ik ben het ook wel met chamion eens.

Dat mensen dan antwoorden met ‘dan moet je geen paard kopen als je in de randstad woont’ vind ik ook altijd zo’n dooddoener. Sommige mensen hebben hun paard gekocht toen ze nog totaal niet bezig waren met paardenwelzijn. Paarden kunnen met gemak 25 worden dus misschien heeft iemand z’n paard wel 20jr geleden gekocht. Oudje dan maar verkopen? Ook geen garantie dat deze dan beter terecht komt.

Daarnaast vind ik 24/7 buiten in Nederland best wel een uitdaging, voornamelijk als je niet aan huis de mogelijkheid hebt om dit te doen. Ik vind dat er meer samenhangt met paardenwelzijn dan alleen blind staren op 24/7 buiten staan.

Ik ben in de omgeving Amsterdam/Rotterdam/Utrecht (ofwel het ‘groene hart’) nog weinig/geen plekken tegengekomen waarbij de paarden 24/7 buiten kunnen lopen, voldoende ruimte ter beschikking hebben, beschikking hebben over een schuilmogelijkheid, zomer en winter droog kunnen liggen (en dan niet op het kale beton maar gewoon op een zachte vloer), waar ze minder lang dan 6u zonder ruwvoer staan, goede kwaliteit ruwvoer krijgen en niet tot hun kogels in de drek staan op dagen dat het lang regent.

Daarbij komt ook nog dat correct voeren in een groep gewoon erg lastig is vanwege de verschillende voerbehoeften. Je hebt er altijd een paar tussen die veel te dik worden en een paar die achterblijven en te dun blijven.

Al met al, tuurlijk, in ‘the perfect world’ hebben we voldoende ruimte en geld om een prachtig gedraineerde paddock paradise aan te leggen met schuilstallen met goede bodembedekker etc. En als dat er is ben ik de eerste die z’n paard ernaar toe brengt, maar na 9 jaar 24/7 buiten te hebben ‘gestald’ zie ik ook dat er andere dingen belangrijk zijn voor een paard en dat paarden houden in groepshuisvesting best gecompliceerd is en ik ook begrijp dat vele pensionhouders hun handen daar niet aan willen branden, naast uiteraard de hogere kosten die het met zich meebrengt.

Niemand op bokt heeft natuurlijk zijn paard op een dergelijke stal of manege staan maar er zijn in Nederland nog meer dan voldoende plekken waarbij de ‘maatregelen’ in een dergelijk keurmerk een verbetering zijn. Hoe triest ook. Maar toch zie ik een verschuiving in de paardenwereld en zie ik dit ook als een eerste (veel te voorzichtige) stap in het verbeteren van welzijn.

Want ik ben erg benieuwd hoe alle moraalridders het dan voor zich zien. Haalbaar op het bestaande oppervlak en commercieel enigszins betaalbaar. Want uiteindelijk moet je toch roeien met de riemen die je hebt.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:02

Robin_Rikkie schreef:
Ik kom hier even meepraten :) Afgelopen maandag aanwezig geweest tijdens een voorlichting over dit keurmerk omdat ik hier mee aan de slag ga met mijn stage vanaf half november. Ik kan heel goed begrijpen dat dit voor veel mensen nog niet gelijk staat met het beeld wat ze zelf bij welzijn hebben. Zelf zie ik het ook liever anders maar zoals gezegd is hier, gaat het keurmerk erom om het beter te maken met de middelen die ze hebben.
Er zijn genoeg stallen waarbij de paarden helemaal niet buiten komen of nog te kleine stallen hebben, om deze stallen te verbeteren is er gekozen om de lat niet al te hoog te leggen.

Daarnaast is er een het KPW+ keurmerk die verkregen kan worden wanneer de paarden meer dan 4 uur per dag vrije beweging hebben en een bepaalde stalgrootte etc hebben. Niet overal zijn de mogelijkheden om ze hele dagen buiten te gooien in een groep. Daarnaast zijn er veel andere factoren waar rekening mee gehouden wordt zoals het aantal uur zonder ruwvoer. :)

Ik vind het wel interessant om deze meningen te lezen dus ik blijf dit volgen, misschien kan ik hier in mijn stage nog mee aan de slag of wat mee doen :)

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dieren willen houden als er geen mogelijkheden zijn om ze goed te houden :=

Een dier hoort niet in een hok, geen enkel dier. Waarom dan toch een huisdier willen als je hem geen goed verblijf kan bieden. Ik snap dat niet.

En in de randstad kan je blijkbaar geen weidegang bieden (hoor ik vaker op bokt) tja, misschien moet je dan gewoon geen paard willen hebben of in Drenthe gaan wonen...

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: keurmerk paarden welzijn, keurmerk kattenbak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:05

Ja want in Drenthe stikt het van de perfecte huisvesting voor paarden...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:06

Geen idee, ik woon er ook niet :')

Dacht dat je daar wel meer weides zou hebben :P

Maar het punt is; een dier nemen en opsluiten in een hok vind ik niet kunnen en mishandeling.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:08

Maar ik ken in Zuid-Holland ook zeker wel een paar stallen waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer hoor. Nee, die hebben dan misschien niet de gigantische weilanden die ze in het oosten van het land hebben, maar waar een wil is, is een weg.

Edit: en die staan niet eens op de kaart van arabesk haar website. Dus er zijn er meer dan je denkt.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:13

Ik zie het iets minder zwart-wit. Natuurlijk is dit niet genoeg voor paarden en is veel meer beweging, vrijheid en contact nodig. Echter, dit zou het absolute minimum moeten zijn, en daar kunnen sommige stallen niet eens aan tippen.
Denk dat je het ook op die manier kan zien, dat je hiermee kan voorkomen dat er maneges of stallen zijn waarbij het nog slechter is. Alle stallen die buitenruimtes hebben zouden dit keurmerk makkelijk kunnen halen, maar dit is denk ik juist bedoeld voor de stallen die dat niet hebben en dus het absolute minimum voor hun paarden moeten kunnen bieden. Zo niet, dan geen keurmerk, en hopelijk betekent dat op den duur of verbetering, of sluiten.
Als je het op deze manier ziet, dan is dit keurmerk niet zo heel slecht. Het is absoluut niet ideaal of zelfs gewenst (zoals TS erg mooi verwoordt), maar ik hoop dat dit een eerste stap in de goede richting is (en ja, dat klinkt misschien naïef, maar ik heb stallen gezien die hier niet eens aan voldoen, als daar nou eerst iets aan wordt gedaan, kunnen we heel wat dierenleed voorkomen en vanuit daar verder doorgroeien en verbeteren).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:18

xRaisin schreef:
Maar ik ken in Zuid-Holland ook zeker wel een paar stallen waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer hoor. Nee, die hebben dan misschien niet de gigantische weilanden die ze in het oosten van het land hebben, maar waar een wil is, is een weg.

Edit: en die staan niet eens op de kaart van arabesk haar website. Dus er zijn er meer dan je denkt.


Niet voor alle paarden is onbeperkt ruwvoer gezond. ;) Zeker als ze daarnaast ook niet erg worden gestimuleerd om te bewegen.

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:18

RedKiwi schreef:
Ik zie het iets minder zwart-wit. Natuurlijk is dit niet genoeg voor paarden en is veel meer beweging, vrijheid en contact nodig. Echter, dit zou het absolute minimum moeten zijn, en daar kunnen sommige stallen niet eens aan tippen.
Denk dat je het ook op die manier kan zien, dat je hiermee kan voorkomen dat er maneges of stallen zijn waarbij het nog slechter is. Alle stallen die buitenruimtes hebben zouden dit keurmerk makkelijk kunnen halen, maar dit is denk ik juist bedoeld voor de stallen die dat niet hebben en dus het absolute minimum voor hun paarden moeten kunnen bieden. Zo niet, dan geen keurmerk, en hopelijk betekent dat op den duur of verbetering, of sluiten.
Als je het op deze manier ziet, dan is dit keurmerk niet zo heel slecht. Het is absoluut niet ideaal of zelfs gewenst (zoals TS erg mooi verwoordt), maar ik hoop dat dit een eerste stap in de goede richting is (en ja, dat klinkt misschien naïef, maar ik heb stallen gezien die hier niet eens aan voldoen, als daar nou eerst iets aan wordt gedaan, kunnen we heel wat dierenleed voorkomen en vanuit daar verder doorgroeien en verbeteren).


Helemaal mee eens _/-\o_
Dit is echt iets wat niet zwart-wit gezien kan worden, er is gekozen voor een minimum zodat het voor veel stallen nog haalbaar is en ze hopen dat deze mensen dan ook uiteindelijk ze langer buiten gaan zetten doordat ze zien dat het wel kan/goed is voor de paarden

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:22

RedKiwi schreef:
Ik zie het iets minder zwart-wit. Natuurlijk is dit niet genoeg voor paarden en is veel meer beweging, vrijheid en contact nodig. Echter, dit zou het absolute minimum moeten zijn, en daar kunnen sommige stallen niet eens aan tippen.
Denk dat je het ook op die manier kan zien, dat je hiermee kan voorkomen dat er maneges of stallen zijn waarbij het nog slechter is. Alle stallen die buitenruimtes hebben zouden dit keurmerk makkelijk kunnen halen, maar dit is denk ik juist bedoeld voor de stallen die dat niet hebben en dus het absolute minimum voor hun paarden moeten kunnen bieden. Zo niet, dan geen keurmerk, en hopelijk betekent dat op den duur of verbetering, of sluiten.
Als je het op deze manier ziet, dan is dit keurmerk niet zo heel slecht. Het is absoluut niet ideaal of zelfs gewenst (zoals TS erg mooi verwoordt), maar ik hoop dat dit een eerste stap in de goede richting is (en ja, dat klinkt misschien naïef, maar ik heb stallen gezien die hier niet eens aan voldoen, als daar nou eerst iets aan wordt gedaan, kunnen we heel wat dierenleed voorkomen en vanuit daar verder doorgroeien en verbeteren).

Vind je een uur buiten een minimum? Dus te aanvaarden? Ik vind dat echt niet paardhoudwaardig. Als je je paard maar 1 uur (!) buiten kan houden kun je echt geen paardenhouden imo. En ik ben echt wel genuanceerd, ik snap echt wel dat niet overal paarden 24/7 buiten kunnen op hectares weiland.

Maar als je je paard maar een uur buiten kunt doen, moet je echt geen paarden houden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:24

Van mij hoeft een paard geen 24/7 buiten. Om dat goed te realiseren is in grote delen van het land niet te doen.
Maar een dagdeel, dus 4 uur vrije beweging moet te realiseren zijn op vrij korte termijn. Op een droge paddock van 20x 40 waar 2 tot 4 paarden op kunnen staan.
Maar beter nog 8 uur, maar ik begrijp dat er dan al stallen in het gedrang komen.
Daarom 4 uur een mooi uitgangspunt om later uit te gaan breiden.
De stallen die geen 4 uur aan kunnen bieden zouden op den duur gesloten moeten worden.

Vergelijk met slachtvee is niet relevant.
Slachtvee is voor het eten, paarden voor de hobby.
Natuurlijk kun je gaan discussiëren over het wel of niet moeten eten van vlees. 1 ding heeft geen discussie nodig; paarden houden is nooit nodig.
Daarnaast zijn er tenminste regels in de veeteelt waar ik ook zeker geen moeite mee heb dat die nog weer beter gaan worden voor het dier.
Maar dat is door de jaren heen ook steeds het geval geweest.