[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:44

Angs1989 schreef:
Dierenarts is net weer geweest, ondanks dat ze vanmorgen al buut heeft gehad heeft ze nu nog extra pijnstillers gehad en nog een spuit buscopan. Voor nu staat ze even rustig, zodra dat veranderd moet ze inderdaad naar de kliniek.

Waarschijnlijk gas/kramp koliek. Heeft een pols van 70 en teveel geluiden. Sonde is erin geweest voor haar maag, dat was gelukkig nog goed.


Ik ben geen dierenarts maar ik denk dat ze reageert op de bute. Dit kan een bijwerking zijn van de bute. Mijn merrie heeft dit ook gehad, en er was er nog eentje in dit topic. Na overzetten op metacam(en dus stoppen vd bute) en starten met omeprazole was ze binnen twee dagen onwijs opgeknapt.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:49

Klinkt idd hetzelfde als wat mistral ook had. Enorme last van de maag lijkt op koliek veel buikgeluid.
Goeie pijnstiller en ulcer gold of gastrogard is wel verijst dan. Wou ze eten tot dit gebeurde?
Wat had de eerder toen ze aan medicatie zat?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:52

& daarnaast maagsupport van paardendrogist gaan geven. Heeft de mijne gered.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:12

Ze staat voor nu rustig. Hou haar goed in de gaten. Ik heb zelf ook het vermoeden dat dit van de buut komt en ga dit ook direct stoppen. Nu nog pijnstillers ingespoten gekregen en vanaf morgen zou ze dan op de metacam staan. Eerst afwachten hoe ze de nacht door komt.

Ze wilde inderdaad eten voordat dit gebeurde, maar wel met lange tanden. En had al drie keer se dierenarts gebeld om te zeggen dat ze direct ging liggen zodra ze de buut kreeg
Dat was al vanaf vrijdag.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:31


Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:16

Deni11 schreef:
& daarnaast maagsupport van paardendrogist gaan geven. Heeft de mijne gered.


Die van mij doet het daar ook super goed op! En het is suikervrij.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 18:43

Deni11 schreef:
damian23 schreef:


Hey dat ziet er interessant uit. Als het uitkomt ga ik zeker heen, kan nooit kwaad om meer kennis te vergaren :)


Net gekeken. Is uitverkocht.


Sterkte Angs.....hoop dat het snel goed gaat.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:15

Ik ben in zijn boek bezig. Zit te twijfelen om met die van mij overstappen van de glucobalance naar de hypo balance.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 19:52

Ipsilonka schreef:
Ik ben in zijn boek bezig. Zit te twijfelen om met die van mij overstappen van de glucobalance naar de hypo balance.


Kun je hier misschien meer over kwijt? Ben wel benieuwd!

assebassie
Berichten: 1250
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:26

Die van mij is ook heel erg ziek geworden na gebruik van bute, mag dat ook nooit meer hebben.

Wou niet eten, koliekachtige verschijnselen, nu, na 7 maanden, eindelijk weer 'normale' eetlust.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:47

Mag ik hier een vraag stellen, het is niet voor mijn paard maar dat van mijn stalgenoot die bij mij aan huis staat.
Ik kwam dit topic tegen en dacht beter hier als een nieuw topic starten...

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:15

Angs1989 schreef:
Dierenarts is net weer geweest, ondanks dat ze vanmorgen al buut heeft gehad heeft ze nu nog extra pijnstillers gehad en nog een spuit buscopan. Voor nu staat ze even rustig, zodra dat veranderd moet ze inderdaad naar de kliniek.

Waarschijnlijk gas/kramp koliek. Heeft een pols van 70 en teveel geluiden. Sonde is erin geweest voor haar maag, dat was gelukkig nog goed.


Hoe gaat het nu met haar?


Heeft er in dit topic iemand ervaring met subli omega 369 bij te geven aan HB paarden?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:24

_mexx_lady_ schreef:
Mag ik hier een vraag stellen, het is niet voor mijn paard maar dat van mijn stalgenoot die bij mij aan huis staat.
Ik kwam dit topic tegen en dacht beter hier als een nieuw topic starten...


Tuurlijk mag je hier een vraag stellen

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:25


Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:04

mirriejj schreef:
Angs1989 schreef:
Dierenarts is net weer geweest, ondanks dat ze vanmorgen al buut heeft gehad heeft ze nu nog extra pijnstillers gehad en nog een spuit buscopan. Voor nu staat ze even rustig, zodra dat veranderd moet ze inderdaad naar de kliniek.

Waarschijnlijk gas/kramp koliek. Heeft een pols van 70 en teveel geluiden. Sonde is erin geweest voor haar maag, dat was gelukkig nog goed.


Hoe gaat het nu met haar?


Heeft er in dit topic iemand ervaring met subli omega 369 bij te geven aan HB paarden?


Ze heeft de nacht goed doorgebracht, vanmorgen wel lang liggen slapen, maar ging daarna weer wat knabbelen aan haar hooi. Heb net maagbeschermers opgehaald en ze mag dan straks wat metacam. Hopelijk blijft ze deze lijn aanhouden en krijgt ze niet opnieuw koliek. Wat een ellende gisteren :(!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:15


LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 12:22

Heeft iemand ervaring met dikke achterbenen icm hoefbevangenheid? Tegelijk met de terugval van mijn pony viel me op dat ze dikke achterbenen heeft. Als ik er in knijp, tilt ze haar voet op. Als ze haar voet neerzet en haar gewicht er weer op zet hoor je iets knakken.


Afbeelding

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:54

Sinds kort staat er bij mij thuis een merrie en veulen van een kennis/vriendin.
Merrie is helaas hoefbevangen, staat onder controle van 2 dierenartsen en af en toe nog de mening van een externe dierenarts.
Eigenaar en dierenartsen hebben ervoor gekozen om merrie op stal te houden om de belasting van lopen te voorkomen (en dat wil zeggen dus ook het veulen van 2 en halve maand).
Merrie wordt een aantal keer per dag in de paddock vast gehouden zodat het veulen 10-15 minuutjes kan crossen.
Verder mag hij los lopen op de gang met de deuren dicht als ze bezig zijn om de moeder te verzorgen.
Maar dat is al bij al nog altijd te weinig beweging en het veulen wordt erg vervelend/dominant.
Met momenten echt een super lief veulen, andere momenten echt gericht naar merrie en mens trappen. Tegen moeder op steigeren, bijten,... is allemaal niet gek. Merrie is bevangen aan de voorbenen, durft dus niet haar gewicht op haar voorbenen te zetten om met achter te kunnen trappen. Met als gevolg dat veulen gewoon haar zin kan doen.
Eigenaar geeft ook aan al een paar keer geprobeerd te hebben om veulen buiten te doen, merrie op stal te houden maar de merrie maakt zich de eerste 10 minuten dan zo druk dat de eigenaar dit niet meer aandurft (bang dat het hierdoor nog erger wordt).
Samen met mijn merrie op de weide zetten kan niet. Mijn merrie is dominant en durft rustig te trappen en opjagen om haar plaats te laten zien. Wat in dit geval ook niet handig is.

Wat kan de eigenaar hier nog mee? Mijn gevoel zegt om een paddock af te maken (bv 6x10), klein genoeg om niet te gek te kunnen doen maar toch iets meer beweging als een stal.
Qua medicatie, behandeling,... wordt er echt gekeken naar het beste maar ik maak me zorgen om dat veulen.

Dus, heeft er iemand ervaring met een hoefbevangen merrie met veulen aan de voet? Plan is om zo snel mogelijk te spenen maar helaas kan het veulen nu nog niet zonder moedermelk.
(Let wel dat het niet mijn paard is, ik wil helpen en denk graag mee maar als eigenaar beslist om iets wel/niet te doen ondanks dat ik het er niet mee eens ben is dat niet mijn verantwoordelijkheid)

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:06

Waarom mag de merrie niet op een paddock? ze geven zelf heel goed aan of ze wel of niet willen lopen.
Beweging is altijd ok, mits ze zelf willen, wanneer ze teveel pijn heeft zal ze stil blijven staan.
Is de merrie HB geworden door gras of door te lang aan de nageboorte staan ??

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:10

ElCamino, ik geloof door het gras.
Ik heb ook al voorgesteld om de paddock vlak te treken en bv. aan de walsen zodat het vlakke ondergrond is. Merrie weigert pertinent om op grond te staan die ongelijk is. Tegenwoordig lijkt ze zelfs het meest comfortabel te staan op de betonnen vloer van de gang.
Eigenaar is bang dat moeder zich gaat overdoen. Blij dat ze buiten kan en doordat het veulen veel energie heeft zichzelf gaat overvragen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:32

Lastig. Merrie kan veulen niet opvoedden en veulen kan energie totaal niet kwijt. Veulen hele dag op stal is in mijn ogen echt een no go. Hoe lang is ze bevangen? Wil ze wel enigzins lopen vanaf de stal naar de paddock? Ik vind dat de eigenaar in de deze het veulen toch meer buiten moet zetten en er desnoods zelf maar langer bij blijven met de moeder ipv een paar minuutjes.. en als dat betekend dat ze een uur naast de paddock moet gaan zitten dan is dat zo.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:41

Ik heb zelf ook een veulen staan. Mijn ervaring is dat de meeste merries er niet meer de hele tijd achteraan rennen op deze leeftijd. Paddock is zand, dus ook plezierig voor de merrie om te staan.
Persoonlijk zou ik de merrie dus met veulen in de paddock zetten voor op z'n minst een aantal uur per dag.

Bijzonder trouwens dat een zogende merrie hoefbevangen wordt. Mijn IR merrie die eeuwig en altijd te dik is, is nu echt mager aan het worden en moet ik flink bijvoeren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:41

Lastig! Ik heb mijn shetje nooit op stal gehouden. Dat hoefde van de dierenarts ook niet.
Maar ik zelf had gekozen om merrie en veulen in een glad getrokken paddock te zetten. Een veulen op stal houden vind ik ook een no go. Hij moet zich lichamelijk ook kunnen ontwikkelen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:49

Wij moesten 3 weken op stal, maar ik heb al vrij snel uitloop gegeven ... Paard gaf zelf wel aan wat hij wilde doen. Hij begon ineens ook in zijn stal rond te draaien en te doen als ik hem opsloot, dat was ook niet bevorderlijk dacht ik.

Ondertussen staat hij terug 24/7 buiten, op de weide doen we nu wel strookbegrazing maar het is de bedoeling dat dat er ook nog uit gaat. Hoop dat het lukt!
Lopen blijft goed gaan, soms voel ik wat pulsatie maar de dubbele zool zit er natuurlijk ook nog! Hij loopt vlot (in 3 gangen), onder het zadel werkt hij super mee dus ik heb er goeie hoop in!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:58

Even snel over hooi : sinds enige maanden spoel ik het hooi .. mee begonnen om andere medische redenen bij ander paard maar gelet op de onstabiele factor van hooi kwaliteit geef ik nu alleen nog maar uitgespoeld hooi.
In principe verlaagd spoelen al suiker en zeker stofgehalte, maar langer weken zou suiker gehalte behoorlijk meer omlaag brengen.

Wel de waarschuwing dat a) spoelen en weken ook ander voedingstoffen doen verminderen, hoe langer weken hoe minder suiker maar óók hoe minder voedingsstoffen, een supplement ter aanvulling geven zou dan aan te raden zijn.
En b) voorgeweekt en/of gespoeld hooi is gevoeliger voor bacteriën vorming, dus direct na natmaken & uitlekken geven.

Tip: benodigde hoeveelheid hooi (goed losgemaakt) in gaten (gemaakte) wasmand doen, met bak en al in kruiwagen zetten en vol zetten met water ; na spoelen of inweektijd bak uit kruiwagen buiten op beton oid. zetten en kruiwagen erover leeggieten ; even laten uitlekken ( bij voorkeur op stoel ofzo, iig. van de grond af) en klaar om aan je paard te geven (afhankelijk van je dier/omstandigheden in of uit de gebruikte wasmand)

@ Angs : heeft je paard nu Omeprazol gekregen ? Lijkt me nu echt de eerste stap en zou dan toch even pijnstilling pauze houden om maag kans van herstel te geven ... maar dat is mijn mening, gevoel & ervaring.
Wel nog even een belangrijke tip : probiotica gaan geven om de verstoorde/kapot gemaakte darmflora weer te kunnen laten herstellen.