HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 20:54

Hoi!
Uiteraard heb ik al het eea opgezocht op internet maar ik kom er niet uit.
Voorheen deed mijn oude externe harde schijf al wel eens moeilijk, maar even simpel via de laptop van mijn vriend een bestandje overzetten was geen probleem.

Nu heb ik echt het orginele bestand nodig dat op die harde schijf staat, het gaat om een orginele foto die ik aan iemand moet leveren zodat hij kan worden afgedrukt als poster. Het internet bestand is hiervoor niet geschikt. Nu 'ziet' mijn laptop de harde schijf dus niet meer. Bij mijn vriend ploepte hij eventjes op bij 'deze computer' waarin je dus alle aangesloten stations ook kunt zien, maar toen ik erop wilde klikken gaf hij een melding dat dit niet kon. En weg was mijn harde schijf weer. -O-

Ik ben op mijn eigen laptop verder gaan kijken en kwam via het instellingen menu op mijn laptop tot de ontdekking dat de harde schijf wel is aangesloten.

Afbeelding

Echter, na wat verder zoeken op internet kwam ik bij 'schijfbeheer' uit. Hier kan ik de schijf niet ontdekken.
Afbeelding

De schijf staat dan weer wel bij het stukje om hem uit te werpen :+
Afbeelding

Wie kan mij helpen? Ik moet zo snel mogelijk bij die foto's zien te komen. (en dan ga ik meteen een back up maken :+
Ik ben redelijk handig met mijn laptop maar dit gaat mijn kennis te boven. Moet ik langs een zaak voor een harddisk recovery? Is hier zelf nog wat aan te doen? Of is het echt een verloren zaak en moet ik een waanzinnige kans aan mijn neus voorbij laten gaan omdat ik niet bij die ene foto kan komen..? De schijf pak ik echt alleen nog maar als ik toch nog een aanvraag voor een foto op groot formaat binnen krijg dus veel gebruik ik hem niet meer..

Help! :o?

Ik gebruik trouwens een Lenevo laptop, windows 10 en het gaat over een WD Elements harde schijf.
Aan het kabeltje ligt het iig niet. Ik heb er 2 en beiden werken perfect in combinatie met mijn andere huidige harde schijf. :)

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:05

Heb je al andere poort gebruikt? Er staat dat je hem via USB 3.0 hebt aangesloten.
Anders op een andere laptop of pc proberen. De aansluiting goed schoonblazen, misschien zit er stof in?
Anders via een hub proberen?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:09

Suzanne F. schreef:
Heb je al andere poort gebruikt? Er staat dat je hem via USB 3.0 hebt aangesloten.
Anders op een andere laptop of pc proberen. De aansluiting goed schoonblazen, misschien zit er stof in?
Anders via een hub proberen?


Er zitten 2 usb poorten op mijn laptop en ik heb beiden geprobeerd. Ook beide kabeltjes geprobeerd. Andere laptop geeft precies hetzelfde resulaat. Wordt wel gezien bij de instellingen van de laptop, niet bij schijfbeheer en wel op het stukje waar je hem eruit kan gooien.

Ik heb ook zowel usb als de aansluiting van de schijf zelf schoon geprobeerd te blazen.. -O-

Wat is een hub..? :+

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:13

Dat is zo'n USB splitser, waar je van 1 poort meerdere poorten kan maken.
Maar als hij het bij de andere poorten en op andere laptops ook niet doet wordt het moeilijk.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:18

Suzanne F. schreef:
Dat is zo'n USB splitser, waar je van 1 poort meerdere poorten kan maken.
Maar als hij het bij de andere poorten en op andere laptops ook niet doet wordt het moeilijk.


Ah zo'n ding. Ik snap wat je bedoeld.
Ik ben bang dat dat helaas geen verschil gaat uitmaken aangezien ik er idd meerderen heb geprobeerd.
Ik denk er zelfs over morgen even naar mijn ouders te rijden en daar de laptop erbij te pakken om het daar te proberen :+

Ik weet er normaal altijd wel zelf uit te komen waardoor ik zo'n ding dus toch aan de praat krijg maar het voelt nu alsof ik door mijn opties heen ben. Ik las nog iets over formatteren maar dan ben ik de hele inhoud van de schijf kwijt en dat is nu net niet de bedoeling..

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:20

Als je hem via USB 3.0 hebt aangesloten, heb je daar mogelijk een driver voor nodig. Het kan zijn dat hij hem dan gewoon weer ziet.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:32

Century schreef:
Als je hem via USB 3.0 hebt aangesloten, heb je daar mogelijk een driver voor nodig. Het kan zijn dat hij hem dan gewoon weer ziet.


Ik kan zo snel niet vinden wat ik mij moet voorstellen bij een driver. :o? :o


Ik heb wel even gekeken naar waar ik een eventuele recovery kan doen maar ik word niet vrolijk van de prijzen die erbij staan.. Is dat werkelijk zo duur? :oo :oo

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:36

LoveUggs schreef:
Century schreef:
Als je hem via USB 3.0 hebt aangesloten, heb je daar mogelijk een driver voor nodig. Het kan zijn dat hij hem dan gewoon weer ziet.


Ik kan zo snel niet vinden wat ik mij moet voorstellen bij een driver. :o? :o


Ik heb wel even gekeken naar waar ik een eventuele recovery kan doen maar ik word niet vrolijk van de prijzen die erbij staan.. Is dat werkelijk zo duur? :oo :oo


Een driver is een programma'tje wat je bij sommige apparaten nodig hebt om het compatibel te maken met je computer. Printers bijvoorbeeld. Van welk merk en type is je externe harde schijf?

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:39

De harde schijf is van WD Elements. (staat erop :+)
Nu ik hem oppak om te kijken of er nog meer opstaat voel ik hem ook gewoon draaien als het ware.
Kan het dat je die dan zomaar ineens nodig hebt als hij het voorheen wel gewoon gedaan heeft?

Vraag me niet hoe, maar ik heb het stukje met drivers op mijn laptop gevonden.
Heb je er wat aan als ik die hier plaats?

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:49

Okay ik heb het nog even aan mijn vriend gevraagd, die is ICT'er van beroep. Die zegt dat er waarschijnlijk iets mis is met de behuizing van je schijf of de schijf zelf.. ben bang dat je dit met drivers niet kunt oplossen :(:)

Dat wordt toch naar een winkel om ernaar te laten kijken.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 21:51

xPabloBokt schreef:
Okay ik heb het nog even aan mijn vriend gevraagd, die is ICT'er van beroep. Die zegt dat er waarschijnlijk iets mis is met de behuizing van je schijf of de schijf zelf.. ben bang dat je dit met drivers niet kunt oplossen :(:)

Dat wordt toch naar een winkel om ernaar te laten kijken.


Bedankt! Ook je vriend bedankt! :)
Dan moet ik toch even gaan uitzoeken waar ik terecht kan, want ik ga geen 1000 euro betalen om een bestandje terug te krijgen. Ondanks dat het een waanzinnige kans is, heb ik dat er niet voor over... :n

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:53

Ik zou toch eerst een driver proberen. Mijn WD Elements sluit ik aan op USB 3.0 en daar had ik toch echt een driver voor nodig voor hij hem zag. Sloot je hem vroeger op USB 2.0 aan?
Zoek eens op het typenummer van je harde schijf en 'driver usb 3.0' op google.

Het is wel vreemd dat het eerst wel deed, dat maakt een driverissue wel wat minder waarschijnlijk. Die treden in het algemeen niet spontaan op.
Laatst bijgewerkt door Century op 02-09-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:55

Kan 2 dingen zijn, aangezien de schijfbehuizing zelf nog herkend wordt EN de harde schijf nog draait:

-De eerste sectoren van de harde schijf zijn qua inhoud beschadigd. Data staat er nog wel op maar is niet te vinden. Oplossing: Bijvoorbeeld het gebruik van de tool GetDataBack for NTFS. Aanschaf doet even pijn (en ja hij is ongetwijfeld illegaal te vinden maar ik ga je niet vertellen waar ;-) ). Met de quick scan zal hij de NTFS-structuur kunnen herstellen. Lukt dit niet kan je altijd een full scan doen maar die kan rustig een nachtje duren.

-Of: De schijf is fysiek beschadigd. Dan werkt zelfs GetDataBack niet meer. Aangezien de schijf nog wel draait gok ik dat het eerste het geval is. Mocht de schijf wel echt stuk zijn, ja, datarecovery is behoorlijk duur.

Mijn advies is echt GetDataBack. Heb menig schijf daarmee weer aan de praat gekregen!

@Century: Windows 10 heeft drivers voor USB3 ingebakken. Overigens installeer je dan geen driver voor de schijf maar voor de USB3-controller.

Overigens: Schijf wordt prima herkend, het is die 931,51 GB "Onbekend" schijf (Schijf 2) onderin ;-) Alleen de partities erop zijn nu onzichtbaar. Ga aub niet daar met rechtermuisknop op staan en voor Initialiseer schijf kiezen, dan ben je de inhoud kwijt!

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:59

Choiix schreef:
@Century: Windows 10 heeft drivers voor USB3 ingebakken. Overigens installeer je dan geen driver voor de schijf maar voor de USB3-controller.


Ah, ik zit nog lekker op Windows 7 dus moest hem zelf installeren. En je hebt gelijk met je tweede comment :)
Wat je verder zegt klinkt ook erg plausibel (al zie ik net niet hoe groot de onbekende schijf is op de screenshot). Wel erg balen voor TS want dat is dan geen easy fix.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 22:10

Choiix schreef:
Kan 2 dingen zijn, aangezien de schijfbehuizing zelf nog herkend wordt EN de harde schijf nog draait:

-De eerste sectoren van de harde schijf zijn qua inhoud beschadigd. Data staat er nog wel op maar is niet te vinden. Oplossing: Bijvoorbeeld het gebruik van de tool GetDataBack for NTFS. Aanschaf doet even pijn (en ja hij is ongetwijfeld illegaal te vinden maar ik ga je niet vertellen waar ;-) ). Met de quick scan zal hij de NTFS-structuur kunnen herstellen. Lukt dit niet kan je altijd een full scan doen maar die kan rustig een nachtje duren.

-Of: De schijf is fysiek beschadigd. Dan werkt zelfs GetDataBack niet meer. Aangezien de schijf nog wel draait gok ik dat het eerste het geval is. Mocht de schijf wel echt stuk zijn, ja, datarecovery is behoorlijk duur.

Mijn advies is echt GetDataBack. Heb menig schijf daarmee weer aan de praat gekregen!

@Century: Windows 10 heeft drivers voor USB3 ingebakken. Overigens installeer je dan geen driver voor de schijf maar voor de USB3-controller.

Overigens: Schijf wordt prima herkend, het is die 931,51 GB "Onbekend" schijf (Schijf 2) onderin ;-) Alleen de partities erop zijn nu onzichtbaar. Ga aub niet daar met rechtermuisknop op staan en voor Initialiseer schijf kiezen, dan ben je de inhoud kwijt!


Super bedankt voor je berichtje! De schijf word dus toch wel herkent? Maar er gaat iets mis ergens.. Ik ga er morgen nog even naar kijken.
Als ik mijn andere harde schijf koppel dan staat hij netjes in het bovenste rijtje op de 2e foto. Deze zag ik daar niet bij staan.. vandaar dat ik dacht dat hij hem daar dan weer niet ziet..

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:12

LoveUggs schreef:
Super bedankt voor je berichtje! De schijf word dus toch wel herkent? Maar er gaat iets mis ergens.. Ik ga er morgen nog even naar kijken.
Als ik mijn andere harde schijf koppel dan staat hij netjes in het bovenste rijtje op de 2e foto. Deze zag ik daar niet bij staan.. vandaar dat ik dacht dat hij hem daar dan weer niet ziet..


Het lijkt erop dat het deel dat vertelt wat waar allemaal staat op de schijf beschadigd is. En dus kan hij ook je bestanden erop niet vinden.

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:46

Inderdaad. In dit geval moet je kijken naar de onderste rij met schijf 0/1/2 etc. Bovenaan staat de schijf niet omdat daar alleen partities staan en die zijn nou juist onzichtbaar door de fout op je schijf :-)

Overigens aansluiten op een andere pc heeft weinig zin, je moet hier echt een recovery tool voor gebruiken.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: HELP, Laptop 'ziet' externe harde schijf niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:32

De schijf is net opgehaald door iemand die er naar kan kijken. Die had het idd ook over partities.

Hij gaat eerst naar de simpele opties kijken en als dat niet lukt haalt hij desnoods de behuizing eraf om nog verder te kunnen kijken. Ik hoop dat hij iig de belangrijkste foto's eraf krijgt maar wie weet is het wel simpel.

Hij zei van alles waar ik niks van snap maar gaat zijn uiterste best doen. Tegen een leuke prijs :j