De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:40

Ik krijg reclame voor Spa _/-\o_

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:41

Hier komt het water uit de kraan uit een bron aan het einde van de straat..
Hebben zelf ook wel een put waarvan het water misschien wel van dezelfde bron komt, echter is het uit de kraan gefilterd door het water bedrijf.

Heb beide weleens getest met een simpel test setje en de resultaten waren exact hetzelfde :+

In Nederland vind ik het water overigens niet echt lekker meer sinds we hier wonen.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:46

In elk geval wordt ons drinkwater wat door de rivieren het land binnenkomt bij binnenkomst gecontroleerd aan beide zijden van de rivier: https://www.aqualarm.nl/. Dit water komt uiteindelijk bijvoorbeeld uit in de Bieschbosch en in de duinen, waar het grotendeels natuurlijk gefilterd wordt. Als er afwijkende waarden gemeten worden gaan er hier direct signalen naar de waterwinning en die bepalen of de waterwinning dan tijdelijk wordt stopgezet. Het is trouwens mogelijk om hier langs te gaan (in overleg) en dat is erg interessant :)

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:51

Hier in Oegstgeest (Bij Leiden) vind ik dat we lekker water hebben. Van Spa water krijg ik een droge mond van. :+

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:55

Woon in een (grondwater)waterwingebied. Op stal staat duidelijk geen drinkwater. Zal best maar het smaakt best en de paarden verkiezen dit boven gewoon drinkwater.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:11

secricible schreef:
Century schreef:
Het haalt alleen calciumcarbonaat uit het water, maar geen calcium?


Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar calcium zit in ons wAter in de vorm van calciumcarbonaat. Dit wordt vaak vervangen door natrium bij een waterontharder.

Ehm, soort van altijd? Waterontharders zijn gewoon ionenwisselaars. Hoe je dat dan doet, ligt aan de gekozen filteropbouw.

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:42

Hoe denken degenen met verstand van water over het water van merken uit flesjes/pakken, vs het water uit de kraan? Valt daar iets zinnigs over te zeggen?

Meestal drink ik gewoon kraanwater maar als ik met warm weer een hele dag op pad ben of in het buitenland ben dan koop ik ook wel eens een flesje water voor 'on the go' zeg maar. En daarvan kan ik chaudfontaine en evian het beste waarderen, spa blauw koop ik echt nooit want daar krijg ik op een of andere manier hoestnijgingen van.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:02

Ik heb mn hele leven water uit flessen gedronken en vind kraamwater nu echt vies smaken. En aangezien ik zo'n beetje alleen maar water drink... thee is wel prima verder met kraanwater. Mn vriend kan er best boos om worden dat ik wekelijks met een pakje spa thuis kom maar ik krijg kraanwater ee gewoon niet in.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:12

In België en zeker in west Vlaanderen groeide je in onze tijd ook gewoon op met flessenwater. Ik verkoos bronwater van de Aldi :D Van de kraan drinken ging je dood van! Zelfs slokje. Pas op de unief op nog leerde ik dat drinkwater blijkbaar wel kon. Ik heb het toen leren drinken en drink nu bijna altijd kraantjeswater, ook op reis, ook als het een gek kleurtje heeft :D
Maar ik heb het echt moeten leren hoor.

Wij hadden wel tot enkele jaren terug loden leidingen in huis. We dronken van de kraan maar gezond is dat niet vrees ik.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 00:46

De verschillen zijn zo groot en het is ook wat je gewend bent. Ik snap niet dat mensen water in Gelderland/Veluwe lekker vinden, want ik vind het hier echt smerig. Als ik water spat in de keuken en neem het niet af, heb ik ook witte spatjes overal. Soms zet ik een pannetje water op en ruikt het de eerste minuut ook naar chloor.

Wij komen uit Amsterdam en daar is water niet lekker, maar als je dat gewend bent, weet je niet beter. Maar mn oma was hele zomer op Zandvoort en daar vond ik als kind het water dan super lekker weet ik nog.

Later in Almere gewoond en kregen we altijd testen mee bij nieuwe wasmachine enzo en zou het mooi, zacht water zijn. Hoe dat nu is, sinds de enorme groei, durf ik niet te zeggen.

In Italie mochten we als kind gewoon uit de kraan drinken in Rome bij familie. Maar gingen we ''echt'' op vakantie naar Spanje bijv mochten we niet uit de kraan drinken.
Een paar jaar geleden hadden we een appartement gehuurd in Noord Italie en dat stonk helemaal naar chloor.
Waar mn oom en tante een huis hebben, in Pejo is een bron en komen mensen van ver voor dat speciale water. Ik heb het ooit geproefd en vond het niet te drinken, maar goed......

Ik koop wel flesjes en vul het 100x dus sowieso niet gezond zeggen ze. Heb een Bobbler of zoiets gehad, maar vond het een onding.

Laatst wel gekeken naar een fles met filter voor tafelwater. Nu hebben we gewoon een glazen fles. Hoop eigenlijk dat de smaak er wat zachter van wordt.
Wij drinken vaak uit de koelkast met ijs uit de koelkast. Daar zit wel een filter tussen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:30

mar_fay schreef:
In elk geval wordt ons drinkwater wat door de rivieren het land binnenkomt bij binnenkomst gecontroleerd aan beide zijden van de rivier: https://www.aqualarm.nl/. Dit water komt uiteindelijk bijvoorbeeld uit in de Bieschbosch en in de duinen, waar het grotendeels natuurlijk gefilterd wordt. Als er afwijkende waarden gemeten worden gaan er hier direct signalen naar de waterwinning en die bepalen of de waterwinning dan tijdelijk wordt stopgezet. Het is trouwens mogelijk om hier langs te gaan (in overleg) en dat is erg interessant :)


Zit jij bij Evides? Waar ga je dan kijken? Berenplaat of Kralingen?
Bij Vitens kan je ook gaan kijken. Binnenkort is er een Nieuwegein een dag waar je bij een nieuwe zuivering kan gaan kijken. Ieder waterbedrijf biedt die mogelijkheid wel.

Bijzonder dat er zoveel mensen echt verschil proeven in water. Ik proef dat niet eigenlijk. Of ik nu thuis water drink of op mijn werk, het smaakt allemaal hetzelfde vind ik.

Flessenwater vind ik ook grote onzin. Het is duur en belastend voor het milieu. Als je het dan koud wilt, vul dan een fles met kraanwater en stop hem in de koelkast. Het is in Nederland echt niet nodig om flessenwater te drinken, het water is hier echt van topkwaliteit.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:31

ikke schreef:
secricible schreef:

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar calcium zit in ons wAter in de vorm van calciumcarbonaat. Dit wordt vaak vervangen door natrium bij een waterontharder.

Ehm, soort van altijd? Waterontharders zijn gewoon ionenwisselaars. Hoe je dat dan doet, ligt aan de gekozen filteropbouw.


Volgens mij gaat het altijd met harsbolletjes. En terugspoelen met zout.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:04

Kraanwater bij ons thuis komt rechtstreeks van de Heuvelrug. Dat is zo gefilterd dat ze er zelfs bronwater van maken wat je ook in de supermarkt kan kopen (Bar le duc). Zie op de site van Vitens dat het water wat wij hier drinken zo'n 2500 jaar geleden regenwater was. Best bijzonder eigenlijk.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 09:30

Wij drinken water van de heuvelrug (richting Groesbeek) en ik vind het zelfs lekkerder dan in delen van Nijmegen :+

Ik hoor niet bij een waterbedrijf hoor, maar voor mijn scriptie heb ik het meetstation Bimmen/Lobith bezocht omdat het in mijn scriptiegebied lag en een typisch voorbeeld was van NL-D samenwerking :)

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:03

Maar NL fleswater is exact hetzelfde als het NL kraanwater uit die regio.. Beetje idioot om veel meer te betalen voor hetzelfde, en veel meer te vervuilen ook! Denk alleen al aan plastic verpakkingen en transport

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 10:09

Ik wist van de zomer ook niet of ik verdrietig moest zijn of moest lachen om al die mensen die flessenwater gingen kopen 'want er dreigt een watertekort". Ja want dat flessenwater groeit magisch aan de bomen :=

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:20

ikke schreef:
secricible schreef:

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar calcium zit in ons wAter in de vorm van calciumcarbonaat. Dit wordt vaak vervangen door natrium bij een waterontharder.

Ehm, soort van altijd? Waterontharders zijn gewoon ionenwisselaars. Hoe je dat dan doet, ligt aan de gekozen filteropbouw.


Volgens google zijn er ook andere methodes, dus vandaar mijn "vaak". Maar zoals gezegd zijn waterontharders niet mijn specialiteit ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:53

Magrathea schreef:
Ik wist van de zomer ook niet of ik verdrietig moest zijn of moest lachen om al die mensen die flessenwater gingen kopen 'want er dreigt een watertekort". Ja want dat flessenwater groeit magisch aan de bomen :=


Jeetje ongelooflijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:01

Valt wel mee toch? Water in flessen kan je bewaren en dus een voorraad van inslaan, water uit de kraan moet je maar afwachten hoe lang dat er nog uit komt. Dus ik begrijp wel dat mensen zo denken.

Verder lees ik hier even met interesse mee, in de hoop later er aan toe te komen inhoudelijk te reageren.

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:06

Ik heb dit bericht van henny_w naar dit topic verplaatst omdat het hier relevanter is. De origine post is hier te vinden: [MWS] Rauwe melk - wie drinkt het?

-----

henny_w schreef:
Nou vooruit dan. Van het RIVM 2013. Was niet zo moeilijk te vinden.

In dit artikel wordt met name de zorg uitgesproken dat deels de drinkwaterbronnen onvoldoende zijn.
Maar hey, alles oke want de waterzuiveringsbedrijven kunnen het nog perfect aan toch?

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publi ... drinkwater


Dit gaat over de bronnen, niet over het drinkwater zelf. Uit hetzelfde artikel:
De kwaliteit van het drinkwater in Nederland is van goede kwaliteit. In Nederland wordt 60 procent van het drinkwater uit grondwater geproduceerd en 40 procent uit oppervlaktewater. De kwaliteit van de helft van het grondwater voldoet niet, als gevolg van landbouw, rioleringen, industrie en oude bodemverontreinigingen.


henny_w schreef:
Wederom een overheidsverhaal:
Soms is er een normoverschrijding van een bepaalde stof maar het wordt zo snel mogelijk opgelost.
Niets aan het handje toch?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -nederland


Uit hetzelfde artikel:
Heel soms stellen drinkwaterbedrijven vast dat het drinkwater een grotere hoeveelheid van een stof bevat dan is toegestaan. Dit heet een normoverschrijding. Een overschrijding van een norm vormt geen direct gevaar voor de volksgezondheid. Na een normoverschrijding neemt het drinkwaterbedrijf maatregelen, zodat het drinkwater weer aan de norm voldoet.

henny_w schreef:
Een onderzoek van het AD.
Ben blij niet in Zuid-Holland te wonen. De hoeveelheid Gen-X zou nog niet te hoog in het drinkwater zitten maar zit er dus wel in. Wat het op langere termijn in het menselijk lichaam doet in welke hoeveelheid is niet eens bekend. Dat is elders al meerdere keren in de media aangehaald. Dus hoe kunnen ze nou zeggen dat het nog binnen de veilige norm valt?

https://www.ad.nl/binnenland/chemische- ... ~aff9db4a/


Uit hetzelfde artikel:
Nog geen gevaar
De aangetroffen concentraties vormen vooralsnog geen gevaar voor de gezondheid, stellen zowel toxicologen als drinkwaterbedrijven: het kraanwater is nog gewoon veilig. Maar de uitslagen zijn voor Oasen het bewijs dat dringend maatregelen moeten worden getroffen. ,,Of de lozing van de stof gaat aan banden, of er zijn gigantische investeringen nodig om het drinkwater met nieuwe filters veilig te houden’’, zegt Joost van Luijt van het waterbedrijf. ,,Alleen al voor ons gaat het om een investering van tientallen miljoenen. En die rekening komt op het bord van de consument.’’

De hoeveelheid is wel bekend - die is gemeten door het waterbedrijf. Kortom, er is geconstateerd dat er een nare stof in het water zit, toxicologen en drinkwaterbedrijven concluderen dat het nog geen gevaar is voor de volksgezondheid (en die geloof jij dus niet) en er worden concreet maatregelen genomen - danwel door afspraken met het bedrijf te maken over lozing, danwel het aanschaffen van nieuwe filters. Ik ben dus niet zo bang.

henny_w schreef:
Heel simpel, mijn geloof dat de overheid het beste met ons voor heeft is bij mij al jaren flink gedaald. En dat is mijn goed recht.


Dat is zeker jouw goed recht. Ik geloof er echter echt niet in dat de overheid mensen bewust ziek maakt en houdt - de overheid heeft absoluut geen baat bij een zieke beroepsbevolking. We zijn best een gezond landje, we worden heel oud (19e op wereldranglijst levensverwachting - https://www.businessinsider.nl/verhuize ... rwachting/) en zijn fysiek best heel ok. Ik geloof echt wel dat er fouten worden gemaakt en slordigheden worden begaan. Waar niet?

henny_w schreef:
Kijk alleen maar 's naar Chroom6 waar onze overheid jarenlang de andere kant heeft opgekeken en werknemers hier in de buurt gewoon met die kankerverwekkende troep heeft laten doorwerken terwijl de overheid wist van de gevaren van die stof.


Weet je zeker dat de overheid dat wist? https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b480c32d/. Dit is natuurlijk een onwenselijke situatie, maar de overheid heeft wel degelijk maatregelen genomen en de verf word niet meer gebruikt.

henny_w schreef:
Maar nogmaals ik stop met dit topic want het waterverhaal is behoorlijk off-topic en ... ieder moet toch voor zichzelf weten of ze gewoon kraanwater blijft drinken of liever via een filterapparaat.Laat ieder in z'n waarde en stop met afbranden van mensen die er anders over denken dan het grootste gros van Bokt.


Dit is niet afbranden, dit is gewoon discussieren. Met argumenten en tegenargumenten. Ik weet nou nog steeds niet concreet welke gevaarlijke chemische stoffen er in het water zitten en welke een filter filtert. Niemand kan me dit vertelen. Ik heb van dit topic vooral geleerd dat de bronnen van ons drinkwater vervuild zijn, maar dat er veel monitoring is, problemen worden herkend en dat hiernaar wordt gehandeld. Ik besteed hier zoveel tijd aan omdat ik een beetje moe wordt van de angst die we met zijn allen hebben. We zijn bang voor de overheid, bang voor deeltjes, bang voor troep in ons eten en troep in de lucht, bang om het fout te doen voor onze kinderen, bang voor buitenlanders en bang voor elkaar. Zie ook de vaccinatietrend. Dit soort berichten en ongefundeerd geroeptoeter op internet maakt iedereen onnodig banger. Daarom blijf ik graag bij de feiten en besteed ik de moeite om dit hele bericht in elkaar te flansen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:33

Feit is wel dat het voor de drinkwaterbedrijven een steeds grotere uitdaging wordt om het water van goede kwaliteit te houden door lozingen en medicijnresten in het oppervlaktewater. Bedrijven die grondwater gebruiken uit waterwingebieden lopen vaak tegen het overbemestingsprobleem aan. En soms gaat er een keer wat mis zoals een tijdje geleden bij Evides. Maar dan wordt meteen aan de bel getrokken, gaan alle alarmen af en wordt de consument geïnformeerd. Je wilt niet weten wat een afdelingen er zijn aan risicomanagement, kwaliteitsbeheer bij de waterbedrijven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:36

Leuk dat iedereen maar zegt dat Nederlands water zo goed is en je dat moet drinken. Als ik een pannetje water opzet en het stinkt naar chloor, beweren ze dat de chloor zo vervaagt, maar het was wel nodig om er zoveel in te doen blijkbaar. Dat doen ze niet voor niks en daar gaat het mij om.

Zelfs thee is anders. Wij komen uit Amsterdam en hadden daar een zaak. Ik dronk overdag veel thee en dat was totaal anders dan thuis in Almere toen.

Toen mn zoon op de basisschool zat hadden we een tripje naar het waterzuiveringsbedrijf en daarna heb ik ook een tijd niet uit de kraan gedronken. Kunnen ze 100x het einde van het proces laten zien en hoe veilig en goed het is, maar alles ervoor was gewoon smerig. Het slijt na een paar dagen en dan drink je het weer natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:01

Water wat naar chloor ruikt ook met koken echt nog nooit gehad. Maar het is misschien anders als je in de grote stad woont.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:04

superpony schreef:
Leuk dat iedereen maar zegt dat Nederlands water zo goed is en je dat moet drinken. Als ik een pannetje water opzet en het stinkt naar chloor, beweren ze dat de chloor zo vervaagt, maar het was wel nodig om er zoveel in te doen blijkbaar. Dat doen ze niet voor niks en daar gaat het mij om.

Zelfs thee is anders. Wij komen uit Amsterdam en hadden daar een zaak. Ik dronk overdag veel thee en dat was totaal anders dan thuis in Almere toen.

Toen mn zoon op de basisschool zat hadden we een tripje naar het waterzuiveringsbedrijf en daarna heb ik ook een tijd niet uit de kraan gedronken. Kunnen ze 100x het einde van het proces laten zien en hoe veilig en goed het is, maar alles ervoor was gewoon smerig. Het slijt na een paar dagen en dan drink je het weer natuurlijk.


Ja natuurlijk is alles wat ervoor zit smerig. Dat is vaak oppervlaktewater dus rivier of ijsselmeerwater.
Hier in Nederland werken we niet met chloortoevoeging in het water. In Spanje bijv wel.
Waar was dit dat je dit constateerde?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:05

Ik lees in dit topic een paar keer over zo'n Brita waterfilter maar jemig, wat kun je daar mooi algen in kweken zeg! _O-
Een client van mij had zo'n filter en dat was dus echt compleet groen uitgeslagen van de algen. Nu vermoed ik dat client ook niet op de juiste wijze ermee omsprong (misschien eerder iets verwisselen ofzo?) maar het resultaat was echt smerig!