Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:14

TurdusMerula schreef:
Ik snap het ding van Avatar niet. Ik ken het niet, lees er nu wat artikels over en daarin staat alleen maar 'dat ze overal zijn' en dat mensen soms niet meer weten wie ze zijn. Dus dat het gedachtegoed gevaarlijk is. Ik lees alleen nergens in die artikelen erbij, wát dat dan is?
Heb ik onder een steen gelegen ofzo? :+


Hier staat wat zo’n cursus ongeveer inhoudt http://4mindandsoul.nl/wat-is-avatar.html
Gezien de uitleg en het kostenplaatje van de cursus lijkt het me niet zo waarschijnlijk dat ze schoolkinderen (gratis) proberen te beïnvloeden?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:24

Scheiden als jehova? Je wordt verstoten. Kleinkinderen mogen opa en oma niet zien omdat opa en oma naar een normale kerk gaan. Met kerst niet langskomen tenzij de kerstboom dedeur uitgaat, dat noem ik toch echt kenmerken van een sekte.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:26

Er worden in dit topic meerdere dingen aangehaald die onder de categorie sekte vallen, Jehova's, Mormonen, mensen die avatar gevolgd hebben.

Dat zijn allemaal geen sektes. Zelf ben ik opgegroeid in het "mormoonse" (want zo heet het geloof helemaal niet) geloof.
Het is een stroming binnen het Christendom, net als Jehova getuigen, dat zijn geloven, geen sektes.


Een vriendin van mij heeft Avatar gedaan, ik heb haar alleen maar zien groeien als mens, zelfontwikkeling.



Ik zal overigens niet ontkennen dat "de mormonen" (Leden van de Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen) er een strenge leer op na houden, veel regels en dat is dan ook de reden waarom ik me uiteindelijk niet meer prettig voelde bij het geloof.
Maar een sekte? Nee.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:29

germie schreef:
Scheiden als jehova? Je wordt verstoten. Kleinkinderen mogen opa en oma niet zien omdat opa en oma naar een normale kerk gaan. Met kerst niet langskomen tenzij de kerstboom dedeur uitgaat, dat noem ik toch echt kenmerken van een sekte.



Eerlijk? Dat zijn rotte appels, die heb je binnen elke geloofstroming.
Ik heb ook vroegere vriendinnetjes verstoten zien worden door hun ouders toen ze besloten dingen te doen die niet strookte met het geloof.
Maar het merendeel begrijpt de intentie van het Christendom gelukkig wel: Naastenliefde is de reinste van allen.
Ik (en mijn zusje en vele anderen die ik ken die besloten om niet meer naar de kerk te gaan) ben niet verstoten door mijn ouders. Sterker nog, mijn ouders zien dat ik gelukkiger ben, dus dat maakt hen ook gelukkig.

Ik geloof dat dat zo bij de Jehova's net zo is. En alleen die verhalen komen naar buiten.

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:29

Mijn definitie van sekte is:
een 'verplichting' om anderen binnen te halen/te bekeren
(psychologische) druk uitoefenen op leden die er uit willen
onrealistische claims mbt tot een beter leven (nu of in het hiernamaals)
(psychologische) druk uitoefenen op leden om geld en goed te geven

Een club die ik hier overigens ook onder zou willen scharen is Landmark. Ook zo'n 'zelfontwikkelingsclub', maar voldoet aan al mijn criteria :)) en wordt ook door anderen wel degelijk ook sektarisch genoemd.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:42

A3a1 schreef:
isabel_94 schreef:
Voor de mensen die beweren dat Jehova geen sekte is... Dat is het dus wel. Per definitie. Het is namelijk een afscheiding van het Christendom.
[ [url=m/DPUenL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tjonge, de protestanten zijn dan ook een sekte, de evangelische kerk, de katholieke kerk.....

Dus, wat is de defintie die we hier hanteren voor een sekte?

En welke kenmerken heeft het, waardoor we het hier een sekte noemen?


Die zijn allemaal erkend als religie.. Geen sektes dus.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:47

En de Jehovah's getuigen niet volgens jou?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:35

Wat ik een goede definitie van sekte vind (met dank aan wikipedia:)
Citaat:
In de praktijk bleek het niet mogelijk een bondige, wetenschappelijke definitie van "sekte" te geven. Bryan Wilson ging dit dilemma uit de weg door niet te streven naar een definitie, maar door typische kenmerken te formuleren die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn:

- lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte; (ben ik persoonlijk niet mee eens, denk dat je wel zeker in een sekte geboren wordt)
- toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
- het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
- de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
- er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
- er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers; (dat zie je bij de meeste sectes zeker niet, hoewel ze dat vast wel zullen zeggen)
- er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
- de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
- het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
- er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
- overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.


Maar dit geen absolute checklist: Een ander geeft aan dat dat of iets een sekte is af hangt van de spanning met de de maatschappij. Als een "religie/beweging" zich afzet tegen de maatschappij en heersende normen/waarden zou het een sekte (kunnen) zijn.

Wat maakt iets een sekte? Mijn inziens dat het zich afsluit van de maatschappij, negatief is t.o.v. de maatschappij, activiteiten buiten de organisatie ontmoedigd/afkeurt, als ze zich afzonderen.

Als er bijvoorbeeld zoveel verschillen zijn tussen jehova's gemeenschappen dat kan het dus zijn dat de ene wel sekte-achtig en de andere niet.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:44

germie schreef:
Scheiden als jehova? Je wordt verstoten. Kleinkinderen mogen opa en oma niet zien omdat opa en oma naar een normale kerk gaan. Met kerst niet langskomen tenzij de kerstboom dedeur uitgaat, dat noem ik toch echt kenmerken van een sekte.


Tja dat is ook de ervaring die een goede vriend van mij heeft gehad. Hij werd verstoten, omdat hij ongetrouwd een relatie aanging met een niet Jehova getuige.
Daarbij was het bij hen niet zelf kiezen hoe ze het geloof invulde. Er werd verwacht dat ze langs de deuren gingen, diensten bijwoonden en wekelijks een studiegroep bezochten. Deden ze het niet goed of voldoende, dan werden ze op het matje geroepen.
Hij mocht als kind niet afspreken met de meeste klasgenootjes omdat ze geen Jehova waren. Hier moest kinderenfeestjes en traktaties afslaan. Mocht daar niet aan meedoen.
De druk vanuit dat Wachttorengenootschap was enorm. Sommige dingen deden ze voor het uiterlijke vertoon. Zodat andere hen goede Jehova's zouden vinden.

Ook kende hij iemand uit het geloof die een ernstig ongeluk kreeg en een bloedtransfusie nodig had, een volwassen man. Hij was niet meer bij kennis en zijn vrouw moest beslissen. Onder de druk van het geloof heeft ze het geweigerd, terwijl ze daar eigenlijk niet achter stond. Zij is later uit het geloof gestapt omdat ze niet meer kon leven met de gedachte dat door haar beslissing haar man overleden is en zij dit vrij simpel had kunnen voorkomen.

Ik weet dat hier ook mildere stromingen van zijn. Maar dit is over het algemeen toch wel een geloof waarbinnen je je aan veel regels moet houden.
Op de ouders van die vriend werd flink ingepraat en er werden sancties opgelegd. Uiteindelijk toen die vriend in gesprekken toegaf een seksuele relatie te hebben met een niet Jehova en deze relatie niet te willen verbreken, is hij uit het geloof gezet.
Zijn ouders zijn vervolgens zo onder druk gezet, dat zij hem de rug toegekeert hebben en hem zelfs niet meer zouden groeten als ze hem op straat tegen zouden komen.
Ik vind dat een vorm van indoctrinatie, hersenspoelen.
Daarnaast zijn er veel regeltjes en wordt er vaak veel druk uitgeoefent door het wachttorengenootschap.

Ik vind deze strengere stroming van de Jehova's zeker een sekte. Zelf vindt hij dit ook. Hij heeft via een groep contact met veel oud Jehova's en iedereen zag het als een last en kijken terug op een erg nare tijd. Veel zijn ook echt verstoten uit de gemeenschap, vaak ook door eigen familie.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:48

Riddershow schreef:
Wat ik een goede definitie van sekte vind (met dank aan wikipedia:)
Citaat:
In de praktijk bleek het niet mogelijk een bondige, wetenschappelijke definitie van "sekte" te geven. Bryan Wilson ging dit dilemma uit de weg door niet te streven naar een definitie, maar door typische kenmerken te formuleren die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn:

- lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte; (ben ik persoonlijk niet mee eens, denk dat je wel zeker in een sekte geboren wordt)
- toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
- het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
- de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
- er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
- er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers; (dat zie je bij de meeste sectes zeker niet, hoewel ze dat vast wel zullen zeggen)
- er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
- de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
- het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
- er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
- overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.


Maar dit geen absolute checklist: Een ander geeft aan dat dat of iets een sekte is af hangt van de spanning met de de maatschappij. Als een "religie/beweging" zich afzet tegen de maatschappij en heersende normen/waarden zou het een sekte (kunnen) zijn.

Wat maakt iets een sekte? Mijn inziens dat het zich afsluit van de maatschappij, negatief is t.o.v. de maatschappij, activiteiten buiten de organisatie ontmoedigd/afkeurt, als ze zich afzonderen.

Als er bijvoorbeeld zoveel verschillen zijn tussen jehova's gemeenschappen dat kan het dus zijn dat de ene wel sekte-achtig en de andere niet.


Ja, denk dat dat een hele goede omschrijving is.
Gaan we hier allemaal mee akkoord of moet er nog meer bij?

Ibbel

Berichten: 49164
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:54

A3a1 schreef:
Gaan we hier allemaal mee akkoord of moet er nog meer bij?


Gaan we hier allemaal mee akkoord? Hoezo? Dan heb je toch geen discussie meer, als iedereen 'akkoord is'? Sinds wanneer hebben we een consensuscultuur op bokt? :+

En nee, ik ga hier niet mee akkoord. Ik mis een aantal onderdelen. Er zijn zat sektes waarbij afvalligen níet worden uitgestoten maar juist 'gevangen' worden gehouden. En ik mis het onderdeel: geld en goed afgeven, soms onder dwang.
Ik mis de bekeerdrang. Enfin, zie mijn lijstje van een paar posts terug.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:56

A3a1 schreef:
Wat zijn de kenmerken voor een sekte?

Ja, ik ken de Bagwan, ik ken ook veel mensen die erbij hebben gezeten.
Ze waren apart maar een sekte, nee....

Dus vandaar mijn vraag:
Wat versta je onder een sekte?

Ook Avatar, wordt sekte genoemd terwijl dat gewoon een training zelfontwikkeling is.
En Jehova's

Dus..... :+


Wat ik versta onder een sekte:
- (een) hooggeplaatste autoritaire leider(s)
- D.m.v. beïnvloeden en manipuleren bepaalde denkwijze over te brengen. Welke zonder kritiek aanvaard dient te worden.
- Isoleren, mensen wegdrijven bij familie als de familie niet voldoet aan het beeld.

En als ik kijk naar de strenge stroming Jehova's waar die vriend van mij uit komt, dan voldoet dat aan alle drie de criteria die ik gesteld heb waardoor het voor mij persoonlijk onder een sekte valt.


Overigens heb ik over Avatar gelezen dat dat door sekte deskundigen toch ook als een sekte gezien wordt. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar dit vond ik er over. Dus hele gewone zelfontplooiingscursus lijkt het me dan niet.

https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen ... ieve-sekte

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:59

Er zijn geloofsgemeenschappen met sektarische trekken, maar dat is dan nog niet gelijk een sekte in de absolute zin van het woord. Dan is er sprake van indoctrinatie, sociale uitsluiting, financiële uitbuiting, etc.
Het gaat bokt niet lukken een absolute definitie te maken, want die is er niet.
Ik weet wel dat mensen wel vaker ernstig worden gekwetst en kleingehouden door groepen waarin 'erbij horen' en 'samen zijn we sterk tegen 'de angst/de vijand....' de energie is waarop men drijft.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:00

Wie kent toevallig deze club: YWAM Heidebeek? Hoor er verschillende dingen over, maar vooral dat het nogal wat kost.
6maanden discipeltraining 2250 euro eerste drie maanden en dan 2500-3000 euro tweede deel.

lijkt een soort piramide constructie maar of je het een sekte kunt noemen, geen idee.
https://ywamheidebeek.org/nl/dts-traini ... sic-dts-2/

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:27

Ja, ik ben ook eens gaan googlen op Avatar en zag het.

Nou ja, ik heb een geweldige cursus gedaan, er enorm veel geleerd.
Sektarisch of niet, het zal me een biet zijn.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:30

zijn sektes in jullie beleving altijd negatief? (puur als vraag of jullie beleving)

Ik krijg altijd rillingen bij het woord;misbruik, angst etc dat soort gevoelens.

zijn er ook zeg maar, positieve sektes of niet?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:32

Delphi schreef:
Wat ik versta onder een sekte:
- (een) hooggeplaatste autoritaire leider(s)


Ik zóu er eigenlijk van willen maken "Een door zichzelf hooggeplaatste autoritaire leider....

Connie, ik heb er puur negatieve beelden bij

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:46

connie64 schreef:
zijn sektes in jullie beleving altijd negatief? (puur als vraag of jullie beleving)

Ik krijg altijd rillingen bij het woord;misbruik, angst etc dat soort gevoelens.

zijn er ook zeg maar, positieve sektes of niet?

Ik kan me goed indenken dat iemand bij een sekte gaat.Als je je draat niet kunt vinden in de maatschappij en grote problemen hebt in je eigen familie,dan biedt een sekte een alternatieve groepering waarin alles vastligt en geregeld lijkt,dus een nieuw tehuis.Wat dan wel weer kan gaan tegenvallen na een tijd.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:05

Fem schreef:
En de Jehovah's getuigen niet volgens jou?

In België is het in ieder geval geen erkende religie nee.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:09

TurdusMerula schreef:
angrywolf schreef:
Vroeger had je hier in Egmond de Bhagwan, Die zaten in het oude badhuis.
Nu zit daar Humaniversity, En in Bergen aan zee zit in huize glory de Moon sekte.

Zitten er dus minsten 2 hier in de buurt dus.


Humaniversity ziet er meer uit als een community, of vergis ik me?
Of bedoel je de Bhagwan en huize glory als twee?


Blijkt het oude bhagwan te zijn, Ze hebben gewoon hun naam veranderd in OSHO Humaniversity ben ik achter gekomen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:56

Fem schreef:
Er worden in dit topic meerdere dingen aangehaald die onder de categorie sekte vallen, Jehova's, Mormonen, mensen die avatar gevolgd hebben.

Dat zijn allemaal geen sektes. Zelf ben ik opgegroeid in het "mormoonse" (want zo heet het geloof helemaal niet) geloof.
Het is een stroming binnen het Christendom, net als Jehova getuigen, dat zijn geloven, geen sektes.


Een vriendin van mij heeft Avatar gedaan, ik heb haar alleen maar zien groeien als mens, zelfontwikkeling.



Ik zal overigens niet ontkennen dat "de mormonen" (Leden van de Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen) er een strenge leer op na houden, veel regels en dat is dan ook de reden waarom ik me uiteindelijk niet meer prettig voelde bij het geloof.
Maar een sekte? Nee.


Ik zie dat ook absoluut niet als sekte. Je bent echt vrij om te vertrekken en niet iedereen is even strikt met de regels en er is juist veel verdraagzaamheid.
Mij trekt het absoluut niet, maar ik vind het zeker geen sekte.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:03

connie64 schreef:
zijn sektes in jullie beleving altijd negatief? (puur als vraag of jullie beleving)

Ik krijg altijd rillingen bij het woord;misbruik, angst etc dat soort gevoelens.

zijn er ook zeg maar, positieve sektes of niet?



Ik begrijp 'sekte' als een afsplitsing oid van een echte 'gewone' religie.

In het gewone christendom zijn er uiteraard groepen waar ik blij van wordt en groepen die ik niet zie zitten - maar het wordt een secte als het gaat draaien om Lou de Palingboer, ds Paauwe, etc etc
plus alle gedoe van 'wij zijn beter, wij weten hoe het zit', en de bijbehorende psychische druk/ onvrijheid etc etc.

Ik vind dus dat er geen positieve sektes zijn.
Mensen die er middenin zitten, zullen het anders zien...

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:32

CharleyT schreef:
Wie kent toevallig deze club: YWAM Heidebeek? Hoor er verschillende dingen over, maar vooral dat het nogal wat kost.
6maanden discipeltraining 2250 euro eerste drie maanden en dan 2500-3000 euro tweede deel.

lijkt een soort piramide constructie maar of je het een sekte kunt noemen, geen idee.
https://ywamheidebeek.org/nl/dts-traini ... sic-dts-2/


Ik ben bekend met YWAM, maar nee is geen sekte. Is een wereldwijde zendingsorganisatie, waarbij je ook trainingen/ opleidingen kunt volgen om je verder te verdiepen in het geloof of daarna een extra training om ook verder opgeleid te worden om de zending in te gaan en daarbij dus intern verblijft. Voornamelijk omdat de meeste deelnemers ook internationaal zijn. Na die maanden gaan de meesten weer gewoon naar huis om bijvoorbeeld te gaan werken of studeren en sommigen kiezen om toch de zending in te gaan. Maar velen gebruiken het ook als tussenjaar. Maar het is geen aparte geloofgemeenschap oid, maar een interkerkelijke zendingsorganisatie. Ik ken meerdere mensen, die actief zijn voor YWAM over de hele wereld. Zo ken ik iemand die ook bij Heidebeek werkt en bijvoorbeeld jeugdwerker is. Hij helpt bijvoorbeeld ook met de coordinatie van alpha cursussen. Maar een andere zit bijvoorbeeld in Kenia en naast evangelisatie zijn zij vooral ook actief in ontwikkelingswerk: onderwijs, landbouw ect. YWAM/jmeo werkt trouwens samen met kerken.

Maar idd een dts is wel prijzig, maar goed daarvoor krijg je eten, drinken, onderdak, cursusmateriaal, sprekers, vliegticket, verblijf ect.Reken maar uit wat de werkelijke kosten dan zijn.. Mensen die daar werken, zijn vrijwillig en leven van giften van bijvoorbeeld kerken ect. Dus geen piramide instructie. ;)

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:00

Nog meer jehova: een ziekenhuis uitzoeken waar je zeker bent dat ze je tijdens een bevalling geen bloedtransfusie toedienen. Liever de moeder dood dus en kind zonder moeder.
Of de kleinkinderen zijn bij opa en oma en worden meegenomen naar de intocht van Sinterklaas. Daarna dus 6 weken per jaar kleinkindverbod.
In mijn familie gebeurd. En daarna er uit willen wat tot op heden niet gelukt is wegens dreigende verstoting. Dus absoluut een sekte

Ilsevdberg

Berichten: 615
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:13

Ts, hoe heette die documentaire?