Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:52

Wat een nare situatie, sterkte hoor :(:)

Dravers zijn erg hard voor zichzelf, heb je ook al gemerkt, dus als ze zoveel laat zien geeft dat de ernst wel aan.
Geef je wel gelijk dat je het nog even aan gaat kijken met met de veranderingen, en op bute. Al is het alleen maar om het voor je gevoel goed af te sluiten. Dat de DE datum met rasse schreden inzicht komt is je ook al duidelijk.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:11

Rytir schreef:
Wat naar en moeilijk ts! Ik ben wel benieuwd, waarom was die bute nodig tijdens de verhuizing of staat ze er nog op?



Bute was voor de zekerheid omdat we niet wisten of ze 30 km kon lopen zonder pijn. Nu krijgt ze niets maar ik ga haar toch weer een lage dosis geven zodat haar laatste dagen pijnvrij zijn.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:17

Het enige wat ik wil zeggen denk er goed over na! Bij mijn toen 13 jarige Merrie is vorig jaar kanker ontdenkt, al uitgezaaid en behandelen was een pijnlijke strijd en uitstel van. Op dat moment had ze nergens last (pijn) van dus heb ik gezegd ik doe er niks aan en laat haar lekker lopen. De bulten werden dikker en op meerdere plekken, maar ze toonde geen pijn. Aan het begin van de zomer begon je haar te horen ademen na een klein drafje (alsof ze heel lang gerend had)(wel oortje naar voren en altijd opgewekt), ik begon aan inslapen te denken, maar het leek buiten dat om alsof ze geen pijn had en iedereen om me heen verklaarde mij voor gek om haar te laten gaan. Toen was het 15 Augustus, in de avond de laatste ronde, ze ging wel achteruit maar pijn leek het er niet op en ze was net zo vrolijk als alle andere dagen, maar toch heb ik haar 16 augustus dood gevonden. Waarschijnlijk is er een tumor geknapt, en zo te zien was ze zelf rustig heen gegaan(de grond was niet omgeploegd of kapot om haar heen). Waarschijnlijk was ze toch ook zieker dan dat iedereen dacht. Ik ben zelf heel erg bang dat ik haar te lang heb laten lopen en dat ze wel pijn moet hebben gehad maar nooit heeft getoond. Als ik het over mocht doen had ik mijn gevoel aan het begin van de zomer, om haar te laten gaan wel gevolgd.

Wat ik wil vertellen is, het is natuurlijk wat anders als jou paard heeft, maar denk er goed over na en doe geen dingen waarvan je later gaat denken had ik het maar eerder gedaan.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:56

Ikzelf heb altijd het idee: zolang het leven nog dier/menswaardig is nog even aankijken. Op het moment dat het paard niet meer pijnvrij kan lopen, niet meer kan "functioneren als dier" en het eigenlijk niet meer waardig is het niet eerlijk om het dier met pijn door te laten gaan.

De uiteindelijke keuze is aan jou TS, heel veel sterkte gewenst alvast!

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:32

Ik heb destijds ook je topic stilletjes meegelezen, over jullie verhuisplannen.
Trailer of lopen. Zo ongeloofelijk dapper vond ik dat!

Ik heb ook je reactie gelezen over je plan van aanpak nu.
Ook dit vind ik weer super dapper. Je hebt naar mijn idee ontzettend goed gehandeld. We kunnen het niet allemaal gelijk perfect doen. Stel je komt nog eens in een dergelijke situatie, dan heb je geleerd van deze en zul je heel anders reageren. Je hebt het proces nu moeten leren. Je weet nu wat er aan de hand is, dat het niet beter wordt en je paardje helaas op de nieuwe stalling niet happy is. Ik twijfel er absoluut niet aan, dat je dit graag anders gezien had. Je deed het ook voor haar. Helaas is haar lijf ver op. Ik gun jullie nog een super mooie tijd. Je doet er in ieder geval je best voor haar. Het is voor jezelf ook heel belangrijk om na dit lange traject, het ook juist af te sluiten. Dat je 100% achter je keuzes hebt gestaan. Het verdriet wordt er absoluut niet minder op.. net als de pijn bij het verlies. Maar zodra dit gezakt is, kun je er wel met een goed gevoel naar terugkijken.

Ik sta nu niet graag in jou schoenen.. Heel veel sterkte! En geniet van elkaar.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:19

Ik heb echt diep respect voor je. Direct inslapen wordt geroepen, ergens terecht. Maar je kiest ervoor om nog het nog eventjes aan te kijken, haar proberen zoveel mogelijk rust te geven, stiekem hopen dat het wat beter gaat ookal weet je verstand wel beter, en daarmee eigenlijk proberen te zorgen dat de laatste dagen nog wat draagzamer zijn dan die voorgaande.
Ik vind dit de meest eerlijke keuze die je je paard kan geven. Ervoor zorgen dat zijn laatste dagen zoals je zelf zegt zo draagzaam mogelijk zijn. Ik vind het heel knap dat je het nog de tijd wil geven om je paard nog iets van rust in zijn kop te laten hebben voor je aan inslapen toe wil zijn. Dat laat mij zien dat je niks dan het beste voor je paard wil.

Heel veel sterkte komende tijd, en ga op je gevoel af. Je gevoel zit goed.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:07

Ik heb dit voorjaar onze mini laten in slapen. De arts zei dat hij haar niet meer beter ging krijgen in haar conditie. Ze had een flinke ontsteking en al jaren last van cushing. Hij zei we moesten gaan na denken over haar te laten gaan. Ik heb het toen gelijk laten doen, had geen zin om tegen de datum aan te moeten gaan kijken die we anders zouden prikken. Ben blij het zo gedaan te hebben....

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 09:19

Ginny135 schreef:
Ikzelf heb altijd het idee: zolang het leven nog dier/menswaardig is nog even aankijken. Op het moment dat het paard niet meer pijnvrij kan lopen, niet meer kan "functioneren als dier" en het eigenlijk niet meer waardig is het niet eerlijk om het dier met pijn door te laten gaan.

De uiteindelijke keuze is aan jou TS, heel veel sterkte gewenst alvast!



Dat niet meer kunnen functioneren als dier wil ik absoluut voor zijn. Ik heb paarden zo zien lopen en dat gaat hier echt niet gebeuren.

Mijn berichtje over het weer was niet een ‘wat als’ berichtje. Meer dat zolang het droog blijft ze nog even op de wei mag genieten. Ze staat sinds gister in de wei met de oude pony en lijkt zich direct wat prettiger te voelen. Zo heeft ze in ieder geval een leuk einde.

De afspraak met de dierenarts is inmiddels gemaakt. Volgende week woensdag aan het einde van de middag.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:22

Fijn dat ze zich al wat prettiger voelt! Ik denk dat dit ook de beste keus is hoor, stress beetje wegnemen, ik merk dat de oudere paardjes tevreden zijn als ze wat ruimte hebben, niet helemaal alleen staan en een bak voer voor hun neus hebben. Meer hoeven ze niet meer en de kuddestress is vaak teveel voor ze.
Hopelijk knapt ze de komende dagen wat op en kan je ze nog enkele fijne, pijnvrije happy dagen geven :)

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:27

Dappere beslissing, en fijn dat ze zich wat beter lijkt te voelen. Is voor jou ook fijner om dan tegen aan te 'moeten' kijken voor die laatste dagen.

Geniet nog van elkaar, en maak mooie herinneringen :(:) Sterkte...

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:30

Delaja schreef:
De afspraak met de dierenarts is inmiddels gemaakt. Volgende week woensdag aan het einde van de middag.


Sterkte joh, geniet nog maar even volop van haar.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:41

Delaja schreef:
Ginny135 schreef:
Ikzelf heb altijd het idee: zolang het leven nog dier/menswaardig is nog even aankijken. Op het moment dat het paard niet meer pijnvrij kan lopen, niet meer kan "functioneren als dier" en het eigenlijk niet meer waardig is het niet eerlijk om het dier met pijn door te laten gaan.

De uiteindelijke keuze is aan jou TS, heel veel sterkte gewenst alvast!



Dat niet meer kunnen functioneren als dier wil ik absoluut voor zijn. Ik heb paarden zo zien lopen en dat gaat hier echt niet gebeuren.

Mijn berichtje over het weer was niet een ‘wat als’ berichtje. Meer dat zolang het droog blijft ze nog even op de wei mag genieten. Ze staat sinds gister in de wei met de oude pony en lijkt zich direct wat prettiger te voelen. Zo heeft ze in ieder geval een leuk einde.

De afspraak met de dierenarts is inmiddels gemaakt. Volgende week woensdag aan het einde van de middag.

Heel veel sterkte alvast, het wordt een beetje een gekke week. Troetelen en verwennen zoveel je wil ;).

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:42

Wijs om het dier in te laten slapen. Je hart breekt ervan om ze zo te zien, maar je kunt op ten duur niet anders meer.

Ze zal je dankbaar zijn! Geniet de laatste week nog van haar en "verpest" haar tot op het bot. Zo heb je er voor je eigen gevoel alles aan gedaan.

Heel veel sterkte! Het is niet makkelijk!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:21

Heel veel sterkte!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:24

Heb je vorige topic meegelezen en kwam deze nu tegen. Wat heftig ts! Je hebt een hele dappere keus gemaakt, heel veel sterkte!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:41

sterkte, voel met je mee, morgen gaat mijn 27 jarige hemelen...

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:03

Heel veel sterkte TS, en voor jou ook speurneus

Lukasje
Berichten: 11264
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:30

Veel sterkte! Altijd een afschuwelijke beslissing . :(:)

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:54

Heel veel sterkte gewenst :(:)

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:20

heel veel sterkte gewenst!

Hevonen

Berichten: 5622
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:35

Och jee, wat moeilijk. Ik had voor onze welshmerrie ook zo'n afspraak. Ondanks veel medicijnen ging het niet meer. Maar ze was zo'n vechter. De afspraak was op de volgende maandag, zodat de kinderen nog afscheid konden nemen. Maar de donderdag ervoor stond ze ineens niet meer op. Het was duidelijk. Met tranen in mijn ogen de dierenarts gebeld. Later is ze wel opgestaan en heeft lekker op het erf gegraasd. Met de zoveelste wortel in haar mond en haar baasje (mijn dochter) en mij bij haar. (ze had cushing, nog een heel aantal andere kwalen en was acuut hoefbevangen) Diezelfde middag heeft de dierenarts haar in laten slapen.
Soms geeft een paard al eerder aan dat het niet meer gaat.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:43

Heel veel sterkte, TS. Geen leuke beslissing om te nemen. Nog een week flink genieten. :(:)

Voor jou ook sterkte, speurneusc. Een mooie leeftijd gehaald, maar daarom niet minder pijnlijk.

123merel123
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:45

heel veel sterkte gewenst.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:19

Delaja schreef:
Bute was voor de zekerheid omdat we niet wisten of ze 30 km kon lopen zonder pijn. Nu krijgt ze niets maar ik ga haar toch weer een lage dosis geven zodat haar laatste dagen pijnvrij zijn.


Dertig kilometer?
Zou ik mijn gezonde paard niet eens aandoen.

Sterkte, zo te lezen is het de juiste beslissing.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:22

Heel veel sterkte. Probeer nog te genieten van de tijd die je nog hebt met haar. Je neemt een heel dapper maar wijs besluit.
Het is altijd makkelijk om van achter een schermpje te adviseren. Ik weet uit ervaring hoe vreselijk moeilijk het is om daadwerkelijk de afspraak te maken... :(:)