Heftige keelpijn, wat helpt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 15:42

Vannacht werd ik constant wakker.Slikken was flink pijnlijk. Wat zijn nu echt goede dingen die helpen die helpen bij keelpijn?
Dat ik tenminste fatsoenlijk de nacht door kan komen. Overdag is nog wel te doen. Maar dan lig ik eens lekker op tijd op bed,word ik nog doodmoe wakker. :(

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:52

Probeer vooral goed te blijven drinken! Met een droge mond wordt de pijn alleen maar erger.


Wat bij mij altijd helpt is ijswater /waterijsjes, en appelmoes die goed koud is. Probeer er wel 1 te vinden die niet al te zoet is,want die vind ik branden met keelpijn.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:55

2 paracetamol en een ibuprofen er in voor de nacht, paracetamol moet je een level voor opbouwen.
4x daags 2 stuks en eventueel ibuprofen er bij.

Strepsels zijn fijn vind ik. Maar om die nu in de nacht te nemen en met zo'n ding in je mond te gaan slapen is verre van ideaal.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:55

Trachitol! Dat verdoofd echt een beetje.

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:55

Gorgelen met zout en ibuprofen. Beterschap! Niks niet leuk keelpijn:-(

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:12

Strepfen: dat zijn zuigtabletten met flurbiprofen oftewel pijnstillers.
Doordat de smaak citroen en honing is, is het nog best lekker ook.
Je kunt eentje voor het slapen gaan nemen en het werkt dan enkele uren, waardoor je - hopelijk - zonder problemen kunt slapen.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:25

Vaak kleine slokjes koud drinken en helaas geduld.
Paracetamol en strepsils helpen ook wel wat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:26

Thee met honing en honingdrop is bij keelpijn ook heel fijn.

Britt_Sisi

Berichten: 8945
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:29

MarliesV schreef:
2 paracetamol en een ibuprofen er in voor de nacht, paracetamol moet je een level voor opbouwen.
4x daags 2 stuks en eventueel ibuprofen er bij.

Strepsels zijn fijn vind ik. Maar om die nu in de nacht te nemen en met zo'n ding in je mond te gaan slapen is verre van ideaal.

Dit deed ik met keelontsteking (en bijholte ontsteking) een strepsils vlak voor je gaat slapen en als je snachts wakker wordt van de pijn hielp mij weer om in slaap te vallen. Verder overdag ijsjes of ijsklontjes, strepsils, dropjes, eigenlijk alles waar je op kan zuigen, pijnstillers, thee met honing en zorg dat je vitamines binnen krijgt, dan ben je vast sneller weer beter!

tienus63

Berichten: 12078
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:34

Gorgelen met zout water.
Lepel koud geslingerde honing, kun je kopen bij plaatselijke imker.
Vinceel keelspray!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:35

Lous schreef:
Vannacht werd ik constant wakker.Slikken was flink pijnlijk. Wat zijn nu echt goede dingen die helpen die helpen bij keelpijn?
Dat ik tenminste fatsoenlijk de nacht door kan komen. Overdag is nog wel te doen. Maar dan lig ik eens lekker op tijd op bed,word ik nog doodmoe wakker. :(



Dat heb ik ook vaak. Als je het (net als ik) te vaak hebt amandelen laten knippen.
Ik heb dan echt dat ik zo lang mogelijk niet slik omdat ik echt echt extreme pijn heb bij het slikken.
Bij mij helpt het om Ice tea met een overdosis honing te drinken, Dat klinkt nu gestoord maar warm water maakt het bij mij niet beter en koud wel, en honing ook. Je kan dus ook gewoon ijskoud water drinken en apart wat lepeltjes honing.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:56

Je hebt van die strepsil spray met ibuprofen geloof ik. Die werkte voor mij heel goed in combinatie met trachitol toen ik veel keelpijn had!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:03

Ik vind strepsils echt zo ranzig :=
Die rode hete snoepjes trouwens ook.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:09

Thee met honing

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:20

Haha, als je tips wilt tegen keelpijn zit je bij mij goed :Y)
Kijk ook even met een zaklampje in je keel, hoe ziet het eruit? Kan zijn dat je een flinke keelontsteking te pakken hebt, en dan moet je wel naar de dokter want die gaan niet zomaar over en hebben vaak antibiotica nodig...

Ik heb na aanhoudende heel zware bacteriële infecties vorige week mijn amandelen eruit laten halen, dus zit nu nog steeds thuis en heb ook nog altijd veel last, dit doe ik:

-Op ijsblokjes zuigen, waterijsjes...
-Ik zet een fles water overdag in de diepvries en neem die s'avonds mee naar bed; koud water doet zoveel deugd en s'nachts moet je veel drinken anders wordt je keel droog en pijnlijk
-Als ik een keelontsteking had dronk ik heel veel thee met honing, ook af en toe een lepel honing nemen helpt ook, werkt ook antibacterieel!
-Ice packs tegen je keel houden
-Enkel zachte dingen eten
-Ontstekingsremmers en pijnstillers, vooral ontstekingsremmers helpen tegen de pijn!
-Je tanden poetsen helpt ook tegen de pijn en geeft een properder/beter gevoel
-Gorgelen met iso-betadine mondspoeling, zeker als je ook last hebt van aften in combinatie met een keelonsteking

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:21

doezel2 schreef:
Thee met honing


Warmte maakt het meestal bij dit soort keelpijn veel erger. Maar idk of ik dat ben of dat dat gwn zo is.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:23

Ik ben - helaas - een super expert wat keelpijn betreft. In die mate dat al de gewoonlijke middeltjes geen zier helpen. Het enige wat verlichting kan brengen in de ergste periode vind ik zuigen op ijsblokjes.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:51

Sterkte! Ik heb hetzelfde, helaas ook echt keelontsteking geworden. Altijd fijn als je voor de klas staat zonder stem :=.
Ik kon niet slikken, niets eten wat niet vloeibaar was. Echt drama.


Bij mij heeft het erg geholpen om zelf ijsthee te maken met honing, sowieso veel blijven drinken. Trachitol hielp bij mij beter dan Strepsils ofzo en daarnaast ibuprofen. Buitenkant van mijn keel heb ik juist warm gehouden met een sjaal, zo gaat daar de doorbloeding sneller dus zou het herstel in principe sneller moeten gaan.

Beterschap in elk geval!

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:54

Hier hielp geen antibiotica.
Virus of bacterie is verschillend natuurlijk.

Honingsnoepjes werkte het best voor mij, samen met pcm en een redelijk hoog dosis ibu. Strepsils en veel drinken!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 20:54

CalipsoLover schreef:
Haha, als je tips wilt tegen keelpijn zit je bij mij goed :Y)
Kijk ook even met een zaklampje in je keel, hoe ziet het eruit? Kan zijn dat je een flinke keelontsteking te pakken hebt, en dan moet je wel naar de dokter want die gaan niet zomaar over en hebben vaak antibiotica nodig...

Ik heb na aanhoudende heel zware bacteriële infecties vorige week mijn amandelen eruit laten halen, dus zit nu nog steeds thuis en heb ook nog altijd veel last, dit doe ik:

-Op ijsblokjes zuigen, waterijsjes...
-Ik zet een fles water overdag in de diepvries en neem die s'avonds mee naar bed; koud water doet zoveel deugd en s'nachts moet je veel drinken anders wordt je keel droog en pijnlijk
-Als ik een keelontsteking had dronk ik heel veel thee met honing, ook af en toe een lepel honing nemen helpt ook, werkt ook antibacterieel!
-Ice packs tegen je keel houden
-Enkel zachte dingen eten
-Ontstekingsremmers en pijnstillers, vooral ontstekingsremmers helpen tegen de pijn!
-Je tanden poetsen helpt ook tegen de pijn en geeft een properder/beter gevoel
-Gorgelen met iso-betadine mondspoeling, zeker als je ook last hebt van aften in combinatie met een keelonsteking



In maar weinig gevallen is AB nodig....meestal is het viraal...en dan helpt het sowieso niet.

Ik ga altijd dag/nacht met een dikke sjaal omlopen..das lekker warm..goed voor de doorbloeding en aanvoer van je witte bloedlichaampjes die de infectie bestrijden.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Heftige keelpijn, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:06

Heel vervelend, veel sterkte ermee :(:)

Wat hier echt heel goed helpt altijd zijn de keeltabletten met honing van Medica. Kan je bij de apotheek halen, en die geven - bij mij althans - echt meteen verlichting, en ze zijn lekker ook haha. Je hebt van Medica ook een ander soort keeltabletten maar die zijn ontzettend vies en hielpen hier minder goed.

Thee met honing voelt hier niet prettig bij een keelontsteking, gorgelen met zout water wel.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:09

kamille thee met honing

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:13

Ik heb twee keer per jaar echte keelpijn, zo pijnlijk dat als ik hoest, ik het direct in de gewrichten in mijn armen voel (ellebogen, polsen).
Twee dagen actief bronchostop werkt bij mij tot nu toe het beste: de ontzettend pijnlijke keel is dan snel over, hoewel ik daarna nog wel last heb van droge hoest. Maar de extreme pijn is er dan wel af.
Bij droge hoest is het thee met honing, veel drinken, veel vitamines en uitzingen. Overigens heb ik voor kriebelhoest de stophoest opnieuw uitgevonden. Ik geloofde er nooit in, maar het hielp me de laatste keer ontzettend goed door een hoestbui heen.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:58

studiemiep schreef:
CalipsoLover schreef:
Haha, als je tips wilt tegen keelpijn zit je bij mij goed :Y)
Kijk ook even met een zaklampje in je keel, hoe ziet het eruit? Kan zijn dat je een flinke keelontsteking te pakken hebt, en dan moet je wel naar de dokter want die gaan niet zomaar over en hebben vaak antibiotica nodig...

Ik heb na aanhoudende heel zware bacteriële infecties vorige week mijn amandelen eruit laten halen, dus zit nu nog steeds thuis en heb ook nog altijd veel last, dit doe ik:

-Op ijsblokjes zuigen, waterijsjes...
-Ik zet een fles water overdag in de diepvries en neem die s'avonds mee naar bed; koud water doet zoveel deugd en s'nachts moet je veel drinken anders wordt je keel droog en pijnlijk
-Als ik een keelontsteking had dronk ik heel veel thee met honing, ook af en toe een lepel honing nemen helpt ook, werkt ook antibacterieel!
-Ice packs tegen je keel houden
-Enkel zachte dingen eten
-Ontstekingsremmers en pijnstillers, vooral ontstekingsremmers helpen tegen de pijn!
-Je tanden poetsen helpt ook tegen de pijn en geeft een properder/beter gevoel
-Gorgelen met iso-betadine mondspoeling, zeker als je ook last hebt van aften in combinatie met een keelonsteking



In maar weinig gevallen is AB nodig....meestal is het viraal...en dan helpt het sowieso niet.

Ik ga altijd dag/nacht met een dikke sjaal omlopen..das lekker warm..goed voor de doorbloeding en aanvoer van je witte bloedlichaampjes die de infectie bestrijden.


Dacht juist omgekeerd, ik had altijd AB nodig := Natuurlijk wel na bloedonderzoek iedere keer

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 20:40

Bedankt voor alle antwoorden. Ontstoken was het niet. Het is gelukkig al minder. Volgens mij zit er wel een hoop slijm vast. Hoe meer er los komt, hoe minder pijn. Strepfen en goed koud water doen gelukkig wonderen. :D