Zeeschelpenkalk en Boterbloemen... Ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Zeeschelpenkalk en Boterbloemen... Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 20:27

Als onze PH meter van twee tientjes klopt,dan zit de PH waarde van ons hele weiland rond de 7. Maar er staan helaas genoeg boterbloemen zowel de scherpe als de kruipende versie (grrr). De paarden eten er wel omheen, maar ik ben er niet helemaal gerust op, want het zijn er nogal wat. We hebben het nu niet laten spuiten, we maaien wel af en toe en heb ook gehoord dat kalken een optie is in het najaar (klopt dat, zeeschelpenkalk = 1 bigbag per hectare?). Ik zoek eigenlijk ervaringen met mensen die hetzelfde probleem hadden en of de zeeschelpenkalk werkelijk zijn werk doet...

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:24

Kalken gaat boterbloemen niet doden. Hooguit maakt het het voor onkruid moeilijker om te kiemen. Staat het er eenmaal, dan is spuiten de enige manier om het weer kwijt te raken.

Overigens: zeeschelpenkalk? Laat het milieu gewoon het milieu, de zee heeft het al moeilijk genoeg. "Gewoon" kalk uit de fabriek is chemisch gezien precies hetzelfde.

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Zeeschelpenkalk en Boterbloemen... Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 21:51

Spuiten doodt het alleen 'tijdelijk' dus eigenlijk ook niet.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Zeeschelpenkalk en Boterbloemen... Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:51

Spuiten bij teveel, eventueel doorzaaien met gras en zorgen dat je bodem voor dat spuiten al zo bemest en gekalkt is dat het gras goed kan groeien en het onkruid minder kans krijgt.

Ik houd niet van onkruidspuiten maar laat het hier zo ongeveer om de 3 jaar toch een keer doen om te voorkomen dat het uit de hand loopt.