Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:36

magda_90 schreef:
De mens kan prima met mate vlees eten = omnivoor. Anders was de mens wel een herbivoor geweest.

Er zijn zo veel dieren die vlees kunnen verteren. Dat is een prima manier om te kunnen overleven tijdens een ijstijd, of een zware winter in een afgelegen gebied.. maar omnivoren kunnen ook prima op alleen plantaardig voedsel overleven, anders waren we vleeseter geweest ;)
Kijk naar andere primaten, die eten ook wel eens vlees, maar hebben het absoluut niet nodig om te overleven of gezond te blijven.
Wat is er mis met een dagje geen vlees eten? Geloof je echt dat de mens dagelijks vlees moet eten om gezond te blijven?

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:37

Ik denk dat jullie de definitieve van "met mate" eens moeten opzoeken.

Verder ga ik niet weer de inhoudelijke discussie voeren, dat eindigt altijd met moddergooien en herrie schoppen. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 03-10-18 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:37

MarlindeRooz schreef:
wilmatj schreef:

Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)

Dus omdat in andere landen homo’s vermoord worden valt het uitschelden en bedreigen van homo’s hier in Nederland onder “valt wel mee” als je het vergelijkt met de gehele wereld?



Zwart/ wit.. jup dan valt dit wel mee.
Ik zeg toch nergens dat het hier perfect is?

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de vee industrie. Natuurlijk kan er nog genoeg veel beter, maar kijk eens alleen naar de paardenwereld.
Iedereen denkt anders over welzijn, dus iedereen tevrede krijg je nooit.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:38

't vlees in de schappen is niet eens Nederlands vlees :+
T meeste vlees in de supermarkten komt uit 't buitenland, omdat ons Nederlands vlees te duur is.

Al zou 't vlees gewoon in nl blijven, dan zouden er veel minder dieren geslacht worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:38

magda_90 schreef:
Ik denk dat jullie de definitieve van "met mate" eens moeten opzoeken.

En waarom heb je dan problemen met deze reclame? Dit gaat over één dag geen vlees :+

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:39

wilmatj schreef:
Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)


En het overgrote deel van het geconsumeerde vlees in Nederland komt allesbehalve uit... Jep, Nederland :+

Omdat de gemiddelde Nederlandse consument zuinig lijkt te zijn, is dat 'goede welzijn' vlees veel te duur...

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:40

8nnemiek schreef:
magda_90 schreef:
Ik denk dat jullie de definitieve van "met mate" eens moeten opzoeken.

En waarom heb je dan problemen met deze reclame? Dit gaat over één dag geen vlees :+


Omdat je met één dag geen vlees geen bewustzijn creëert. Juist aversie en lacherige reacties, ik bedoel kijk maar eens op Facebook alleen al.
Bewustzijn creëer je imo wel door te stimuleren dat je van locale Nederlandse afnemers meer goed doet dan het importspul.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:42

Ik denk dat er anders redelijk veel mensen zijn die denken tja waarom niet een dag minder vlees.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:42

Pistasche schreef:
wilmatj schreef:
Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)


En het overgrote deel van het geconsumeerde vlees in Nederland komt allesbehalve uit... Jep, Nederland :+

Omdat de gemiddelde Nederlandse consument zuinig lijkt te zijn, is dat 'goede welzijn' vlees veel te duur...


Klopt helemaal ons vlees is te duur om in de schappen te verkopen, 't vlees uit de schappen komt uit 't buitenland daar waar men weinig heeft met dierenwelzijn.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:44

magda_90, hartstikke goed. Overheen gelezen.

wilmatj, nergens schrijf ik merendeel. Ik schrijf juist dat ik 1 dier al te veel vind :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:45

Pistasche schreef:
En het overgrote deel van het geconsumeerde vlees in Nederland komt allesbehalve uit... Jep, Nederland :+

Ik vraag me eigenlijk af of met ons Nederlands vlees in buitenlandse winkels ook zo geadverteerd wordt als Frans vlees in Nederland.. compleet met gras-weilanden en windmolens en klompen op de verpakking :+
Best apart dat consumenten zo vaak van mening zijn dat buitenlandse producten beter zijn.. dat zie je ook vaak met andere etenswaren. Daar zou ook best wat meer bewustzijn mogen worden gecreëerd.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:46

magda_90 schreef:
Omdat je met één dag geen vlees geen bewustzijn creëert. Juist aversie en lacherige reacties, ik bedoel kijk maar eens op Facebook alleen al.
Bewustzijn creëer je imo wel door te stimuleren dat je van locale Nederlandse afnemers meer goed doet dan het importspul.


Dat zegt meer over de gemiddelde (kortzichtige) Nederlandse consument dan de kwaliteit van de campagne.

Vlees afnemen bij Nederlandse lokale boeren is trouwens een hele andere boodschap dan (een dag) helemaal geen vlees eten. Dus die boodschap is niet te vergelijken.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:52

Pistasche schreef:
wilmatj schreef:
Jup!
Vergelijk eens met de gehele wereld.
Dan vind je weinig landen waar het dierenwelzijn zo hoog is als hier :)


En het overgrote deel van het geconsumeerde vlees in Nederland komt allesbehalve uit... Jep, Nederland :+

Omdat de gemiddelde Nederlandse consument zuinig lijkt te zijn, is dat 'goede welzijn' vlees veel te duur...


Klopt ja, dat heb ik al een paar keer genoemd..
Daarom ook dat ik zeg.. ga nederlands vlees eten dan goedkoop buitenlands vlees.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:53

magda_90 schreef:
Omdat je met één dag geen vlees geen bewustzijn creëert. Juist aversie en lacherige reacties, ik bedoel kijk maar eens op Facebook alleen al.
Bewustzijn creëer je imo wel door te stimuleren dat je van locale Nederlandse afnemers meer goed doet dan het importspul.

Dat laatste is zeker waar. Maar als je naar die Facebook reacties kijkt, mensen die zich schijnbaar zó bedreigd voelen door de opkomst van vleesvervangers dat ze tijd hebben om overal op Facebook reacties te plaatsen, dat zijn echt niet het soort mensen die ook maar een cent meer willen uitgeven aan lokaal vlees of vlees met minder dierenleed.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:01

Ik denk dat Facebookreageerders niet een perfecte afspiegeling zijn van de maatschappij dus dat we ons daar niet door moeten laten leiden. :+

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:39

Zelf ben ik alweer 12 jaar vegetariër, en ik vind het goed dat het juist steeds meer gepromoot wordt.
Ik vind dat mensen bewust moeten zijn van wat ze eten, als ik zie wat sommige aan vlees naar binnen werken daar word ik akelig van zoveel gewoon

En nee, ik ben allesbehalve die vegetariër die haar mening wil opdringen aan mensen, want sommige in mijn omgeving weten niet eens dat ik het niet eet.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:59

Mensen snappen wel dat als die reclame dat zegt, het de bedoeling is dat mensen het niet meer gaan eten, toch?
Het is net als een dierenwinkel. Mensen beweren dat ze 'een dier redden' door hem er uit te kopen, maar er komt gewoon een nieuw dier in de plaats. Tuurlijk gaat dat dier die niet opgehaald wordt dan dood oid, je redt het niet, maar als minder mensen het halen, en de vraag daalt...

Als ergens geen vraag naar is wordt het ook minder op de markt gebracht na enkele tijd. Dus ja, je redt er op lang termijn dieren mee (en milieu). Maar nee, dat stopt zeker niet met één dag. Het gaat om de bewustwording, om te laten zien dat het vlees helemaal niet nodig is; het aanmoedigen.

Ik eet nu zo'n zes jaar geen vlees meer en ben er zeker niet slechter op geworden. Gewoon opletten dat je genoeg b12, etc binnenkrijgt. Is echt zo moeilijk niet. Mij maakt het niet uit wat een ander doet, ik voel me hier fijn bij. Maar er zit zeker wel logica achter.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:00

Zegt mijn zusje altijd, het is al dood dus waarom eet je het niet?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:06

Haha, je moet iets verder kijken dan dat. :P

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:58

Minderen Met vlees heeft wel degelijk zin
Op het moment dat Er structureel minder verkocht word
Word Er op den duur minder ingekocht en uiteindelijk ook minder geproduceerd

Zo maar 1 dag per jaar heeft weinig nut , maar 1 keer per week standaard heeft uiteindelijk echt wel nut als genoeg mensen het doen
(Ik Maak hooguit 2 keer per week vlees klaar voor mijn vriend, verder eten we vrijwel geheel plantaardig )

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:37

En dit is de reden dat ik niet specifiek alleen op 4 oktober geen dier eet, maar mijn vleesiname probeer te beperken, ik eet minimaal 1 dag in de week geen vlees. Het zal misschien niet veel schelen, maar als ik elke dag vlees eet, zal het sowieso niet minder worden.

Een betere wereld begint bij jezelf toch? :)

(Volledig vegetariër wil ik niet, de egoïst in mij vindt vlees te lekker en voor nu laat ik dat zo)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:16

Pleun02 schreef:
Zegt mijn zusje altijd, het is al dood dus waarom eet je het niet?

Dan heeft jouw zusje wat economische kennis nodig. Hoofdstuk vraag/aanbod kan weleens interessant zijn.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:02

Palmera schreef:
Pleun02 schreef:
Zegt mijn zusje altijd, het is al dood dus waarom eet je het niet?

Dan heeft jouw zusje wat economische kennis nodig. Hoofdstuk vraag/aanbod kan weleens interessant zijn.


Klopt haha, is meer een grapje :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:36

wilmatj schreef:
Zwart/ wit.. jup dan valt dit wel mee.
Ik zeg toch nergens dat het hier perfect is?

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de vee industrie. Natuurlijk kan er nog genoeg veel beter, maar kijk eens alleen naar de paardenwereld.
Iedereen denkt anders over welzijn, dus iedereen tevrede krijg je nooit.


Tja. Mijn beeld van de industrie is: er worden dieren doodgemaakt, terwijl het per definitie onnodig is (duizenden veganisten leven gewoon ondanks dat ze nooit dierlijke producten eten). Er worden dieren doodgemaakt onder omstandigheden waar we paarden, honden of katten ook niet aan bloot zouden stellen (lees: op een fractie van hun levensverwachting). Dus waarom het dan ineens 'goed' of 'humaan' is weet ik ook niet.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:42

Ik vind het wel een goede reclame als bewustwording.
Genoeg mensen die nog kiloknallers of andere vleesaanbiedingen kopen, daar kan ik echt niet bij. En al helemaal niet als je dezelfde personen op Bokt ziet posten over 'zielig als paarden 23 uur per dag op stal staan' 'je mag je hond niet de hele dag alleen laten' etc.

Maar ook met gewoon/'duurder' vlees mogen we best minderen. Waarom zou je iedere dag vlees moeten eten? Ik heb er moeite mee dat er zulke verschillende maatstaven gehanteerd worden tussen hond/kat/cavia/paard enerzijds en koe/varken/kip anderzijds.

Overigens eet ik niet geheel vegetarisch en ben ik al helemaal geen veganist, maar ik probeer me wel heel bewust te zijn van wat naar binnen werk.