Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:02

MarlindeRooz schreef:
Mallow schreef:
Dieren hebben juist veel meer zelfbewust zijn dan mensen. Ze leven in het hier en nu en reageren instinctief. Een heel natuurlijk gedrag waar wij mensen veel te ver van af staan.
Dat wij mensen ze emotioneel afstompen, vrijheden afnemen waardoor ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen vertonen maakt ze niet minder bewust of 'dom'. Dat maakt ze een groter slachtoffer dan wij (willen) zien.

Wist je dat bijvoorbeeld varkens net zo slim zijn als een gemiddelde 4 jarige kleuter?

Helemaal met je eens hoor, maar waarom rijd jij dan wel paard?


Dat is zo’n gigantische dooddoener. Ook al rijdt ze wel paard, je kan nog altijd beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:04

Ik zeg toch ook niet van HET MAG NIET FOEI. Ik vroeg het me af, zie het woord “waarom”. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:07

_Nelleke_ schreef:
je kan nog altijd beter iets inconsequent goed doen dan consequent fout.


:j Deze mag echt voor mij op een tegeltje aan de muur.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:35

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg toch ook niet van HET MAG NIET FOEI. Ik vroeg het me af, zie het woord “waarom”. :+

Je vraag was iets anders over gekomen wanneer je had gevraagd 'maar rijd je wel?'. Nu ging je er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat ik dat deed.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:18

Magrathea schreef:
Volkskrant checkt: eet Nederland 500 000 dieren per dag?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5b98d07/

TL;DR : een rekensommetje laat zien dat als je alleen kijkt naar kippen dit getal inderdaad klopt. Het werkelijke getal is groter, maar Wakker Dier wilde naar beneden afronden om overdrijving te voorkomen.

top, thx. Ga het eens lezen.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:11

Mazida schreef:
Laat ik voorop stellen dat iedereen zelf moet weten of hij nu wel of geen vlees eet. Zelf eet ik het ongeveer drie keer per week. Geen groot liefhebber, maar op de reactie van Mallow moet ik even reageren.

Je koopt een paard, je gaat daar ongevraagd opzitten met je dikke kont, je legt er een zadel op en een hoofdstel, jij bepaalt waar het paard naar toe gaat, oftewel je maakt het paard onderdanig/bepaalt zijn wil, je gooit je paard in een omheinde wei/paddock (weg vrijheid) en misschien zelfs in een box. Mag je paard dan blij zijn dat je het buiten gooit? Dat is wel het minste wat je paard verdient na alles wat je paard opoffert omdat jij alles maar tot je moet nemen zonder na te denken over de consequenties die dat heeft voor een ander levend wezen. Denk je niet dat je paard liever 24 uur per dag met maatjes op de wei staat in plaats jou rond te dragen? Oja, en je paard is waarschijnlijk ook geboren doordat de moeder van je paard ongewild zwanger is geworden door een mensenhand. Wordt het gros niet tegenwoordig geïnsemineerd?

Zelfde vreemde logica :( . Overigens ben ik niet tegen paardrijden, maar waarom zou dat ethisch wel mogen en een melk van een koe drinken niet?



Nou dit dus.. en deze zelfde logica kun je op letterlijk elk dier toepassen dat in gevangenschap leeft.

En tja, ik heb paarden die ik rijdt.
Mijn paps heeft koeien die hij melkt.
We hebben een hond, die overigens niet in huis opgesloten zit maar de hele dag buiten wandeld.
Dan hebben we ook nog katten in huis.

Tja als het een zielig is.. dan het andere ook..
Ik zie als ik de diertjes kritisch bestudeer geen ongelukkige diertjes :)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:37

Over één ding zijn we het eens: een dier verdient het om goed behandeld te worden.

Dierenrechten zijn iets anders; dierenrechtenactivisten streven er naar dat dieren niet meer in gevangenschap worden gehouden. Zij zijn tegen alles: de vee-industrie, circusdieren, dierentuinen en als dat is bereikt ook tegen paardrijden en huisdieren. Kijk maar hoe consequent het dierenleed in de Oostvaardersplassen werd goedgepraat uit die hoek. Dat is zogenaamd natuur en dan niet zielig. Waarom ze nu niet tegen huisdieren in het geweer komen, is dat ze veel sympathie uit doe hoek krijgen. Dus richten ze hun pijlen op onderwerpen waar het makkelijk op scoren is: vee-industrie, jacht, etc.

Ik ben voor goede dierenwelzijn, maar tegen het extreme dierenrechtenactivisme.

Heb me in deze ideologie verdiept en vind het een extreem gevaarlijke ideologie waar geen dier iets aan heeft en geen mens ook niet. Slagers zijn in Frankrijk hun leven al niet meer zeker. Hun winkels worden in brand gestoken en er zijn zelfs al slagers mishandeld. Organisaties als Wakker Dier en Partij voor de Dieren gebruiken uiteraard geen geweld, maar ze hebben wel dezelfde idealen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:47

Mazida schreef:
Over één ding zijn we het eens: een dier verdient het om goed behandeld te worden.

Dierenrechten zijn iets anders; dierenrechtenactivisten streven er naar dat dieren niet meer in gevangenschap worden gehouden. Zij zijn tegen alles: de vee-industrie, circusdieren, dierentuinen en als dat is bereikt ook tegen paardrijden en huisdieren. Kijk maar hoe consequent het dierenleed in de Oostvaardersplassen werd goedgepraat uit die hoek. Dat is zogenaamd natuur en dan niet zielig. Waarom ze nu niet tegen huisdieren in het geweer komen, is dat ze veel sympathie uit doe hoek krijgen. Dus richten ze hun pijlen op onderwerpen waar het makkelijk op scoren is: vee-industrie, jacht, etc.

Ik ben voor goede dierenwelzijn, maar tegen het extreme dierenrechtenactivisme.

Heb me in deze ideologie verdiept en vind het een extreem gevaarlijke ideologie waar geen dier iets aan heeft en geen mens ook niet. Slagers zijn in Frankrijk hun leven al niet meer zeker. Hun winkels worden in brand gestoken en er zijn zelfs al slagers mishandeld. Organisaties als Wakker Dier en Partij voor de Dieren gebruiken uiteraard geen geweld, maar ze hebben wel dezelfde idealen.

Ok maar hoe relateren deze (mijn inziens ongefundeerde claims) aan 1 dagje geen vlees eten? :o?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:57

Wow je doet nu wel heel erg alle dierenrecht activisten over 1 kam scheren Mazida.
De activisten die ik ken zijn juist ontzettend tégen de situatie op de OVP en hebben zelf ook huisdieren (gered uit slechte situaties of het asiel maar allright) en hebben dus totaal niet die visie die jij hier schetst. Dierenrecht activisten zijn mensen die opkomen voor de rechten van het dier, ieder heeft daar een andere visie over.
Zoveel mensen die bij het dolfinarium protesteerde die gewoon vlees eten. Zijn dat dan ook geen activisten?

Zoolgangster

Berichten: 9619
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:26

8nnemiek schreef:
Ik verwacht eigenlijk wel dat vleesvervangers in de toekomst echt veel goedkoper en kwalitatief beter gaan worden, en als het kweekvlees eenmaal van de grond komt dan zal dat ook voor enorme verandering zorgen.
En als mensen kunnen kiezen tussen een biefstuk van 5 euro of een vleesvervanger die niet van het origineel te onderscheiden is voor 1,50, dan gok ik toch dat het overgrote deel voor de vleesvervanger kiest, en het gewone vlees weer een luxe artikel wordt.
Tot die tijd is het vooral heel goed om de markt alvast een zetje in de goede richting te geven door zo nu en dan vleesvervangers te kopen in plaats van echt vlees.



Kweekvlees groeit in bloedserum en de stamcellen van een al voor de geboorte geslacht ( levend verbloedl) kalfje... Maar dat zeggen de kwekers er meestal niet bij.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:31

Zoolgangster schreef:
Kweekvlees groeit in bloedserum en de stamcellen van een al voor de geboorte geslacht ( levend verbloedl) kalfje... Maar dat zeggen de kwekers er meestal niet bij.

... Echter is er wel ook een plantaardig serum op de markt, het hangt een beetje per lab af wat er gebruikt wordt. Mijn vriend kweekt gistculturen en die gebruiken het plantaardige serum geloof ik.

Ik vermoed dat ze eerst het bovine serum hebben gebruikt omdat dat de grootste kans van slagen zou hebben, er gaat zeker ook getest worden met plantaardige voedingsbodem.

Zoolgangster

Berichten: 9619
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 12:48

Wat die grote aantallen slachtdieren betreft we zijn met 16 miljoen mensen en hebben meer dan 2miljoen honden en meer dan 3 miljoen (3,7) katten. Logisch dat er dan veel dieren gegeten worden, zelfs als half Nederland ineens geen vlees meer eet, 5-6 miljoen honden en katten blijven sowieso dooreten.
Desondanks is het goed als meer mensen zich realiseren dat je zelf niet meteen dood neervalt als je een dagje geen vlees eet.
En dat plantjes ook prima smaken.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:03

Mallow schreef:
Wow je doet nu wel heel erg alle dierenrecht activisten over 1 kam scheren Mazida.
De activisten die ik ken zijn juist ontzettend tégen de situatie op de OVP en hebben zelf ook huisdieren (gered uit slechte situaties of het asiel maar allright) en hebben dus totaal niet die visie die jij hier schetst. Dierenrecht activisten zijn mensen die opkomen voor de rechten van het dier, ieder heeft daar een andere visie over.
Zoveel mensen die bij het dolfinarium protesteerde die gewoon vlees eten. Zijn dat dan ook geen activisten?



Maar hier zeg jij het dus zelf ook.
Elke dierenactivist heeft een andere visie.

Ik ben echt tegen dierenleed.
Maar ik ben persoonlijk van mening dat een hond of kat in een appartementje houden
Of een vogel, konijn of vis in een kooitje/ aquarium houden
Of een koe / paard / varken in een stal houden.
Allemaal op hetzelfde neer komt, ik vind zeker dat er bepaalde omstandigheden beter kunnen, maar ik ven ook sterk van mening dat al die dieren niet echt een slecht bestaan hebben.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:09

Tja, je komt dan vooral bij het morele deel. Zouden we het moreel acceptabel vinden als we alle asiels op zouden doeken en in plaats daarvan elke kat of hond die daarheen zou gaan "snel en pijnloos" van het leven beroven om het vlees vervolgens op te eten?
Hetzelfde voor paardenrusthuizen. Want zoveel maakt het toch niet uit als hun leven goed is geweest en ze er niets van merken?

Ik blijf er gewoon bij dat het doden van dieren onnodig is en je daarmee per definitie onnodig leed berokkent.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:14

Veel dieren hebben geen enorm slecht leven, dat ben ik met je eens.. maar dat geldt zéker niet voor álle dieren..
Kijk maar eens naar kippen, en dan niet alleen plofkippen en kooikippen (daar is geen discussie over mogelijk lijkt me), maar ook de 'beter gehouden' kippen hebben gewoon een vreselijk leven, met veel te veel dieren op elkaar, kaalgepikt, heel veel problemen met het legapparaat door het doorfokken, en zieke dieren worden niet geholpen. En dan komt het slachtproces nog, dat is al helemaal walgelijk bij kippen..
Nee, niet alle dieren hebben het goed helaas :n

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:16

Het gaat om de gedachtengang van de mens welke alles op de wereld ziet als eigendom en daarom denkt het recht te hebben er mee te mogen doen wat het wil. Of dit nu gaat om vermoorden, bezwangeren, mishandelen, opsluiten, opeten, families uit elkaar halen, beslissen over het sociale contact. Het maakt niet uit. Alles is ten nadelen van het dier zelf, welke prima in staat is voor zichzelf te zorgen als wij ze niet alles zouden afnemen.

En ja ik ben het zo met je eens wbt huisdieren, zelfs dieren als paarden.
Wat ik daar wél van vind is dat de verschuiving nu zo groot is (bijvoorbeeld ook in het paardenwelzijn, eerst was het heel normaal om paarden op stal te hebben terwijl tegenwoordig de opkomst van de paddock paradises niet bij te benen is) dat mensen weer durven te vertrouwen op hun morele besef. Want ik ben er van overtuigd dat 99% van bokt geen biggetje in de ogen durft aan te kijken voor het deze doodslag op de stenen. Of een koe durft aan te kijken wanneer het deze z'n keel door snijdt.
We komen er allemaal, bij dat morele besef. De weg er naartoe is enkel heel hobbelig omdat we daarmee erkennen dat we het al die tijd eigenlijk helemaal niet zo netjes gedaan hebben.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:33

Dat is dus ook het gehele verhaal..
Een huisdier of paard wordt gehouden voor menselijk plezier.
Een boerderij dier voor vlees of andere producten die het produceert.

Waarom wordt een huisdier dan helemaal goed gepraat maar een boerderij dier is zielig?
Is dan echt de manier waarop zij dood gaan het stukje dat vele zeggen, ja maar dat is zielig?

Het houden van dieren kan op vele verschillende manieren, het beste is natuurlijk waar het diertje zo min mogelijk hinder van ondervind en zo natuurlijk mogelijk is.
Maar ja heel eerlijk, de OVP was echt heel natuurlijk en dat is ook zielig. Dus wat is dan wel goed? Dieren opsluiten is niet goed of kunnen dieren het wel dergelijk beter hebben in gevangenschap?
En dan het puntje, een dier houden voor consumptie of voor plezier. Wat houd het diertje er aan over? Beide gevallen als je heel erg ver terug gaat in tijd staat niet bij hun natuurlijke behoeftes..

Ik denk dat mensen die dus geen vlees eten omdat dit zo gezegd zielig zou zijn eens moeten nadenken of het dan wel eerlijk is om een beestje in gevangenschap te houden. Want waarom kan jou hondje/ katje/ konijntje of paardje in gevangenschap wel gelukkig zijn maar die koe of kip niet?

Tuurlijk kan dierenwelzijn altijd beter, maar hoe streng mensen naar boerderijdieren kijken, laat ze ook zo eens richting huisdieren kijken :Y)

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:58

Ik eet geen vlees voor meerdere redenen maar 1 daarvan is idd het dierenwelzijn of het gebrek daaraan. Ik doe een dier opleiding en ben op meerdere boerderijen geweest en heb stage gelopen dus weet wat van de sector. Nee ik vind niet dat de koeien die daar staan het ontbreekt aan welzijn, maar dat kan je niet van alle boerderij dieren zeggen. De manier van slachten is voor mij ook een belangrijk onderdeel, het slachten kan haast niet diervriendelijk in deze consumptie maatschappij. En eerlijk ik vind ook niet dat er dieren door hoeven voor mijn plezier, maar dat ben ik.
Ik heb ook 4 konijnen in huis zitten en voel me vaak schuldig dat ik niet kan voldoen op het moment aan sommige natuurlijke behoeftes zoals graven, ik vind ook zeker niet dat konijnen geschikte huisdieren zijn voor veel mensen en raad het iedereen ook af hoe leuk ze ook zijn.

Zodra wij mensen een dier in ons 'bezit' hebben is het onze verantwoordelijkheid er voor te zorgen. Dat is wat er bij de ovp mis is gegaan, niemand is tegen de manier van leven met vrijheid maar wel dat de dieren lijden onder de niet gegeven zorg door mensen.

En veel dieren kunnen echt heel gelukkig zijn maar ik denk dat er veel te veel dieren dat niet zijn en we die niet moeten weg schuiven omdat er een paar gelukkige tussen zitten

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:22

wilmatj schreef:
Want waarom kan jou hondje/ katje/ konijntje of paardje in gevangenschap wel gelukkig zijn maar die koe of kip niet?

Tuurlijk kan dierenwelzijn altijd beter, maar hoe streng mensen naar boerderijdieren kijken, laat ze ook zo eens richting huisdieren kijken :Y)

Je vindt dus serieus dat huisdieren het net zo slecht hebben als industriedieren?
Vergelijk eens de manier waarop konijnen als huisdier worden gehouden met hoe vleeskonijnen worden gehouden..
De standaard voor huisdieren ligt véle malen hoger.
De minimaal geadviseerde maat voor een kippenren is 6m2 per kip dacht ik, voor kippenliefhebbers.. In de industrie zitten ze met tig kippen op dat oppervlak. En jij vindt dus dat er minder naar de vee industrie en meer naar de huisdieren moet worden gekeken?! :=
Zelfs een hond bij een broodfokker zit er beter bij dan de meeste industriekippen -O-

Darley
Berichten: 569
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:31

Even een verhaal van de andere kant na wat reactie’s die ik zelf best misplaatst vind.

Wij hebben zelf een kalverenhouderij, waar de kalveren uiteindelijk geslacht zullen worden na zoveel maanden. Ik lees hier reactie’s zoals “stelselmatig mishandelen”, “dierenleed tot ze naar de slacht gaan” etc. etc.

Maar ik mag geloven dat velen niet iedere dag op zo’n bedrijf rondlopen. Onze kalveren hebben het zeer goed, krijgen genoeg te eten, komen echt helemaal niets te kort. Hebben ze ergens last van? Speciale verzorging, ander soort stal, en nog een extra knuffel en controle per dag. Er zijn al verschillende avonden/ richting nachten geweest waar ik tot laat bij een kalf heb gezeten en heb verzorgd. Onze kalveren kennen geen slaan, schoppen of wat dan ook. We behandelen hen met respect en liefde en niet met de gedachte dat ze na x aantal maanden weggaan.

Bij het slachthuis gaat het met de kalveren niet vreselijk aan toe. Ik ga / kan hier niet te veel over zeggen, maar ze voelen er vrijwel niets van. Hoe dit gaat met varkens, kippen etc. kan ik vrij weinig over zeggen, maar over de kalfjes industrie wel gelukkig.

Ik eet zelf ook gewoon vlees, daar ik dan nog nooit rosèkalf heb gegeten, maar daar heb ik tot nog toe geen behoefte aan gehad. Het slachten gaat toch gewoon door, en als de beesten het goed hebben gehad en niet ruw worden behandeld, waarom niet?

Voor meer informatie over bedrijf en de industrie hoor ik het graag, maar sommige reacties zijn de reactie’s die de boer ten onder brengen..
:)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:41

Hoewel ik zelf ook geen vlees eet vind ik runderen ook wel meevallen wat betreft dierenwelzijn. Als ze in ieder geval regelmatig buiten op de wei komen.
Dieren die 24/7 binnen in een stal staan vind ik niet kunnen, net zoals ik dat bij paarden ook niet vind kunnen.

Toen mijn vriend nog vlees at kreeg hij van mij dan ook alleen rundvlees, en dan het liefst gehakt of ander afvalvlees met 35% korting sticker ;)
In de varkenshouderij en kippenhouderij gaat het er doorgaans echt veel slechter aan toe helaas.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 14:54

8nnemiek schreef:
Hoewel ik zelf ook geen vlees eet vind ik runderen ook wel meevallen wat betreft dierenwelzijn. Als ze in ieder geval regelmatig buiten op de wei komen.
Dieren die 24/7 binnen in een stal staan vind ik niet kunnen, net zoals ik dat bij paarden ook niet vind kunnen.

Toen mijn vriend nog vlees at kreeg hij van mij dan ook alleen rundvlees, en dan het liefst gehakt of ander afvalvlees met 35% korting sticker ;)
In de varkenshouderij en kippenhouderij gaat het er doorgaans echt veel slechter aan toe helaas.

Hier hetzelfde! Ik voer mijn vriend alleen rund (hamburgers). Varken of kip hoef ik niet in mijn vriezer.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:04

Citaat:
Eigenlijk is het echt kant en klare bullshit!

Het idee klinkt super, red al die zielige diertjes uit het slachthuis want als wij niks eten hoeven ze niet geslacht te worden.

Maar al dat vlees wat binnenkomt in de supermarkten heeft een bepaalde houdbaarheidsdatum. En vooral het gehakt wat ter plekke gedraait wordt in de winkels is maar 1 a 2 dagen houdbaar (als ik het me goed herinner). Dus alles wat op 4 oktober de tht datum voorbij gaat wordt in de derving bak gegooid. Is dat niet nog veel erger? Dan gaan ze in principe dood voor niks, het zal vast ergens anders verwerkt worden voor andere dingen. Maar in principe is het dan ''vergaan''.


Hier ben ik het dus niet mee eens. Het is lekker makkelijk om te zeggen dat het vlees in de schappen over de datum gaat, maar dat komt natuurlijk doordat mensen vlees eten. :)* Als mensen stoppen met vlees eten, of in elk geval minderen, waardoor de vraag naar vlees in de supermarkten kleiner wordt, zal er ook minder vlees in de schappen komen. Je moet ten slotte ergens beginnen, bij jezelf bijvoorbeeld. Het is gewoon een cirkeltje. Mensen willen vlees, vlees komt in de schappen. Mensen willen minder vlees, minder vlees zal in de schappen belanden. Zelf vind ik zo'n eet-geen-dierendag een ontzettend leuk en goed initiatief. :)

Zoals ik de tekst in de quote lees, vind ik het overkomen als een smoesje om vlees eten voor jezelf goed te praten. Misschien vat ik het anders op dan je bedoelt. Niet negatief naar jou toe TS en ik bedoel het niet als aanval (sorry als het zo lijkt), want ik begrijp je gedachtegang wel. Maar heel veel mensen denken zo, en dat vind ik jammer.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:30

XxFlossxX schreef:
Even een verhaal van de andere kant na wat reactie’s die ik zelf best misplaatst vind.

Wij hebben zelf een kalverenhouderij, waar de kalveren uiteindelijk geslacht zullen worden na zoveel maanden. Ik lees hier reactie’s zoals “stelselmatig mishandelen”, “dierenleed tot ze naar de slacht gaan” etc. etc.

Maar ik mag geloven dat velen niet iedere dag op zo’n bedrijf rondlopen. Onze kalveren hebben het zeer goed, krijgen genoeg te eten, komen echt helemaal niets te kort. Hebben ze ergens last van? Speciale verzorging, ander soort stal, en nog een extra knuffel en controle per dag. Er zijn al verschillende avonden/ richting nachten geweest waar ik tot laat bij een kalf heb gezeten en heb verzorgd. Onze kalveren kennen geen slaan, schoppen of wat dan ook. We behandelen hen met respect en liefde en niet met de gedachte dat ze na x aantal maanden weggaan.

Bij het slachthuis gaat het met de kalveren niet vreselijk aan toe. Ik ga / kan hier niet te veel over zeggen, maar ze voelen er vrijwel niets van. Hoe dit gaat met varkens, kippen etc. kan ik vrij weinig over zeggen, maar over de kalfjes industrie wel gelukkig.

Ik eet zelf ook gewoon vlees, daar ik dan nog nooit rosèkalf heb gegeten, maar daar heb ik tot nog toe geen behoefte aan gehad. Het slachten gaat toch gewoon door, en als de beesten het goed hebben gehad en niet ruw worden behandeld, waarom niet?

Voor meer informatie over bedrijf en de industrie hoor ik het graag, maar sommige reacties zijn de reactie’s die de boer ten onder brengen..
:)



Hier dus dezelfde ervaring met melk koeien en jaren terug hadden wij ook een kleinschalige varken opfok ( waar de regelgeving nu veel strenger voor is, maar toen vond ik het al redelijk diervriendelijk. Het enigste waar ik toen tegen aan liep is dat ze niet buiten kwamen )

Wat ik zelf dus bedoel over huis dieren, de hondjes de hele dag in een appartementje, die 3 keer per dag even een blokje om mogen. Een konijn in een klein hokje, wat er nooit uit komt. Ik vind dit serieus vergelijkbaar met die varkens die in een hokje zitten en natuurlijk alle liefde en zorg krijgen. Maar eigenlijk weinig kunnen qua vrijheid.

Kippen is een beetje welk deel je bekijkt, natuurlijk zijn de vleeskippen overfokt. Maar denk dan nu eens naar de rashondjes waar het een beetje mis gaat. Is natuurlijk ook weer vergelijkbaar

Overal valt wat van te zeggen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:37

Maar een hondje van 10 kilo in een appartement van 70m2..
dan zou dat varken van 300 kilo dus 30x zoveel ruimte nodig hebben om het te kunnen vergelijken. 2100m2 per varken, om net zoveel ruimte te hebben als die hond. Maar nee, een zeug heeft nog geen 3m2 oppervlakte!! 8)7 En die mag niet drie keer per dag lekker buiten snuffelen. Hoe kun je dat in godsnaam goedpraten terwijl je het hondje zielig vind :=

En sinds wanneer krijgt een varken liefde := Dat is als het opsluiten van je kind in de kelder en dan zeggen ‘ik hou van je, hier heb je een bal om mee te spelen’ :=