voedster nu alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 15:30

Hallo,

Mijn gecastreerde ram is vorige week helaas overleden. Nu zit mijn voedster alleen...
Ofja, samen met de 2 hangbuikzwijntjes :)
het is best een dominant konijn, wat moeilijk te koppelen is.
Na mijn idee vind ze het wel prima zo, en ik vraag me of ik er weer een konijn bij moet zetten.
Als deze voedster uit de tijd is wil ik eigenlijk geen konijnen meer, en als ik er nu weer 1 bij zet blijft er natuurlijk altijd 1 over. Ik doe geen beesten weg, alles wat ik in huis pak blijft tot zijn/haar dood.
Ze heeft een groot hok met 3 verdiepingen ter beschikking met een grote ren van ongeveer 100m2.


dus ik zit een beetje in dubio..

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:58

Een konijn kan wel gelukkig zijn zonder andere konijnen, maar ze hebben wel gezelschap nodig om echt gelukkig te zijn denk ik hoor. Na de dood van de zuster van ons konijn is ze verliefd geworden op onze pup. Ze was helemaal gek op onze hond. Ze was absoluut dolgelukkig, dat was duidelijk, maar als de hond er niet was geweest had ze misschien wel heel ellendig geweest. Dit konijn liep gewoon los in huis en ze had via het kattenluik altijd toegang tot een grote tuin met gras. In principe had ze alles wat ze zich maar wensen kon, behalve een ander konijn erbij. Ze heeft de hond als vervanger uitgekozen en dat hebben we destijds zo gelaten.

Als jij kan zien dat je konijn niet gelukkig is in zijn eentje zou ik toch herplaatsing overwegen. Ik zou liever een blij konijn hebben dan het dier bij me houden in eenzaamheid tot het dood gaat. :j

Afbeelding

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 07:38

Yaemyn schreef:
Een konijn kan wel gelukkig zijn zonder andere konijnen, maar ze hebben wel gezelschap nodig om echt gelukkig te zijn denk ik hoor. Na de dood van de zuster van ons konijn is ze verliefd geworden op onze pup. Ze was helemaal gek op onze hond. Ze was absoluut dolgelukkig, dat was duidelijk, maar als de hond er niet was geweest had ze misschien wel heel ellendig geweest. Dit konijn liep gewoon los in huis en ze had via het kattenluik altijd toegang tot een grote tuin met gras. In principe had ze alles wat ze zich maar wensen kon, behalve een ander konijn erbij. Ze heeft de hond als vervanger uitgekozen en dat hebben we destijds zo gelaten.

Als jij kan zien dat je konijn niet gelukkig is in zijn eentje zou ik toch herplaatsing overwegen. Ik zou liever een blij konijn hebben dan het dier bij me houden in eenzaamheid tot het dood gaat. :j

[ Afbeelding ]


klopt, ik ga het ook even aanzien... Nu heb ik het idee dat ze wel gelukkig is. Ze eet samen met 1 van de varkens uit 1 bak :).
Mocht ik zien dat ze niet meer gelukkig is ga ik toch een bezoekje brengen aan de opvang :).
want een konijn is een nachtdier, en de varkens slapen 's nachts.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:54

Hier hetzelfde dilemma, flink dominante voedster. Maar wil hierna niet stoppen met de konijnen en heb wel een nieuw vriendje voor haar geregeld. Nu nog koppelen, dat wordt nog wat ;)
Eventueel kan je nog bij een opvang een konijn ‘lenen’. Die kan dan terug mocht je voedster overlijden.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:56

[BB-HK] => BB (BeestenBoel), daar past het beter :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:17

Hier ook hetzelfde dilemma, al ging het niet goed samen met mijn andere konijn ging ze er toch altijd terug bij liggen. Je merkte dat ze last had, want ze liepen om de beurt los in de living en toen mijn konijn stierf zat ze gewoon de ganse dag in de krabpaal van de katten, wat weg te kwijnen. Besloten om toch een maatje te zoeken in de vorm van een rammelaar deze keer - ondanks haar enorm dominante karakter. Alles is van haar, de living, de hal, de bovenverdieping (trappen zijn gemakkelijker dan we dachten), de slaapkamers,... Maar blijkbaar heb ik goed gekozen toen ik Mori ging halen. Een jong rammelaartje dat niemand wilde vanwege zijn uiterlijk blijkbaar (langere oren dan normaal voor een dwergkonijn, lang gezichtje, iets anders gebouwd en minder pluizig) maar hij was een hit voor Nesquick. Hij is nog niet gecastreerd dus ze mogen nog niet samen, maar mogen tot dan buiten in shiften. Ze kunnen altijd aan elkaars hok, en als zij buiten is ligt ze altijd aan zijn hok, hij aan de andere kant van de tralies, en delen ze de hooiruif. Samen eten, samen dutten, neusjes tegen elkaar en over elkaar waken. Als hij buiten is doet hij net hetzelfde. :')

Yaemyn, wat een schattig koppel! :o

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:24

Hier hetzelfde gehad, onze ram is in februari overleden. Onze voedster is echter ook al 8 dus nu nog koppelen zou ten eerste veel stress geven voor haar en dan zitten we over x jaar weer met 1 konijn. Vandaar toen besloten om t even aan te kijken. Ze had vaak gezelschap van de kat die bij haar in t hok kwam liggen en in juli is ze 3 weken uit logeren geweest in onze vakantie vanweve een lichte vorm van myasis die ze toen had opgelopen. We hebben haar daarna binnen gehouden en nu heeft ze gezelschap van de hond en de katten. Het is niet ideaal en ze zal niet het gelukkigste konijn ter wereld zijn maar ze eet en drinkt goed en is vrolijk. Ze doet het prima allleen dus!

Anoniem

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:55

Onze voedster zit alleen. Wij hebben hiervoor gekozen omdat toen haar laatste maatje overleden was ze met elk konijn waarmee we haar probeerden te koppeln, ze ermee ging vechten. Waardoor bij één konijn zelfs een half oor kwijt is.
En ze is zo oud (14) dat we haar die stress niet meer aan willen doen. Maarja, dat laatste argument hadden we twee jaar geleden al bedacht. :+

Wij hebben altijd twee koppeltjes gehad (voedster en gecastreerde ram) die apart van elkaar zaten, als er 1 overleed zochten we een nieuw maatje voor het konijn dat alleen overbleef. Enkele jaren geleden besloten we om geen nieuwe konijnen meer te nemen. Toen hadden we nog 1 koppel en bovenstaand konijn. Toen het laatste rammetje overleed deden we de twee voedsters samen, dat ging goed omdat ze elkaar al een beetje kenden. Ongeveer een jaar geleden is één van de voedsters overleden, dus nu is de laatste alleen. Ze heeft geen ander dier, maar we denken niet dat ze ongelukkig is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:57

Hoe oud is je voedster TS?
Een oud konijn zou ik zo veel mogelijk afleiding bieden en het verder laten, maar een jong konijn is nog echt wel de moeite om te koppelen om kwaliteit van leven te verbeteren.

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 10:48

Azmay schreef:
Hoe oud is je voedster TS?
Een oud konijn zou ik zo veel mogelijk afleiding bieden en het verder laten, maar een jong konijn is nog echt wel de moeite om te koppelen om kwaliteit van leven te verbeteren.


Ik weet niet precies hoe oud ze is... ze was al volwassen toen ze bij ons kwam.
Maar wij hebben haar al 4 jaar.
Het scheelt wel dat ze de varkens nog heeft, ik heb nu niet het idee dat ze ongelukkig is.
Ik hou het goed in de gaten, als het nodig is zal ik een matje moeten gaan zoeken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 10:55

Ik heb voor dezelfde keus gestaan. Mijn ene vrouwtje ging op 10 jarige leeftijd dood. Ik doe ook geen dieren weg tenzij ik er niet meer voor kan zorgen. Maar zij werd stiller en rustiger. Uiteindelijk heb ik haar toch weg gebracht naar een nieuw huisje. Ze woonde samen met een opakonijn van 8. Ze heeft daar nog 3 kwart jaar geleefd. Hoewel het tegen mn principes in was vond ik het toch een goede keus. Ze was daar gelukkig met haar nieuwe maatje en ik kreeg regelmatig updates.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:42

Moeilijk is dat soms, he?

Mijn ram van 11 jaar oud heeft drie geweldige vrouwtjes in zijn leven gehad. Alledrie totaal verschillend overigens.Koppelen ging altijd prima. Inmiddels is hij 3 jaar in zijn uppie, omdat ik met konijnen wil stoppen (en niet had verwacht dat hij zo oud zou worden). Ik hield ze altijd buiten, maar heb Yippie toen hij weer alleen was alsnog wel naar binnen gehaald. Ondanks dat het geen klein konijntje is.... Wel zo gezellig in onze woonkamer. Zijn hok staat altijd open, we geven hem veel aandacht. Helaas is hij vrijwel blind nu, maar verder nog zo kerngezond en actief. Zolang alles hetzelfde blijft om hem heen, is het prima. Ik heb zelf wel moeite met zijn alleen zijn. Ik hou ze liever gezellig met zijn tweetjes, zoals het hoort....

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 15:16

phoe… nu kan ik een babykonijntje krijgen van vrienden. Een voedster (denken we).
Mss toch maar een konijntje erbij? Maar zou dat goed gaan? Het voordeel is dat ze veel ruimte hebben om elkaar te ontlopen.
Iemand hier ervaring mee?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: voedster nu alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:36

Ik zou zelf liever kiezen voor een oudere ram erbij. Vrouwtjes zijn lastiger te koppelen en je hebt nu te maken met een groot leeftijdsverschil

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:07

DinkyOmie schreef:
klopt, ik ga het ook even aanzien... Nu heb ik het idee dat ze wel gelukkig is. Ze eet samen met 1 van de varkens uit 1 bak :).
Mocht ik zien dat ze niet meer gelukkig is ga ik toch een bezoekje brengen aan de opvang :).
want een konijn is een nachtdier, en de varkens slapen 's nachts.


Een konijn een nachtdier??
Nooit geweten! Mijn konijnen waren overdag wakker en actief.

Ik zou er niks meer bijzetten, in ieder geval geen jonge voedster.
Eerder een oudere ram als je vermoedt dat ze een maatje mist. Voedsters gaan vechten.

Ik had 2 konijnen in het buitenhok zitten, broer en zus. En later een kleine voedster binnen (opgevangen).
Toen zus overleed, heeft broer een half jaar gerouwd en duldde de kleine voedster niet in zijn buurt. Na dat half jaar accepteerde hij haar toch nog maar ze mocht niet bij zijn hok in de buurt komen. Hij zat verder alleen buiten en had gezelschap van mij, onze hond en de kleine voedster als hij los door de tuin liep. Hij vond het wel prima zo.
De kleine voedster zat alleen binnen en had daar gezelschap van onze hond. Had niet het idee dat ze konijnengezelschap mistte. Ze was zelfs vrolijker als ze binnen zonder broer was dan los in de tuin met broer.