laran schreef:Wij hebben een slimme thermostaat, en zijn er erg tevreden over. We hebben veel meer inzicht over ons verbruik. Onze geeft ook tips, zo hebben we ons temperatuur schema aangepast en is ons verbruik ook gedaald.
Welke hebben jullie?
karuna schreef:Los van je verbruik schiet me een vraag te binnen. Is het niet het goedkoopst door op tijd s avonds thermostaat lager te zetten naar bv 15/16 graden en alleen als je thuis bent hoger? Dan warm je alleen als je er bent. Bv nacht 16 overdag weg 16/17 thuis 18.
Mijn verbruik nu eindwoning met verwarmde garage en slaap en badkamer beneden (slaapkamerdeur enkel glas rest dubbel) 950 m3 per jaar. Door simpelweg na te denken over de verwarming. Overdag (ik werk niet) niet hoger dan 17 graden. Goed te doen alleen trui aan. S nachts 15 graden. Boven staat alles vorstvrij
Het schijnt dat er nogal wisselende theorieën en ervaringen over zijn. Kijk ik was natuurlijk gewend aan een verschil dat niet kleiner dan 2 á 3 graden kon/mocht zijn. Daar ben je niet aan gebonden zonder vloerverwarming.
Daarbij ben ik ook ongeveer al mijn hele leven gewend aan een ingestelde thermostaat. Waar je dus zelf niets handmatig meer aan hoeft te doen. Afgelopen winter is het meerdere keren voorgekomen dat ik midden in de nacht wakker werd en bedacht dat ik de thermostaat niet omlaag had gedraaid
Ook niet handig dus...
Boven heb ik ook alles gewoon vorstvrij, behalve de badkamer, maar die is ook gewoon aangesloten op de thermostaat beneden en heeft een lagere temperatuur ivm vloerverwarming die daar in is gemaakt. Maar als het beneden warm genoeg is, dan draait die verwarming niet.
Ben een behoorlijke koukleum, dus warme truien en dekentjes heb ik ook gewoon
Vind 19 á 20 graden toch wel normaal.
Tazzey schreef:Ik heb een eTwist van Remeha die kwam bij onze nieuwe CV ketel en sinds de nieuwe ketel en thermostaat gebruiken wij flink minder gas. Nest komt hier echt niet binnen, iets met privacy invasie.
Wij hebben de CV standaard op 20 graden staan en in de nacht op 18 graden en doorgaans is dat prima maar als ik het, na het aantrekken van een trui nog steeds koud heb dan gaat hij ook rustig naar de 22 graden. De slaapkamer is altijd koud, daar staat de kachel uit en de deur altijd open, ook bij -10.
Ah, bedankt voor de tip! Goed om te weten.
Kan zo'n eTwist wel op een Nefit ketel?
Wendy schreef:Ik heb goede ervaringen met de slimme thermostaat Nefit Easy. Het heeft echt gezorgd voor een flinke besparing hier, maar heel eerlijk gezegd komt dat vooral door de tijdsinstelling. En dat kan met een minder geavanceerd model natuurlijk ook gewoon

Is die ook via Wifi te bedienen?
FatCat schreef:ah ik lees mee, bij mij komt er ook een nieuwe ketel en wellicht een nieuwe thermostaat.
Wat heb je op dit moment? Als jij handmatig ervoor zorgt dat de temperatuur nachts niet lager te hebben dan 18 en overdag 19, 's avonds 20 dan kan een slimme thermostaat wel het handmatige elimineren, maar die gaat niet zorgen dat je minder verbruikt
Als je voelt dat je verbruikt echt veel te veel is, dan raad ik toch aan om te kijken naar isolatie (Is je dak geïsoleerd?) en toch je ketel nog eens laat nakijken. Een loodgieter heeft bij het onderhoud ooit gezegd dat de voorgaande loodgieter de vlam veel te sterk had ingesteld, waardoor we meer verbruikte.
Heb je een deur tussen de hal en trap? Daar kan ook veel warmte door ontsnappen.
Ik zit in een vergelijkbare situatie, single in een jaren 80huis van 120m2, enkel glas boven. Ik ga investeren in een elektrisch deken voor op de bank en eentje die je op je matras legt. Vind het zonde om het hele huis te verwarmene en warm te houden, want zelfs bij 20graden heb ik het koud.
Oh, en natuurlijk komt mijn sexy fleece pyjama uit de kast.
Volgens mij is mijn dak inderdaad geïsoleerd
Isolatie ga ik zoals gezegd niets aan doen. Bouwkundig gezien is dat te ingewikkeld in een woning is is gebouwd met het idee van luchtisolatie.
Zal de installateur binnenkort nog eens vragen naar mijn CV te kijken, zou een goede mogelijkheid zijn. Die dingen lees ik veel online met het zoeken naar een slimme thermostaat.
Zoals gezegd is het voor mij natuurlijk enorm wennen van een huis met enkel vloerverwarming te gaan naar een huis zonder vloerverwarming. Compleet andere warmte.
Ik heb een open hal, maar de deuren boven heb ik allemaal dicht in de winter. Voordeur staat nog wel op de planning om te gaan vervangen. O.a. in het kader van warmteverlies. Al heb ik daar in de woonkamer natuurlijk geen last van.
's nachts geen last van kou.