Zwijnen radio kootwijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 22:42

Afgelopen week hebben wij een heerlijke midweek doorgebracht op de cantharel en hierbij hoort voor ons (zoals elk jaar) wild kijken bij radio kootwijk..

Ook dit jaar zijn we weer niet teleurgesteld.. Kuddes herten, reetjes ( :') ) en uiteraard veel everzwijnen gezien..

Nu zag ik daar ook 2 mensen lopen met hun jackrussels en zo'n 200 meter verderop liepen er een aantal grote zwijnen met een aantal jongen..

Stads als ik ben vraag ik me dan af.. Is dit niet gevaarlijk? Loop je als bewoner met je (kleine) hond geen risico in zo'n gebied met zo veel zwijnen? Ik bedoel.. Bang zijn ze niet.. Trippelen om de auto heen alsof t niks is..

Dus.. Bokkers uit die omgeving.. Enlighten me.. :D

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:13

Het gebeurt weleens dat zwijnen een hond aanvallen. Dus nee, je angst is niet ongegrond.
Snap niet waarom mensen dat risico willen nemen :n

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 23:15

Nja angst had ik persoonlijk niet.. Ik zat veilig in de auto.. :D

Maar ik bem vooral benieuwd hoe bewoners de omgang/samenleven met deze (toch wel imposante) dieren ervaren.. :)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:43

Zeker gevaarlijk!
Ik mijd zwijngebieden sowieso in de schemer.
Op de Edese heide (losloopgebied) is vorig jaar nog een hond flink gespietst. Afgelopen weekend daar weer genoeg sporen gezien.

Van het voorjaar kwamen we midden op de dag (!) een megagroot mannetje tegen. Planken wambuis, aan de rand van het rustgebied, bij de paarden, stonden 3 reeën en een grote shetlandpony, eh.. zeer groot zwijn. Dat is voor het eerst dat ik bang was. We konden onze ogen niet geloven zo groot! Ik heb daar niet meer gelopen. Te weinig mensen, dus ze voelen zich overdag blijkbaar ook flink vertrouwd.

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 00:39

We zijn vorig jaar met paard en kar in de Veluwe op een groep everzwijnen uitgekomen, op klaarlichte dag. Het verbaasde ons dat ze absoluut niet schuw waren. Ik vond het best eng ja!

Wanneer ze zich bedreigd voelen, durven ze gerust aanvallen. Onze boswachter liet me daar recent nog een filmpje van zien. Die evers gingen heel bewust achter een hond aan.

Dus je vrees is terecht hoor!

Wisten die mensen trouwens dat die zwijnen zo dichtbij waren?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:21

Het heeft bij ons in de omgeving ook in de krant gestaan over de zwijnen.

Er zijn blijkbaar mensen die de zwijnen voeren in dat gebied.
Er is genoeg eten dus niet nodig.
Zwijnen zijn daarom niet bang maar dit kan ook gevaarlijk zijn.
In de krant stond dat ze eten met mensen associëren.

Het blijven dieren dus altijd opletten.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/bosw ... ~a27cd8fa/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 02:47

Ik denk eerder dat die mensen niet van de veluwe zijn. Wij wonen in Ermelo, komen veel wild tegen, maar laten in diverse gebieden onze honden echt niet los.
Ze komen dichtbij, mede door de bergen zwerfvuil op en rond parkeerplaatsen, bankjes etc.

Te paard zien we ze veel, maar nooit problemen gehad. Zowel reeen als zwijnen staan stil, observeren en lopen meestal door om weer op een afstandje te observeren.
1x met de shet voor de sulky was wat spannender met 2 grote zwijnen op enkele meters op het pad, omdat ze echt niet weggingen en je dan zelf laag zit en ene kleine/gelijke maat pony bij je hebt.

Hier zijn geen wildroosters en ze komen ook de woonwijken in langs de rand van bos en hei en er zijn al meerdere honden aangevallen.
Je mag ze ook niet overal loslaten en er zijn ook rustgebieden waar je sws niet mag komen, amar mensen hebben ook lak aan regels.

Als wij ze loslaten is dat wel op de hei en midden op de dag of zomers als het nog licht en wat drukker is in de avond. Rond schemer of als mensen naar huis gaan, is het echt niet aan te raden.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:25

Liepen de honden los?

Als de zwijnen weg kunnen is dat echt wel hun eerste keus. Ik woon op de veluwe (posbank). Met de hond sochtends vaak zat per ongeluk zwijnen wakker gemaakt hun eerste reactie is om weg te lopen van dat waar ze van geschrokken zijn. Hond zit altijd vast in zwijnengebied. Dus dan zullen ze niet snel aanvallen. Maar is je hond los en gaat ie erachteraan... ja... dan kun je goed pech hebben.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:29

Tja als ze niet weg kunnen of kleine jongen hebben dan willen ze wel eens in de aanval gaan, maar als ze kunnen vluchten ze.

Het eerste hebben we jaren terug in Hoenderloo ervaren. Laten we zo zeggen we konden veilig in een boom klimmen _O-
Maar goed dat was midden in de nacht dat we door het bos terug liepen vanuit de discotheek naar de camping

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:15

Een afstand van 200 meter is behoorlijk hoor, dan voelt een zwijn zich niet zomaar bedreigd. De jongen zijn ook al een paar maanden nu (meestal werpen ze in maart en augustus), dus dan zijn de moeders ook minder waakzaam. Over het algemeen vallen ze alleen aan als ze zich bedreigd voelen. Als je bedenkt hoeveel duizenden zwijnen op de Veluwe lopen, dan is de kans om ze op korte afstand te passeren op de Veluwe heel groot, alleen zie je ze vaak niet, omdat ze liever geen confrontatie willen. Wij zijn ze iig heel vaak tegengekomen met onze border collie omdat we graag in die gebieden wandelen. Een keer zelfs op klaar lichte dag bijna in een groep jonge dieren met moeder gelopen, maar wij zijn rustig achteruit gelopen en er was niets aan de hand. Als je merkt dat een zwijn eerder dichterbij komt dan weggaat dan kun je beter een blokje om lopen, soms zijn er jongen bij die je nog niet ziet. Zwijnen zijn net zo intelligent als honden, en als je bedenkt hoeveel zwijnen er lopen en hoe weinig incidenten er zijn, dan zijn ze niet agressiever dan honden. Een teefje zal haar pups ook verdedigen. Ik denk dat veel incidenten komen omdat mensen hun honden in losloop gebieden door alle struiken laten lopen, ipv de honden op de paden en onder toezicht te houden, als een zwijn dan verrast wordt door zo'n hond dan verdedigt deze zich en ja...dan kunnen ze veel schade toebrengen. Maar op een open stuk op 200 meter afstand en zeker als je gewend bent zwijnen tegen te komen en het gedrag een beetje kan lezen dan kunnen goed luisterende honden best los. Komen de zwijnen ineens dichtbij, zou ik wel altijd de hond aanlijnen omdat je niet zeker weet hoe je hond dan reageert en omdat wilde dieren minder angst hebben voor een aangelijnde hond.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:38

En ik heb wel mn twijfels over de verhalen van de honden die hier zijn aangevallen vlakbij de woonwijken. Mensen zeggen dan dat hun hond aangelijnd zat en ze netjes op het pad liepen en er opeens een zwijn aanviel. Maar ik zie mensen die even het bos in wippen vanaf de woonwijk vrijwel allemaal met honden los lopen, terwijl het daar echt niet mag. Het is even makkelijk en snel, want als je dieper het bos in gaat, kom je die mensen niet meer tegen.

Dat zwijnen zo dichtbij komen en niet bang meer zijn, komt wel echt door de mens. Ik zie ze erg veel aan de rand van zandpaden en langs de parkeerplaatsen.

Op de parkeerplaats waar wij vaak staan, zie je als er jong is, de jongen op de parkeerplaats lopen. Mensen gaan allemaal kijken en willen foto's. Maar je weet gewoon, waar jongen zijn, zijn ook ouders.

Met ander wild net zo. Mensen willen maar per se dichtbij komen.

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:57

Gaaf dat je wild bent tegen gekomen. Wij gaan volgend weekend, maar vanaf de cantharel of geen enkele keer tegengekomen.

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:04

Hier waren vorig jaar ook veel verhalen over zwijnen die honden aanvielen. Ik let altijd op waar mijn hond loopt (hij mag in het bos dus niet in het wilde weg bosjes induiken) en blijf op het pad en ben er nog nooit tegen gekomen.

1x wel op de Beegderheide. Was met een vriendin aan het wandelen en we hoorden wat ritselen achter ons. Er stak een hele kudde biggetjes het pad over. De honden stonden er met de kin op de grond naar te kijken en wij ook. Daarna wel tegen elkaar gezegd dat we snel verder moesten lopen. Waar baby's zijn, zit mama ook en daar hadden we geen zin in.

Vaak hebben we niet eens door hoe dichtbij wild is. Jij kon het zien omdat je er van een afstand op keek maar dieren zijn gemaakt om niet op te vallen als ze niet willen ;)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:08

Ik snap ook niet dat mensen hun Jack Russels zo los laten lopen. Die halen niet veel uit tegen een zwijn :+
Maar goed, misschien waren het wel geen mensen van daar. Mensen van buiten de Veluwe hebben vaak geen flauw idee hoe dichtbij het wild is. En ook niet wat de beesten je kunnen maken. (Met name zwijnen, herten moet je het wel heel bont maken als die je iets willen doen)
Als je niet weet waar je op moet letten en wat er allemaal loopt zie je niks, het liefst zitten de dieren namelijk beschut. Dus ik denk dat die JR mensen die zwijnen helemaal niet gezien hebben. Ik zou nooit in biggenseizoen je hond los laten. Maar nu zijn de biggen wel wat ouder, dus de zwijnen iets minder agressief.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:35

Biggenseizoen is wel breed tegenwoordig.. april-november en ook swinters worden er nog jongen geboren.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:54

Ik woon aan een natuurgebied met veel wilde zwijnen. Je ziet overal sporen van hun gevroet, ook dikwijls verse. Uit zekerheid loop ik er alleen in klaarlichte dag, nooit in schemer of donker (zoals sommige buurtbewoners %) ). Honden altijd aan de lijn. Heb absoluut geen zin om er eentje (of meer) tegen te komen.

Overigens vandaag pas voor het eerst een gehoord, maar daar zat een goed hek tussen :7

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:12

Toen onze paarden midden in het bos stonden, stond je dagelijks oog in oog met ze en ze geven er niks om. Onze paddocks lagen aan een rij eiken. Was wel goed afgezet, want vrijwel alle boeren houden extra rekening met het wild.
Ze stonden dan met hele groepen eikeltjes te eten en keken niet op of om als wij aankwamen om uit te mesten.
Als we ze niet zagen, reageerde de paarden soms en zag je daarna een hele groep passeren.

Rijdend zie je er veel en ook veel ree. Als de jagers bezig zijn, steken ze ook rennend over in hele groepen vaak.
Zwijnen en jong liggen echt vaak pal naast het pad in de bosjes. Ook leuk als je te paard zit en ze opeens opspringen.

Ruim jaar terug zat ik voor eerste keer op mn ene ruin in het bos. ML met merrie voorop en die gaat vol in de ankers. Komt er op zn dooie gemak een zwijn helemaal alleen voorbij, op 3 meter voor haar langs. Hij staat stil, kijkt ons eens aan en zet een galopje in en gaat soepeltjes over de gevallen boompjes. Mn ruin schrok wel een beetje en draaide even om, maar daarna stond ie ook braaf te kijken. We verwachten altijd meer, maar er kwam niks.

Je ziet duidelijk waar ze zijn geweest.

In de weekends, zeker met mooi weer overdag is het gewoon te druk en zie je ze wat minder. Maar ze weten dondersgoed dat als alle mensen weg zijn, dat er vaak nog wel wat te vinden is en juist dan komen ze meer te voorschijn.

Hier komt nu ook dwars door het bos een mtb pad, dus worden ze nog meer weggejaagd en wordt het waarschijnlijk nog drukker. Heel zonde, want bij schaarste van voedsel, lopen ze juist te dichtbij de wegen en de mensen. Waar ze normaal ook goed diep in het bos zitten en genoeg kunnen vinden.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zwijnen radio kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:07

Sorry, was wat druk, dus helemaal niet meer eraan gedacht om te reageren.
Jack russels waren wel aangelijnd.. En ik had persoonlijk wel t idee dat ze uit de buurt kwamen ivm geen jas aan oid...

Ik weet ook niet of ze de zwijnen gezien hadden, maar t waren er een flink aantal met echt wel jonge jongen bij zich.. (Pyjamaatjes <3 )