De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 09:40

Alles is giftig in de juiste hoeveelheid, alles is niet-giftig in klein genoege hoeveelheden ;)

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:41


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:41

Ja maar waarom moet het er in
En sommige dingen zijn toch echt wel giftiger dan andere!!

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:44

Lieve [***], zoals in het artikel staat:

Sinds 1976 wordt er geen fluor meer toegevoegd aan het Nederlandse kraanwater.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:46

[***] schreef:
Waarom voegen ze dan fluoride toe aan drinkwater
Dat is toch ook een giftige stof


Doen ze in NL niet. In andere landen wel, (een beetje maar dus niet giftig) en heeft flink beschermend effect op de tanden.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:23

[***] schreef:
Waarom voegen ze dan fluoride toe aan drinkwater
Dat is toch ook een giftige stof


Even een andere vraag terug wat doe jij voor je kind wat betreft preventie tandbederf??

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:26

[***] schreef:
Ja maar waarom moet het er in
En sommige dingen zijn toch echt wel giftiger dan andere!!


Dat wordt in NL niet toegevoegd.

En sommige stoffen zijn idd sneller giftig dan anderen, dwz in een kleinere hoeveelheid al. Je kan een liter water in een uur drinken en dan is het niet giftig, maar een liter arsenicum ga je dood aan. Drink je 5 liter water in een uur, ga je hartstikke dood aan een watervergiftiging.
Dus ja.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:58

Fluoride zit inderdaad vaak in tandpasta.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:00

tmr001 schreef:
Fluoride zit inderdaad vaak in tandpasta.


Meestal in tandpasta.
En in mondspoelingen.

Ik kreeg vroeger op de basisschool fluor spoelen in de klas. Kwam er een mevrouw langs met bekertjes fluor spoeling.

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:03

Of bij de tandarts, lekker een bakje fluor in je bakkes en maar proberen de boel niet onder te kwijlen _O-

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:04

Foaly schreef:
Of bij de tandarts, lekker een bakje fluor in je bakkes en maar proberen de boel niet onder te kwijlen _O-


Oh ja de fluor hap!! Zo'n gebit ding gevuld met fluor gel spul. Dat hadden we inderdaad ook nog.
Beetje dubbelop eigenlijk nu ik terugdenk?

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:05

Misschien maar niet meer tandenpoetsen dan? :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 11:09

Huh? Daar ging het toch niet om.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:20

Ja sorry hoor iemand begint over fluor in het drinkwater dat het giftig is :+

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:09

Ik heb enige tijd terug daar enkele discussie over gelezen. Want de één zegt dat het goed voor je, maar je niet te veel moet binnenkrijgen en daarom je bijvoorbeeld je tandpasta niet moet inslikken, maar dan zou het wel goed zijn als je het in het drinkwater doen?

Ik vind het vrij dubieus om het aan het drinkwater toe te voegen in ieder geval. Want hoe reguleer je hoeveel water men drinken of men dus wel voldoende of niet te veel binnenkrijgt?

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:13

Het zijn maar hele kleine hoeveelheden haha. Hier in Noord-Amerika (vooral Amerika) is de tandgezondheid helaas niet zo goed als in Nederland (waarschijnlijk ivm kosten), dus is het voor de algemene gezondheid van de populatie belangrijk om een beetje fluoride toe te voegen. Het is veel minder geconcentreerd dan bij de tandarts en zorgt er niet voor dat je tanden sterker worden, maar dat ze minder snel verslijten. Terwijl het spul bij de tandarts en in tandpasta echt als hulpmiddel bedoelt is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 13:14

.. Maar het zit niet in drinkwater.

En wat tandpasta betreft, er wordt gewoon geadviseerd om het niet in te slikken omdat het in grote hoeveelheden slecht kan zijn. Reken maar uit hoeveel dat is als je elke dag 2x je tanden poetst. Overigens had ik buurkinderen die hun tandpasta altijd doorslikten (na tanden poetsen slokje water nemen en niet uitspugen).
Water zelf is ook giftig. En toch komt het zomaar uit de kraan en vertrouwen we er wel een beetje op dat mensen gewoon niet teveel drinken. Blijkbaar kan dat gewoon ;)

Edit; daarmee bedoel ik dus hier in NL :)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:24

Ja, dat klopt.
Veel van dit soort wetten en mijn werk ( :D ) is dus gebaseerd op compromissen maken tussen wat de bevolking nodig heeft en wat misschien op de lange termijn problemen kan leveren.

Sommige toevoegingen kunnen ook reageren met de riolering en dan krijg je een Flint Michigan situatie met een zieke bevolking als gevolg.

Vooral nu dat er steeds meer medicatie wordt gebruikt en mensen nog steeds alles in het water dumpen wordt dit in de toekomst alleen maar gecompliceerder voor beide de scheikunde en ethics.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:31

Magrathea schreef:
.. Maar het zit niet in drinkwater.

En wat tandpasta betreft, er wordt gewoon geadviseerd om het niet in te slikken omdat het in grote hoeveelheden slecht kan zijn. Reken maar uit hoeveel dat is als je elke dag 2x je tanden poetst. Overigens had ik buurkinderen die hun tandpasta altijd doorslikten (na tanden poetsen slokje water nemen en niet uitspugen).
Water zelf is ook giftig. En toch komt het zomaar uit de kraan en vertrouwen we er wel een beetje op dat mensen gewoon niet teveel drinken. Blijkbaar kan dat gewoon ;)

Edit; daarmee bedoel ik dus hier in NL :)


Water in Nederland is niet giftig. Totaal niet, op geen enkele wijze.
Watervergiftiging komt doordat de verhouding van zouten in het bloed dan verandert doordat er veel water wordt ingenomen. Het komt niet omdat water giftig is maar omdat het lichaam geen enorme hoeveelheden water kan verwerken in een korte periode.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 16:31

Ja okee, dat bedoelde ik dus :+ Ik verwees naar watervergiftiging, om (weer) aan te duiden dat je letterlijk aan alles dood kunt gaan als je het in te grote hoeveelheden consumeert

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:38

Magrathea schreef:
Ja okee, dat bedoelde ik dus :+ Ik verwees naar watervergiftiging, om (weer) aan te duiden dat je letterlijk aan alles dood kunt gaan als je het in te grote hoeveelheden consumeert


Inderdaad, de kans is veel groter dat je ergens anders aan sterft dan dat je aan Nederlands water doodgaat :')

Een jaar of tien geleden, toen ik nog in Nederland woonde, dronken wij op de boerderij gewoon direct het water uit de grond. We hebben het eens laten testen en het was iets hoog in ijzer en af en toe zat er een sulfur reuk aan, maar het was wel veilig om te drinken.
Nederland mag echt wel geluk hebben met de kwaliteit van het drinkwater!
Ik moet er ook echt altijd even aan denken dat ik op vakantie niet altijd het kraanwater kan drinken. Ik voelde me enorm slecht toen ik in de Dominicaanse Republiek wel bijna 4L aan waterflesjes per dag dronk, zo vervuilend -O-


Moeten ze in Nederland trouwens ook gratis water aanbieden?
In Canada hebben ze een wet ingevoerd dat je altijd gratis (kraan)water moet kunnen krijgen omdat het een eerste levensbehoefte is. Ik vind het wel fijn dat ik altijd water kan krijgen. Ook op sport evenement (PanAm games etc) kon je een lege fles meenemen en die dan op het evenement bij hydration stations vullen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 18:58

Nee, maar ik weet wel dat het in kroegen vrij gebruikelijk is. Bij ons op de vereniging in elk geval wel.

Ik werk ook in een lunchcafé en daar hangt het er een beetje om. Bestelt iemand een glaasje water naast de koffie dan is dat gratis, wil iemand alleen maar kraanwater drinken dan mag diegene daar toch een keer voor gaan betalen :o

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:29

Er zijn hier (Limbostan) wel veel tappunten van WML waar je een flesje water kunt vullen. Die tappunten worden veel gebruikt..

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:52

estja schreef:
Er zijn hier (Limbostan) wel veel tappunten van WML waar je een flesje water kunt vullen. Die tappunten worden veel gebruikt..


Klopt, WML is daar erg vooruitstrevend in. Op Pinkpop stonden ze ook met water.
Oasen heeft ook wel openbare tappunten staan. Vitens ook wel dacht ik!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:22

PWN bij mijn weten alleen op een aantal punten in het duinreservaat, kun je mooi bijvullen tijdens een lange wandeling.