paard kruipt onder draad door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:02

Hoi,

Ik doe wat vrijwilligerswerk met paarden. Houd in dat ik op 1 dag in de week ze eten geef en eventueel eens controleer of ze wat poets. Niets serieus, gewoon uit voorliefde voor dieren en een activiteit overgebleven uit een periode van werkloosheid.

Probleem is dat de brutaalste, een ruin dus onder de draad door kruip.

Ik kom aan met het eten, wat pulp en korrel.
Ik zet ze in hun eigen vakje in de schuilstal en doe de draad achter hen dicht. Dit is omdat elk paard z'n korrel moet kunnen opeten zonder dat een ander dat gaat jatten.

Terwijl ze aan het eten zijn pak ik de kruiwagen een anderhalf baal hooi. Die rij ik dan in de paddock om ze te verdelen onder 3 bakken. Deze bakken kunnen of in de paddock staan of in de vakken van de schuilstal als er regen wordt verwacht.

Nu heeft die ruin door dat op de draden van de schuilstal geen klap op staat en hij dus zonder gevolg er onder door kan om de kruiwagen te overvallen voor hooi. Ik heb hem een paar keer terug gezet achter de draad, maar hij is zo stoutmoedig om zelfs al sta ik er nog voor er snel weer onderdoor te schieten, eventueel met de achterbeentjes in de lucht richting mij.

Een oplossing voorgesteld door de boer is om de kruiwagen vooraf te maken en dan snel wanneer hij nog aan zijn korrel bezig is het hooi te verdelen.

Mij goed, maar in mijn ogen leert het paard er niets van. Als hij dan snel genoeg z'n korrel op heeft gaat ie alsnog onder de draad door gaan vooraleer ik de gelegenheid heb om hem vrij te laten. Dan wint hij als nog.

Er is een stuk leidsel in elke schuilstal, waarmee ze kunnen worden vastgemaakt, maar die is niet lang genoeg om ze toe te laten uit de voederbak te eten.

Weet iemand hier hoe ik het beste dit aanpak, gelet op mijn beperkte kennis en mogelijkheden?

( een idee dat ik heb is met een stuk draad de draad voor zijn stal toch te voorzien van een klap, dat hij terug respect krijgt voor de draad. Maar ik denk niet dat ik dat verkocht krijg aan de caretakers)

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:07

Beste is als er overal stroom op staat natuurlijk.
Maar ik zou samen met de korrel voor hem een plukje hooi mee nemen en dan kan hij die alvast eten en heeft hij de behoefte om onder de draad door te kruipen minder.


Bovendien zou ik andersom voeren.
Eerst hooi, dan pas krachtvoer :j

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:08

Plukje hooi in zijn stalletje leggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:16

the_titan schreef:
Nu heeft die ruin door dat op de draden van de schuilstal geen klap op staat en hij dus zonder gevolg er onder door kan om de kruiwagen te overvallen voor hooi. Ik heb hem een paar keer terug gezet achter de draad, maar hij is zo stoutmoedig om zelfs al sta ik er nog voor er snel weer onderdoor te schieten, eventueel met de achterbeentjes in de lucht richting mij.

Een oplossing voorgesteld door de boer is om de kruiwagen vooraf te maken en dan snel wanneer hij nog aan zijn korrel bezig is het hooi te verdelen.

Mij goed, maar in mijn ogen leert het paard er niets van. Als hij dan snel genoeg z'n korrel op heeft gaat ie alsnog onder de draad door gaan vooraleer ik de gelegenheid heb om hem vrij te laten. Dan wint hij als nog.

Er is een stuk leidsel in elke schuilstal, waarmee ze kunnen worden vastgemaakt, maar die is niet lang genoeg om ze toe te laten uit de voederbak te eten.

Weet iemand hier hoe ik het beste dit aanpak, gelet op mijn beperkte kennis en mogelijkheden?

( een idee dat ik heb is met een stuk draad de draad voor zijn stal toch te voorzien van een klap, dat hij terug respect krijgt voor de draad. Maar ik denk niet dat ik dat verkocht krijg aan de caretakers)

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je nou precies wil en waarom. Jij verzorgt één keer per week het voer voor die paarden, als vrijwilligerswerk, dan valt er niet structureel op te voeden. Dus dan doe je dat toch zoals de eigenaren dat willen? Je kunt best dingen voorstellen aan/overleggen met de eigenaren om het voor jou werkbaar te houden, maar ik zou loslaten dat je die paarden wil opvoeden.

the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

Re: paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 15:58

Ik wil niet de onderkant van een hoef gaan bestuderen als die ruin het in z'n kop krijgt om uit z'n vak te gaan om van een ander hoopje hooi te gaan eten dan die in zijn vak. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen dat ik z'n gedrag wil voor zijn wil dat die zo'n fratsen niet naar mij gaat uithalen.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:00

Eerst hooi voeren, beginnen bij de ruin, en dan pas krachtvoer al geprobeerd?
Dan heeft hij geen reden om er onderdoor te gaan en heeft hij gelijk hooi als bezigheidstherapie.
Is sowieso beter om eerst hooi te voeren en dan pas krachtvoer.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:28

the_titan schreef:
Ik wil niet de onderkant van een hoef gaan bestuderen als die ruin het in z'n kop krijgt om uit z'n vak te gaan om van een ander hoopje hooi te gaan eten dan die in zijn vak. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen dat ik z'n gedrag wil voor zijn wil dat die zo'n fratsen niet naar mij gaat uithalen.

Dan laat je zijn vak open, hoeft hij er ook niet onderdoor en daarbij zijn hoeven naar je op te tillen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:30

Om hoeveel paarden gaat het eigenlijk die je moet voeren?

the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

Re: paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 18:19

3. allemaal in hetzelfde veld. 2 merries en een ruin. Die is altijd al de brutaalste geweest.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:22

3. Jee ik dacht dat het er veel waren. Maar dat is wel te doen toch
Nou doe gewoon de volgende keer bij zijn krachtvoer een plukje hooi.
dan heeft meneer geen extra reden om onder die draad door te kruipen,want dan heeft hij al wat hooi.

En even overleggen daar hoe de anderen het doen en of die,hetzelfde probleem hebben?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:10

Kun je hem niet even vast zetten in z'n eigen stukje van de schuilstal?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:18

Is het niet een optie om hem tijdens het voer vast te zetten. En anders misschien nog een extra draadje erbij

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:27

Wat een leuk paard <3