Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:10

Haha leuk he iets beschrijven..
Handleiding vind je ook terug op internet.

marsyl

Berichten: 1641
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 22:37

Ja klopt maar heb het originele doosje nog inclusief verpakking :) Kwam er ook achter dat ik dus een GPS tracker er nog in had zitten, toen ik laatst dat doosje weer eens gevonden had.. nog nooit gebruikt. Erg he.. :o

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:48

Hoi allemaal,

Mag ik mij hier ook komen melden?

Voorheen heb ik altijd dressuur gereden met mijn paard maar dat ging niet meer, dus de knoop door gehakt en daar mee gestopt.

Naast dat ik dressuur reed ging ik heel vaak samen met mijn buurvrouw opstap zij rijd namelijk endurance, heerlijk vind ik die ritten altijd. Zowel mijn paard en ik genieten er echt met volle teugen van.

Gezien ik nu helemaal gestopt ben met dressuur rijden en toch wel een doel wil hebben in het rijden ga ik nu dus voor 100% voor de endurance. Ik probeer zoveel mogelijk ritten te maken met mijn buurvrouw, maar zij heeft het dit moment op een laag pitje staan omdat zij echt gigantisch druk is. Dat betekend dus dat ik veelal alleen op pad moet gaan en stiekem vind ik dat nog een beetje spannend. Als ik met mijn buurvrouw over straat ga is mijn paard echt super braaf, 100% verkeersmak en is iets echt eng kijkt ze wat maar blijft altijd bij je. Nu ben ik al best vaak alleen op pad gegaan maar ik heb elke keer besloten om direct het bos in te gaan, omdat mijn paard in haar eentje toch iets anders is. Ze is nog steeds braaf maar toch kijkeriger, niks om je echt druk over te maken. Toch ben ik bang dat ze in haar eentje niet zo zeker is van zichzelf in het verkeer, ze heeft natuurlijk altijd het paard van mijn buurvrouw als steun. Dus als iets toch een beetje eng is en het paard van mijn buurvrouw is braaf dan is zij dat ook.

Helaas is bij ons het bos niet zo heel erg groot dus ik zou het heel leuk vinden om al rijdend eens naar een ander bos te rijden. Echter durf ik de stap maar niet te nemen om alleen met haar over de openbare weg te gaan. Ik twijfel ook: is dit nou een kwestie van gewoon doen? Of toch meer een kwestie van het de tijd geven..?

Nou ik ben benieuwd of jullie misschien het zelfde mee gemaakt hebben of goede tips voor mij hebben..

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 23:59

Is het niet een optie om voor jullie vertrouwen er naast te lopen?

En mag ik vragen waarom dressuur niet meer ging?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 00:03

Malenka schreef:
Is het niet een optie om voor jullie vertrouwen er naast te lopen?

En mag ik vragen waarom dressuur niet meer ging?

Dressuur ging niet meer omdat ze een vernauwde luchtpijp heeft. Ze heeft daar geen last van alleen als je haar boven in zet.

Er naast lopen zou zeker kunnen, alleen denk ik dat ze dan weer het vertrouwen haalt uit de gene (ik dus) die naast haar loopt. Terwijl ze het eigenlijk 'alleen' moet gaan doen.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 00:55

Petrichor, vind je paard het spannend of vind jij het spannend? ;)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 01:01

In het bos zelf vind ik er niks spannends aan mijn paard echter wel, niet extreem en gewoon nog steeds braaf maar heel anders dan met een ander paard erbij.

Daarom vind ik het wel heel spannend om met haar alleen de openbare weg op te gaan.

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 03:57

marsyl schreef:
Ja klopt maar heb het originele doosje nog inclusief verpakking :) Kwam er ook achter dat ik dus een GPS tracker er nog in had zitten, toen ik laatst dat doosje weer eens gevonden had.. nog nooit gebruikt. Erg he.. :o

:D

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 04:38

Petrichor schreef:
Hoi allemaal,

Mag ik mij hier ook komen melden?

Voorheen heb ik altijd dressuur gereden met mijn paard maar dat ging niet meer, dus de knoop door gehakt en daar mee gestopt.

Naast dat ik dressuur reed ging ik heel vaak samen met mijn buurvrouw opstap zij rijd namelijk endurance, heerlijk vind ik die ritten altijd. Zowel mijn paard en ik genieten er echt met volle teugen van.

Gezien ik nu helemaal gestopt ben met dressuur rijden en toch wel een doel wil hebben in het rijden ga ik nu dus voor 100% voor de endurance. Ik probeer zoveel mogelijk ritten te maken met mijn buurvrouw, maar zij heeft het dit moment op een laag pitje staan omdat zij echt gigantisch druk is. Dat betekend dus dat ik veelal alleen op pad moet gaan en stiekem vind ik dat nog een beetje spannend. Als ik met mijn buurvrouw over straat ga is mijn paard echt super braaf, 100% verkeersmak en is iets echt eng kijkt ze wat maar blijft altijd bij je. Nu ben ik al best vaak alleen op pad gegaan maar ik heb elke keer besloten om direct het bos in te gaan, omdat mijn paard in haar eentje toch iets anders is. Ze is nog steeds braaf maar toch kijkeriger, niks om je echt druk over te maken. Toch ben ik bang dat ze in haar eentje niet zo zeker is van zichzelf in het verkeer, ze heeft natuurlijk altijd het paard van mijn buurvrouw als steun. Dus als iets toch een beetje eng is en het paard van mijn buurvrouw is braaf dan is zij dat ook.

Helaas is bij ons het bos niet zo heel erg groot dus ik zou het heel leuk vinden om al rijdend eens naar een ander bos te rijden. Echter durf ik de stap maar niet te nemen om alleen met haar over de openbare weg te gaan. Ik twijfel ook: is dit nou een kwestie van gewoon doen? Of toch meer een kwestie van het de tijd geven..?

Nou ik ben benieuwd of jullie misschien het zelfde mee gemaakt hebben of goede tips voor mij hebben..

Is het geen idee dat er iemand op de fiets mee gaat? Die kan dan achter je blijven en bijspringen indien nodig. Kan voor jezelf ook geruststellend zijn :)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 07:58

Dat is inderdaad een hele goede tip!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 08:14

Afstappen en zelf een stukje lopen kan ook een overbrugging zijn naar het hele stuk rijden. Ik stal bij mijn ruin nog steeds wel eens af omdat ik weet dat hij dat fijn vindt en hij het minder spannend vindt als ik er naast loop. Soms is dat 200 meter, soms een kilometer.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:04

Ja afstappen of niet te hard rijden. Als je gewoon lekker stapt en ze springen een keer opzij kun je dat vaak wel uitzitten, vermits de weg natuurlijk rustig is en je geen andere weggebruikers in gevaar bent. Plus ze hebben de tijd om overal naar te kijken. Vinden ze iets eng? Rijd dan even 10x heen en weer (approach en retreat van het 'gevaar'), dan merk je dat ze er ook al snel niet meer naar kijken. Volgende keer vinden ze het vast weer eng, althans de mijne wel :+ , maar dan hoef ik nog maar 3x heen en weer te rijden tot ze weer ontspant.

Als je serieus endurance gaat trainen, houd er wel rekening mee dat dressuurtraining er ook bij hoort. Bij lange afstanden wil je wel dat ze hun rug juist gebruiken. Gelijk een reminder voor mezelf dat ik ook weer wat vaker aan het bakwerk moet -O- :')

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 09:16

Petrichor schreef:
. Dat betekend dus dat ik veelal alleen op pad moet gaan en stiekem vind ik dat nog een beetje spannend. Als ik met mijn buurvrouw over straat ga is mijn paard echt super braaf, 100% verkeersmak en is iets echt eng kijkt ze wat maar blijft altijd bij je. Nu ben ik al best vaak alleen op pad gegaan maar ik heb elke keer besloten om direct het bos in te gaan, omdat mijn paard in haar eentje toch iets anders is. Ze is nog steeds braaf maar toch kijkeriger, niks om je echt druk over te maken. Toch ben ik bang dat ze in haar eentje niet zo zeker is van zichzelf in het verkeer, ze heeft natuurlijk altijd het paard van mijn buurvrouw als steun. Dus als iets toch een beetje eng is en het paard van mijn buurvrouw is braaf dan is zij dat ook.

Helaas is bij ons het bos niet zo heel erg groot dus ik zou het heel leuk vinden om al rijdend eens naar een ander bos te rijden. Echter durf ik de stap maar niet te nemen om alleen met haar over de openbare weg te gaan. Ik twijfel ook: is dit nou een kwestie van gewoon doen? Of toch meer een kwestie van het de tijd geven..?

Nou ik ben benieuwd of jullie misschien het zelfde mee gemaakt hebben of goede tips voor mij hebben..


Allereerst wat leuk dat je zo kan genieten van ritten en endurance wilt gaan rijden!
Ik denk dat je hier in moet groeien, dus doen, maar nier forceren. Misschien kun je het bos een klein stukje doorsteken en steeds verder uitbreiden?

Realiseer je namelijk wel dat je tijdens de wedstrijden ook alleen zult rijden, wegen moet oversteken en dergelijke. Dan is het natuurlijk super fijn als je dat thuis ook allemaal al kan!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:22

Nou vandaag alle moet bij elkaar geraapt. Eerst dressuur gereden in de bak het doel was lang en laag en vanuit de bak ontspanning de weg op. In de bak liep ze echt mooi ontspannen en dat hebben we best mooi mee kunnen nemen toen we de weg op gingen.

Eerst passeerde ons een fietser die hadden we beide niet gehoord dus daar schrok ze van maar goed ik zelf waarschijnlijk nog harder. :') Toen een hele groep nordic walkers gepasseerd dat ging super braaf, behoorlijk wat auto's ook niks aan de hand. Een groep honden die rennend op ons af kwamen tot hun erf grens, beetje spanning maar dat was het. Toen langs een auto garage waar ze bezig waren ook wat spanning. Er passeerde een auto die met 100 ofzo langs ons heen ging niks aan de hand. Al met al veilig thuis gekomen en super trots op hoe het ging! :D


Afbeelding

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:26

Wat goed Petrichor! Leuk dat je vanuit de dressuur de overstap wil gaan maken. Heb je wel wat endurancewedstrijden in de buurt?

Ik heb geen tips want die van mij is verkeersmak geboren. Gebeurt me regelmatig dat ik wél schrik en zij niet. :')

Heeft iemand enig idee wanneer meestal de wedstrijdkalender voor het volgende jaar wordt gepubliceerd?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 10:56

Poeh echt in de buurt volgens mij niet, meeste is meer richting de Veluwe geloof ik, al is dat voor ons opzich geen probleem. Maar vooralsnog gaan we de komende tijd alleen maar heel hard trainen. :D

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:03

PeerAppel schreef:
Wat goed Petrichor! Leuk dat je vanuit de dressuur de overstap wil gaan maken. Heb je wel wat endurancewedstrijden in de buurt?

Ik heb geen tips want die van mij is verkeersmak geboren. Gebeurt me regelmatig dat ik wél schrik en zij niet. :')

Heeft iemand enig idee wanneer meestal de wedstrijdkalender voor het volgende jaar wordt gepubliceerd?


Meestal op de ledenvergadering, die is 25 november. Vaak is er dan al wel een concept voor de kalender het jaar erop. Daar komen nog wel wat wijzigingen op.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:04

De concept wedstrijdkalender voor volgend jaar wordt bekend gemaakt op de ALV (25/11).

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:18

Bedankt voor het antwoord, Lein en Hilli! Dan wacht ik nog geduldig even af. :D

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:19

Goed gedaan Petrichor. Pas wel op met enthousiast trainen hoor.

Overtrainen is een ding...

scooby09

Berichten: 2212
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 15:46

Hilli schreef:
De concept wedstrijdkalender voor volgend jaar wordt bekend gemaakt op de ALV (25/11).

Die staat al in mijn Agenda genoteerd!

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:03

Petrichor schreef:
Poeh echt in de buurt volgens mij niet, meeste is meer richting de Veluwe geloof ik, al is dat voor ons opzich geen probleem. Maar vooralsnog gaan we de komende tijd alleen maar heel hard trainen. :D

Dat probleem heb ik ook. Woon zelf in Oud-Vossemeer (Zeeland) en Titane staat in Wouwse Plantage (NB), geloof dat de dichtstbijzijnde endurance wedstrijd in Breda is (als die nog steeds plaatsvind)

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:23

Is herkenbaar hoor, Dilan93. Wij wonen in Oost-Groningen. In de provincie zijn geen wedstrijden, maar gelukkig in Drenthe wel. Dichtstbijzijnde wedstrijd is Grolloo, denk dat dat 45 minuten is met de vrachtwagen.

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:30

PeerAppel schreef:
Is herkenbaar hoor, Dilan93. Wij wonen in Oost-Groningen. In de provincie zijn geen wedstrijden, maar gelukkig in Drenthe wel. Dichtstbijzijnde wedstrijd is Grolloo, denk dat dat 45 minuten is met de vrachtwagen.

Ik ben allang blij dat het bos maar een kilometer of 4 van stal vandaan is. Kan ik straks makkelijk ritjes gaan maken.

Heb een hele poos in Middelburg gewoond en de paarden stonden daar ook. Daar was je al een minuut of 45 onderweg voor je bos tegen kwam. :=
Reed toen wel voornamelijk in de bak en af en toe een rondje polder. Complete bosrit was je al gauw 3 uur voor kwijt

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:20

Sttttt... ik ben al blij met het mini-bosje bij ons in het buurt waar je binnen 10 minuten doorheen stapt. We hebben wel meer dan 23 km aan dijk, dus dat is wel leuk.
Heb ook jaren meer richting de stad Groningen gewoond en daar was letterlijk alleen maar asfalt en weiland. :=