De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:06

Ik lees hier weleens mee maar niet altijd tijd om te reageren ;-) als je problemen hebt met de edges kan ik ze er ook voor je inzetten. @reneee ik vind je zadel op beide foto's teveel zakken van voren.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:34

Zakken van voor houdt dan toch ook meestal juist in dat hij te ruim is en niet te smal?

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:00

MariekeTV schreef:
Zakken van voor houdt dan toch ook meestal juist in dat hij te ruim is en niet te smal?

Klopt

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:45

Zo, vandaag voor het eerst met mijn zadel gereden. Het was helaas geen onverdeeld succes.


Afbeelding
Forkmaat blijkt 4 te zijn. Dus edges gekleefd op de maat 5 die op het zadel zat.


Afbeelding
Opgezadeld en aangesingeld.


Afbeelding
Na een aantal rondjes had ik het idee dat het zadel naar achteren schoof. Ik zag dit echter niet duidelijk terug toen ik er naast stond.

Uiteindelijk wou ze niet meer rechtsom en begon ze te protesteren, dit is heel ongebruikelijk voor haar.

Ik vermoed dat de pad die ik heb onvoldoende ruggengraatvrijheid biedt voor haar, ze heeft een hoge schoft en opliggende ruggengraat. De zweetafdruk was helaas niet duidelijk.

Een vriendin van me die met een boomzadel rijdt, vond mijn pad zo dun en bood aan dat ik een van haar westernpads zou proberen. Maar als je een dikke pad gebruikt, moet je de forkmaat dan ook vergroten?

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:54

Kan zijn dat ik het niet helemaal duidelijk zie, maar vind de forkmeter niet echt mooi liggen op deze foto.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:17

Dat kan aan de foto liggen. De ‘takken’ van de forkmeter sloten mooi aan.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:27

Oryani, ik zie nog heel veel verbeterpunten. Waar heb je de fork meter neer gelegd? Hij lijkt aan de bovenzijde te wijd, zadel ligt niet in balans en dat verklaart ook het naar achter schuiven.
Dat de takken van de fork meter aansluiten zegt niet alles ;-)

Je singel mag ook een heel stuk langer.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:53

Ik heb twee vingers achter de schouder gemeten.
Zal het morgen nog eens opnieuw doen!
Waarschijnlijk is de fork dan toch te wijd?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:16

idd singel is te kort had ik ook heb net langere fra super singel besteld. he das mijn christ pad geweest haha

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 00:31

Oryani schreef:
Ik heb twee vingers achter de schouder gemeten.
Zal het morgen nog eens opnieuw doen!
Waarschijnlijk is de fork dan toch te wijd?


Daarom adviseer ik altijd een pasconsult, bespaard je een hoop tijd en ergernis, en voor je paard ook ;-) heb je een pb gedaan, zit maandag bij je in de buurt voor pasconsulten.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:21

Kitty_ schreef:
Ik lees hier weleens mee maar niet altijd tijd om te reageren ;-) als je problemen hebt met de edges kan ik ze er ook voor je inzetten. @reneee ik vind je zadel op beide foto's teveel zakken van voren.


Maar ik heb echt het idee dat hij voor heel erg knelt? Kan er geen hand tussen krijgen...

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:45

Heb m’n edges er weer geprobeerd in te zetten alleen nu is een van de forkschroeven dol en krijg ik hem niet meer vast :(

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:58

_Reneee schreef:
Heb m’n edges er weer geprobeerd in te zetten alleen nu is een van de forkschroeven dol en krijg ik hem niet meer vast :(


ojee, zit het er wel recht voor?

DubbelFun

Berichten: 88703
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:43

Meet hem op en neem een maatje dikker of wind een stukje tape er eenmaal om.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:24

_Reneee schreef:
Kitty_ schreef:
Ik lees hier weleens mee maar niet altijd tijd om te reageren ;-) als je problemen hebt met de edges kan ik ze er ook voor je inzetten. @reneee ik vind je zadel op beide foto's teveel zakken van voren.


Maar ik heb echt het idee dat hij voor heel erg knelt? Kan er geen hand tussen krijgen...


Heb je een pasconsult gehad?

Yltje
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-04-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:15

Hi! Ik kom me ook even melden!

Ik heb een kwpn/volbloed (onbekende afstamming) merrie
Afbeelding

Momenteel hebben we geen zadel want deze zorgde voor drukplekken en is verkocht.
Nu heb ik de aspiratie toch niet meer om dressuur te rijden en ben gaan kijken naar western c.q. boomloos, zo kwam ik in dit topic. De hele sfeer rondom western staat me erg aan.

Ik heb last van mn heup en voet door twee ongelukken, ik heb goede verhalen gehoord over minder pijn bij een western/boomloos zadel en wil dus met de tijd voor zo'n soort zadel gaan kijken.

Nu mijn vraag, buiten dat haar rug eerst behandeld moet worden (losgemaakt) en ik nog 3 weken in het gips zit, hoe kan ik het beste beginnen met de zoektocht naar een juist zadel? Ik lees overal verdiep je in wat je wil om een pasconsult makkelijker te maken, maar wat als je dat niet goed weet? :+

Ik hoop wat goede tips te krijgen!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:33

Yltje schreef:
Hi! Ik kom me ook even melden!

Ik heb een kwpn/volbloed (onbekende afstamming) merrie
[ [url=m/kd0N2l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Momenteel hebben we geen zadel want deze zorgde voor drukplekken en is verkocht.
Nu heb ik de aspiratie toch niet meer om dressuur te rijden en ben gaan kijken naar western c.q. boomloos, zo kwam ik in dit topic. De hele sfeer rondom western staat me erg aan.

Ik heb last van mn heup en voet door twee ongelukken, ik heb goede verhalen gehoord over minder pijn bij een western/boomloos zadel en wil dus met de tijd voor zo'n soort zadel gaan kijken.

Nu mijn vraag, buiten dat haar rug eerst behandeld moet worden (losgemaakt) en ik nog 3 weken in het gips zit, hoe kan ik het beste beginnen met de zoektocht naar een juist zadel? Ik lees overal verdiep je in wat je wil om een pasconsult makkelijker te maken, maar wat als je dat niet goed weet? :+

Ik hoop wat goede tips te krijgen!


Ah leuk dat je geïnteresseerd bent in western! Ik kan je aanraden om Ella van boomlooszadelpasservice.nl langs te laten komen. Zij heeft naast Freemax en Silverado ook een hoop andere merken ( ook niet western) en is geheel onafhankelijk dus niet gebonden aan een merk. Het fijne van een pasconsult is dat de passer ( let wel op, gediplomeerde passer of iemand die in opleiding is) de zadels van binnen en buiten kent en weet waar op gelet moet worden tijdens een pasconsult.

Veel succes met je keuze :-)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:01

Ik lees hier weleens mee maar niet altijd tijd om te reageren ;-) als je problemen hebt met de edges kan ik ze er ook voor je inzetten. @reneee ik vind je zadel op beide foto's teveel zakken van voren.
[/quote]

Maar ik heb echt het idee dat hij voor heel erg knelt? Kan er geen hand tussen krijgen...[/quote]

Heb je een pasconsult gehad?[/quote]

Ja.

De schroeven zijn van messing en gewoon helemaal kapot. Moet stevigere aanschaffen want dit is niks.

Yltje
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:45

Kitty_ schreef:
Yltje schreef:
Hi! Ik kom me ook even melden!

Ik heb een kwpn/volbloed (onbekende afstamming) merrie
[ [url=m/kd0N2l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Momenteel hebben we geen zadel want deze zorgde voor drukplekken en is verkocht.
Nu heb ik de aspiratie toch niet meer om dressuur te rijden en ben gaan kijken naar western c.q. boomloos, zo kwam ik in dit topic. De hele sfeer rondom western staat me erg aan.

Ik heb last van mn heup en voet door twee ongelukken, ik heb goede verhalen gehoord over minder pijn bij een western/boomloos zadel en wil dus met de tijd voor zo'n soort zadel gaan kijken.

Nu mijn vraag, buiten dat haar rug eerst behandeld moet worden (losgemaakt) en ik nog 3 weken in het gips zit, hoe kan ik het beste beginnen met de zoektocht naar een juist zadel? Ik lees overal verdiep je in wat je wil om een pasconsult makkelijker te maken, maar wat als je dat niet goed weet? :+

Ik hoop wat goede tips te krijgen!


Ah leuk dat je geïnteresseerd bent in western! Ik kan je aanraden om Ella van boomlooszadelpasservice.nl langs te laten komen. Zij heeft naast Freemax en Silverado ook een hoop andere merken ( ook niet western) en is geheel onafhankelijk dus niet gebonden aan een merk. Het fijne van een pasconsult is dat de passer ( let wel op, gediplomeerde passer of iemand die in opleiding is) de zadels van binnen en buiten kent en weet waar op gelet moet worden tijdens een pasconsult.

Veel succes met je keuze :-)


Ik had inderdaad al op jou website en die van Ella gekeken. Het idee is ook om haar langs te laten komen want ik woon in noord holland dus een stukje uit de richting haha.

Maar had haar pas service stappen ook doorgelezen, nu geeft zij ook aan dat het handig is om een beetje te weten wat je aantrekt en dat weet ik dus niet haha

Ik denk wellicht hebben mensen hier betere ervaringen met boom/boomloos en bijv ook de freemax inderdaad. Dus ik lees voorlopig gewoon mee en wanneer we eraan toe zijn gaan we maar eens passen :D

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 15:58

Als je al weet dat je interesse in een westernzadel hebt dan ben je al een beeld eind :D Ella is zeker een aanrader dus ik zou gewoon een afspraak maken :)

Yltje
Berichten: 1278
Geregistreerd: 04-04-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:05

Fijn om te horen! Geeft een goed gevoel om straks gewoon een afspraak te plannen :D

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:13

Inderdaad ik had ook alleen als voorkeur western en een super fijn consult gehad bij Ella!
En nog iedere dag enorm blij met mijn freemax :D

Achterom
Berichten: 23037
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:49

Same here... ik wist alleen dat ik een westernzadel wilde. Niet te lang, ivm de lengte van de rug van mijn paard.
Dat was toen een prima uitgangspunt :)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 16:56

_Reneee schreef:
Ik lees hier weleens mee maar niet altijd tijd om te reageren ;-) als je problemen hebt met de edges kan ik ze er ook voor je inzetten. @reneee ik vind je zadel op beide foto's teveel zakken van voren.


Maar ik heb echt het idee dat hij voor heel erg knelt? Kan er geen hand tussen krijgen...[/quote]

Heb je een pasconsult gehad?[/quote]

Ja.

De schroeven zijn van messing en gewoon helemaal kapot. Moet stevigere aanschaffen want dit is niks.[/quote]

Ik pb je even :-)

Achterom
Berichten: 23037
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 13:03

Vanmorgen weer gemerkt dat paard en ik echt blij zijn met de Freemax! Al is de ligging wel een dingetje, omdat hij echt veel te dik is op dit moment.
Afbeelding
Desondanks gaat het al wel weer beter dan een paar dagen geleden, toen voelde het alsof het zadel alle kanten op vloog omdat meneer simpelweg té rond was :')
Een paar dagen flink aan de bak doet goed zullen we maar zeggen.
Ik vind het bruine echt mooi bij hem passen zo :)
Foto is trouwens van na het rijden, ondanks de maansingel is het zadel toch iets naar voren geschoven.