[UPDATE]Demi Vermeulen verliest kort geding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14105
Geregistreerd: 20-04-16

[UPDATE]Demi Vermeulen verliest kort geding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 10:44

bokt.nl / de gelderlander
Para-dressuur
Ingezonden door bokker Ketaki
Afbeelding
Demi Vermeulen. Foto door aniek1985

Vandaag wijst de rechter vonnis in het kort geding dat Demi Vermeulen dinsdag voor de rechtbank in Zutphen tegen de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie aanspande. Inzet van de strijd is volwaardige deelname aan de Wereldruiterspelen in Tryon.

Reservebank
Na de verplichte selectieprocedure dacht de 23-jarige paralympische amazone voor het WK in aanmerking te komen. Maar de KNHS besliste anders. Niet zij, maar haar rivale Rixt van der Horst mag Nederland in de VS vertegenwoordigen. Vermeulen moet genoegen nemen met een plaats op de reservebank.

Die beslissing tracht de Zevenaarse nu via de rechter terug te draaien. Omdat de tijd dringt, besloot de rechter vandaag met een zogeheten kop/staartvonnis te komen, waarin alleen de beslissing staat. De onderbouwing volgt een week later.

Lees het volledige bericht op de site van De Gelderlander.

Update
knhs

De vordering van Demi Vermeulen is vandaag integraal afgewezen door de rechter. De argumentatie van dit vonnis volgt een week later. De KNHS is blij met deze uitkomst. De regels rondom het samenstellen van het WK-team en de rol van de bondscoach hierin zijn duidelijk. Het samenstellen van een team brengt veel zorgvuldigheid met zich mee, het gaat om de topsport belangen en ambities van de Nederlandse paardensport als geheel. Bij de selectie van teams is er altijd blijdschap voor degenen die geselecteerd zijn en helaas teleurstelling voor de topsporters die buiten de selectie vallen. We begrijpen uiteraard de teleurstelling van Demi over haar reserveplek.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 30-08-18 14:48, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast en update toegevoegd

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Demi Vermeulen wil via de rechter naar Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:51

Ik vind dit niet zo sportief...

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:51

Wat flauw! De best presterende ruiters worden toch geselecteerd? Ik kan me goed indenken dat je intens teleurgesteld bent maar om dan alsnog via de rechter je gelijk willen afdwingen vind ik niet getuigen van sportmanschap.

Bonnelover

Berichten: 1540
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:55

Tazzey schreef:
Wat flauw! De best presterende ruiters worden toch geselecteerd? Ik kan me goed indenken dat je intens teleurgesteld bent maar om dan alsnog via de rechter je gelijk willen afdwingen vind ik niet getuigen van sportmanschap.


Ik heb het niet helemaal gevolgd maar was Rixt vd Horst ook de beste tijdens de selectie procedure?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Demi Vermeulen wil via de rechter naar Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:57

Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilde

Dus helemaal eerlijk is het niet gegaan

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:59

Bonnelover schreef:
Tazzey schreef:
Wat flauw! De best presterende ruiters worden toch geselecteerd? Ik kan me goed indenken dat je intens teleurgesteld bent maar om dan alsnog via de rechter je gelijk willen afdwingen vind ik niet getuigen van sportmanschap.


Ik heb het niet helemaal gevolgd maar was Rixt vd Horst ook de beste tijdens de selectie procedure?


Vanaf De Gelderlander begrijp ik dat ivm weersomstandigheden Rixt naar boven is gekomen als beste ruiter.
Dit door deelname op verschillende wedstrijden...

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:00

purny schreef:
Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilde

Dus helemaal eerlijk is het niet gegaan


Niet eerlijk? Of heeft de knhs iets heel bewust overwogen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:00

Maar dat is toch een gang van zaken die niet abnormaal is en bovendien vooraf bekent is bij de amazones?
Ik kan dit ook niet sportief vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:01

Maar het is een eigen keuze aan welke selectiewedstrijden je mee doet. Dat het slecht weer is kan je concurrente niets aan doen, daarvoor woon je in Nederland. Daarnaast zijn de algehele prestaties van Rixt zo te zien ook stabieler en beter.

Ik vind het erg flauw en misgunnen. Lijkt Madeleine wel zo onsportief.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:02

Ik vond het eerlijker geweest als ze gewoon allebei dezelfde onderdelen hadden gedaan. Of het een bewuste keus was geweest van de knhs weet ik niet

MarjanB

Berichten: 16486
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:02

Als ze wel op dezelfde concoursen rijden dan wint rixt volgens mij vaker dan demi. Aan de andere kant vind ik dat de knhs dit moet voorkomen door vaste meetmomenten in te stellen zodat het beter vast te stellen is.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:05

Uit het artikel:

Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilden. Volgens de advocaat van Vermeulen was dat een nadeel voor zijn cliënte. Desondanks kwam ze als beste uit de bus, ware het niet dat de KNHS met een verwijzing naar de weersomstandigheden enkele resultaten schrapte. Daardoor daalde Vermeulen toch weer in de rangorde.


Dan is het ook wel flauw. Dus er is een selectiewedstrijd en het weer is slecht, jij scoort daar toch gewoon goed. En dan besluit de KNHS omdat het weer slecht was, die wedstrijd te schrappen...

CharleyT
Berichten: 3996
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:09

purny schreef:
Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilde

Dus helemaal eerlijk is het niet gegaan


Drie disciplines?? Ze rijden toch dressuur alletwee?

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Demi Vermeulen wil via de rechter naar Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:09

Dat is het artikel

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:11

Sanet schreef:
Uit het artikel:

Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilden. Volgens de advocaat van Vermeulen was dat een nadeel voor zijn cliënte. Desondanks kwam ze als beste uit de bus, ware het niet dat de KNHS met een verwijzing naar de weersomstandigheden enkele resultaten schrapte. Daardoor daalde Vermeulen toch weer in de rangorde.


Dan is het ook wel flauw. Dus er is een selectiewedstrijd en het weer is slecht, jij scoort daar toch gewoon goed. En dan besluit de KNHS omdat het weer slecht was, die wedstrijd te schrappen...


Ik begrijp het juist op die manier dat de omstandigheden voor Rixt slechter waren, waardoor de KNHS minder waarde heeft gehecht aan de resultaten van Demi onder betere omstandigheden. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:13

Als er 6 selecties zijn (roep maar wat) en jij rijd er 3 en Pietje de andere 3 dan is het toch logisch dat de omstandigheden anders zijn? Dan kijk je toch naar de scores en evt naar het verleden? Een keuze moet je toch maken. Dus op welke basis zij Rixt hebben gekozen is hun goed recht lijkt mij. Vind het erg onsportief van Demi. Als je er maar 1 mag kiezen is het nog best lastig lijkt mij. Hoop toch niet dat zij alsnog ten koste van Rixt mag gaan. Jammer maar helaas, de volgende keer beter misschien hoor...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:14

Sanet schreef:
Uit het artikel:

Tijdens de selectieperiode namen beide paardrijdsters deel aan verschillende observatiewedstrijden waarin hun prestaties in drie disciplines werden beoordeeld. Dat waren niet dezelfde wedstrijden, waardoor de omstandigheden nogal verschilden. Volgens de advocaat van Vermeulen was dat een nadeel voor zijn cliënte. Desondanks kwam ze als beste uit de bus, ware het niet dat de KNHS met een verwijzing naar de weersomstandigheden enkele resultaten schrapte. Daardoor daalde Vermeulen toch weer in de rangorde.


Dan is het ook wel flauw. Dus er is een selectiewedstrijd en het weer is slecht, jij scoort daar toch gewoon goed. En dan besluit de KNHS omdat het weer slecht was, die wedstrijd te schrappen...

Dit inderdaad. Rixt is degene die blijkbaar niet kan presteren met slecht weer, dus ik vind het niet meer dan verdiend dat iemand er heen gaat die z'n paard ten alle tijden als beste kan laten lopen. Om nog maar niet te spreken over het feit dat de KNHS mee doet aan de betutteling rondom dressuurpaarden. 'ja maar het regende, dat hoorde hij en daarom kon hij niet a b of c.'. Onzin, daarnaast wat doe je met een niet stabiele combinatie bij veranderende weersomstandigheden op zo'n grote wedstrijd?
Zo is het hoe ik het begrepen heb iig.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:16

Gewoon observatie wedstrijden, drie stuks waarbij er verplicht gestart moet worden anders doe je niet mee voor de selectie. Een streepresultaat erbij en klaar.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:18

Dit vond ik als reactie op het FB bericht van HorsesNL:

Citaat:
Pieter Beljon Als de KNHS het sterkste team wil afvaardigen, wat iedere (ex) bondscoach zegt: Van de vijf proeven die beide deelneemsters in het observatietraject tegen elkaar reden onder vergelijkbare omstandigheden, won Vermeulen er vier ruimschoots. Vermeulen maakt al langere tijd deel uit van het A-kader en scoort stabiel, terwijl Van der Horst pas in de individuele proef op het NK de benodigde kaderscore haalde. Op reguliere wedstrijden waar beide combinaties reden scoorde Vermeulen beter. Haar paard Ciska II (v. Samba Hit) is door teamveterinairs altijd fit-to-compete bevonden. Vermeulen streefde Van der Horst de laatste maanden voorbij in alle FEI Rankings, terwijl ze minder internationaal uitkwam.

Van der Horst mocht als enig teamlid drie in plaats van twee observatiewedstrijden rijden, wat in strijd is met de deelnemingsovereenkomst. Door de KNHS zou het slechtste resultaat geschrapt worden voor Van der Horst, leerlinge van bondscoach Heuitink. Ondanks dit extra voordeel voor Van der Horst scoort Vermeulen gemiddeld nog steeds hoger op alle (observatie)wedstrijden.


mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:20

@lieke: Je weet niet of Rixt niet gepresteerd heeft onder slecht weer, alleen dat Demi blijkbaar beter presteerde bij goed weer (op een wedstrijd waar Rixt niet meereed). Als iemand tijdens een storm 78% rijdt en een ander 79% bij een stralend zonnetje, kan ik wel begrijpen dat juist wordt geoordeeld dat diegene die in een storm heeft gereden constanter/beter is.

Edit: die quote hierboven schijnt wel een ander licht op de zaak. Als dat inderdaad zo is gegaan, lijkt me dat ze wel een punt heeft.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:23

Wanneer ik het commentaar van Pieter lees riekt dit zonder meer naar vriendjespolitiek van de KNHS en Heuitink, schandalig als dit zo is en dan snap ik dat Demi naar de rechter gaat want wat voor zin heeft het trainen en geld en tijd in de sport stoppen nog wanneer je zo genaaid word.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:23

astridastrid schreef:
Dit vond ik als reactie op het FB bericht van HorsesNL:

Citaat:
Pieter Beljon Als de KNHS het sterkste team wil afvaardigen, wat iedere (ex) bondscoach zegt: Van de vijf proeven die beide deelneemsters in het observatietraject tegen elkaar reden onder vergelijkbare omstandigheden, won Vermeulen er vier ruimschoots. Vermeulen maakt al langere tijd deel uit van het A-kader en scoort stabiel, terwijl Van der Horst pas in de individuele proef op het NK de benodigde kaderscore haalde. Op reguliere wedstrijden waar beide combinaties reden scoorde Vermeulen beter. Haar paard Ciska II (v. Samba Hit) is door teamveterinairs altijd fit-to-compete bevonden. Vermeulen streefde Van der Horst de laatste maanden voorbij in alle FEI Rankings, terwijl ze minder internationaal uitkwam.

Van der Horst mocht als enig teamlid drie in plaats van twee observatiewedstrijden rijden, wat in strijd is met de deelnemingsovereenkomst. Door de KNHS zou het slechtste resultaat geschrapt worden voor Van der Horst, leerlinge van bondscoach Heuitink. Ondanks dit extra voordeel voor Van der Horst scoort Vermeulen gemiddeld nog steeds hoger op alle (observatie)wedstrijden.




Dan snap ik het nog meer. Dat is gewoon voortrekken.
Ik ben wel benieuwd naar de uitspraak!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Demi Vermeulen wil via de rechter naar Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:25

Daar lijkt het wel op maar alsnog. Je bent het dit keer niet geworden. Jammer maar helaas, succes voor degene die wel mag lijkt mij een nettere reactie.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:27

Zoals ik het lees hebben ze beide andere wedstrijden gereden. Een aantal van de wedstrijden die Demi heeft gereden waren onder slechte weersomstandigheden. Demi scoorde desondanks met een goed resultaat waardoor zij als beste uit de bus kwam. De KNHS vond echter de weersomstandigheden een reden om het resultaat van deze wedstrijden te schrappen waardoor Rixt beter uit de bus kwam.

Tjah, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Enerzijds is het jammer voor Demi dat deze resultaten geschrapt zijn. Weersomstandigheden zouden geen reden moeten zijn om een resultaat te schrappen, op de WEG weet je ook niet of het weer goed zal zijn dus je moet blij zijn dat je dan een ruiter hebt die met slechte weersomstandigheden nog steeds een goed resultaat naar zet.

Aan de andere kant, als de KNHS altijd de wedstrijden met slechte weersomstandigheden schrapt zou het weer bizar zijn als ze dit nu niet doen.

Ik vind wel dat als je niet geselecteerd bent of geselecteerd bent als reserve dat het dan onsportief is om dit via de rechter te gaan uitvechten. Lijkt idd Madeleine wel...

Maar aan de andere kant, als de KNHS niet eerder resultaten geschrapt heeft vanwege slechte weersomstandigheden en juist deze resultaten die geschrapt zijn bepalen wie er wel of niet mag gaan zou ik dat persoonlijk ook verdacht vinden.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:29

friendly schreef:
Daar lijkt het wel op maar alsnog. Je bent het dit keer niet geworden. Jammer maar helaas, succes voor degene die wel mag lijkt mij een nettere reactie.


Nou ja, het is wel topsport. Je volledige training en wedstrijdschema en eigenlijk praktisch je leven in teken van je selecteren voor die topwedstrijd.
Ik snap wel dat je dan niet je schouders ophaalt als dit zo ogenschijnlijk oneerlijk gaat..