Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 09:04

Sinds 1 september ben ik gestart bij mijn nieuwe werkgever. Mijn voornaamste redenen om te beginnen bij deze organisatie waren ; meer professionaliteit (werken met methodieken, alleen geschoolde medewerkers), meer mogelijkheden om te werken aan eigen ontwikkeling, een kleine organisatie (staat heel dichtbij de cliënt), een goede CAO, beter salaris en ik kon me vinden in hun visie en uitgangspunten.

Helaas ben ik eigenlijk vanaf dag 1 al niet op mijn plek... Mijn gevoel zegt dat ik heel veel spijt heb en ik ben voor ongewenste verassingen komen te staan.

Op dit moment ben ik gestart met 24 uur, maar aan deze uren kom ik nauwelijks. Dit terwijl ik in mijn gesprek had aangegeven absoluut meer te willen werken; dit was geen probleem, alleen maar fijn. Al met al heb ik momenteel +/- 11/12 directe uren per week. Vanaf dag 1 had ik hier mijn vraagtekens bij, dit heb ik direct aangekaart. Zij gaven aan: maak je geen zorgen, dat komt vanzelf. Dit bleef mij steken; ik wil zeker geen 10 of meer min-uren per week draaien!! Hierover ben ik nog tot 2 keer toe een gesprek aangegaan. Zij geven opnieuw aan; de uren komen vanzelf. Ik mocht me rustig oriënteren, boeken lezen, de dossiers lezen etc etc (heel lief natuurlijk, zon rustige opstart). Nu heb ik nog niet veel administratie uren, enigszins begrijpelijk dus dat ik nog niet veel kantoorwerk/administratie heb. Ik ben dit echter niet gewend van mijn voorgaande werkgever. Hier had ik veel meer “directe uren” en maakte ik zelfs plus-uren (ook niet goed natuurlijk). Ik heb gevraagd om meer begeleidingen (1 meer gekregen) en andere taken. Dit vult wat op, maar bij lange na is dit niet mijn ideaalbeeld. Ik zit uren op kantoor, heb hier nog nauwelijks wat te doen, om maar geen min-uren op te bouwen.. Ik voel me hier heel erg rot over; dit is niet wat ik voor ogen had. Ik ben jeugdzorgwerker en wil bij de mensen zijn i.p.v. uit mijn neus vreten.

Daarnaast merk ik dat ik geen uitdaging in het werk vind. De organisatie is heel kleinschalig; dit leek mij super!! Je kan hierdoor intensiever bezig zijn met de cliënten, laagdrempeligheid etc etc. De begeleidingen die ik tot nu toe heb vind ik heel makkelijk; er zijn geen moeilijke hulpvragen (voornamelijk huiswerkbegeleiding). Ik heb op mijn vorige werk veel heftigere casussen gehad en dit mis ik. Hiermee houd ik rekening dat ik natuurlijk aan het opstarten ben; misschien komt het nog. Op woensdagen sta ik op de groep; ook hier vind ik geen uitdaging. Ik ben gewend grotere groepen te draaien, met heftigere problematieken. Ik had altijd wat doen. De groepen zijn klein, dit had ik verwacht. Maar niet zo klein. We staan 2 op 5 (twee begeleiders 5 kinderen). Voordeel; je kunt hierdoor natuurlijk intensiever bezig zijn.

Een ongewenste verrassing was echter dat ik de kinderen voor de groepsbgeleiding zelf moet gaan ophalen. Gisteren ben ik hierdoor ongeveer 1,5 uur onderweg geweest. Dit staat me helemaal niet aan, ik begrijp dat hier voordelen aan vastzitten (persoonlijkheid etc), maar voor mij voelt dit echt als nutteloze uren, ik zit zoveel op de weg... Daarnaast zitten de kinderen (logisch) overal aan. Mocht er iets stuk gaan valt dit natuurlijk voor eigen rekening lijkt mij.

Ten slotte; mijn meest ongewenste verrassing was dat ik mijn woon-werk km niet vergoed krijg. Ik was hier gewoon, met mijn domme kop, (achteraf) vanuit gegaan! Ik de CAO staat dat ik recht heb op een vergoeding en in mijn contract staat dat ik recht heb op vergoeding van reiskosten voor zover fiscaal onbelast mogelijk. Tussen haakjes : werk-werk en overige. Ik heb zo even bekeken wat ik afgelopen maand gereden heb; + 900 km (dit gaat verdeeld over 16 dagen), waarvan 278 werk-werk en 675 woon-werk.. Uiteraard hangt dit misschien samen omdat ik veel naar kantoor rijd (30 km van mijn huis vandaan) om zo maar geen min-uren te draaien. Nu neem ik deze fout geheel voor eigen rekening; ik had hier heel specifiek naar moeten vragen, maar in mijn beleving (en ervaring andere organisaties conform CAO jeugdzorg) zou ik het gewoon krijgen, hoeveel dit was daar maakte ik me niet zoveel zorgen over. Uiteraard heb ik zit bespreekbaar gemaakt; ze werken sinds april conform CAO en sommige dingen moeten nog doorgevoerd worden, ze zijn hier dus mee bezig. Naar schatting komt dit eind dit jr.

Ik heb mijn les hieruit getrokken, ik had te hoge verwachtingen en heb niet genoeg doorgevraagd naar het specifieke werk en de bijkomende zaken. Maar ik zit nu wel iedere dag met irritaties en ben ontevreden. Vrijdag heb ik hierover gesprek op mijn werk..

Dankjewel voor het lezen van dit boekwerk.. Zijn er mensen die mij advies kunnen geven? Moet ik gewoon wennen of moet ik luisteren naar mijn gevoel? En sta ik überhaupt ergens wat betreft reiskosten; zou ik dit met terugwerkende kracht kunnen aanvragen?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:20

Volgens mij val je onder een cao dus heb je inderdaad gewoon recht op vergoeding reiskosten volgens cao en is het in principe niet jou probleem dat ze dit jog niet ingevoerd hebben ze horen het je gewoon te vergoeden.

De andere dingen zijn lastiger je kan het aangeven en bespreekbaar maken. Weet niet of je inzicht hebt of er veel kinderen op de wachtlijst staan bij jullie? Als jij toch tijd teveel hebt kunnen er daar wat van opgeroepen worden. Hebben je collega’s ook zo weinig te doen?

En ondertussen toch de vacatures elders in de gaten houden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:23

Klinkt mij als een fijne plek voor de kinderen. Veel rust, kleine groepen.
Ben je MBO jeugdzorgwerker of HBO?

Wat betreft uren en reiskosten zou ik gewoon bespreken in het gesprek met de CAO erbij.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:25

Het is al goed dat je het gesprek aan gaat. Gewoon aangeven wat voor jou storend is en zelfs dealbreakers zijn. Als ze hier niet concrete beloftes over kunnen doen kan je altijd weer verder gaan kijken. Tuurlijk heb je bij elke werkgever wel wat, maar je gevoel moet goed zitten. Ik ben aan een baan begonnen, had eigenlijk al na 2 weken m'n twijfels en zit er nu 7 maanden. Het is wel even wat leuker en dan weer wat minder gegaan, maar uiteindelijk past het dus toch echt niet bij me. Ga nu totaal iets anders doen per 1 november waar ik super veel zin in heb!

Stel ze kunnen het veranderen arbeidsvoorwaardelijk, mooi, dan heb je dat in ieder geval geregeld, werkinhoudelijk zal er ook nog het e.e.a moeten veranderen hoor ik zo van jou. Als dit niet kan dan vraag ik me af of jouw gevoel gaat veranderen. Je kan het nog even de tijd geven, je kan ook alvast kijken of er iets anders is wat beter lijkt te passen.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 09:35

Ik ben HBO’er.

Ik was zelf ook heel enthousiast over deze organisatie, hun visie en uitgangspunten. En ik merk ook dat de kinderen dit heel goed doet.

Ik heb geen inzicht in de wachtlijst, maar dit ga ik dus wel morgen aankaarten. Ik heb het idee dat de medewerkers hier sowieso meer op kantoor zitten. Laat zeggen van 9 tot zeker 14.00 uur zitten ze hier op kantoor, daarna heeft iedereen zo zijn begeleidingen (1-3 u max). Ik ben dit niet gewend. Ik had maximaal 6 uur administratie per week en was verder altijd bij cliënten.

In de CAO staat alleen dat ik recht heb op een vergoeding, niet hoeveel dit precies is.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:47

Als in hun CAO staat dat je recht hebt op reiskostenvergoeding (meestal is dat vanaf 10 km reisafstand, maar je geeft al aan dat dat in jouw geval 30 km is), dan hebben ze dat gewoon te betalen.

In jouw geval zou je het ook met terugwerkende kracht betaald moeten krijgen want er was al een CAO bij het bedrijf toen jij in dienst trad.
Echter; ik ben geen jurist, dus ik raad je aan op dat punt bij een juridisch loket (of als je lid bent van een vakbond, met je vakbond overleggen) advies in te winnen. Neem je CAO voorwaarden dan wel mee; dan hebben zij beter inzicht of je nu wel of niet recht hebt op reiskostenvergoeding en zo ja; of dit met terugwerkende kracht kan.

Verder zou ik, als ik in jouw schoenen stond, verder kijken naar ander werk; je hebt zoveel haken en ogen in je nieuwe werk, wat na 2 gesprekken niet noemenswaardig veranderd is.
Ik vind het ook heel apart dat je nog nauwelijks administratieve taken doet, terwijl je daarvoor juist bent aangenomen? Tenminste; je noemt het zo specifiek dat ik er vanuit ga dat dit wel de bedoeling was dat je veel administratieve taken ging doen. Zeker als je hier al genoeg ervaring mee hebt (en ook de papieren ervoor hebt) is het gewoon vreemd dat je dat nog steeds niet 'mag' doen.
Dat alles bij elkaar zou voor mij genoeg zijn om verder te kijken en het zolang nog maar ff volhouden met dit bedrijf.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:57

Ik heb even de CAO erbij gepakt wat betreft de reiskosten, maar wel vreemd dat die niet letterlijk worden benoemd... In het contract staat er misschien niks over, maar omdat de CAO genoemd staat in het contract hebben zij de verplichting zich hieraan te houden. Voor hen misschien niet ideaal, maar dat is dan jammer voor ze, hadden ze maar niet akkoord moeten gaan met de CAO ;).

Ik heb zelf ook bij een zorgboerderij gewerkt waar ik het totaal niet naar mijn zin had. De sfeer, de manier waarop dingen gedaan werden... Ik heb er 1 dag gewerkt en heb gemeld dat ik niet meer wilde komen. Zó niet mijn ding. Gelukkig had ik toen een bijbaan waar ik meer uren kon maken zolang ik niks anders had. Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik verder kijken naar iets wat wel echt bij je past.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:13

Kun je nog terug naar je oude baan ? Zo niet dan is het accepteren en zoeken naar iets nieuws.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:16

Mijn angst zou zijn dat je straks je min uren op je bordje krijgt....heel goed documenteren dat ze steeds zeggen: komt wel. Niet dat jij straks loon moet inleveren of over moet werken omdat...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:41

Totaal niet mijn branche, maar kan je bv niet zelf wat werk zoeken? Een facebookpagina openen om het meer te promoten, een nieuwsbrief voor ouders oprichten, ... Roep ook maar wat hoor, geen idee of dat zou kunnen in jouw lijn van werk.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 10:55

Precies!! Wat betreft die min-uren weet ik wel beter. Daarom zit ik dus nu mijn tijd uit te zitten op kantoor om zo toch uren te maken! Maar daardoor rij ik op sommige dagen 62 km woon-werk...

Ik probeer mijn oude baan te bereiken, kijken of daar nog wat mogelijk is..

Ik heb ook even alles erbij gepakt. In mijn contract staat niks over de CAO. In de vacature staat: rechtspositie en salariëring conform CAO jeugdzorg.

Weet iemand waar rechtspositie in dit geval voor staat?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:10

Nandos schreef:
Ik heb ook even alles erbij gepakt. In mijn contract staat niks over de CAO. In de vacature staat: rechtspositie en salariëring conform CAO jeugdzorg.

Weet iemand waar rechtspositie in dit geval voor staat?

Rechtspositie zijn je arbeidsvoorwaarden.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 11:15

leeneliefje schreef:
Rechtspositie zijn je arbeidsvoorwaarden.


Dus in principe zou ik gewoon recht hebben op een vergoeding.

Ik heb juridisch loket gebeld die zeiden dat k minimaal kan aankaarten recht te hebben op reiskosten 2e klasse OV. Zie 8.6 2B

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:26

Nandos schreef:
leeneliefje schreef:
Rechtspositie zijn je arbeidsvoorwaarden.


Dus in principe zou ik gewoon recht hebben op een vergoeding.

Ik heb juridisch loket gebeld die zeiden dat k minimaal kan aankaarten recht te hebben op reiskosten 2e klasse OV. Zie 8.6 2B

Ga jij daadwerkelijk met het OV?
Als je met de auto gaat zou ik eerder 19 cent per km vragen, wat tegenwoordig ook totaal de lading niet dekt van je reiskosten maar goed iets is beter dan niets.

Woon jij toevallig heel dicht bij je werk? Minder dan 10 km?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:31

Wat vervelend dat je niet happy bent! Een deel van de dingen kunnen op termijn vast veranderen, maar het klinkt voor mij ook wel alsof er veel zaken zijn die niet gaan veranderen omdat ze de organisatie gewoon op deze manier werkt.

Is door solliciteren naar een andere baan niet een optie? Ik zou niet zo bang zijn dat je dan in dezelfde situatie komt, inmiddels weet je natuurlijk veel beter waar je in een volgende situatie meer op door moet vragen.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 11:36

Ik heb pas arbeidsvoorwaardengesprek gehad ook voor CAO jeugdzorg. Je hebt minimaal recht op vergoeding van reiskosten obv 2e klas OV kosten. Eventueel zou je ook nog kunnen overleggen over fiscale uitruil van de kosten die je meer gemaakt hebt, maar daar zou je je even over moeten inlezen.
Werk-werk KM's worden hier ruim uitbetaald, dus lees je daar goed over in, daar heb je simpelweg recht op, net als vergoeding van je parkeerkosten etc.

Zijn er doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf? Ik zou gewoon je twijfels aankaarten bij je leidinggevende. Je zit waarschijnlijk nog in je proefmaand? :) Back-up hebben in de vorm van mogelijkheid om terug te komen bij je oude baan is dan wel fijn.

Wat ruk dat het niet is wat je had verwacht..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:13

Wel mooi dat je nu weet dat dit dus niet bij je past. Met je HBO (ik ken ook mbo jeugdzorgwerker, daar geldt dit niet voor) kan je ook richting jeugdbescherming bijvoorbeeld. Misschien dat je daar beter op je plek bent. Succes in elk geval.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 12:21

Ik woon 31 km van mijn werk vandaan, dus dat is best een eindje. En ik gebruik mijn eigen auto, ook om de kinderen van de groepsbgeleiding in te vervoeren.

Werk-werk krijg ik wel vergoed : 0,29 cent p km

Ik heb mijn oude werk geconstacteerd en ze geven aan dat ik gewoon een sollicitatiebrief mag sturen. Dus dat ga ik ook maar doen denk ik.

Ze hebben me doorgoeimogelijkheden toegezegd in het sollicitatiegesprek, maarja dat is ook pas wat voor langere termijn. En als ik dit op deze manier veel langer moet doen, daar heb ik geen zin in eerlijk gezegd....

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Nieuwe baan, teleurgesteld .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:53

Wat jammer dat het zo tegen valt. Volgens mij zit er wel een max aan woon-werk km maar je moet er volgens mij wel vergoeding voor krijgen. Werk je nu bij een gemeente (cjg) of bij een meer gespecificeerde instelling? Ik doe hetzelfde werk alleen vanuit Cao gehandicaptenzorg, maar wij krijgen casussen die door het reguliere traject niet opgepakt kunnen worden. Ook huiswerkbegeleiding maar ook meer complexe problematiek. Bij ons is er qua drukte ook veel verschil er zijn pieken en dalen. Lijkt mij dat je competent genoeg bent om ook zwaardere casussen te kunnen begeleiden, anders nemen ze je naar mijn idee niet zo snel aan. Fulltime is bij ons ook lastig omdat je veel buiten schooltijd werkt.
Als het toch niet is wat je ervan dacht kun je idd verder solliciteren. Succes!