Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:34

Goof schreef:
Het dier kan alleen pijnvrij zijn met injecties. Jij hebt besloten geen injecties meer te geven. Dat betekent dat je het dier nu dus met pijn laat staan. Lijkt mij dat het meest eerlijke is dat je het dier laat gaan.

Eens. Als je besluit dat ze geen injecties meer krijgt kan ze niet pijnvrij leven, dan ben je imo verplicht haar te laten gaan.

Sterkte.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:35

Anoniem schreef:
Ik denk dat je niets te vroeg bent als je haar nu laat gaan.

Heel veel sterkte.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:50

Ah TS, altijd moeilijk om zo'n beslissing te maken!
Ik heb 2 jaar geleden dezelfde moeilijke beslissing moeten maken...
Mijn paard had verschillende dingen in zijn hoeven en hij ging ook niet meer pijnvrij kunnen leven. Hij mankte alleen in draf, dus in stap zag je niets.
Ik heb 3 maanden moeten nadenken over het inslapen aangezien hij zijn pijn dus niet duidelijk liet zien. Hij stond ook in kudde en was nog steeds aan het spelen met zijn vriendjes, wat de beslissing voor mij ook moeilijker maakte.
Maar uiteindelijk toch de beslissing gemaakt, ik wou niet wachten tot hij uiteindelijk zijn pijn liet zien, zich afzonderde van de groep en mss wel mager werd doordat hij pijn had. Zo wou ik hem niet herinneren...

Je paard geeft nu al duidelijke signalen, de diagnose is ook niet min... Ik zou niet wachten tot ze zich nog slechter gaat voelen... Veel sterkte! :(:)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:00

Zelfs met injecties zit de beknelling er nog steeds. Dit betekend dat dit paard op een willekeurig moment uitval kan hebben in de benen. Dat is voor een paard ontzettend angstig, al helemaal in een onbekende kudde waar ze laag in rang staat. Ze kan dan wel pijnvrij zijn met injecties, stressvrij zal ze zeker niet zijn. Bovendien vormt ze nu een gevaar voor zichzelf, andere paarden in de kudde maar ook voor jou en je stalgenoten als persoon in haar buurt.
Ik zou haar de komende tijd niet in de kudde plaatsen maar eventueel met een vriendje die ze vertrouwd, haar vertroetelen en dan afscheid nemen.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:08

Een paard wat zoveel mankeert wordt ook niet meer door een nieuwe groep opgenomen. Een zwak dier wordt immers naar het einde toe in de natuur ook links gelaten. En heel eerlijk als een paard bij mij niet meer blij is dan laat ik haar gaan. Is per dier natuurlijk verschillend wanneer ze niet meer zichzelf zijn maar als een paard door de benen zakt kan je ervan uit gaan dat ze verre van gelukkig zijn. Paarden zijn vluchtdieren en zijn van nature veilig als alle 4 de benen naar behoren werken. Als een paard dan niet goed kan lopen of wegzakt geeft dat onderliggend toch best veel stress. Als mijn merrie bijvoorbeeld niet meer pijnvrij als handpaard mee op buitenrit zou kunnen zou ik haar ook laten gaan zelfs als ze pijnvrij als grasmaaier zou kunne lopen. Zij wordt namelijk ontzettend ongelukkig als ze niet minstens 1 keer in de week naar buiten gaat op avontuur.

Wat je ook beslist is aan jou want jij bent uiteindelijk degene die achterblijft.
Voor een paard met pijn en ongemak is het ook nooit te vroeg, voor een paard kan het alleen maar te laat zijn.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:27

Ik snap dat het een ontzettend moeilijk proces is, ik zit zelf in hetzelfde proces, maar met totaal andere diagnoses. Maar ik neig toch wel naar in laten slapen. Met name omdat de kans op herstel er gewoon niet in zit.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 12:39

xSogno schreef:
Goof schreef:
Het dier kan alleen pijnvrij zijn met injecties. Jij hebt besloten geen injecties meer te geven. Dat betekent dat je het dier nu dus met pijn laat staan. Lijkt mij dat het meest eerlijke is dat je het dier laat gaan.

Eens. Als je besluit dat ze geen injecties meer krijgt kan ze niet pijnvrij leven, dan ben je imo verplicht haar te laten gaan.

Sterkte.



Even ter verduidelijking: de eerste injectie heeft ze wel gehad. Deze zou tot ongeveer maart moeten werken. Op dit moment heeft ze wel degelijk een werkzame injectie!

Na uitgebreid overleg met mensen die haar al lang kennen (ook medisch) en de staleigenaar voor nu besloten dat ze nu lekker de wei in gaat met één ander oud paardje. Zolang het weer niet te slecht wordt mag ze daar nog even genieten (met bute) en zodra ze ook maar iets van achteruitgang vertoont of als het eindeloos gaat regenen en ze is hetzelfde als nu dan is het over. Ik hou er dus rekening mee dat ze er over een paar weken niet meer is.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:39

Delaja schreef:
Ibbel schreef:
Tja, toen je je topic over je verhuizing opende dacht ik al dat je je paard beter had kunnen laten gaan op de oude vertrouwde plek. Dus ja, als ik hoor wat er allemaal mis is zou ik zeggen: laat haar gaan.


Ik heb het inderdaad gelezen maar op dat moment was mn paard nog zó goed. Het is dat ik door de foto's wist dat het eigenlijk niet zo was maar op dat moment was ze absoluut niet zoals ze nu is. Als ik had geweten dat ze zo hard achteruit zou gaan had ik er wellicht wel over nagedacht maar dat was op dat moment nog niet aan de orde...


Ik vind deze opmerking ook niet echt fair naar TS toe. Ik heb het topic ook gelezen, en volgens mij heb je echt een weloverwogen beslissing genomen en steeds vanuit het belang van je paard gekeken.
En als ik het nu zo lees, is in haar belang nu inderdaad laten gaan.
Wat naar. Sterkte!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:42

Delaja schreef:
Even ter verduidelijking: de eerste injectie heeft ze wel gehad. Deze zou tot ongeveer maart moeten werken. Op dit moment heeft ze wel degelijk een werkzame injectie!

Na uitgebreid overleg met mensen die haar al lang kennen (ook medisch) en de staleigenaar voor nu besloten dat ze nu lekker de wei in gaat met één ander oud paardje. Zolang het weer niet te slecht wordt mag ze daar nog even genieten (met bute) en zodra ze ook maar iets van achteruitgang vertoont of als het eindeloos gaat regenen en ze is hetzelfde als nu dan is het over. Ik hou er dus rekening mee dat ze er over een paar weken niet meer is.

Ik denk dat dit een mooie oplossing is, in de groep zal ze volgens mij niet meer kunnen gedijen (ik merk het aan mijn oudje ook, die wordt door de jonge ruin die er voor de zomer bijgekomen is redelijk geambeteerd, maar zij heeft veel steun aan haar dochter. Moest ik haar helemaal alleen in een nieuwe groep gooien komt dit ook niet meer goed.)
Op de paddock / weide met 1 vriendje kan een mooie tussenoplossing zijn waar ze stressvrijer kan zijn en wie weet krabbelt ze er wel nog door. Indien niet dan zijn de laatste weken alsnog fijn en rustig geweest.
Edit: ik weet niet of ze nu al een deken op heeft, maar met dit weer kunnen die oudjes/kwakkelaars dat wel goed gebruiken, ik gooi de mijne vanavond ook weer een op want afgelopen weekend kwam ze vrij chagerijnig, dit zal weer een hoop verschil maken.
Veel sterkte!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:45

Delaja schreef:
Even ter verduidelijking: de eerste injectie heeft ze wel gehad. Deze zou tot ongeveer maart moeten werken. Op dit moment heeft ze wel degelijk een werkzame injectie!

Na uitgebreid overleg met mensen die haar al lang kennen (ook medisch) en de staleigenaar voor nu besloten dat ze nu lekker de wei in gaat met één ander oud paardje. Zolang het weer niet te slecht wordt mag ze daar nog even genieten (met bute) en zodra ze ook maar iets van achteruitgang vertoont of als het eindeloos gaat regenen en ze is hetzelfde als nu dan is het over. Ik hou er dus rekening mee dat ze er over een paar weken niet meer is.


Hopelijk mag je nog even van haar genieten dan! Ik duim alvast voor je dat ze wel nog even goed blijft!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:07

Goof schreef:
Het dier kan alleen pijnvrij zijn met injecties. Jij hebt besloten geen injecties meer te geven. Dat betekent dat je het dier nu dus met pijn laat staan. Lijkt mij dat het meest eerlijke is dat je het dier laat gaan.

Eens. Als je besluit dat ze geen injecties meer krijgt kan ze niet pijnvrij leven, dan ben je imo verplicht haar te laten gaan.

Sterkte.


Even ter verduidelijking: de eerste injectie heeft ze wel gehad. Deze zou tot ongeveer maart moeten werken. Op dit moment heeft ze wel degelijk een werkzame injectie!

Na uitgebreid overleg met mensen die haar al lang kennen (ook medisch) en de staleigenaar voor nu besloten dat ze nu lekker de wei in gaat met één ander oud paardje. Zolang het weer niet te slecht wordt mag ze daar nog even genieten (met bute) en zodra ze ook maar iets van achteruitgang vertoont of als het eindeloos gaat regenen en ze is hetzelfde als nu dan is het over. Ik hou er dus rekening mee dat ze er over een paar weken niet meer is.


Lijkt me een goede oplossing, sterkte de komende tijd.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 13:38

Ze stond dekenloos maar die gaat er nu toch wel op. Zeker met het weer dat morgen verwacht wordt.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:41

Het kan zijn dat wat extra warmte en de groepsstress die wegvalt al weer een groot verschil zal maken.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 13:43

Duhelo schreef:
Het kan zijn dat wat extra warmte en de groepsstress die wegvalt al weer een groot verschil zal maken.


Stiekem hoop ik daar op maar ik hou er rekening mee dat er een grote kans is dat het niet genoeg is.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:47

Aan de ene kant snap ik heel eeg goed dat je de beslissing wilt rekken. Maar aan de andere kant. Je weet dat je deze keuze moet gaan maken. Of het nu is of over een paar weken. Het moment blijft even moeilijker en misschien nog wel moeilijker over een paar weken. Waak er wel voor dat je niet steeds een nieuwe "grens" zoekt om geen keuze te hoeven maken. Sterkte :(:)

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 13:50

Olympia schreef:
Aan de ene kant snap ik heel eeg goed dat je de beslissing wilt rekken. Maar aan de andere kant. Je weet dat je deze keuze moet gaan maken. Of het nu is of over een paar weken. Het moment blijft even moeilijker en misschien nog wel moeilijker over een paar weken. Waak er wel voor dat je niet steeds een nieuwe "grens" zoekt om geen keuze te hoeven maken. Sterkte :(:)



Daar ben ik me zeker van bewust! Maar nu is ze niet happy en ik hoop dat we op deze manier nog een paar happy dagen kunnen geven.

Moeilijker voor mij denk ik niet. Ik ben iemand die altijd eerst compleet in paniek raakt en impulsief reageert maar daarna, als ik wat tijd heb om er over na te denken, het een plekje kan geven.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 29-10-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:51

Ik kan alleen maar adviseren een datum te prikken, niet zeggen dat als ze hetzelfde lijkt of als het regent of als....
Want de dag dat het regent, zeg je dat het morgen wel eens droog kan zijn of als ze toch anders oogt, maar misschien is dat voor 1 dag en is ze morgen weer.....
Je maakt het jezelf moeilijk op die manier. Prik een dag en leef daar naartoe, dat doet pijn maar is hanteerbaar en laat je genieten van de laatste dagen die je nog samen hebt. Anders zijn dat alleen dagen met zorgen en piekeren, zo jammer achteraf.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:55

Pantykous schreef:
Anoniem schreef:
Ik denk dat je niets te vroeg bent als je haar nu laat gaan.

Heel veel sterkte.

wat mij enorm heeft geholpen:

"je paard weet het niet als je te vroeg bent, ze weten het wel als je te laat bent"

sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:03

Krijgt ze wel genoeg slaap? Mijn destijds kerngezonde tinkerruin voelde zich zo verantwoordelijk voor zijn kudde dat hij te weinig sliep en daardoor ook wel eens door zijn benen zakte en echt ellendig werd. We hebben hem toen voor zijn eigen gezondheid verhuisd naar een andere plek.

Je had toch de optie haar helemaal naar huis te halen? Ik zou dat doen en dan eens zien hoe ze in kleine setting het doet waar ze niet tegen veel paarden hoeft op te boksen

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:24

Precies wat Onali ook zegt, voor wie rek je nou.

Die had ik gelijk in laten slapen, arm beest. Als de resultaten van allerlei onderzoeken onomstotelijk bewijzen dat er zoveel fysiek letsel is en dat ze zo'n pijn heeft ben je egoistisch als je zo'n beest niet direct uit zijn leiden verlost.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 29-10-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:29

Helemaal eens met Lielle.
De keuze haar (nog) niet te laten gaan neem je vaak alleen voor jezelf.

Zonder het welzijn uit het oog te verliezen, wil ik je wel adviseren vooral je eigen gevoel te volgen en het te doen wanneer en hoe het voor jou goed voelt.

Denk er goed over na en kies met je gevoel EN verstand.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:35

Nare situatie :(:)
3 maanden geleden heb ik mijn paard in laten slapen, was ook zo'n dilemma, wat mijn hielp was de vraag:
hoeveel goede dagen heeft hij in een week?
Toen dat slechts 2 dagen was, heb ik de knoop doorgehakt.
Afspraak gemaakt met de veearts, de Rendac, de ezelopvang om mijn ezel op te halen. Een heel draaiboek, dat tot op de minuut klopte. Dit maakte het voor mij tot een soort projectje en dat hielp mij enorm in de verwerking van het geheel.

Ik wens je sterkte met het nemen van de beslissing

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:36

pvdbosch schreef:
Precies wat Onali ook zegt, voor wie rek je nou.

Die had ik gelijk in laten slapen, arm beest. Als de resultaten van allerlei onderzoeken onomstotelijk bewijzen dat er zoveel fysiek letsel is en dat ze zo'n pijn heeft ben je egoistisch als je zo'n beest niet direct uit zijn leiden verlost.


Geen idee wat erger is, de typfout of de toon van je bericht.. Kan je toch ook vriendelijker zeggen. TS heeft heus het beste voor met haar paard, en de ene kan zo'n beslissingen al iets makkelijker nemen als de ander persoon.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Eerlijke meningen gevraagd. Paard in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:39

Voor mij was de beslissing gemaakt toen mijn merrie niet meer pijnvrij kon lopen zonder medicatie (en dat al geen pijnvrij leven kon garanderen) en er geen zicht was op verbetering. Dat was helaas al eerder dan gedacht. Toen ik zag dat ze niet eens maar kon opstaan na het rollen was voor mij de keuze helemaal gemaakt.
Wat hier ook al eens werd gezegd, je kan ze beter te vroeg laten gaan dan te laat.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:46

Wat naar en moeilijk ts! Ik ben wel benieuwd, waarom was die bute nodig tijdens de verhuizing of staat ze er nog op?