Ik ben al een tijdje (lees: 6/7 maanden) bezig met Body Positivity ookwel: Zelf acceptatie en positief zijn over je lichaam. En wat ik merk is: het heeft mij heel erg geholpen en ik zit vele malen lekkerder in mijn vel als dat ik een jaar geleden zat.
Ik wil graag een stukje van mijn verhaal delen, als het jullie interesseert

Vorig jaar september ben ik begonnen met mijn eindexamenjaar Grafisch Vormgeefster en heb toen besloten om daar voor de volle 100% voor te gaan en moest ik andere prioriteiten op plaats 2 zetten waaronder: mijn lichaam en eetgewoontes. Ik stopte met sporten (paardrijden vooral) en ik stond op volle automatische piloot omdat het een heel moeizaam, toch leerzaam jaar was.
Ik merkte fysiek heel veel pijn in mijn nek en schouders door mijn cup F borsten en kon hier niet normaal door functioneren. (ik woog inmiddels meer dan 100 kilo) Dit in combinatie met 8 uur per dag achter een laptop is natuurlijk niet bevorderlijk.
Ik had zoveel issues met mezelf, mijn lichaam en vooral mijn zelfbeeld. Omdat ik mentaal zo goed als kapot ging en ik geen mogelijkheden had tot hulp (hier ga ik liever op in in pb) ben ik Mindfulness gaan doen. Hiermee heb ik mijzelf geleerd om bepaalde gedachtes en trauma's te kunnen verwerken en toen kwam het: mijn zelfbeeld.
Ik ging online opzoek naar gelijkgestemde mensen die het ook moeilijk hadden met uberhaupt in de spiegel kijken en zo vond ik: Body Positivity en Zelf acceptatie. Hierin ben ik mij gaan verdiepen en ik dacht; Wauw! Dit past precies in mijn 'nieuwe' straatje! En ik heb op mijn Instagram een 180 graden draai gemaakt en ben het gaan wijden aan mijn weg naar zelf-acceptatie. Ik ben inmiddels zover dat ik mij ervan bewust ben dat ik echt wel iets aan mijn lichaam moet doen, maar dat ik dat op mijn eigen tempo wil doen en 'zij ziet er beter uit' geen negatieve meer is maar een voorbeeld! Sportieve mensen verdienen alleen maar respect voor hoeveel ze aan hun lichaam doen en hoeveel ze ermee bezig zijn, net zoals ik dat ook verdien (van mezelf dan).
Wat ik in de afgelopen maanden heb geleerd en gezien zijn veel positieve dingen maar ook zeker negatieve:
- het helpt mensen om zichzelf te accepteren om rust en balans te vinden tussen lichaam en geest.
- Mensen beginnen door te krijgen hoe krom het internet (de community richtlijnen van facebook en instagram in deze) in elkaar zit (waarom mag een mannen-tepel wel en een vrouwen-tepel niet, bijvoorbeeld)
- Mannen durven steeds vaker te uiten dat zij ook het recht hebben om van zichzelf te houden
- Veel mannen en vrouwen vinden het moeilijk om van hunzelf te houden omdat ze niet voldoen aan bepaalde 'normen' die onze media ons laat zien.
- Maar helaas, zijn er ook mensen die body positivity gebruiken als excuus om niks aan hun lichaam te doen en dus ongezond te blijven.
- Veel mensen 'begrijpen' het niet waardoor er veel gescholden en 'gehaat' word op mannen en vrouwen die zichzelf kwetsbaar opstellen.
- Veel mensen denken dat je alleen mag 'meedoen' als je overgewicht hebt, terwijl slanke/dunne/magere vrouwen net zoveel recht hierop hebben als ieder ander omdat ook zij onzeker kunnen (en mogen!) zijn over zichzelf.
Wat zijn jullie overtuigingen/aanvullingen en hoe staan jullie tegenover deze 'nieuwe' beweging? Ik vind het met dit soort onderwerpen altijd heel interessant om andere perspectieven te zien/lezen!
Als iemand een hele andere mening heeft dan jij graag de discussie netjes houden, ik wil geen rel-topic creëren