Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 19:56

Ik kom er niet echt uit. Onze auto mag 1400 kg geremd trekken en daarbij komt de totale combinatie niet boven de 3500 kg.

Het RDW schrijft onderstaande:

Rijbewijscategorie B
De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.

Per 19 januari 2013 is een nieuwe categorie B met code 96 ingevoerd. Onder deze categorie valt een combinatie van een auto plus een aanhangwagen of oplegger (met een toegestane maximum massa zwaarder dan 750 kg) die samen een toegestane maximum massa tussen de 3500 kg en 4250 kg hebben. Het examen voor de categorie B met code 96 is gelijk aan het examen voor de categorie BE. De persoon die dit examen heeft gehaald, mag bij de aanvraag van het rijbewijs zelf kiezen wat hij liever wil: BE of B met code 96. Er is geen automatische keuze ingebouwd voor B met code 96. Dit betekent dat in eerste instantie altijd rijbewijscategorie BE wordt afgegeven, tenzij de aanvrager van het rijbewijs zelf verzoekt om rijbewijs B met code 96 te krijgen.
Per 19 januari 2013 vallen de driewielige motorrijtuigen niet meer onder categorie B, maar onder categorie A.

Zoals ik het lees mag ik dus zojder E achter B een trailer tot 1400 kg trekken met een maximum belading van 750 kg? Als het totaal gewicht niet boven de 3500 kg komt.

Of zie ik dit verkeerd? Wie helpt me?

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:57

Hier zijn Al veel topics over.. heb je de zoekfunctie wel gebruikt?

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:00

genoeg topics hierover, maar kortom..

De totale massa van de auto + de totale massa van de trailer mag niet boven de 3500 kg komen.

De totale massa's van de auto en trailer staan op hun kentekenbewijzen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:02

Je ziet het goed, niet over de 3500 kilo mag met een gewoon rijbewijs mee gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:03

Het is heel simpel: tmm auto + tmm aanhanger < 3500 = B

DAARNAAST moet je auto het werkelijk gewicht van de geladen aanhanger mogen trekken maar dat staat los van B of BE

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:04

als je een trailer met totale massa 1400 kg hebt. dan mag je met b rijden. dus eigen gewicht van trailer plus het laadvermogen moet in totaal 1400kg zijn of lichter. bijvoorbeeld, trailer weegt 600 kg, en laadvermogen ook 600 kg dan zit je met totale massa op 1200kg en dan mag je met b rijden.gaat wel wat er op kentekenbewijs staat dan daadwerkelijke gewicht wat je er op dat moment in hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:04

bigone schreef:
Je ziet het goed, niet over de 3500 kilo mag met een gewoon rijbewijs mee gereden worden.


Hele gevaarlijke uitspraak. Voor B geldt namelijk de maximaal toelaatbare massa. Deze wordt bepaald op basis van een massa op je kentekenbewijs. Niet de feitelijke kilo's!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:05

Je moet kijken naar de toegestane maximum massa van de trailer. Dat is dus niet hoe veel trailer + paard wegen, maar hoeveel de trailer weegt als hij maximaal geladen is. Daar moet je dan het gewicht van de auto bij tellen en het totaal moet minder dan 3500 kg wegen.
Dus gewicht trailer + laadvermogen trailer + gewicht auto = minder dan 3500 kg.

750 kg is het maximale gewicht van een ongeremde aanhanger, je mag altijd een aanhanger trekken die in totaal minder dan 750 kg weegt. Dan geldt dat eerdere rekensommetje dus niet (maar er zullen niet veel auto's zo zwaar zijn dat je dan boven de 3500 kg uitkomt). Dat heeft dus niks te maken met dat eerdere sommetje.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:06

Gloa schreef:
Het is heel simpel: tmm auto + tmm aanhanger < 3500 = B

DAARNAAST moet je auto het werkelijk gewicht van de geladen aanhanger mogen trekken maar dat staat los van B of BE

Klopt!

Hier een handige rekenhulp https://forum.infopolitie.nl/app.php/in ... 2f93876aac

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:08

OleJon schreef:
als je een trailer met totale massa 1400 kg hebt. dan mag je met b rijden. dus eigen gewicht van trailer plus het laadvermogen moet in totaal 1400kg zijn of lichter. bijvoorbeeld, trailer weegt 600 kg, en laadvermogen ook 600 kg dan zit je met totale massa op 1200kg en dan mag je met b rijden.gaat wel wat er op kentekenbewijs staat dan daadwerkelijke gewicht wat je er op dat moment in hebt

Tja tenzij je een auto hebt met een tmm van 2110 kilo .....

De tmm van den trailer zegt op zichzelf 0,0. Met de ene auto zal je diezelfde trailer wel mogen trekken op B en met de andere niet.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:09

Die 750 kg die je altijd mag trekken met B gaat om de volgende bijzonderheid: als jij met B rijbewijs een auto van 2760 kg - 3500 kg TMM rijdt, mag je daar alsnog 750 kg (TMM, lege aanhanger plus inhoud) achterhangen, bv een klein bagagewagentje of een hondentrailer. Waarmee je dus bóven die 3500 kg totaal uitkomt. Voor de rest mag je die 750 kg vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:11

Sanned schreef:
Je moet kijken naar de toegestane maximum massa van de trailer. Dat is dus niet hoe veel trailer + paard wegen, maar hoeveel de trailer weegt als hij maximaal geladen is. Daar moet je dan het gewicht van de auto bij tellen en het totaal moet minder dan 3500 kg wegen.
Dus gewicht trailer + laadvermogen trailer + gewicht auto = minder dan 3500 kg.


FOUT

Gewicht trailer + laadvermogen trailer + gewicht auto + LAADVERMOGEN AUTO = minder dan 3500kg.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:11

Als je met je auto een trailer van max 1400kg mag trekken, mag je die alleen trekken als het TNM gewicht van de auto niet meer dan 2100kg is met alleen een B rijbewijs.

Er zijn niet veel autos onder dit gewicht dit dit mogen. Je moet dus niet kijken naar wat de auto en de trailer zelf wegen, maar wat beide maximaal beladen mogen wegen en dat gewicht mag niet meer den 3500kg zijn.

Edit cruciaal foutje verbeterd
Laatst bijgewerkt door Myca op 07-10-18 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:12

Myca, 1900 + 1400 = 3300... TMM van de auto mag 2100 kg zijn bij een trailer met een TMM van 1400.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:14

Ik zou zeggen: Bel het RDW zelf even voor het juiste antwoord. Ik lees alweer zoveel verschillende antwoorden dat ik het niet aan zou durven om er ineens mee te gaan rijden. RDW kan jou makkelijk uitleggen of je met jou combi wel of niet mag rijden met een B.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:14

Gloa schreef:
Sanned schreef:
Je moet kijken naar de toegestane maximum massa van de trailer. Dat is dus niet hoe veel trailer + paard wegen, maar hoeveel de trailer weegt als hij maximaal geladen is. Daar moet je dan het gewicht van de auto bij tellen en het totaal moet minder dan 3500 kg wegen.
Dus gewicht trailer + laadvermogen trailer + gewicht auto = minder dan 3500 kg.


FOUT

Gewicht trailer + laadvermogen trailer + gewicht auto + LAADVERMOGEN AUTO = minder dan 3500kg.


Ja dus de maximum massa. Excuus, dacht dat dat voorzich sprak :o
Gelukkig heb ik m'n BE rijbewijs :P

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:16

Ibbel schreef:
Myca, 1900 + 1400 = 3300... TMM van de auto mag 2100 kg zijn bij een trailer met een TMM van 1400.

Je hebt helemaal gelijk Ibbel, dat was een een foutje van mij :oo

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:17

Gloa schreef:
bigone schreef:
Je ziet het goed, niet over de 3500 kilo mag met een gewoon rijbewijs mee gereden worden.


Hele gevaarlijke uitspraak. Voor B geldt namelijk de maximaal toelaatbare massa. Deze wordt bepaald op basis van een massa op je kentekenbewijs. Niet de feitelijke kilo's!


Inderdaad met die 1400kg trekgewicht mag he er dus geen 2 paards trailer achterhangen
Zelfs geen lege.
Gaat nl om de toegestane gewicht wat niet meer dan het trekgewicht van de auto mag zijn.
Niet het daadwerkelijke getrokken gewicht.
Makkelijkste is gewoon je E halen, ben je van al het gereken en gepuzzel af.
Kost je 1 dag

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 20:33

Donkydonkje schreef:
Ik zou zeggen: Bel het RDW zelf even voor het juiste antwoord. Ik lees alweer zoveel verschillende antwoorden dat ik het niet aan zou durven om er ineens mee te gaan rijden. RDW kan jou makkelijk uitleggen of je met jou combi wel of niet mag rijden met een B.

Bij het RDW werken ook maar mensen dus als je net iemand treft die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt weet je nog niets

Het goede antwoord komt van Gloa _/-\o_

Gloa schreef:
Het is heel simpel: tmm auto + tmm aanhanger < 3500 = B

DAARNAAST moet je auto het werkelijk gewicht van de geladen aanhanger mogen trekken maar dat staat los van B of BE


Het gaat dus om de TMM: Toegestane Maximale Masse = leeggewicht + laadvermogen. Van zowel auto als trailer.
https://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

@TS: als je de kentekens van auto en trailer pb't geef ik je het antwoord met de exacte cijfers voor jouw combinatie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:15

Gloa gaat door voor de koelkast. :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:31

Om een eigen voorbeeldje te geven:

Rij een Ford Mondeo 2.0 tdci uit 2006.

Gewicht auto: 1505
TMM: +/- 2100 (hier tellen ze dus de laadvermogen, zoals 5 personen, een volle tank, accessoires,..)
(tijdje terug in de papieren gekeken maar weet de TMM niet meer uit mijn hoofd. Ligt er iets onder. Gewicht auto even opgezocht op internet)

Gewicht trailer:
Trailer: 650 kg
Maximum gewicht laden: 650 kg
TMM: 1300 kg

Nu de som:
TMM auto + TMM trailer
2100+1300=3400

Dus onder de 3500 kg, dus legaal met B rijbewijs te rijden. Mijn auto mag 1800 kg geremd trekken, maar dit heeft niks te maken met het rijbewijs. Alhoewel het gewicht van de auto de trekkracht bepaald zeg maar. Hoe zwaarder de auto, des te meer en comfortabeler je zulk gewicht kan trekken. Maar ook des te sneller je over die 3500 kg gaat zitten. Dit is een van de weinigere 'luxe' wagens met zulk trekvermogen. Maar alsnog, de trekkracht van de wagen heeft niks met het rijbewijs opzich te maken.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:12

Vergeten jullie de kogeldruk niet? De auto moet eenzelfde of hogere kogeldruk hebben dan de trailer.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:42

cissy schreef:
Vergeten jullie de kogeldruk niet? De auto moet eenzelfde of hogere kogeldruk hebben dan de trailer.

Waarbij het dan formeel gaat om de daadwerkelijke waardes en NIET over de waardes op de typeplaatjes!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:34

Rex_Rolfo schreef:
Donkydonkje schreef:
Ik zou zeggen: Bel het RDW zelf even voor het juiste antwoord. Ik lees alweer zoveel verschillende antwoorden dat ik het niet aan zou durven om er ineens mee te gaan rijden. RDW kan jou makkelijk uitleggen of je met jou combi wel of niet mag rijden met een B.

Bij het RDW werken ook maar mensen dus als je net iemand treft die wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt weet je nog niets




Sorry, maar ik geloof nog steeds iemand van het RDW eerder dan iemand die hier wat roept. Er komt echt zoveel verschillende antwoorden voorbij.....

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Trailer zonder BE rijbewijs mag dit nu of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:01