Onkruiden in pas ingezaaide wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Onkruiden in pas ingezaaide wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 16:38

Even een vraag omdat ik het niet goed kan vinden op internet.
Wij hebben in april 2 stukjes weiland laten ploegen en helemaal opnieuw ingezaaid met Barenbrug Horsemaster. Prachtig gras maar er zit ook aardig wat onkruid door. De droogte van deze zomer heeft natuurlijk ook niet mee gewerkt om kale plekken snel dicht te laten groeien met gras dus onkruid heeft veel kans gehad om te groeien.

Nu heb ik een aantal al kunnen onderscheppen. We hebben er Melganzenvoet in staan ik had al gevonden dat dat niet giftig is maar ik heb toch een deel eruit gehaald.

En er staat wat nachtschade in :( hier ben ik natuurlijk helemaal niet blij mee en ik heb dit zo goed mogelijk weggehaald maar het kan natuurlijk zijn dat ik een plantje over het hoofd gezien heb.

Nu willen we nog gaan maaien voor de winter maar ik zit erg te twijfelen of dat wel verstandig is want ik neem aan dat nachtschade ook gemaaid giftig is. En in het hooi is dat natuurlijk veradelijker dan in het gras want ik verwacht dat ze er in de wei opzich wel omheen eten. Maar in het hooi natuurlijk niet.

en dan hebben we nog een derde onkruid wat ik niet kan identificeren. Het lijkt ergens wel wat op de nachtschade maar is veel lichter groen, kleiner en heeft geen besjes. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:44

Die laatste is knopkruid. Klein knopkruid of harig knopkruid. Stinkt heel muf als het nat is/geregend heeft.

Ik zou overigens laten spuiten door een loonwerker en daarna klepelen. Kan het mooi uitstoelen en kort de winter in. Je kunt er nu toch vermoedelijk geen hooi meer van maken, het is best wisselvallig weer nu, dagen worden korter. En er zal ook niet veel afkomen als het in april is ingezaaid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:53

Ik weet niet hoe erg het is? Heb je een beeld van het hele perceel?

Niet de meest natuurvriendelijke oplossing, maar wel een effectieve: spuiten (je loonwerker weet wel waarmee) en als er veel kale plekken zijn nu in de herfst nog eens doorzaaien. De herfst is sowieso de allerbeste tijd om in te zaaien en door te zaaien omdat het onkruid dan veel minder kans krijgt tov het gras. Maar da’s deels achteraf, daar heb je nu niks meer aan. Maar als je door moet zaaien kan je het beter in oktober doen en niet wachten tot het voorjaar.

Mooiste is om er in de lente dan wat schapen op te zetten. Die trappen de zode goed aan.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Re: Onkruiden in pas ingezaaide wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:57

Spuiten en stront erop en volgend jaar goed bijhouden met spuiten en tijdig en genoeg bemesten

AthosjeJarig
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Onkruiden in pas ingezaaide wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:13

Bij ons was het ook zo. Twee of drie keer maaien en toen had het gras al de overhand.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Onkruiden in pas ingezaaide wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 19:42

Bedankt voor de reacties.

Ibbel: bedankt, dat lijkt het inderdaad te zijn!

Opzich is de grasmat al mooi dicht en ik denk dat was we nu maaien er toch nog aardig wat afkomt. Het is natuurlijk niet ideaal om nu te maaien maar we moeten toch nog een stuk naast ons maaien van 1,3 ha dus ik wilde deze 2 landjes ook maar mee maaien. Dan kan het inderdaad mooi kort de winter in en kunnen onze geiten er nog lekker op lopen om het aan te stampen. En ja als je toch gaat maaien dan is het het mooist als je er ook meteen maar wat hooi (voordroog in dit geval) van kunt maken. Mits de onkruiden die erin staan niet giftig zijn.

Ik heb het in het voorjaar zelf gespoten maar helaas is dat niet voldoende geweest en we hebben het met de zitmaaier 2 keer gemaait. Dat ging mooi want toen kreeg het gras de overhand over het onkruid. Maarja toen kwam de droge zomer _-:( Toen heeft het onkruid weer een slag kunnen slaan.

Al met al ben ik best tevreden over het resultaat. Het gras is best heel dicht en al lang! Het enige is dat dit onkruid erin staat en ik wilde graag weten wat het is.

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 13:21

Een late reactie op een bericht van een paar jaar geleden.
Helaas staat ons weiland nu ook vol met nachtschade na inzaaien met Horsemaster van Barenbrug.
We hebben het eerst dood laten spuiten, toen gevreesd en ingezaaid met Horsemaster.
Hiervoor weet ik zeker dat er geen nachtschade instond dus het moet met het zaaigoed meegekomen zijn.
Ik baal er echt van. Zeker omdat je juist door opnieuw inzaaien na dood spuiten verwacht het goed te doen en nu dit.
Ik heb een mail naar ze gestuurd en ben benieuwd wat ze er zelf van zeggen