Duivel met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 17:26

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje. Mijn paard is een duivel als het op longeren aankomt. Zodra ik haar de cirkel opstuur en ook maar enigsinds een beetje aanstalten maak om haar wat meer tempo te laten maken begint ze te bokken, rennen en draait ze zich met haar hoofd naar mij toe. Er zijn momenten geweest dat ze zo flipt aan de lijn dat ze haar evenwicht verliest en valt. Ik heb al vanalles geprobeerd, vooral met betrekking tot mijn eigen houding. Ik zorg dat ik niet teveel naar haar hoofd of achterhand sta, probeer haar rustig te laten versnellen, met zweep, zonder zweep. Noem maar op.

Omdat ze nu 3 maanden rust heeft gehad ivm een blessure en ik volgende week weer op moet starten aan de longeerlijn wil ik eigenlijk gaan uitzoeken waar dit probleem vanaf komt. Zie het namelijk al gebeuren dat ze een gekke sprong maakt en we weer terug bij af zijn.

Ze is van zichzelf een hele dominante merrie maar laat zich onder het zadel en aan de hand goed corrigeren. Alleen aan de longeerlijn vertikt ze het.

Is er iemand die mij kan helpen??

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:27

Faith001 schreef:
Omdat ze nu 3 maanden rust heeft gehad ivm een blessure en ik volgende week weer op moet starten aan de longeerlijn wil ik eigenlijk gaan uitzoeken waar dit probleem vanaf komt. Zie het namelijk al gebeuren dat ze een gekke sprong maakt en we weer terug bij af zijn.

Dan lijkt dit me niet het moment om dat risico te nemen/eraan te werken. Beter je paard aan de hand en aan de fiets opbouwen dan en als ze weer helemaal hersteld is pas weer aan het longeerprobleem werken. Zoek er dan gelijk even een goede instructeur bij, dan is de kans groot dat je met één les al het grootste deel van het probleem te pakken hebt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:41

Heb je al eens de dubbele longe geprobeerd?
Dan kun je haar van je weg sturen zonder zweep.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 12:29

maximuss schreef:
Heb je al eens de dubbele longe geprobeerd?
Dan kun je haar van je weg sturen zonder zweep.


Heb toevallig gister eens geprobeerd in stilstand om haar te laten wennen aan dubbele lijnen. Ik weet dat ze met inrijden compleet flipte op een lijn achter haar kont. Ze gooide zich volledig op de grond. Ben er zeker anderhalf uur mee bezig geweest om haar te laten wennen maar ze gaf geen kick, en heeft uiteindelijk een paar rondjes om me heen gestapt zonder gekkigheid. Dus misschien dat dit een optie is in plaats van een enkele lijn.

Ik heb soms het idee dat ze misschien teveel druk krijgt op het bit aan een kant door mij en gewoon wilt aangeven dat ze het niet prettig vind wat ik doe. Ik heb ook besloten eerst flink wat grondwerk met haar te doen voordat we echt gaan opstarten

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:31

Kijk dan ook eens naar een (academisch) kaptoom: dan blijf je uit de mond. Imo veel fijner bij het longeren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:32

Maar hoezo krijgt ze druk op het bit aan een kant? Dat is toch ook helemaal niet de bedoeling met longeren?

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:34

Doet ze dit ook als je gewoon met halster longeert?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:40

Of zonder touw en halster? (als je een longeercirkel hebt)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:54

Heb je een goed afgeschermde longeerbaan/cirkel?
Er kan vanalles 'mis' gaan bij het longeren, en daarbij zal een paard dat ooit een slechte ervaring heeft gehad dat gedrag herhalen als het wat oplevert.

Omdat je paard herstellend is van een blessure zal in op dit moment níet longeren als revalidatie. Stap er liever op en rijd veel rechtuit. Of kies voor een stapmolen met een draffunctie.
Zodra je paard weer belastbaar is zou ik gaan oefenen met longeren, gekke sprongen zullen er bijhoren als het weer even niet gaat zoals je wilt en dat kost je het herstel.

Met een goed afgezette longeerbaan/cirkel zou ik zonder lijn beginnen. Dit scheelt jou omdat je vrijer kan bewegen en je paard heeft niets aan het hoofd vastzitten.
Ga heel duidelijk in de drijvende zone staan (achter de schouderlijn), en heel duidelijk voor die lijn om af te remmen. Ga dan oefenen met voorwaarts en afremmen. Dat kan in het begin best nog rommelig zijn, laat het gebeuren en leer ervan. Oefen regelmatig en beloon goed gedrag met stem en rust/pauze.

Ik werk zelf trouwens altijd met een longeerzweep met lange slag, dat geeft me een veel groter bereik. En zorg ook dat je lichaamstaal overeemkomt met de actie. Niet te stil staan als je actie wilt en niet teveel bewegen als je rust wilt.

Ik zou zelf daarna een bijzetteugel introduceren. Zodra je kan stappen, draven, galopperen, halthouden en van hand wisselen zonder lijn en met een bijzet in de cirkel. Ga dan eens een longeerlijn bevestigen. De kans is groot dat je paard dit dan makkelijker accepteert.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 00:21

Kelly_ann schreef:
Heb je een goed afgeschermde longeerbaan/cirkel?
Er kan vanalles 'mis' gaan bij het longeren, en daarbij zal een paard dat ooit een slechte ervaring heeft gehad dat gedrag herhalen als het wat oplevert.

Omdat je paard herstellend is van een blessure zal in op dit moment níet longeren als revalidatie. Stap er liever op en rijd veel rechtuit. Of kies voor een stapmolen met een draffunctie.
Zodra je paard weer belastbaar is zou ik gaan oefenen met longeren, gekke sprongen zullen er bijhoren als het weer even niet gaat zoals je wilt en dat kost je het herstel.

Met een goed afgezette longeerbaan/cirkel zou ik zonder lijn beginnen. Dit scheelt jou omdat je vrijer kan bewegen en je paard heeft niets aan het hoofd vastzitten.
Ga heel duidelijk in de drijvende zone staan (achter de schouderlijn), en heel duidelijk voor die lijn om af te remmen. Ga dan oefenen met voorwaarts en afremmen. Dat kan in het begin best nog rommelig zijn, laat het gebeuren en leer ervan. Oefen regelmatig en beloon goed gedrag met stem en rust/pauze.

Ik werk zelf trouwens altijd met een longeerzweep met lange slag, dat geeft me een veel groter bereik. En zorg ook dat je lichaamstaal overeemkomt met de actie. Niet te stil staan als je actie wilt en niet teveel bewegen als je rust wilt.

Ik zou zelf daarna een bijzetteugel introduceren. Zodra je kan stappen, draven, galopperen, halthouden en van hand wisselen zonder lijn en met een bijzet in de cirkel. Ga dan eens een longeerlijn bevestigen. De kans is groot dat je paard dit dan makkelijker accepteert.


Super fijne tip dit! Hebben helaas geen longeercirkel maar het zou wel mogelijk zijn om de helft van de bak af te zetten met een touwtje. Hier zal ze namelijk nooit overheen gaan. Zal inderdaad even tijd kosten voordat we samen doorhebben hoe dit werkt. Wat denk ik wel een groot voordeel is, als ze begint te rennen, springen of wat dan ook en ze doet dit onverwacht dat ik niet aan haar mond hang.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:23

Bij ons lag het aan mijn houding. Ze deed eigenlijk exact wat mijn houding haar opdroeg, de fout lag echt bij mij. Ik heb toen longeerles genomen, me verdiept in zowel mijn als haar lichaamshouding, en sindsdien gaat het eigenlijk vlot :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:37

Faith001 schreef:
maximuss schreef:
Heb je al eens de dubbele longe geprobeerd?
Dan kun je haar van je weg sturen zonder zweep.


Heb toevallig gister eens geprobeerd in stilstand om haar te laten wennen aan dubbele lijnen. Ik weet dat ze met inrijden compleet flipte op een lijn achter haar kont. Ze gooide zich volledig op de grond.


Longeren aan de dubbele longe was ook mijn 1e ingeving.
En; dat hoeft echt niet met de buitenste lijn achterlangs hoor.
Ik longeer ze altijd met longeersingel en dan de buitenste lijn gewoon direct over de rug.

Achterlangs vind ik maar niets, dan krijgen ze veel eerder een ruk in de mond (daarom vind ik een pessoa-hulp ook niks).

En als je haar eerst laat opstarten met iemand/jij er naast bij het hoofd? En een 2e persoon die de longe heeft?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:39

khirshanta schreef:
Of zonder touw en halster? (als je een longeercirkel hebt)


Dat dacht ik ook al aan! Dan zit je niet met lijnen te klieren en leert ze eerst op jou lichaamstaal te reageren.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:49

Ken exact het probleem. Ik longeer mijn paard nauwelijks daardoor, maar heb een roundpen, waarin ik haar loswerk zonder lijn. Ook kan ik in die roundpen mijn leiderschap weer even bevestigen.
Als je geen roundpen hebt, kun je misschien met draad een stukje afzetten.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Duivel met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:51

Heb je een filmpje? En in welke regio zit je? Vaak helpt 1 les al, omdat het vaak net wat kleine miscommunicaties zijn waardoor dit gebeurt

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:55

https://youtu.be/J-GeWl0vZ6E
Zoiets als dit monster?
"vroeger" was ze niet te longeren.
Dit is echt de beste merrie van stal. Naja hebben slechts 2 ponys maar alsnog.
We hebben haar nu 14 jaar en de eerste paar jaren hebben we het longeren opgegeven totdat we haar konden longeren zonder longeerlijn etc
Lichaamstaal is bij deze slimme dominante merrie echt heel heel heel heel belangrijk.
Nu kunnen we haar ook gewoon aan de longeerlijn longeren. En soms wil ze gewoon graag bokken wat we ook toelaten.
Onder het zadel bokt ze niet en doet ze geen andere rare dingen dus tsja...

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:03

Oké ik ben instructeur in longeren en dubbele longe onder andere, en ik zou dus niet aan de dubbele longe gaan werken...
want áls het mis gaat, gaat het echt mis, dubbele longe is voor paarden die succesvol het hele longeertraject (en desensibiliseer-traject ) hebben doorlopen, óf voor "cowboys" die 100% zeker weten dat ze het paard met al hun gekke sprongen e.d. kunnen houden en de juiste kant op kunnen sturen, voordat je of de gehele optoming aan gort hebt, of je paard ingepakt hebt als rollade.

Eigenlijk beschrijf je het probleem al; je paard is vrij dominant, waarschijnlijk nooit echt geleerd netjes te longeren, als jij dan niet de timing/ervaring enz. hebt om haar dat wél uit te leggen, dan wordt het waarschijnlijk een drama.
Dit soort problemen ontstaat in sommige gevallen ontzettend snel, als ze eenmaal door hebben dat jij niets "doet" (in hun ogen dan hé) zal het gedrag zich steeds blijven herhalen.


Overigens longeer ik per definitie nooit op een bit, altijd met kaptoom, of voor de zeer gevoelige diertjes zelfs op halster.