Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 14:31

Een aantal jaar geleden heb ik aan een vriend mijn fiets uitgeleend, een vrij dure (maar wel simpele) Gazelle. Ik gebruikte hem op dat moment nooit, had hem ook niet nodig.

Nu heb ik sinds enkele weken een rugblessure en heeft de chiropracter mij geadviseerd om weer te gaan fietsen, voor herstel, maar ook voor 'onderhoud' van de rug.

De fiets blijkt een hele tijd geleden (vorig jaar) te zijn gestolen, en hij heeft geen aangifte gedaan. Erg jammer, want de fiets was bij mijn eigen verzekering gewoon verzekerd. Maar volgens mij zou dit ook gewoon via een WA kunnen zijn opgelost.

Maar goed, dat is nu allemaal niet meer aan de orde. Want er is geen aangifte gedaan.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit via de verzekering niet meer op te lossen is, en dat het gewoon pech is nu.

Of mis ik iets?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:33

Fijne vriend om je fiets te lenen en na het stelen niks te melden. Zou hem om nieuwe fiets vragen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:42

Alsnog aangifte doen?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:44

Vriend fiets laten vergoeden lijkt mij...of hij zorgt ervoor dat je iets soort gelijks ervoor terug krijgt

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:15

genja schreef:
Vriend fiets laten vergoeden lijkt mij...of hij zorgt ervoor dat je iets soort gelijks ervoor terug krijgt


Precies dit ja. Dit soort mensen zou je toch geen vrienden mogen noemen -O-

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 15:17

Nouja, hij is student en heeft het geld ook niet ipv de rug groeien natuurlijk.

Weet ook niet meer precies wat de fiets gekost heeft, of waard is.

Edit: Alsnog aangifte doen weet ik niet of nog mag / kan? Daar heb je vaak een chassisnummer voor nodig, dat stond op de sleutel van het slot (zo'n ijzer plaatje), die heeft hij sowieso niet meer.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:19

Ik zou op z'n minst een fiets terug vragen. Student of niet. Dan nog kun je zo'n situatie netjes oplossen. Door het ten eerste al te melden als het gebeurt..

Denk dat je ook niet meer kan, maar dat weet ik niet verzekeringstechnisch.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:21

Desnoods een tweedehands fiets laten kopen die ongeveer gelijk is met jouw fiets.. Dat kan al een hoop geld schelen. Lekkere 'vriend' is dit zeg. Geen geld is leuk en aardig, maar om te vertellen dat de fiets gestolen is kost niks.. >;)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:23

Te arm een nieuwe fiets te kopen maar te lui even naar de politie te stappen voor een gestolen, geleende fiets? Die mocht van mij toch echt fijn uit eigen zak een nieuwe betalen hoor.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 15:26

Als hij het meteen had gezegd, was het direct via de verzekering kunnen gaan. Maar dat is nu mosterd na de maaltijd.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:27

KimD schreef:
Nouja, hij is student en heeft het geld ook niet ipv de rug groeien natuurlijk.

Weet ook niet meer precies wat de fiets gekost heeft, of waard is.

Edit: Alsnog aangifte doen weet ik niet of nog mag / kan? Daar heb je vaak een chassisnummer voor nodig, dat stond op de sleutel van het slot (zo'n ijzer plaatje), die heeft hij sowieso niet meer.

Als het goed is heb je, toen jij je fiets ging verzekeren, het chassisnummer doorgegeven aan de verzekeraar. Dus daar zou je hem nog kunnen opvragen.

Verder kan je die vriend wel aansprakelijk stellen. Het is nog niet verjaard omdat jij er nu pas achter komt en hij het nooit verteld heeft. Dat betekend dat je hem gewoon aansprakelijk mag stellen voor het "verliezen" van jou fiets. Zijn aansprakelijkheids verzekering zal dit dan in behandeling nemen en jou de schade vergoeden (als je aan de voorwaarden voldoet maar daar kijkt de verzekeraar naar) eventueel zal de verzekeraar de schade dan weer op die vriend verhalen, maar daar heb jij toch niks mee te maken :)

Dus ik zou hem gewoon middels een brief aansprakelijk stellen voor de schade van het verliezen van jou fiets en hij kan dit dan voorleggen aan zijn verzekering.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:08

Maar dan moet hij wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben, en die is niet meer wettelijk verplicht (en heet dus ook geen WA meer maar AVP).

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:16

Neonlight schreef:
Maar dan moet hij wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben, en die is niet meer wettelijk verplicht (en heet dus ook geen WA meer maar AVP).

En dan ook nog daadwerkelijk aansprakelijk zijn.
Wat hij zeer waarschijnlijk niet is als hij de fiets op slot ergens neergezet heeft (ik zeg als, weet natuurlijk niet óf dat ook zo is)

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 21:19

De fiets was wel afgesloten ja.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:23

Oh jeetje kim, die had ik gewoon laten dokken. :=

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:25

KimD schreef:
De fiets was wel afgesloten ja.

Dan is er geen sprake van een onrechtmatige daad... en zal zijn AVP als ie die heeft zeer waarschijnlijk ook niet vergoeden.

Wel enorm balen. Je kan m idd om een vervangende fiets vragen. Goed zoeken, maar er zijn soms prima fietsen voor een lage prijs te krijgen. Wel een aardige tegendaad voor het niet melden dat de fiets gestolen is (al had hij wellicht ook geen idee dat jij daar nog wat mee zou kunnen/willen na zoveel tijd)

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 21:29

Ik had ook niet gedacht dat ik nog ooit een fiets nodig had. :+ Maar aan de andere kant, geleend is geleend. Of dat nou voor een week is of voor zes jaar, daar ga in mijn ogen zorgvuldig mee om.

Één tweedehands fiets zie ik niet direct zitten eerlijk gezegd. Mijn fiets was vrij nieuw, en netjes onderhouden. Tweedehands vind ik toch vaak lastig, of het moet al van een kennis zijn of iets dergelijks.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:35

Als de fiets niet gestolen was was hij, na jarenlang gebruik, ook niet meer nieuw terug gekomen.
Je kan hem als vrijwel nieuw hebben uitgeleend, maar het was uiteindelijk gewoon een gebruikte (2e hands) fiets.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 21:41

Goof schreef:
Als de fiets niet gestolen was was hij, na jarenlang gebruik, ook niet meer nieuw terug gekomen.
Je kan hem als vrijwel nieuw hebben uitgeleend, maar het was uiteindelijk gewoon een gebruikte (2e hands) fiets.


Ja dûh, maar wél fatsoenlijk onderhouden. ;)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:41

Noukie schreef:
KimD schreef:
De fiets was wel afgesloten ja.

Dan is er geen sprake van een onrechtmatige daad... en zal zijn AVP als ie die heeft zeer waarschijnlijk ook niet vergoeden.

Wel enorm balen. Je kan m idd om een vervangende fiets vragen. Goed zoeken, maar er zijn soms prima fietsen voor een lage prijs te krijgen. Wel een aardige tegendaad voor het niet melden dat de fiets gestolen is (al had hij wellicht ook geen idee dat jij daar nog wat mee zou kunnen/willen na zoveel tijd)


Wat je geleend hebt niet teruggeven omdat je dat niet kunt. Tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst met schade bij de uitlener, omdat je zelf buiten jouw schuld niet meer kunt nakomen? Nou heb ik geen verstand van verzekeringspolissen, maar waarom zou dat niet onder een AVP vallen?

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:47

Bij echte fietsenwinkels kan je vaak goede tweedehands fietsen krijgen. Mijn huidige stadsfiets is ook tweedehands. Die heb ik volledig gereviseerd gekocht en daar rijd ik inmiddels alweer een aantal jaar zeer tevreden op rond. Zorg wel dat je weer een a-merk krijgt, zoals Batavus of Gazelle. Mijn vorige stadsfiets heeft bij mij en zijn vorige eigenaren in totaal meer dan 30 jaar rondgereden.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:03

lekkere vriend. Mooi een vergelijkbare fiets terug eisen. Geen geld? Niet van zijn probleem jouw probleem maken. Meneer zal best eens de bloemetjes buiten zetten op een terrasje of feestje.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:40

Over hoeveel jaar hebben we het?
En heb jij het onderhoud betaald?

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 22:47

Het gaat om twee jaar, met het gestolen jaar erbij, drie jaar, en wat doet het er toe wie welk onderhoud heeft betaald. Lijkt me totaal niet relevant.

Wat ik dacht, is min of meer bevestigd, het is jammer genoeg pech. Ik ga hem niet om een nieuwe fiets vragen, dan moet hij er persoonlijk voor opdraaien, en dat wil ik ook niet. Daarbij zal ik daar toch niet tevreden over zijn, kieskeurig enzo.

Dat het niet netjes was dat hij me niet geïnformeerd heeft ben ik het uiteraard niet mee eens, dan hadden we toen actie kunnen ondernemen.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Fiets uitgeleend - gestolen - geen aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:51

Wow. Daar komt hij makkelijk mee weg dan.
Heb je toevallig een auto te leen voor me? :P

Het lijkt me niet jouw probleem dat hij dan een fiets moet betalen. Hij hoeft hem niet fysiek voor je te kopen, je kan hem ook gewoon de rekening van jouw 'nieuwe' fiets sturen. Simpel.