Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 23:52

Hey bokkertjes,

ik kom er even niet helemaal uit, ik vermoed dat ik ergens een rekenfout of denkfout maak.
Mijn 13-jarige katje heeft overgewicht (Schommelt tussen de 5 en 5,5 kilo, dierenarts zegt dat ze zo rond de 4 a 4,5 kg moet zitten) en ze heeft inmiddels artrose ontwikkeld.

Nu heb ik heel sterk het gevoel dat ik niet teveel voer en als ik kijk naar de adviezen op internet lijkt dit te worden bevestigd, dus ik hoop even iemand hier te vinden die meer kennis heeft over kattenvoer :+.

Goed, ze krijgt ongeveer het volgende:
25 gram droogvoer per dag (soms is het eerder 35 gram, soms doet ze 1,5 dag met 25 gram, ligt aan hoe actief ze is). Laten we voor het gemak zeggen dat ze gemiddeld 30 gram per dag eet.

Daarnaast eet ze ongeveer 100 gram natvoer per dag en dat is het.

Droogvoer bestaat uit het volgende:
- 75% Hill's JD
- 9% Mature adult 7+ (voer dat nog over is vanwege de overstap).
- 8% RC Anti Hairball
- 8% RC Oral Care

- Natvoer is altijd Gourmet Gold mousse (de brokjes in gelei moet ze niet).

Ze krijgt weinig tot geen snoepjes en eet zelden tot nooit met mij mee. Muizen laat ze los in huis dus die vreet ze ook niet -O- Vogeltjes is ze niet voor gemaakt, je kan namelijk niet bij de enige uitgang gaan wachten tot er een snaveltje tevoorschijn komt, iets dat bij muizen wel kan (een neusje dan hè).

Nu schrijft Hills voor J/D 80 gram voor voor een kat met een gewicht van die van mij (5,4kg) en 65 voor het streefgewicht (4,5 kg). Maar dan kom ik nog niet in de buurt van de gemiddeld 30 gram die ze naar binnen werkt. Nu komt daar natuurlijk wel natvoer bij maar ik heb begrepen dat dit ongeveer een kwart aan voedingsstoffen bezit in vergelijking met het droogvoer, m.a.w. ze komt dan uit, als je het zou omrekenen naar droogvoer op 55 gram droogvoer per dag en ze kan prima door voor plofkip die inmiddels aardig aan het kreupelen is.

Maak ik hier een denkfout? Ben ik verkeerd geadviseerd? Heeft mijn kat al 10 jaar last van een schildklierprobleem? Haar bloedbeeld is namelijk wel in orde, of loopt ze gewoon de voerbak van de lokale slanke del leeg te vreten? Ik snap er geen hol van |o .

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 01:08

100 gram natvoer lijkt me misschien wat veel.

Mijn "lokale slanke del" :D krijgt maar een half blikje nat (ook Gourmet Gold) per dag, aangemaakt met een eetlepel water. Die moet overigens die brokjes in gelei ook niet zo. Ze staat wel onbeperkt op droog.

Kat van mijn vriend eet hetzelfde maar dan 2 x 20gr droog per dag. Hetzelfde nat- en droogvoer als mijn kat. En zij is nu netjes op gewicht, terwijl het een kat is die dik wordt van lucht.

Beide katten zijn gezond, plassen en poepen goed en drinken goed.

Wonen overigens niet bij elkaar. Zou ook eens in de gaten houden of die van jou inderdaad niet het voer van de andere jat :Y)

Duhelo

Re: Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:03

de gourmet gold is aanbevolen 340 gram per dag voor 4 kilo kat.
met 100 gram krijgt ze ongeveer 1/4 de binnen voor een kat van 4.5 kilo van de adh.
met de brok krijgt ze ongeveer 37.50 % binnen, dus zit je op 62.50 % van de adh dat ze binnenkrijgt met deze twee voersoorten. Echter gaan fabrikanten over het algemeen méér gaan aanraden dan nodig is. Net zoals dat paardenvoer 1 kilo / 100 kilo paard aanraadt (of meer),ongeacht welk paard je hebt. (dan zou ik mijn trekpaarden 9-10 kilo krachtvoer moeten geven ...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:10

Van RC en Hill's worden mijn ( gesteriliseerde ) poezels in no time moddervet :Y)

Op onbeperkt brokjes van Aldi doen ze het al jaren super.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:50

de meeste katten worden wel dikker van reguliere voedingen (zoals rc, hills, etc. die bestaan voor het grootste gedeelte uit granen, granen = zetmeel = suikers = dikmakers.)
En voeding met een hoger vleespercentage is beter verteerbaar (maar zitten dan vaak wel meer eiwitten in) waardoor ze vaker slanker blijven.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 16:39

Hmm zelfs met die berekening zou ik met dit voer goed zitten (te weinig geven, wat zou moeten compenseren met de dikmakers). Ze heeft wel altijd al op rc en hills gezeten en is bij mij altijd een vetklep geweest. Maar ik vraag me af, wat zijn de alternatieven dan die wel van het type J/D is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 03:08

Er zijn wss geen joint care graanvrije voeders. ik zou dan eerder opteren voor een gewone graanvrije brok en een supplement.