Zadel schuift ineens enorm naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:10

.. En dan bedoel ik ook vanuit het niets. Gisteren nog niks aan de hand, vandaag had dochter les op haar en werd het rodeorijden. Want blijkbaar vond onze gevoelige troela het een dusdanig naar gevoel, dat ze het dacht kwijt te raken door rengalop en flink bokken af te wisselen. Gelukkig is ze blijven zitten,en toen ze haar zonder zadel uitstapte was er niks aan de hand.. En was ze gewoon weer net zo relaxt en braaf en ontspannen als altijd.

Ter achtergrondinfo: paard bijna 4 maanden geleden gekocht en haar goed passende Prestige zadel ook overgenomen. Daar deed ze het bij verkopers erg goed op en bij ons tot gisteren dus ook. Voor de zekerheid het zadel twee weken geleden nog laten nakijken en alleen maar complimenten gekregen dat het zo mooi zat. Gisteren nog niks aan de hand. En nu alles gecheckt maar ook niks raars aan het zadel kunnen ontdekken.
Het enige deze week dat anders dan anders was, is dat ze begin van de week de inenting heeft gehad. Maar het lijkt me niet dat je rug daar ineens van verandert..

Iemand zoiets weleens meegemaakt of enig idee wat er kan zijn?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:14

Misschien wat opgezwollen rugspieren of niet goed aan gesingeld maar dier had er flink last van anders krijg je de rodeo niet. Doe even een paar dagen rustig aan en kijk dan hoe ze reageert bij het opzadelen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:18

Ja, dat doen we sowieso hoor! Singel zat zoals ie altijd zit, en ook na nog een extra gaatje aansingelen bleef ie schuiven.
Niks raars aan haar rug gevoeld of gezien, maar reactie op de enting had ik dan ook gisteren al verwacht.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:30

Is het zadel niet gevallen, boom misschien kapot?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:49

Nee, niet gevallen maar we gaan het wel even laten checken. Het moet haast wel zoiets zijn, want het lijkt me aannemelijker dat het aan het zadel ligt dan aan het paard.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:54

Je kan zelf ook vaak voelen of de boom is gebroken dmv het zadel proberen te buigen.
Volgens mij zijn er wel filmpjes van te vinden.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:57

Thanks voor de tip, ga filmpjes zoeken en het morgen proberen. En stalgenoten mee laten kijken :)
Is zoiets bij een dergelijk zadel trouwens redelijk te repareren*, of gevalletje dikke dure pech?


Edit: *te vervangen bedoel ik. Maar na een rondje googelen vrees ik van niet..

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:28

Misschien zat het dekje in een plooi eronder?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:40

Heb je een nieuw / ander dekje?
Ik ken wel gevallen dat daardoor het zadel gaat schuiven.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 00:44

Geen ander dekje gebruikt of dat die dubbel zat of net uit gewassen. Mijn merrie gaf een enorme rodeo toen ik bij het zadel passen er geen dekjes onder deed. Reageerde ook als die dubbel zit of soms op het wasmiddel.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:10

Gefeliciteerd, je hebt een merrie. Mijn merrie kan de tent al afbreken bij 2 millimeter verschil.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:17

dianaw33 schreef:
Gefeliciteerd, je hebt een merrie. Mijn merrie kan de tent al afbreken bij 2 millimeter verschil.

Nou gelukkig doet mijn merrie dat niet... Ik blijf graag heel en er zijn subtielere manieren van aangeven dat iets niet lekker zit.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:20

dianaw33 schreef:
Gefeliciteerd, je hebt een merrie. Mijn merrie kan de tent al afbreken bij 2 millimeter verschil.

Kan ze ook het zadel van de 1 op andere dag laten verschuiven?

TS, zitten er verstel mogelijkheden aan het zadel?
Kan er een schroef of iets dergelijks zijn losgekomen?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 09:55

dianaw33 schreef:
Gefeliciteerd, je hebt een merrie. Mijn merrie kan de tent al afbreken bij 2 millimeter verschil.


Haha. Nou, die hebben we inderdaad. Maar gelukkig hadden we ook een heel fijn stabiel zadel.. En dit was geen 2mm maar echt meerdere centimeters.
En normaal reageert ze bij kleine dingen gelukkig niet zo hysterisch.

Over het dekje: nee, niet nieuw of net gewassen, het was juist weer toe aan een wasbeurt. En als het al in een rare plooi had gezeten kan ik me voorstellen dat dat irritant kan voelen, maar niet dat het zadel daardoor zo schuift.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:56

Staart en manen spray op de vacht gekomen?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 09:59

Overigens hebben we dat bij 1 dekje gehad; glad stofje waardoor het dekje (niet het zadel) de neiging had weg te schuiven. Daar reageerde ze helemaal niet op.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 10:01

enjoymyhorse schreef:
Staart en manen spray op de vacht gekomen?


Nee, ook niet. Echt niets anders dan anders. Daarom vrees ik dat het toch bij het zadel ligt.. gebroken boom lijkt me inmiddels het meest waarschijnlijk als verklaring voor het schuiven. Maar zou wel serieus balen zijn.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:04

Dat kun je wel testen door het zadel proberen te buigen.
Maar zo snel breek dat ook niet of het zadel moet echt verkeerd vallen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 10:04

LBLGypsyCobs schreef:
dianaw33 schreef:
Gefeliciteerd, je hebt een merrie. Mijn merrie kan de tent al afbreken bij 2 millimeter verschil.

Kan ze ook het zadel van de 1 op andere dag laten verschuiven?

TS, zitten er verstel mogelijkheden aan het zadel?
Kan er een schroef of iets dergelijks zijn losgekomen?


Geen idee, maar we gaan sowieso het zadel even goed laten nakijken. Dank je wel voor de tip, zou fijner zijn dan een gebroken boom ;-)

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:06

Het testje om te kijken of je boom gebroken is, is het zadel met de voorkant (kopijzer) tegen je buik of knie te zetten, en dan te kijken of je de achterkant van het zadel naar je toe kan trekken. Een goede boom hoort hierbij niet te buigen of te bewegen, een gebroken boom doet dat wel :)

Succes!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:18

Heeft je paard gren uitglijder gemaakt in de wei of vastgerold in de stal. Mocht je nou niets kunnen vinden aan je zadel zou ik de rug van je paard nog eens kritisch bekijken. Ik hoop dat het je zadel is.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:05

Is er een gecertificeerd zadelmaker bij geweest? Dit klinkt wel ernstig. Gelukkig heb je een paard dat gelijk laat merken als er wat is.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:38

Ik had juist vanuit het niks mijn zadel begon te klapperen van achteren. Niet centimeters, maar milimeters. Nu heb ik een harde die redelijk doorloopt bij pijntjes. Gelijk stil gezet (of barebackpad of zonder zadel of longeren) en afspraak gemaakt met zadelpasser.

De dag ervoor een nieuw (tweedehands, nooit gebruikt) zadel opgehaald met verwisselbare boom.
Dus beide zadels meegenomen. Blijkt het "klapperende" zadel opeens een gebroken boom te hebben. Vanuit het niks! Zadel is niet gevallen, niet verkeerd vervoerd, en lag nog geen 3 maanden op zijn rug.

Gelukkig had ik dat nieuwe zadel en is daar de boom vervangen voor een smallere en nu ligt die erop. Qua rijden geen problemen omdat het me op tijd op viel. Maar jou paard laat het ook goed merken.

Of te wel, zadelpasser bellen.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:22

Persoonlijk zou ik er een kundig iemand bij halen , die het zadel met en zonder ruiter nakijkt. Beter safe dan sorry toch

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Zadel schuift ineens enorm naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 14:36

Nou, even een update: heel bijzonder maar vandaag niks aan de hand.
De stadhoudster (met veel verstand van zaken) heeft eerst goed gekeken naar het zadel, daarna Bo gelongeerd met zadel (niks aan de hand en ook niks raars te zien). Daarna mijn dochter erop, eerst nog aan de longe en daarna los.. Niks aan de hand. Het schoof totaal niet. Lag keurig en Bo was gewoon weer heel ontspannen en braaf. Bizar toch? Waarschijnlijk was het dus tóch andersom; dat er iets anders waardoor ze zo ging bokken, waardoor het zadel ging schuiven, etc. We houden het nu maar even op een vervelende toevalstreffer..
Ook toen ze uitgereden was zag je (net als altijd tot nu toe) precies het patroontje van het zadeldekje op haar rug, geen haartje verschoven. Dat was gisteren dus wel anders..
Wel zag zij net als de zadelpasser twee weken terug dat het bit wat te groot is, en omdat mijn dochter nog van de vrij grote bewegingen met haar handen is, dacht ze dat het bit misschien teveel was gaan schuiven en bv velletje ertussen was gekomen. En het dus toch eerst bokken en daarna schuivend zadel was. Het was namelijk ook de ene kant op gisteren erger dan de andere kant op. Dus we gaan morgen even een maatje kleiner proberen..
Dank je wel in elk geval allemaal voor het meedenken, heel fijn!