Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 15:20

Hallo allemaal;

waarschijnlijk denk je nu, als je dat niet weet ben je niet klaar om een paard te houden!
Probleem is dat ik al geruime tijd paarden heb en aan huis houdt, maar om eerlijk te zijn nooit mee te maken heb gehad.
Dit wil zeggen, ik voer vrijwel altijd voordroog uit vierkante of ronde pakken, en daar zie en ruik je gewoon ontzettend duidelijk wanneer er schimmel zit.

Nu heb ik nog een partij droge balen liggen (baaltjes zijn van vorig seizoen en seizoen daarvoor), liggen hoog en droog op de hooizolder waar GEEN water bij kan. Dak is gecheckt en die is gewoon goed waterdicht.
Mijn stagenootje voert geen voordroog maar van dit droge hooi, laatst viel me op dat er een hoop balen aan de kant opgestapeld waren, want die zijn beschimmeld.
Hoezo dan, lijkt me straf die liggen gewoon goed opgeborgen? Ja, er komt stof uit bij het verplaatsen.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat die kant van de hooizolder de balen van het 'seizoen daarvoor' zijn en dus al behoorlijke tijd liggen.
Mijn eerste reactie is dan ook, god ja dat is stof.
Bij sommige balen zag ik inderdaad wat bruine plekken en die heb ik wel weggegooid want dat is gewoon schimmel. De andere balen vindt ik zo snel geen witte of bruine plekken maar inderdaad wel stoffig.
Is dat dan ook schimmel? Als je eraan ruikt ruiken ze niet muf, gewoon naar droog hooi.

Ik heb helaas maar 1 paard, waardoor de voorraad minder snel slinkt en het dus blijft liggen. Ondertussen dus beginnen voeren van de voordroog balen omdat paard dit beter eet, hierdoor zijn de droge baaltjes blijven liggen.

Maar uit alle eerlijkheid vraag ik me nu af wanneer een baal gewoon stof bevat door het liggen, en wanneer dit echt schimmel is.
Ik ben goed van besef dat stof ook niet goed is, maar dat kan door stomen/weken en goed uit elkaar schudden wel opgelost worden, wordt mij verteld?

Voor alle duidelijkheid, ze worden niet gevoerd en liggen nu dus opgestapeld aan de kant - voor hier een discussie over komt.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:30

Mijn ervaring is dat goed droog hooi niet snel schimmelt, en zo wel, zitten er echt witte, bruine of anderszins verkleurde plekken in. Het ruikt dan ook muf en vies.
Baaltjes die wat stoffig zijn schud ik uit voor het te voeren en geef het dan toch. Mijn paard is erg kieskeurig wat hooi betreft, zelfs niet-stoffig en niet-beschimmeld hooi of voordroog eet hij niet als het hem niet aanstaat, dus ik vertrouw er wel op dat hij zelf kan bepalen of het nog te eten is. Een beetje stof is haast onvermijdelijk... maar je zult zelf moeten bepalen wat voor jou acceptabel is. Komen er echt grote wolken uit of voelt een baal/plak zwaar (!), is het echt voor mij te stoffig om te voeren en gaat het op de mesthoop.
Als je paard het hooi wel eet maar liever voordroog heeft, zou je het ook nog kunnen mengen :j dan wel écht goed door elkaar stoppen, dus niet de onderste helft van ruif/hooinet oid met hooi en de bovenste helft voordroog (of hetzelfde als het van de grond gevoerd wordt). Goed handje voor handje mengen en dan eten ze er vaak prima van.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 15:55

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb er geen behoefte aan om het te voeren, paard eet voordroog en doet het daar prima op. Daar heb ik ook voldoende voorraad van dus het mengen op zich is niet nodig.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:10

Als het stof is dan ligt dat bovenop de baal. Stof kan niet ín een baal, het hooi is geperst en knappe stofmolecuul die daar achteraf nog in komt. Als je de baal losmaakt en een plak uitschudt en er komt dan stof uit het binnenste van de baal kun je ervan uitgaan dat dat geen stof is maar schimmelsporen.

Je kan het, behalve zien of ruiken, ook voelen. Beschimmeld hooi, ook al is de schimmel niet zichtbaar, voelt een beetje plakkeriger aan.

Ik heb eens hooi gehad wat ook droog lag, goed dak en op verharde vloer op pallets. Maar in een ruimte met een open wand. En toen kwam er een tijd dikke mist. En groeiden er ineens groene smurfjes op mijn hooi. Heb 60% ervan weg kunnen gooien. Dat was septemberhooi, en het was gewoon minder droog geworden blijkbaar.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:53

Ik twijfel ook weleens hoor als je geen overduidelijke schimmelplekken ziet. Soms komt er heel fijn 'stof' uit een baal en dan vraag ik me af of het nou schimmelsporen zijn of heel droog/fijn stof.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 16:56

Koper, openmaken en uitschudden kan ik proberen. Eerst maar even de andere balen opmaken.
Hier ligt het inderdaad ook in een schuur dus wel omringd met 4 muren maar een grote poort die vrijwel nooit open gaat en een deur die wel altijd openstaat naar de stallenblok toe. Dus iets van tocht is er wel, mist kan er moeilijk bij maar sluit ik niet uit

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:01

Als je droog hooi schudt en er komt fijn, wit stof uit dan zit er schimmel in. Vaak kan je het nauwelijks zien maar wit stof zegt veel, daarbij ruikt het vaak muf en naar paddenstoelen.
Als er echt veel schimmel in zit dan is het duidelijk te zien maar "droge" schimmel is nauwelijks zichtbaar in het hooi alleen als een wit stof.

Als het bijv. tegen een muur aanligt of meteen op de grond kan het gaan schimmelen. Altijd opslaan op pallets of planken en niet te dicht op elkaar zodat er lucht onder en tussendoor kan. Dan is de kans op schimmel vorming het kleinst. En natuurlijk in een droge, goede geventileerde ruimte.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:04

In alle hooi zit schimmel alleen niet zichtbaar voor het blote oog. Dit is normaal maar wanneer er aan de zijkant zichtbare schimmel zit wat je er zo af kunt kloppen dan is er aan die kant wel vocht bij gekomen. Vermoedelijk condens dat van het dak afkomt. Meeste stallen hebben dakplaten en door paard op stal of overgang koud naar warm vochtig weer krijg je dit.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wanneer is droog hooi beschimmeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 17:16

Als er erg veel stof uit het droge hooi komt dan is het niet goed in ieder geval.