Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 05:20

Hallo allemaal!
Ik had zojuist een hele vroege ochtend hersenspinsel en wilde deze toch even neerzetten en kijken wat jullie ervan vinden.
Jullie kunnen het al zien in de titel.
Wordt anorexia niet bevorderd door de supermarkten enzo?
Op allerlei producten staan dingen als 'nu met minder dan ..... calorieën' 'nu met minder calorieën' 'bevat ...% minder calorieën dan vergelijkbare producten'
Is dit niet het verkeerde signaal?
Minder calorieën worden aangeprezen en ik kan me indenken dat je als jonge tiener hier beinvloedbaar voor bent. Het lijkt heel normaal te zijn om daar op te letten en de dingen te pakken met de minste calorieën. Nergens staat op 'nu met een gezonde hoeveelheid calorieën' of iets in die trant.

Uiteraard weet ik dat anorexia uit heel veel verschillende dingen kan ontstaan en dat calorieën hier denk ik zelden aan ten grondslag liggen, vaak is het denk ik een gevolg van iets anders.

Maar brand los en hou het netjes :)

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 05:45

Ik denk om heel eerlijk te zijn dat we ons op dit moment meer zorgen moeten maken om de mensen (jongeren ook!) met overgewicht, dit is een veel groter probleem dan anorexia.
Ik denk ook niet dat dit anorexia echt heel erg motiveert. (beetje vreemde zin)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 05:47

Stel je vraag anders eens in dit topic: [MWS] Mensen met een eetstoornis?

En wat betreft je vraag: Zo werkt anorexia dus niet. Idd is het misschien handig om je meer in te lezen over eetstoornissen :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-09-18 05:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 05:48

Nee, ik vind niet dat supermarkten anorexia bevorderen.. Wellichr dat je je meer in moet lezen over anorexia, maar er moet heel wat meer spelen om anorexia te ontwikkelen, dan alleen maar reclame van de supermarkten..

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:49

Nee persoonlijk vind ik van niet. Zoals er eerder genoemd word denk ik dat juist het overgewicht een groter probleem is.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:59

Ik ben al ruim 15 jaar anorexiapatiënt en calorieën zijn in eerste opzicht geen reden tot het ontstaan van anorexia. Er zit Veel meer psychisch dan alleen calorieen en afvallen.

Het is ook dubbel want aan de ene kant vind ik het heerlijk als alles er duidelijk op staat. Ik besteed Veel tijd aan het berekenen van de calorieën en het is duidelijker. Helaas kan het mij in een goed moment wel triggeren om voor minder calorieën te gaan. Als ik een goed moment heb en gewoon iets wil halen en alles staat er duidelijk op maakt dat het moeilijker.

Dit is voor iedereen anders een eetstoornis is heel persoonlijk en iedereen ervaart het op een eigen manier.

Denk ook idd dat de winkels meer kijken naar de gemiddelde persoon die af wil vallen en daarom alles zo laag mogelijk in calorieën aanbied. Met een anorexiapatiënt is bijna geen rekening te houden :p

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 07:09

Zoals ik ook al in mijn laatste alinea zei weet ik dat er veel meer ten grondslag ligt dan alleen calorieën.
Ik vroeg me alleen af of het meer getriggerd wordt doordat het er overal zo duidelijk op staat. Beetje zoals aaschaa zegt.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:13

Er is heel weinig bekend over waarom mensen anorexia krijgen, maar veel mensen gaan er van uit dat het komt door invloeden van buiten af. Er wordt wel veel onderzoek naar gedaan, en hoewel dit een paar jaar geleden is dat ik dit heb gehoord op de radio, schijnt dat onjuist te zijn. Namelijk, er is een verband tussen anorexia en bepaalde stofjes in onze hersenen die mensen met de ziekte minder hebben. Als ik het me goed herinner dan had het te maken met een stofje dat aangaf dat we voldoende had gegeten wanneer we honger hadden. Mijn vriendin die psychologie studeert en een jaar lang over schizofrenie en anorexia lessen heeft gehad was het overigens met me eens, dus het is echt niet iets wat ik maar sta te verzinnen :')!

Maar goed, dat betekent dat mensen die óók minder van die stofjes produceren natuurlijk een verhoogd risico hebben op anorexia en dat is ook waar jouw idee ts in beeld komt. Alleen maar door dit verhoogd risico is er natuurlijk geen garantie dat iemand ook anorexia krijgt, dit wordt getriggered door invloeden van buiten af. Het toenemen van producten in de supermarkt die aangeprezen worden als beter doordat er minder calorieën in zitten kan een trigger zijn. Iemand die constant zegt dat je te dik bent kan een trigger zijn. Of bijvoorbeeld een traumatische ervaring zoals seksueel misbruik of ouders die gaan scheiden etc, kunnen allemaal triggers zijn voor het ontwikkelen van anorexia

Dus op een bepaalde manier heb je gelijk, en het zal ook tijdens het hebben van een eetstoornis ook zeker niet helpend zijn dat er zoveel producten om ons heen zijn die minder calorieën hebben (alhoewel we liever alcohol zonder calorieën zouden willen := ). Maar het is niet zozeer de oorzaak van dat mensen anorexia krijgen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:45

Ik heb eigenlijk de indruk dat dat soort teksten obesitas bevorderen: veel producten (héél erg veel) worden als gezond aangeprezen terwijl, als je dan even beter kijkt er een hoop verborgen suikers en andere stoffen in zitten verwerkt.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:41

Ik zie het zo;

Je hebt een ‘wond’, die wil niet helen. De eetstoornis is de pleister, maar de wond blijft.

Calorieën op verpakkingen is één vd dingen die de pleister sterk kúnnen houden, maar het hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn.

Waarom niet?
Omdat Anorexia 1 diagnose is, maar er zijn duizenden mensen met ieder hun eigen verhaal en eigen problematiek.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:04

AmyII schreef:
Ik heb eigenlijk de indruk dat dat soort teksten obesitas bevorderen: veel producten (héél erg veel) worden als gezond aangeprezen terwijl, als je dan even beter kijkt er een hoop verborgen suikers en andere stoffen in zitten verwerkt.


Dit gevoel heb ik ook, 'minder suiker' betekend niet meteen dat het gezond is.
Zo veel 'gezond' aangeprezen dingen die echt niet gezond zijn -O-

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:19

AmyII schreef:
Ik heb eigenlijk de indruk dat dat soort teksten obesitas bevorderen: veel producten (héél erg veel) worden als gezond aangeprezen terwijl, als je dan even beter kijkt er een hoop verborgen suikers en andere stoffen in zitten verwerkt.

Dit. Dit is ook de reden dat ik zoveel mogelijk zelf maak en zo min mogelijk kant en klare producten koop.

Ik zag een zakje snoep in de supermarkt aangeprezen als "met echt vruchtensap". En dan gaan mensen dus denken dat het gezonde snoepjes zijn. Terwijl je, met een klein beetje verstand van zaken, dat echt niet wilt eten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:42

Toen ik een jaar of 13 was kreeg ik vetkussentjes op mijn heupen.

"Zo hoort dat als je een vrouw wordt" - maar ik vond het vreselijk want 'je moet slank zijn'.

Dat is ruimer dan alleen de supermarkt en ik heb er geen anorexia van gekregen -
maar het is wel foute boel: je krijgt onjuiste, oneerlijke (des)informatie over hoe je er uit zou horen te zien.
Of over hoe je gezond kunt eten of noem maar op.
Dat wringt.
En van constant horen 'dat je het niet goed doet' wordt niemand vrolijk.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:01

Gezien het vele overgewicht wat ik rond om me zie, werkt het geen anorexia in de hand :+

Maar de zogenaamd bewuste keuzes, het minder calorieën, de light producten etc....
Getuigd van weinig inzicht in wat een lichaam nodig heeft.

Mensen moeten gewoon weer meer verse producten uit eigen land eten.
Zelf gaan snijden en de troep uit zakjes laten staan.

Nu bv de tax die ze willen gaan zetten op frisdranken maar niet op light....terwijl light de grootste rotzooi is.

Ik eet sinds een jaar, biologisch, zo'n tasje van de boer om de hoek.
s Morgens griekse yoghert creamy van de Lidl met eigengemaakte musli en banaantje en wat ander fruit.
Ben 13 kilo afgevallen.

En dan eet ik echt nog wel eens een koekje, een ijsje of drink wijn met een bitterbal.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:11

Meestal is het ook verkoopspraat, met minder vet en dan zit er meer suiker in.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:24

Die tax is er al jaren op drankjes, maar er is geen onderscheid in hoeveel suiker erin zit.
Over anorexia kan ik niets zeggen, wel dat er wetgeving is over wat er als claim op een verpakking mag staan (‘nu nog gezonder’ oid mag helemaal niet) en dat een product met minder suiker echt niet perse meer vet of zoetstoffen bevat, er wordt (iig in het bedrijf waar ik werk) suiker uit producten gehaald om de consument te laten wennen aan minder zoet.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:36

@Miran, was laatste weken in het nieuws dat ze light producten minder willen belasten.
Dus weet niet wat jij bedoelt maar ik heb het over recent in nieuws en dat artsen het idioot vinden.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:44

Iemand met anorexia gaat voor zo min mogelijk calorieën. Indien hij/zij een keuze moét maken tussen een potje volle yoghurt en een light, gaat die allicht voor een light gaan. Maar het is niet omdat de supermarkt vol light producten staat dat je zo maar eventjes anorexia ontwikkelt. Naar mijn mening wordt het etiket "anorexia" te snel op een persoon gekleefd. Het is een zeer complexe psychische ziekte.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:22

Iemand met anorexia gaat voor niks meer eten.
En als ze wat eten balen ze enorm van zichzelf en voelen zich schuldig of straffen zichzelf.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Wordt anorexia niet bevorderd tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:47

Dat is helemaal niet waar, jammer dat je dat denkt.

Ik heb jaren anorexia gehad, ik ben nooit volledig gestopt met eten. En ja, ik heb met meiden opgenomen gezeten die niks meer aten voordien, maar ook meiden met anorexia die wat ze nog aten standaard uitbraakte (neen, geen boulimia).

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 22:56

Ik denk eerder dat daarvoor, in sommige gevallen!!, de moeders hier niet aan meehelpen. Ik ben bijvoorbeeld opgegroeid met een continue en alles proberende lijnende moeder. Zal ik niet ontkennen, ze had overgewicht. Maar een vriendin van mij heeft 3 kinderen en was vroeger te dik in haar ogen. Ze is panisch dat haar kinderen te dik worden, waar ik me soms wel eens af vraag of ze haar kinderen juist niet ondervoed, en loopt continue te vertellen dat ze moet afvallen. Ze loopt in broekmaat 36 en is ongeveer 1.70m.


Ik denk dat we echt met zijn allen is goed moeten gaan nadenken over het voorbeeld dat we zijn voor onze kinderen. Misschien kunnen we dan ook eens begrijpen dat het huidige "normen, waarde en fatsoen" toch echt door "ons" veroorzaakt wordt. Door rood rijden met de kinderen op de achterbank/de fiets, enz.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:58

A3a1 schreef:
@Miran, was laatste weken in het nieuws dat ze light producten minder willen belasten.
Dus weet niet wat jij bedoelt maar ik heb het over recent in nieuws en dat artsen het idioot vinden.


We hebben over hetzelfde, alleen zei jij eerder dat ze die tax erop willen zetten, maar dat doen ze dus al jaren over al het drinken. Nu denken ze erover om dat op te heffen over light en waters.