Wat deed jij als kind in het huishouden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 21:33

Omdat ik mij wel eens verbaas over hoe weinig kinderen in mijn omgeving hoeven te doen in het huishouden, ben ik benieuwd naar wat bokkers deden/doen of hun kinderen laten doen in het huishouden.

Bij mij ging het zo:
Tafeldekken en afruimen werd altijd samen gedaan.
Ik maakte zolang ik mij kan herinneren mijn eigen kamer schoon.
Vanaf mijn 12e verschoon ik mijn eigen bed en hang ik de was uit en ruim het op. (Ongeveer 2 keer in de week)
Honden en katten eten geven en uitlaten ( vanaf 7, elke dag)
Stofzuigen, ongeveer eens in de twee weken beneden of boven. Dit deed ik vanaf 10 jaar.
Koken deed ik toen ik 10 was ongeveer 1 keer per maand en vanaf 13 elke week.
Als we vakantie hadden of vrij hadden gingen we mee boodschappen doen en deden we een extra klusje als onkruid weghalen.

Ik vind dit niet veel en alleen maar heel normaal. Ik maak vaak mee dat kinderen zelfs hun eigen kamer niet hoeven schoon te maken en dat vind ik toch een onderdeel van de opvoeding.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:38

In het huishouden niet veel: moest een paar keer in de week afdrogen (er was geen afwasmachine)
Af en toe stofzuigen.

Maar ook voerde ik 's ochtends de pony's, moest na schooltijd 2 stallen uitmesten.
Moest vaak meehelpen met fruit plukken, schoonmaken.
En nog veel meer andere klusjes die je op een boerderij tegen komt, mijn broer en ik hielpen met van alles en nog wat.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:40

Ik moest mijn kamer afstoffen en opruimen en meehelpen de tafel dekken en afruimen. Soms afdrogen. Bed afhalen en opmaken deed ik ook wel. Geen idee meer vanaf welke leeftijd.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:42

Mijn kinderen van 5 en 8 helpen met de tafel dekken en afruimen en dat is het. Het gaat sneller en beter als ik het zelf doe vooralsnog. Laat ze nog maar even lekker kind zijn

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:42

Strijken. Maar dat was omdat ik dat leuk vond (en vind).

Vanaf een jaar of 7 moest ik zelf mijn kamer opruimen. Vlak voordat ik 11 werd verhuisden wij naar Zuid-Amerika en daar hadden wij een empleada (werkster). Dus behalve eigen kamer opruimen, en af en toe helpen tafeldekken, hoefde ik niets te doen.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:43

Iedere avond afwassen en afdrogen. Aanrecht moest leeg en schoon zijn. Ik denk vanaf een jaar of 8.
Eigen spullen opruimen zolang ik me kan herinneren.
Eigen kamer poetsen vanaf een jaar of 10.
Thuis helpen met poetsen (vegen, stoffen stofzuigen) 1 keer per week vanaf 10 ofzo.
Boodschapjes doen vanaf 8.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:43

Naarmate ik ouder werd steeds meer. Begon met tafel dekken, afwassen en afdrogen en honden uitlaten. Boodschapjes doen. Later kwamen daar oppassen op mijn jongere zusje en broertje, stofzuigen en dweilen bij. Soms ook was vouwen en strijken. Ook heb ik vaak op het huis en de honden gepast als mijn ouders met de rest van het gezin op vakantie waren.

En verder natuurlijk mijn eigen kamer schoon maken en mijn eigen huisdieren verzorgen.

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:45

Ik laat de hond uit, ruim de vaatwasser uit/in en mn eigen kamer regel ik ook natuurlijk. Ga elke week mee boodschappen doen, al is dat meer voor mezelf :+ Als er doordeweeks nog dingen nodig zijn haal ik die ook. De was doe ik wel, maar dat ligt er een beetje aan wie het als eerste ziet. Soms doet mn moeder het al. Ik vind niet dat ik veel moet doen, maar ik vind het wel jammer dat mn broertje helemaal niks doet waardoor ik 'alles' moet doen.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:46

Dan ben ik zo iemand die dus werkelijk niets hoefde te doen... :')
Tuurlijk moest ik mijn eigen kamer bijhouden, maar daar werd niet echt toezicht op gehouden, dus nouja geen controle is niet schoonmaken :')
Verder moest ik dan wel eens per dag een rondje met de honden lopen, maar dat is natuurlijk leuk omdat het ook jouw beestjes zijn. Wel moest ik voor mijn eigen huisdieren zorgen, dus wanneer ik vissen of een vogel had, was dat mijn keuze dus aan mij.

Maar verder huishoudelijke taken.. nee hoor, hoefde ik niet te doen. Ik ben nu bijna 24 en na een lastige periode thuis met scheiding van mijn ouders heb ik wel taken op mij moeten nemen, dus ik doe mijn eigen was, doe boodschappen en kook elke dag na mijn werk en loop 1 rondje per dag met de honden. Mijn zusje doet stofzuigen/dweilen, loopt met de honden en als ik laat uit werk ben, begint zij vast met het eten.

Het is dus niet zo dat als je van jongs af aan niets hoeft te doen, dat je niet zelfstandig wordt of geen verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelt. Alhoewel dat niet bij iedereen zo zal zijn denk ik..

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:47

Ik hoefde vrij weinig te doen in huis, maar ik hielp wel vrijwillig mee. En vanaf 17 moest ik alles zelf doen omdat mijn moeder naar een andere man ging en ik bij mijn vader bleef wonen.

Mijn zoontje (4) helpt spelenderwijs mee op het moment, stofzuigen vind hij bijv leuk (hij gaat dan 3x heen en weer en is het dan zat) en helpen met koken ook (Nouja vooral de paprika en kaas stelen of iets anders wat hij wel eetbaar vindt) en soms helpt hij met de tafel dekken. Maar als hij geen zin heeft hoeft hij het ook nog niet te doen. Wel moet hij eerst het ene opruimen voor hij met het andere gaat spelen (anders is de complete kast leeg) en hij moet zijn speelgoed opruimen voor het eten, en zijn badspeeltjes als hij klaar is in bad. (En daar wordt hij ook nog wel bij geholpen)
Laatst bijgewerkt door wyoming op 29-08-18 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:48

Niks :+ oh ja, de hond uitlaten.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:50

Niks;) Als ik mijn kamer zelf schoonmaakte, dan was het toch niet goed genoeg volgens mijn moeder, dus deed ze het alsnog zelf haha.

MizzMontana

Berichten: 5680
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:50

Eten koken, afwas, tafel dekken en afruimen, dieren verzorgen, afval bij de straat zetten, dat zat allemaal in het standaard pakket. Later kreeg ik extra zakgeld als ik de wc schoonmaakte, ramen lapen, dat soort werk. Best erg dat ik er geld voor kreeg als ik er nu aan terug denk.

Hoop onze kinderen ook te kunnen meegeven dat het gewoon is dat ze meehelpen In het huishouden.

Zoontje (bijna 2) vind het al mooi om te helpen met poep uit de wei scheppen en stallen uit te mesten. Dat er alleen schoon zaagsel in de kruiwagen gaat neem ik maar voor lief :D

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:51

Ik had het exact zoals jou ts behalve de was, dat deden we pas vanaf 16 jaar ongeveer. Daarvoor wel zelf lakens afnemen en klaar leggen.
Bijkomend hadden wij nog op zaterdagvoormiddag een klusje voor papa: onkruid uitdoen, auto wassen, helpen haag scheren (eerder haagsel opruimen), bij slecht weer werd dat helpen met de strijk, sokken plooien, keukenkastjes afwassen,... Namiddag hadden we jeugdbeweging, als we onze klusjes niet gedaan hadden mochten we niet gaan.

Oh ik vergeet weer dat we wekelijks een vaste taak hadden: afwas - afval - vuile taken
We waren met 3 dus dat wisselde elke week. Afval hield in gebruikte afval van bij het koken en het zakje plastiek buiten weggooien. En de vuilbakken buiten zetten savonds voor ophaal.
Vuile taken was wc poetsen en hondenkakjes weg doen

Edit: maar of het geholpen heeft.. ik was zo hopeloos om op bokt een topic te openen omdat ik de afwas maar niet kon doen en een week opstapelde :=
We zijn al 2 dagen aan het opruimen omdat mijn schoonvader morgen langs komt...
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-08-18 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:52

Alleen helpen met de afwas/afdrogen bij mijn vader soms en bij mijn moeder de vaatwasser uitruimen en soms tafel dekken. Erg verwend dus :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:53

Ik hielp mee met koken al jong omdat ik dat leuk vond. Hond uitlaten en voeren, ponys mee verzorgen. Fruit plukken, en meedoen in de tuin. Planten in huis water geven.

Later meehelpen met afwassen en afdrogen. Stofzuigen nooit echt hoeven doen, strijken en vouwen wel meegekeken en geleerd maar dat deed mijn moeder liever zelf.

Maar wel fiets onderhouden met hulp van mijn papa, banden plakken enz. Ook hielp ik hem mee met pruntjes prikken, weerstandjes opruimen en klussen aan zijn auto. Zo hebben mijn zus en ik echt alles geleerd van huishoudelijke klusjes, tuinwerk en doe het zelf boren, metselen, tegelen. Omheining zetten, gras onderhoud, stallenbouw enz. Mijn ouders hadden het systeem dat we mini beetje extra zakgeld kregen als we bv stofzogen of zo. Maar grote boerderij zonder dieren dat wel. Met ponys aan huis dus er viel altijd wat te doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:54

Mijn kinderen (5 en 7) helpen ook al wat mee in huis en in de stal. Eigen kamer opruimen en helpen met koken bijv. Buiten helpen ze met vegen en eigen dieren voeren en schoonmaken.
Steeds kleine klusjes dan blijft het te overzien

Vroeger moesten wij verplicht meehelpen, groot gezin, maar dat strijken heb ik altijd principeel geweigerd en dat doe ik nog niet

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:55

Oja dat doet mijn zoontje ook nog. Mama “helpen” met de stal uitmesten en hooi halen, in zijn eigen mini kruiwagen. En hij laat af en toe de hond uit vanaf dat hij kan lopen.

Afbeelding

Grapje, maar we gaan wel regelmatig wandelen

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:56

Ik deed de afwas (alleen de pannen) en pakte de vaatwasser in of uit en dekte de tafel of ruimde af. Dit deden we wel met zijn allen.

Ik heb een tijdlang stofgezogen maar dat vond ik stom en mijn broertje leuk dus die is dat later gaan doen.
Ik ben toen de badkamer en de toilet gaan schoonmaken.
Ramen lappen deed ik ook (vind ik ook echt leuk).
Ik paste een aantal keer in de week op op mijn broertje.

In de vakanties deed ik extra taken voor het bedrijf. Papier schredderen etc.
Maar ook nog in het huishouden. De was etc.

Onze kamer moesten we zelf weten of we die opruimde dat vonden mijn ouders onze eigen keuze, was toch ons eigen leef terrein.

Toen we een huishoudster kregen hoefde we niks meer te doen behalve de afwas, vaatwasser, en de tafel te dekken/af te ruimen.

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:02

Mijn broertje en ik begonnen met huishoudelijke klussen vanaf groep 7/8. Naarmate we ouder werden, werd het wel meer, maar kan geen exacte leeftijden noemen. Wat wij moesten doen was:
-verdieping stofzuigen
-kamer stoffen en soms helpen woonkamer
-strijken
-de was vouwen
-keuken opruimen
-later ook de was zelf
-later badkamer en wc schoonmaken

Dit deden we dan allemaal op een zaterdag met zijn allen. Behalve keukendienst,daar hadden we allemaal een eigen dag voor. Broertje hielp mee in de tuin ipv de was.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:04

Ik heb nooit iets moeten doen, maar hielp wel vaker mee als ik er de energie en de kracht voor had.

Hier hebben we ieder een eigen hond en ieder verzorgd zijn eigen dier gewoon. Meestal zet ik wel de bakken klaar voor alle honden zodat ik de supplementen toe kan voegen.

Enige taak die ik had en heb is de honden van mijn ouders een paar keer per week te trainen en hun training te onderhouden.

Heb dit zo met mijn ouders afgesproken. Die zien 100x liever dat ik al mijn energie in mijn conditie en gezonder worden kan steken.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:08

Ik geloof niet dat wij thuis echt veel hoefden te doen :oo

Ben nu 27.

We moesten onze eigen kamer bijhouden, nou ben ik echt wel een chaotische rommelkont _-:( dus zo zag die kamer er ook uit.

Was werd niet gewassen als deze niet in de wasmand zat dus daar hadden we wel een beetje onze eigen hand in :Y)

Ik kan mezelf herinneren eventjes gestreken te hebben omdat ik dat wilde leren, nou dat was ik snel beu hoor :') ik strijk nu vrijwel alleen de kussenslopen. Was alles op een laag toerental en hang het dan over het wasrek heen. Gebruik de droger vrijwel alleen voor dekens van de honden, soms sokken etc. Want wil mijn handdoeken kneiterhard hebben :=

Ik heb wel eens gekookt thuis, als verrassing wel eens gestofzuigd en wij moesten nadat mijn ouders gescheiden bij mijn vader de tafel dekken of afruimen en afwassen of afdrogen.

Wij hebben het thuis echt bijzonder goed gehad. Mocht ik ooit kinderen krijgen dan krijgen die echt meer taken dan ik heb gehad.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:10

Ik moest thuis heel veel doen, op mijn 10e deed ik ongeveer het hele huishouden...

Onze kinderen hebben de volgende klusjes.

Dochter van 11 (ziek en in rolstoel, beperkte handfunctie)... af en toe de was afhalen buiten, kan ze met de rolstoel om heel draaien. Broertjes bezig houden met een spelletje en samen lezen oefenen

Dochter van 10... elke dag hond uit laten, af en toe afwas opruimen en af en toe een stofzuigen. Maa rook gewoon meehelpen. Vast drinken in doen voor bij het eten bijv. Of even wat ophalen voor dr zusje, broertjes naar binnen halen als we gaan eten dat soort dingen .en elke dag oefenen op de gitaar ( ze heeft wekelijks les)

Zoontje van 8 met beperking. Elke zaterdag papa een uurtje helpen. Zijn klusuurtje. En als hij fit genoeg is af en toe een klein klusje samen met mama (heeft daarbij begeleiding nodig)

Zoontje van 6. . Af en toe kleine dingen. Helpen afwas opruimen, helpen tafel dekken, dingetjes ophalen voor zn.zus even naar de brievenbus lopen. elke dag oefenen met gitaar spelen .

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:13

Afruimen, afwassen. Niet elke dag. En, lach niet, gasflessen sjouwen. We woonden op een gegeven moment in het buitengebied, waar nog geen gasaansluiting was. Dus voor koken en warm water was een (grote) gasfles nodig. Ik was er trots op, dat ik zo sterk was, dat ik dat kon. ;) Verder:vanaf mijn twaalfde, pony verzorgen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:14

Afwassen / afdrogen. Werd vanaf 14 de vaatwasser in en uitruimen.
De honden uitlaten. Kamer opruimen.
Stofzuigen, boodschappen doen, was opvouwen, tafeldekken en mee helpen met koken werd later zelf regelmatig koken.
Dit waren wel klusjes die zeer regelmatig door ons gedaan moesten worden.