Gegevens uitzendbureau

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 21:38

Hallo! :wave:

Vanmiddag heb ik een telefonisch een gesprek gehad bij een uitzendbureau en nu heb ik een afspraak voor dinsdag (yay). Nu kreeg ik een bevestigingsmail hiervan en staat er onderin ook een link om daar alvast gegevens in te vullen zodat de arbeidsovereenkomst snel gemaakt kan worden.

Alleen.. hier heb ik nogal wat vragen bij. Naast de standaardgegevens (naam, adres etc.) worden ook het BSN-nummer en documentnummer gevraagd (en een scan van voor- en achterkant). Nu heb ik bij mijn eerdere baantje nooit beide nummers hoeven doorgeven voor zover ik kan herinneren. Daarnaast worden ook de bankgegevens gevraagd, naast het rekening nummer zelf wordt er ook om een scan van de bankpas gevraagd (waarop men dus ook het pasnummer kan zien).

Ik voel mij hier niet zo prettig bij om dit online in te vullen (beide nummers van ID-kaart, scan van bankpas e.d) en vraag mij af of iemand hier toevallig eens mee te maken heeft gehad? En zoja, is het normaal dat ze dit vragen?

Groetjes!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:44

Ja, dat is normaal.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:44

Voor een sollicitatie is dit vrij normaal. Online nog nooit gehad. Maar ik heb nog nooit via een bureau gewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:44

Ik heb dit eigenlijk bij al mijn banen in moeten leveren om alles rond te krijgen. Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het niet goed gaat. Is het gewoon een betrouwbaar bedrijf?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:45

Ik heb nog nooit een kopie van m'n bankpas hoeven inleveren hoor..

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:47

Hier in België ook mijn rekeningnummer en volledige identiteitskaart door moeten geven. Ik ging werken bij het bedrijf waar ik een rekening had dus de rest hadden ze wel.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:50

Ik wel :j bij m’n bijbaantjes maar ook bij m’n echte baan. Groot bekend bedrijf, dus zal wel normaal zijn.

Paspoort is sowieso heel normaal.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:51

Ik zou dat nooit zo online aanleveren. Met die gegevens kunnen ze overal bij. Paspoort is normaal, maar bankpas vind ik onnodig. Ik zou sowieso het pasnummer afdekken als het verder wel een bekend uitzendbureau is.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:52

loulou schreef:
Ik zou dat nooit zo online aanleveren. Met die gegevens kunnen ze overal bij. Paspoort is normaal, maar bankpas vind ik onnodig. Ik zou sowieso het pasnummer afdekken als het verder wel een bekend uitzendbureau is.


Wat denk je dat ze ermee gaan doen dan?
En ik neem aan dat het een beveiligde omgeving is waar je die dingen moet uploaden. Als het een beetje uitzendbureau is.

_Judith

Berichten: 3943
Geregistreerd: 09-05-06

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 21:53

Het gaat hierbij om YoungCapital.

Ik snap dat ze het rekeningnummer nodig hebben, maar waarom hebben ze dan ook het pasnummer nodig? En alleen het BSN-nummer moet toch voldoende zijn?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:53

Bij die scan gum je toch gewoon in wat je niet hoeft te laten zien? :+

Opzich vind ik het niet zo gek dat ze er veel druk op leggen, het is momenteel erg moeilijk om personeel te krijgen. Zeker als uitzendbureau (vaste banen liggen voor het oprapen).

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:55

_Judith schreef:
Het gaat hierbij om YoungCapital.

Ik snap dat ze het rekeningnummer nodig hebben, maar waarom hebben ze dan ook het pasnummer nodig? En alleen het BSN-nummer moet toch voldoende zijn?


Ik denk dat het voor paspoort/id kaart in de database te matchen is. Om identiteitsfraude tegen te gaan. Een BSN kunnen we immers allemaal verzinnen bij wijze van. Het nummer matchen met het juiste documentnummer is een ander verhaal.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:58

verootjoo schreef:
loulou schreef:
Ik zou dat nooit zo online aanleveren. Met die gegevens kunnen ze overal bij. Paspoort is normaal, maar bankpas vind ik onnodig. Ik zou sowieso het pasnummer afdekken als het verder wel een bekend uitzendbureau is.


Wat denk je dat ze ermee gaan doen dan?
En ik neem aan dat het een beveiligde omgeving is waar je die dingen moet uploaden. Als het een beetje uitzendbureau is.


Dat neem jij aan, maar dat staat nergens.
Ik snap een kopie van het paspoort, maar zie niet in waarom je een pasnummer nodig hebt. Bij een datalek ligt alles op straat en dan hoeven zij er niks mee te doen, dan doet een ander dit wel.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:00

Hm, op het uitzendbureau waar ik zit deden ze dit soort dingen gewoon op een fysiek 'gesprek'. Ik was dus gewoon even langsgekomen op kantoor met mijn pasjes. Ik zou het zelf ook niet zo graag online versturen.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:01

_Judith schreef:
Het gaat hierbij om YoungCapital.

Ik snap dat ze het rekeningnummer nodig hebben, maar waarom hebben ze dan ook het pasnummer nodig? En alleen het BSN-nummer moet toch voldoende zijn?


Ik moet toevallig hetzelfde aanleveren bij hetzelfde bedrijf. Ik zorg dat er in alle documenten een kopie watermerk zit. Ben het wel met je eens dat ze veel gegevens nodig hebben. Je zou even met ze kunnen belllen wat bijvoorbeeld de reden is van het pasnummer.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:02

_Judith schreef:
Het gaat hierbij om YoungCapital.

Ik snap dat ze het rekeningnummer nodig hebben, maar waarom hebben ze dan ook het pasnummer nodig? En alleen het BSN-nummer moet toch voldoende zijn?

Ik werk via YoungCapital. Het is een beveiligde omgeving waar je je gegevens in upload en sowieso vragen ze deze gegevens bij alle solicitaties (die ik ooit gehad heb)

Tot nu toe heeft geen enkel bedrijf mijn gegevens misbruikt of mijn rekening leeg getrokken :+

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:15

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:27

Werknemers zijn verplicht over een kopie van het ID/paspoort van hun werknemers te beschikken. Je kan het wel watermerken, maar bsn nummer ect moet wel leesbaar blijven. Kopie bankpas is niet verplicht volgensmij, dus ik zou even aan het uitzendbureau vragen waarvoor ze die willen hebben.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:34

Ik kan me wel voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent. :j

Je zou even kunnen vragen om welke informatie van die bankpas het ze gaat; waarschijnlijk is het nodig om aan te tonen dat jouw naam gelinkt is aan die bankpas. Dan zou je dus een kopie kunnen maken waarbij je zaken als het pasnummer onzichtbaar maakt (zwart balkje erop zeg maar) zodat ze de informatie die ze nodig hebben erop hebt staan maar niet meer geeft dan dat.

Anoniem

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:39

Ik moet ook bijna altijd kopie id + bankpas inleveren bij het maken van een contract. Ik heb ook voor younh capital gewerkt en hetzelfde verhaal! Gebeurt niets mee.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:41

Je kan het altijd even watermerken, daar bestaan wel apps voor, ik gebruik zelf KopieID.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Gegevens uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:46

Bij mijn huidige baan via uitzendbureau moest ik dar ook. Echter pas doorgegeven toen ik daadwerkelijk de baan kreeg en accepteerde. Overige gegevens el doorgestuurd maar ben een kopieën pas nadat alles rond was

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:09

Wettelijk gezien zit young capital hiermee wel op het randje. Zij gaan er waarschijnlijk vanuit dat je ook daadwerkelijk gaat starten, anders mogen zij deze gegevens nimmer van jou registreren! Sterker nog, wanneer ik iemand in dienst wil nemen moet ik het paspoort fysiek ontvangen en daar zelf een scan van maken. Online mag ik die niet ontvangen. BSN nummers mag ik alleen direct in ons systeem zetten en nergens anders. Ik ga ervan uit dat YC de avp goed kent en daarop de processen precies aanpast, maar met mijn ervaring in de uitzendbranche klinkt mij dit toch gek in de oren.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:16

DreamGuide schreef:
Hm, op het uitzendbureau waar ik zit deden ze dit soort dingen gewoon op een fysiek 'gesprek'. Ik was dus gewoon even langsgekomen op kantoor met mijn pasjes. Ik zou het zelf ook niet zo graag online versturen.


En waar denk je dat ze die gegevens opslaan?

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:30

De scans worden inderdaad in een database gezet. Liever gelijk in de database dan dat het uitzendbureau er kopietjes van gaat maken om vervolgens in te scannen en Joost mag weten waar die papiertjes zich bevinden :+ Natuurlijk moet het vernietigd worden, maar voor het in de juiste container terechtkomt kan het al maanden ergens in het kantoor hebben gezworven.