Bokkers met Chinchilla's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:53

HooiHoooi!

Ik heb een vraagje, zijn er bokkers met chinchilla's? Ik kon hier nergens een duidelijk topic specifiek over chinchilla's vinden.

Het zit zo, ik ben er al een tijdje over aan het denken om in een niet al te verre toekomst chinchilla's te nemen. Maar voordat ik dat doe, ben ik me al een aantal weken aan het verdiepen in chinchilla's en het houden van deze prachtige diertjes. Veel aan het inlezen en opzoeken op internet. Ik wil namelijk niet dat ik er een verkeerde blik in/op heb en het binnen de kortste keren zat ben of het me tegen valt.

Daarom was ik nieuwsgierig naar of er bokkers zijn die ze hebben, wat zijn jullie ervaringen met de dieren? Wat geven jullie ze te eten? Hoe hebben jullie de kooi en de verzorging geregeld etc? Waar lopen of liepen jullie tegen aan? Wat waren voor jullie achteraf "verrassingen" etc?

Wat ik me ook heel erg afvraag sinds net/kort. Is een chinchilla mee te nemen naar buiten? In een speciaal tasje, buidel van je trui etc etc. Of in speciale kledingstukken die je tegenwoordig steeds vaker ziet?

Even voor de beeldvorming wat mijn planning is:
Nog verder research doen, binnen volière aanschaffen, de voliere rustig aan voorzien van plankjes, klim takken etc en inrichten. En dan eens rustig aan gaan kijken voor een koppeltje chinchilla's. Of zijn er betere huisvestingen dan een vogel binnen volière?

Nouja ik ben benieuwd!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:58

een chin is niet mee te nemen naar buiten. Het zijn in het algemeen geen knuffeldieren of dieren die graag bepoteld / gefixeerd worden.
ik heb er twee, een gecastreerd mannetje en een vrouwtje, in een kooi van 2 m breed, 60 diep en 150 hoog.
De zijn halftam (komen achter een snoepje, kan je even aaien, maar willen liever niet gepakt worden) en mogen nu en dan eens loslopen.
Verder kan je er niet zoveel mee doen, ze maken hun plateau's ook erg vuil (poepen waar ze lopen en presteren het om de poep in een straal van 3 m van hun kooi te krijgen) en maken in het algemeen vrij veel stof door het zand en hooi.
Een kamervoliere is eigenlijk veel beter voor chins, met veel meer ruimte dan de standaardkooien, maar dat is niet overal zomaar haalbaar. Ook loslopen kan niet zonder toezicht, want ze eten in notime een deurpost op :D

ik meng deze drie soorten:
Hier hebben ze onbeperkt hooi, en een mengeling van verschillende soorten graanvrij voer.
https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... arm/430362
https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... arm/303909
https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... arm/212385

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:00

Ze zijn niet zo geschikt als huisdier en staan ook op de zwarte lijst.
Het is namelijk niet makkelijk om aan alle voorwaarden te voldoen om ze het gezond naar de zin te maken.

Als je een leuk dier wilt hebben dat je mee kan nemen naar buiten en waar je onwijs veel mee kunt doen, raad ik je aan om ratten te nemen :) Onwijs leergierig, mensgericht en heel gezellig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:06

Misschien dat je Degoes leuker vind of ratten?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:29

Sintara wat wilt de zwarte lijst zeggen? Je mag ze toch wel nog gewoon houden?
Ben het er wel mee eens dat de regels voor dieren te houden wat grondiger gemaakt mogen worden... Mijn hart doet pijn als ik aan alle sociale dieren denk die alleen in een hokje gehouden worden...

Maar om op de vraag van TS te antwoorden, ik heb heel wat chinchilla's gehad. Op dit moment heb ik er nog 'maar' vijf.
In tegenstelling tot Duhelo is mijn ervaring met chinchilla's wel een beetje anders (ook wel gelijkenissen), het zijn op zich best wel 'knuffeldieren', maar niet op de manier van dat ze braaf op je schoot blijven zitten en je ze op je gemak in je armen kan platdrukken ofzo.

De vijf chinchilla's die ik nu heb verschillen allemaal erg in karakter.
De twee oudste die ik nu heb (broer en zus) zijn erg aanhankelijk maar niet op een opdringerige manier, maar ze houden er wel van om onder hun kin geaaid te worden, zullen ook naar je toekomen in de kooi. Je kan ze wel oppakken en ze zullen misschien ook even bij je blijven zitten maar de omgeving verkennen is natuurlijk veel interessanter. :+ Maar ze hebben beide een heel 'chill' overkomen op een manier, een beetje de rust zelve zeg maar.
Dan het andere vrouwtje is eerder schuw, of beter 'verlegen' zou ik zeggen. Ze is wel nieuwsgierig maar ze vindt het niet fijn om opgepakt of aangeraakt te worden dus ik laat haar gewoon met rust. Uit de hand eten enzo lukt wel gewoon natuurlijk.

Dan de twee jongste halfbroertjes. Eentje is het zoontje van de 'verlegen' chin, bij hem zie ik het karakter ook wel feller terug. Aanraking is niet zo zijn ding maar hij toont wel meer initiatief om eens te komen kijken en om wat eten te komen 'schooien'. (Wat bijvoorbeeld echt schattig is is wanneer ze hun pootje met hun kleine 'vingertjes' op je hand leggen terwijl ze een brokje uitzoeken.. <3 )
Het oudere halfbroertje is een beetje... Hoe druk ik het netjes uit, aandachtsge*l? :+

Hij is net zoals zijn moeder. Wilt ongelooflijk graag uit de kooi komen, springt zo in je handen als je ze in de kooi steekt. Zijn moeder was nog tien keer erger.
Op zich was zijn moeder wel een fijn dier, erg grappig en je zag ook echt dat ze kon genieten van de aandacht. Als ik haar bijvoorbeeld op het aanrecht zette en ik legde mijn been op het aanrecht kwam ze via mijn been naar boven op mijn schouder gekropen.. :p
Als ik mijn handen twintig centimeter onder de kooi hield sprong ze naar beneden op mijn handen, of kwam ze op mijn rug/schouder gekropen.:+
Maar ze had enkel te veel aandacht nodig... Dus toen iemand kwam voor baby's te kopen en interesse toonde in haar heb ik haar meeverkocht, omdat ik wist dat die man er meer mee bezig kon zijn. (Als ze niet genoeg aandacht kreeg ging ze de hele nacht aan de tralies zitten rammelen, en dat was niet fijn voor ons en ook niet voor haar. We hadden dan bijvoorbeeld even een loopwiel, dat vond ze heel fijn en dan was ze rustiger. Maar is volgens mij niet zo gezond.)

Dus kort gezegd, chinchilla's verschillen allemaal erg in karakter. Heb niet ondervonden dat het geslacht een verschil maakt op de uiterlijke kenmerken (grootte) na. Ik zou je misschien aanraden om volwassen chinchilla's te kopen, dan weet je al een beetje hoe ze zijn. Of om baby's te kopen waarvan je de ouders kent (al is het sowieso slimmer om langs een fokker te gaan en niet bij een dierenwinkel).
Alle baby chinchilla's die ik gehad heb lijken qua karakter heel hard op hun ouders. Al is er altijd een beetje verschil natuurlijk, van het verlegen vrouwtje had ik drie baby's waarvan ik er één gehouden heb, weet dus niet zeker hoe de andere baby's zich ontwikkeld hebben. Er was één baby die wat 'brutaler' was, zo beet hij de koper de dag dat ze hem kwamen halen... :+ Zal hij vast van zijn vader gehad hebben, dat was ook een brutale aap toen hij jong was. :') (Toen dacht ik ook 'dat gaat nooit goedkomen', maar met ouder te worden is hij een pak rustiger en geniet hij wel van wat aandacht), de andere baby was ook wel wat meer teruggetrokken.

Maar ik zou ze absoluut niet meenemen naar buiten, ze zijn erg stressgevoelig. Ik heb die van mij wel eens meegenomen naar vrienden, hij heeft het overleefd maar of hij het leuk vond...

Mijn grootste 'verrassing' (al was ik wel gewaarschuwd door de fokker), is dat de keutels echt kunnen vliegen joh... Zorg dus dat je de randen goed afschermt want anders ligt je huis vol keutels... :=

Over het eten; de fokker had mij aangeraden om gewoon PURE chinchillabrok te geven. Dus niet van die mixen die je meestal in de dierenwinkel ziet... Ze hebben namelijk erg gevoelige darmen. Al heb ik ze nu ook eens verplicht (was ik niet blij mee) gemixt eten moeten geven omdat het in onze winkel plots op was, en ze leven nog, maar ik merk dat ze het wel wat moeilijker eten en alleen de dingen gaan uitzoeken die zij lekker vinden.
Hooi geef ik gewoon elke dag. En zo'n witte steen (ben de naam vergeten :o ) kan je ook best geven. Hou er wel rekening mee dat als die steen helemaal afgeknaagd is, ze hem vaak niet meer moeten hebben. Zijn nogal kieskeurige beesten soms... Het hooi blijft ook regelmatig liggen als het het 'einde' is maar dan zitten ze 's avonds wel te wachten op nieuw hooi terwijl hun kooi nog vol ligt. :roll:

Ohja, een random 'weetje' maar als je geluk hebt is je chinchilla misschien zindelijk. :D Heb over het laatst gezien dat mijn verlegen vrouwtje speciaal aan het wachten was tot ik klaar was met de kooi te kuisen om dan in het kartonnen bakje wat in de hoek van de kooi staat te gaan plassen. Het klinkt zo stom, maar ik was wel trots op een manier. _O- Weet alleen niet hoe het met de rest van de mormels zit, maar de vrouwtjes houden hun kooi over het algemeen vrij netjes. :') (Zitten dan ook maar met twee, de mannetjes met drie.)

Nu zijn dit wel voornamelijk de positieve dingen. Of je chinchilla's echt leuk gaat vinden kan je meestal pas zeggen als je ze hebt 'vrees' ik.. Op zich vind ik mijn chinchilla's wel leuk, maar je hebt er meestal wel een andere band mee dan met bijvoorbeeld een rat of een vogel. Ze zullen altijd wat meer op zichzelf zijn, op enkele uitzonderingen na. Dus je moet voor jezelf een beetje zien of je dat leuk vindt.
Aan de andere kant kan het ook handig zijn dat ze niet altijd zoveel menselijke aandacht nodig hebben, ze kunnen prima zonder (en ze blijven dan ook echt wel even tam hoor).

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:55

Het komt er volgens mij kortweg op neer dat áls er controle komt, je moet kunnen aantonen dat je weet welke dieren je precies hebt en dat je ´voldoende kennis van zaken hebt om goed voor ze te zorgen´. Lekker vaag dus.. Degoes staan er ook op trouwens.

De enige reden waarom ik het aanhaal is omdat het wel een beetje aangeeft dat het geen simpele beestjes zijn om te houden. Ik weet dat bij chins vooral huid en vachtproblemen een enorm issue is bij de mensen thuis.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:21


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 14:35

Bedankt voor alle reactie's.

Duhelo, bedankt voor je uitleg en linkjes naar het voer! Voer lees ik veel verschillende dingen over. Heb ook al veel gelezen dat mixen met voer afgeraden worden omdat ze dan niet altijd alles eten wat ze nodig hebben en dat met die pellets wel zo zou zijn. Lees veel dat pellets met onbeperkt hooi een goeie basis is.

Dat naar buiten meenemen is duidelijk, dat gaat hem dus niet worden (opzich geen ramp, maar heb graag (bijna) alles uitgezocht voor ik ergens aan begin zodat ik weet waar ik aan toe ben).

Over het loslopen had ik ook al wel het een en ander gelezen dat je ze goed in de gaten moet houden en de kamer "chinchilla proef" moet maken. Dat is dus ook wat ik als eerste ga doen als het er aan zit te komen. Al mn kabels etc wegwerken en zorgen dat er niks op de grond zwerft wat kwaad kan.

Heb ook nog even zitten zoeken naar zwarte lijsten, maar op de meest recente die ik kon vinden (van 2017 geloof ik?) zag ik geen chinchilla's staan.

Bedankt voor de vele info DezeNaam! fijn om te lezen dat het zo erg verschilt per chinchilla, opzich ook logisch, ieder dier heeft zijn eigen karakter natuurlijk. Ik merk dit verschil ook al tussen mijn verschillende hamsters.

Dat over het poepen wist ik niet, hoe kan je dat het beste aanpakken? De zitplekken afschermen met opstaande randjes houd of plexiglas aan de buitenkant of iets? Dat is wel iets om rekening mee te houden dan inderdaad....

Die witte steen, is dat zo een zout/mineraal steen of iets?

Verder was ik niet echt op zoek naar alternatieve of andere optie's qua dieren. Maar vooral naar ervaringen etc over Chinchilla's. Heb al een hoop dieren op georiënteerd dus wat dat betreft ben ik al redelijk zeker over wat ik wel en niet wil.

Ook heb ik het idee om in een vogelkooi het "dakje" dicht te maken en daar een plaat tegen te zetten aan de onderkant zodat het dakje open blijft aan de binnenkant zodat je daar een soort "zolder" creëert waar ze zich terug kunnen trekken en als één van de slaap/rust plaatsen eventueel. Wel wil ik dan zorgen dat die plaat heel simpel demontabel is, dat je er wel (in geval van nood) eventueel bij kan. Hoe denken de chinchilla houders/experts hier op bokt daarover?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:37

Een chin is geen huisdier. Gewoon niet.
Dat is dieren verzamelen....zonder echt naar de behoeftes van het dier te kijken. Je doet een chinchilla geen plezier met een gekooid leven. Geen 1 dier echt, maar chin's behoeven zoveel specifieke zorg en veel meer dan een voliere. Beetje de goudvis onder de huisdieren. Ook meestal treurig gehouden.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 15:16

Nabster schreef:
Een chin is geen huisdier. Gewoon niet.
Dat is dieren verzamelen....zonder echt naar de behoeftes van het dier te kijken. Je doet een chinchilla geen plezier met een gekooid leven. Geen 1 dier echt, maar chin's behoeven zoveel specifieke zorg en veel meer dan een voliere. Beetje de goudvis onder de huisdieren. Ook meestal treurig gehouden.


Zoals al aangegeven, ben ik niet op zoek naar ditsoort meningen en reactie's of reactie's om me aan andere dieren te helpen. Ze staan niet voor niets niet op de zwarte lijst en mogen dus gewoon gehouden worden en dus zijn het gewoon huisdieren.

Nu zou ik het erg waarderen als mede bokkers me gewoon respecteren en niet gaan lopen "zeuren" over andere dieren of dat chins geen huisdieren zijn of weet ik het wat. Ik vroeg enkel om ervaringen enzo en of er bokkers zijn die ze wel hebben.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:21

Ik wist niet dat ze er weer af waren gehaald.. En ik zeg niet dat het niet kan als particulier, maar je zult er echt flink werk van moeten maken om ze op een goede manier te houden. Dus niet een klein vogelkooitje kopen maar een verblijf bouwen, verschillende zandbaden aanbieden (fijner en grover zand, zodat ze hun vacht echt goed kunnen verzorgen), heel goede hygiëne aanhouden, niet aaien of onnodig oppakken en met name overdag veel rust geven. Ze moeten uitgebreid kunnen klimmen maar kunnen niet alle materialen hebben. En denk ook aan omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, tocht..

Stel dat je dat allemaal wilt doen dan kan je ze netjes, diervriendelijk en gezond houden. Eerlijk gezegd zou ik het er zelf niet voor over hebben, maar die afweging is voor iedereen persoonlijk :D . Ze zijn wel geweldig om te zien.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 15:24

Jaa inderdaad, dat is ook één van de redenen waarom ik mezelf er eerst zo in aan het verdiepen ben en aan het orienteren en inlezen. Omdat als ik het doe dat ik het wel goed wil doen. Ik heb al zitten denken ook om zelf een verblijf te bouwen. Al zou zo een grote huiskamer volière al altijd beter zijn dan de hokken waar ze in winkels in zitten of in geadviseerd worden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:36

@Sintara: daar ben ik het met je eens. Mijn chins waren ergens wel doordacht (vroeger thuis hadden we altijd chins, door schade en schande wijs geworden :P )maar ergens ook wel iets dat ik niet meer zelf zou kopen. Maar ik werkte toendertijd in een dierenspeciaalzaak, er was een vrouwtje bevallen bij ons, alles ging goed en helaas lag na 4 dagen het moedertje dood. De 2 jongen heb ik met de papfles groot gebracht. Nadien heb ik nog twee vrouwtjes meegenomen naar huis (eentje omdat die prachtig was van kleur, de ander omdat ze aangevallen was en heel haar kopje opengebeten was.)
Bedoeling was om ze te koppelen en een kleinschalige kleurfok te doen (2 grijze mannen, 1 bruinmozaik en een compleet zwarte). Echter is het zwart vrouwtje er nooit meer helemaal bovenop gekomen (evenwichtstoornissen en scheef kopje, dus fokplannen waren van de baan. De twee mannen zijn dan gecastreerd en ze zijn samen in de grote kooien gegaan.

Long story short, het ene mannetje had plots een abces onder zijn oog, DA bezoek + antibiotica + zalven heeft helaas niet mogen baten.
het zwart vrouwtje heeft op een bepaald moment longontsteking gekregen, idem, is er weer bovenop gekomen, en net toen we dachten dat het goed ging komen lag ze plots dood. Dus hebben we nu nog de grijze en de mozaiek.

Ze zitten bij ons best ruim, helaas kunnen we ze ivm plaatsgebrek niet ruimer zetten, maar eigenlijk hebben deze dieren minstens een kooi van 4 m² nodig mt veel klimmogelijkheden en verstopmogelijkheden. Moest ik iemand vinden die zoiets kan bieden mogen ze van mij direct verhuizen, want ik kan hun dat niet geven. Maar voor nu roeien we met de riemen die we hebben.

Ik vind ze wel leuke diertjes hoor, en zou ze ook niet zomaar naar de eerste de beste wegdoen. In principe blijven alle dieren bij ons tot hun dood, maar als ik ze iets kan bieden wat veel meer aansluit op hun noden en veel beter is dan hetgene ze nu hebben, waarom niet.

Ik hoop ergens dat we ze met de verbouwingen van onze tuin iets dergelijks kunnen bieden (een binnenvoliere in het garagegebouw met misschien een buitenstuk erbij voor in de droge periodes.) maar op dit moment is het nog wishfull thinking.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:06

Sintara schreef:
Ze zijn niet zo geschikt als huisdier en staan ook op de zwarte lijst.

Ben je Nederlands? Indien ja: Hoe kom je er nu bij dat ze op 'de zwarte lijst' staan? Ten eerste: er is geen zwarte lijst meer, de positieflijst is vorig jaar Maart weggeprocedeerd. Ten tweede, op de voorgestelde positieflijst stonden ze in de lijst de dieren die zonder kennis en kunde te houden zijn. Met dat laatste ben ik het persoonlijk niet eens - want in mijn optiek is geen ENKEL dier zonder kennis en kunde te houden - maar dat de Chinchilla op de zwarte lijst zou staan is dus klinkklare onzin.

De reden dat de positieflijst toen weggeprocedeerd is, is omdat de opzet van de lijst niet voldoet aan de eisen die het Europese hof stelt (sommige dieren werden bijvoorbeeld verboden op basis van informatie uit een krantenartikel, vreemd om als basis voor wetgeving te gebruiken natuurlijk...), en de lijst bovendien geen enkele invloed uitoefende op het verhogen van dierwelzijn. Hoe de Belgische wetgeving in elkaar zit m.b.t. de chinchilla weet ik niet uit mijn hoofd.

Maar goed: Moraal van het verhaal: bij de juiste huisvesting en verzorging zijn Chinchilla's prima te houden. Het zijn echter geen knuffeldieren, het zijn kijkdieren.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 27-09-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:11

Ik heb er ook verschillende gehad en ben het met de meeste bovenstaande meningen eens. Het zijn geen makkelijke dieren om te houden.
Ik heb er inmiddels 3 verloren aan gebitsproblemen (haken aan de kiezen) vanwege erfelijke kwesties.
Verder kunnen chinchilla's absoluut niet tegen hitte. Als het binnen boven de 26 graden wordt kunnen ze zelfs hieraan bezwijken.
Ik heb dus speciaal een vaste airco aangeschaft om het in de zomers koel te houden. Een ventilator is dan echt niet voldoende. Dus ook iets om zeker rekening mee te houden.
Verder zijn ze gevoelig voor tocht en kunnen hier longonsteking van krijgen.
Ik heb nu nog 2 chins en ik vind ze hartstikke lief en heb er alles voor over maar ik zou er met mijn huidige kennis niet meer aan beginnen heel eerlijk gezegd......

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:15

Er is momenteel geen positieflijst (bedoel je dat met zwarte lijst?). Dus maak je daar geen zorgen over! Ga eens kijken bij een fokker anders, die kan je vast heel veel vertellen en gelijk laten zien waar je op moet letten.

Edit: Ze zijn er mee bezig en een nieuwe lijst zou er ook al lang moeten zijn. Echter ging er de vorige keer zo veel fout (ik schrijf er mijn meesterstuk over, iets te veel uren in zitten :')) dat ze niet zo maar een nieuwe lijst hebben. Er moet simpelweg gewoon nog zo veel onderzoek gedaan worden, anders mag je een diersoort niet verbieden.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:32

Rustig GreaseMonkey, ik viel niemand aan. Ik doelde op de lijst uit 2013, en wist niet dat er vorig jaar een andere lijst was gekomen en die ook weer van de baan is.

Weetje, bij veel dieren is het effect niet zo heeel groot als ze wat te kort komen. Denk aan een paard op stal of een konijn alleen in zo´n hokje in een achtertuin.
Chinchilla´s zijn zó stressgevoelig dat ze al snel al hun vacht loslaten, een stressgerelateerde ziekte krijgen en naar doodgaan.

Vandaar dat, als iemand dan gewoon op zoek is naar een gezellig ongecompliceerd huisdiertje, ik ze afraad. Ik ben er inmiddels al achter dat ts er echt voor wilt gaan en het kán wel goed. Het kost alleen moeite :j . Ik hou me er verder buiten ts, ik wens je veel succes :D

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:05

Ik heb zelf ook jaren chinchilla's gehad (tot hun dood) maar ik zou er zelf ook niet weer voor kiezen want een snoepje / lekkers aannemen deden ze wel. Maar het zijn geen knuffels die lekker op schoor blijven zitten, en al helemaal niet mee naar buiten kunnen in een buidel. Want vrij rond lopen vinden ze heerlijk, en vang ze dan maar eens weer.

Ik had ze in een grote kamer volière, met allemaal planken/ takken/ touwen erin, en qua voer kregen ze speciale chinchilla pellets. En mijn ervaring was ook dat ze wel heel veel rommel maken, dus als je niet dagelijks wilt stofzuigen ;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:51

izzie schreef:
Ik heb er ook verschillende gehad en ben het met de meeste bovenstaande meningen eens. Het zijn geen makkelijke dieren om te houden.
Ik heb er inmiddels 3 verloren aan gebitsproblemen (haken aan de kiezen) vanwege erfelijke kwesties.
Verder kunnen chinchilla's absoluut niet tegen hitte. Als het binnen boven de 26 graden wordt kunnen ze zelfs hieraan bezwijken.
Ik heb dus speciaal een vaste airco aangeschaft om het in de zomers koel te houden. Een ventilator is dan echt niet voldoende. Dus ook iets om zeker rekening mee te houden.
Verder zijn ze gevoelig voor tocht en kunnen hier longonsteking van krijgen.
Ik heb nu nog 2 chins en ik vind ze hartstikke lief en heb er alles voor over maar ik zou er met mijn huidige kennis niet meer aan beginnen heel eerlijk gezegd......


Waar heb jij je chinchilla's gekocht?

Normaal gezien zijn chinchilla's echt wel sterke dieren hoor.. De fokker waarschuwde mij vooral voor hun gevoelige darmen, andere problemen komen normaal gezien echt niet zo vaak voor als ze goed gehouden worden en van een goede kweker komen.

Ze kunnen niet goed tegen warmte, dat klopt. Bij mij was het deze zomer in de living ook warm en daar staan zij nu net helaas, dan liggen ze de hele dag te liggen.. Het is dan ook aangeraden om ze tijdens extreem warme dagen niet uit hun kooi te halen om ze te laten rondlopen.
En tocht is voor geen enkel dier gezond als ze geen schuilplaats kunnen vinden.
Bij hele jonge chinchilla's moet je vooral oppassen met oogontstekingen heb ik helaas geleerd... Moeder chinchilla had vier baby's gekregen (en dat is véél voor een chinchilla), dus ik voedde sommige jongen af en toe bij met de papfles en kon ze echt goed opvolgen. Op een dag had een baby een halfdicht oog. Op verschillende chinchilla sites las ik dat dit waarschijnlijk gewoon kwam door een zandkorrel of een stofje en dat dit niet direct veel kwaad kon. Ik dacht dus; als het morgen nog niet beter is ga ik naar de dierenarts.. Helaas was morgen te laat. ;(
Baalde er echt van, was ook nog eens mijn favoriet, dronk als de beste van de fles (echt aandoenlijk) en was zeker niet de zwakste, oog zag er ook nog niet zo erg uit (niet opgezwollen, gewoon halfdicht), dus ik dacht dat het wel zou meevallen en het vanzelf wat beter zou worden../=

@TS ik bedoelde de witte knaagstenen met calcium. Al is het niet altijd per se nodig als je chinchilla genoeg calcium binnenkrijgt en ander knaagmateriaal heeft. Maar het kost niet veel geld dus het kan geen kwaad om dat op te hangen. (Al zijn er ook wel discussies over dat de chinchilla hierdoor te veel calcium zou kunnen binnenkrijgen. Calcium is vooral belangrijk voor zwangere chinchilla's en baby's.)
Ook belangrijk, misschien wist je het al, maar laat je chinchilla nooit in water 'baden', zeker niet met warm weer.. Anders kunnen ze extreem oververhit geraken.

En wat betreft de 'vliegende' keutels is het een beetje moeilijk want ik heb geen idee hoe zo'n volière eruit ziet in huis? Ik heb een grote hoge kooi en had aan alle randen van de plankjes aan de buitenkant van de kooi hard plastiek gehangen. Maar dat hielp nog niet 100%. Nu vinden ze het wel leuk om te knagen en kan je al raden dat ze de koortjes waarmee het plastiek vast hing niet meer bestaat... :+ Dus ze maken wel aardig wat rommel, persoonlijk kan ik er tegen maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar minder blij mee zijn.

Sintara, dat vacht loslaten is een verdedigingsmechanisme, dat is op zich echt niet zo schadelijk voor de chinchilla als het éénmalig gebeurt. (Of bedoelde je zelf de vacht uittrekken?)
Ook een tip voor als je je chinchilla rond laat lopen is om ze niet achterna te jagen of in een hoek te drijven als je ze terug wilt vangen... Probeer ze ofwel rustig te lokken met een rozijn (die mogen ze af en toe), of bouw een trapje naar de kooi zodat ze er zelf terug in kunnen. Je chinchilla zo opjagen bij het vangen kan wel eens voor heel wat stress zorgen..

Vind het wel een beetje kort door de bocht van sommigen om te zeggen dat chinchilla's enkel kijkdieren zijn. Heb er genoeg die het tegendeel bewijzen en die echt ongelukkig zouden worden als ze geen aandacht kregen.. Ondanks dat ik zelf een beetje 'lui' aangelegd ben, ik heb mijn chinchilla's zelf eigenlijk nooit vaak uit de kooi gehaald (omdat ze het in het begin niet graag hadden, dus ik liet ze met rust), en toch zijn sommigen extreem tam geworden en worden anderen liever met rust gelaten. Heeft puur met karakter te maken.

Ben het wel met Nabster eens dat chinchilla's veel nodig hebben, voornamelijk in ruimte en uitdaging. 'Helaas' is dat wel met alle dieren zo en beseffen veel mensen niet welke verzorging dieren nodig hebben.. Vind het erg treurig en snap niet dat mensen zich niet inlezen maar dan wel beweren dat ze van dieren 'houden'. Als je kijkt naar alle konijnen van zes jarige kinderen, ratten die alleen zitten in een te kleine kooi, rijke mensen die blijkbaar geld te veel hebben en dan een dure grijze roodstaart hebben die nooit uit zijn kooi mag... Gelukkig informeert TS zich wel.

Het dakje dichtmaken lijkt mij persoonlijk moeilijk... Ik zou ze toch liever kunnen zien. In mijn kooi heb ik verschillende schuilplaatsen, soms kan dit gewoon een mandje zijn waar ze in kunnen liggen, of een doek/oud shirt dat ik ophang in de kooi en dan gaan ze daar vaak achter zitten. Zo kunnen ze schuilen maar kan je ze ook altijd zien om te kijken of het goed gaat. (Bij kleren/doeken wel kijken dat er geen gaten zijn waarin ze kunnen blijven hangen..)
Misschien ook deels egoïsme, maar als je ziet hoe schattig een groepje chinchilla's bij elkaar liggen te slapen, dat wil je echt niet missen. Denk dat je ze op een 'zolder' weinig zal zien. :p Maar die van mij lijken echt wel genoeg te hebben aan hun doeken en hun mandje.

Moest je binnenkort chinchilla's hebben en ze zijn wat gewend aan jou en aan de kooi moet je eens voor de lol 'touwtje trek' met hun proberen spelen. :+ Sommigen zouden zou op HR hondenlijst gezet kunnen worden, sterke kaken dat ze hebben. _O-
Ook al kunnen ze dat centje/stuk kurk dat je in je hand hebt niet opeten, ze zullen het krijgen. :)) En als je ooit je nagelknipper kwijt bent, aan je nagels bijten ze ook graag. En als je lange haren hebt vinden ze het ook wel eens interessant om daaraan te trekken.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 02:01

Okee, even de mening en ervaring/kunde van de chinchilla houdende bokkers vragen....

Ik zit toch sterk te twijfelen om zelf een hok te gaan bouwen, dit om ze toch meer ruimte te geven dan in een volière Ik heb maten in mijn hoofd van 120 breed, bij 120 hoog. Bij 60 diep. Zoals ik qua materiaal nu lees op internet zit ik te denken om van vurenhout balken een frame te bouwen. En daar MDF platen aan de buitenkant tegenaan te zetten. Dit als zijkanten, voor wil ik van balken een frame maken met 2 openslaande deuren met gaas. (wat voor gaas is daar goed voor, kippengaas?). Zelfs zit ik te twijfelen om een deur in deur te maken met een klein deurtje zegmaar. Zodat ik alleen maar een klein deurtje hoef open te zetten als ze er uit mogen/kunnen.

In het verblijf wil ik planken etc maken waar ze op kunnen zitten. Deze wil ik van vurenhout maken, eventueel ondersteund door balken vanaf het frame.

Hoe denken jullie over deze opzet? Als jullie het anders zouden willen zien, of andere materialen adviseren of iets hoor ik het graag. Wel zou ik er zelf voor zorgen dat er altijd overlappende planken zitten zodat er nergens een gat zit van 120 hoog zodat ze vanaf boven nooit het hele stuk kunnen vallen. Hoe hoog mag/kan een "verantwoorde" val maximaal zijn?

Nog iets wat ik me af vraag...takken? Wilg enzo...halen jullie dat gewoon buiten uit de natuur? Of koop je dat elders, buiten vandaan is goedkoop maar wel veel meer kans op infecties en bacteriën denk ik?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 06:33

Jammer dat je niet open staat voor een mening die niet de jouwe is. Dan moet je niets vragen op een forum.

Maar je mening staat vast, dat is duidelijk. Als je dan toch graag deze dieren wilt houden, dan niet in een voliere. Dat ze in een winkel kleiner zitten is geen excuus ze ook slecht te houden. Gewoon een solide verblijf maken met echt veel ruimte voor ze. Ik ken mensen met een aparte kamer voor de chins, om ze rust te geven en last van fijnstof te beperken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:00

een kooi van 120*120*60 vind ik ronduit zielig.

Iedereen hier in het topic geeft aan dat de kamervolières dat je in de handel kan kopen voor vogels al te klein is voor een koppel chinchilla's.
(en dan praat ik over zoiets: https://www.bol.com/nl/p/voltrega-volie ... lsrc=aw.ds )
En dan wil jij een kooi maken die nog kleiner is?

Zoals ik zelf al aangeef: mijn kooien zijn 200*150*60 (als ik het niet vergeet maak ik vanavond eens een foto), en dat is eigenlijk te klein...

Hout is niet geschikt, ook een gladde betonplex achterwand knagen ze zo door... Als je hout gebruikt moet je minstens alle hoekjes afschermen met metalen latjes en eigelijk aan de binnenkanten ook gaas voorzien.
Kippengaas knagen ze ook zo door, moet je zoeken naar gaas voor papegaaien, doorsnede van het gaas max 19 mm, anders kunnen ze ontsnappen.

kwa afstanden tussen de plankjes hou ik een 50-60 cm aan.

als 120 je maximummaat van breedte is, dan zou ik tenminste dieper en hoger gaan (minstens 150, chins zijn klauteraard) en minstens 100 diep. in een dergelijk klein en smal kooitje kan je gewoon niks doen.

Het simpelste en goedkoopste om ruimte te maken is werken met volière panelen. Die heb je in breedtes van 1 m (of 1.5-2-3 m) en zijn meestal 180 of 200 cm hoog. Zo kan je op een relatief beperkte oppervlakte voor een interessante prijs een veilige chinchillaproof kooi maken die ze tenminste iets van ruimte biedt.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.2dehands.be/dieren-toebehor ... 86811.html
https://www.2dehands.be/dieren-toebehor ... 97567.html

Vaak kan je ze tweedehands vinden voor een leuke prijs, nieuw kost een paneel rond de 35 euro en rond de 50 met deurtje.
Betonplex plaat (kan je een soort kistje maken zodat je bodembedekking niet wegloopt) voor de bodem en je hebt een kooi die meer in de richting komt.
Moest je een dergelijke kooi kunnen zetten, maar 2 meter breed gaan, dan zit je helemaal goed.
https://www.2dehands.be/dieren-toebehor ... 40161.html

Wilgentakken kan je gewoon van buiten halen.

120 X 120 X 60 is gewoon echt veel en veel te klein. En je zal nu vast zeggen: "maar ze mogen vaak loslopen", maar neem van mij aan dat zoiets niet blijft. Zoals ik eerder zei, chins zijn hele sterke knaagdieren, bij mij hadden ze in 15 minuutjes zonder toezicht (in een gang zonder elektrische kabels of gevaarlijke dingen) 30 cm deurpost kapot geknaagd. Je kan ze niet zomaar in huis loslaten want ze kruipen zo onder de kast en je kan ze niet meer vangen, dus moet je al een aparte ruimte kiezen zonder verstopplekken om ze te laten lopen, en moet je erbij gaan zitten. Dat is prima voor een halfuurtje per dag, maar de overige 12 uur dat ze snachts wakker zijn zitten ze in een kleine kooi...

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:15


Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:33

Ik sta helemaal niet negatief tegenover het houden van chinchilla's als huisdier...zeker als je aangeeft dat je je graag goed wil verdiepen voordat je iets aanschaft..maar als je vervolgens een kooi wil bouwen van 120×120×60 vraag ik me toch serieus af of je niet beter verder kan kijken naar een ander dier...dat is echt veel en veel te klein!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bokkers met Chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 10:28

Okee duidelijk verhaal! Dan ben ik blij dat ik het nog even aan de ervaren chinchilla houders heb voorgelegd. Ik ga kijken naar verschillende optie's en mogelijkheden.

Waarom ik de indruk had dat die kooi van 60x120x120 wellicht wel groot "genoeg" zou zijn (al is groter altijd beter natuurlijk). Is omdat ik op heel veel site's waar ik op ingelezen heb over de huisvesting minimale maten las van 60x60x100 of ergens zelfs een keer 60x60x60, daarom had ik het idee dat ze met mijn voorgenomen maten al een stuk groter verblijf hebben.

Maar ik ga kijken wat ik aan maten zou kunnen veranderen en kwijt zou kunnen hier en of het dan nog "verantwoord" is. Is er een houtsoort of iets in die richting wat wel geschikt is? Ik lees op internet heel veel over verschillende houtsoorten etc. Maar weet dus niet goed wat het meest geschikt is. Zoals ik begrijp zou ik beter af zijn met een voliere. Dat ga ik dan ook bekijken/overwegen.

De reden dat ik voor een zelfgemaakte (eventueel bij voorkeur houte) kooi koos was omdat je veel binnen volieres ziet die maar 60x60 zijn. En dat vond ik in oppervlak niet zo denderent. Tevens lees ik ook veel dat je niet te veel de hoogte in moet gaan en 100 tot 120 als max moet houden ivm het vallen....

Ik ben erg benieuwd naar de foto van jouw kooi Duhelo!