HELP! hoeven uitkrabben jonge pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sabrinabrink
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-02-15

HELP! hoeven uitkrabben jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:08

hallo,

ik heb sinds vandaag een jonge welsch pony van 4 jaar oud. Ze is nog niet zadelmak en is weinig gewend. Ik wilde vandaag haar voorhoef oppakken om uit te krabben maar ze probeerde me met haar achterbeen te slaan, oren plat in de nek. hoe pak ik dit aan? iemand goeie tips zonder dat ik geraakt wordt?

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:11

Dit heeft veel tijd en geduld nodig. Ga de eerste tijd veel aan haar benen zitten, klopt op de hoeven. En ga daar na de hoeven voorzichtig op tillen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70657
Geregistreerd: 24-05-08

Re: HELP! hoeven uitkrabben jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:24

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardengedrag.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:18

Ik vind een grondwerkstok voor dit soort dingen heel handig. Je kunt op veilige afstand blijven terwijl je met de stick je pony kan leren dat aanraken aan de benen en eigenlijk het hele lijf niet eng of erg is. Net als met overal kunnen poetsen. Je kunt de stick gebruiken om een soort van ritmisch te aaien. Als ze ontspant haal je de stick weg als beloning. Wel oppassen dat je m niet weghaalt terwijl ze protesteert: dan beloon je het verkeerde gedrag.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:23

Rustig haar eraan wennen de voetjes aan te raken.
Ik deed het met een lange zweep, zachtjes de benen aaien.
Zolang ze geirriteerd was, oren in nek bleef ik zachtjes aaien, zodra ze rustig bleef staan of oortjes naar voren, zweepje weg.

Ik startte ermee terwijl ze aan het eten was.
Zo start ik eigenlijk alles wat ze niet kent of eng vind, op de poetsplaats met een lekkere bak musli, brokjes of slobber.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:26

De tip van hierboven, maar dan met een zachte bezem.

Heb je een fatsoenlijke afspuitplaats waar ze aan twee kanten vast kan staan? Ik leer ze vaak in het begin ook de benen afspuiten. Naar mijn idee helpt dit mee om ze mak aan de benen te maken. Hier geldt ook weer stoppen met afspuiten als ze ontspant, niet stoppen als ze protesteert.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:27

Ik heb al in geen jaren meer hoeven uitgekrabt, maar ik heb het altijd spelenderwijs aangeleerd.

Met een zacht borsteltje overal borstelen, dan eens overal aaien en weer belonen, en weer opnieuw en steeds iets verder naar beneden.

Eens een keertje een beetje druk gegeven aan de hoef, en weer los en belonen.

Dit uitgebreid tot optillen, nooit problemen mee gehad.

Maar zoals gezegd, ik heb al in geen jaren meer hoeven uitgekrabt. Bij de hoefsmid geven ze zonder problemen hoefjes.

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: HELP! hoeven uitkrabben jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:09

Inderdaad spelenderwijs gaan leren met iets van een lang zweepje en héél veel belonen.
Maak er een leuk spelletje van en echt pas belonen als ze ontspant. Anders ga je belonen voor bedrag dat je juist niet wil hebben.

Succes!

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: HELP! hoeven uitkrabben jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:11

Ik oefen het gewoon eerst met aaien. Maar bij trappen krijgen ze wel direct een klap op de billen, dat mag hier echt niet. Genoeg mensen zonder verstand van paarden die zo achter mn ponys gaan staan. Na 1 keer waren ze best onder de indruk van de tik en hebben ze nooit weer getrapt.

Regels zijn regels. Wel oppassen dat je de benen niet hoger optilt dan nodig, dan gaan ze trekken omdat ze niet meer in balans staan