Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:23

EdkingEnzo schreef:
Ik vind het ook heel erg vreemd dat het transport bedrijf gewoon de paarden zo heeft mee genomen. Kan ik echt niet begrijpen, we hebben ook zeker contact met ze gehad (mailen en bellen) maar ze gaven er geen antwoord op helaas.

Er is pas een rechtszaak gekomen toen de paarden al in Nederland waren Tamary. Blijkbaar is deze rechtszaak omdat de man gelogen heeft over de leeftijden en namen van de paarden. (waar de stichting ook heel slecht aan heeft gedaan want er is niks nagevraagd of gecontroleerd.) En omdat de eigenaar de paspoorten niet af wil geven.



Is toch een beetje raar verhaal.
Transportbedrijf vervoert paarden illegaal, want binnen de EU is paspoortplicht.
Dan is er ineens een rechtzaak omdat leeftijden en namen van de paarden niet blijken te kloppen?

En de eigenaar wil de paspoorten niet geven?
Waarom hebben ze die paarden überhaupt meegenomen en verkocht zonder paspoort?

Vraag mij ook echt af op welke gronden se een rechtzaak willen gaan voeren? Ze hebben toch zelf de steken laten vallen?
Moet wel bekennen dat ik sowieso wat sceptisch ben t.a.v. die stichting.

Ik zou als je in Spanje bent langs gaan en gewoon om de paspoorten vragen op de man af.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 21:29

Wist ik het maar. Ik weet niet wat ik moet geloven en wat waar is want alles is vaag. Enige wat jk weet is dat ik een paard heb gekocht en na dik een jaar nog steeds geen papieren heb en niemand die kan helpen. De rest van de groep lijkt het niet zo erg te vinden want die doen er ook helemaal niks aan.

Ik wil nu gewoon heel graag een paspoort, wat voor een dan ook.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:17

Het klinkt l*llig; maar je hebt alleen met de verkoper (de stichting) van doen.
Dus hun officieel vorderen om het paspoort dat als ze deze niet een x termijn (bv 2 maanden) moeten leveren en dat de kosten die daaraan verbonden ook voor hun rekening zijn.
Zij hebben een paard illegaal verkocht (en laten vervoeren).
Dus zij zijn 100% fout daarin en daar ook 100% verantwoordelijk voor.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 23:43

Wat Brainless zegt inderdaad, zij zijn aansprakelijk.
Ben wel heel benieuwd welke transporteur dit is overigens.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 00:02

Om op mijn eerdere opmerking terug te komen, nee ik zou ook niet zo makkelijk zijn in terugsturen.
Alhoewel ik wel heel hard klink :=

Die stichting is echt een no go voor mij en stiekem komt er regelmatig wat negatief voorbij.
En de smoezen die vervolgens komen...oke niemand is heilig maar ze drijven te ver door in mijn opinie.
Volgens mij vervoeren ze veel met ‘bss’ iets in die richting was het

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 08:30

Hebben jullie helemaal gelijk in! Maar zelfs met onze advocaat erbij komen we niet echt verder. Het enige wat er gebeurt is, is dat ik een heeel klein deel van het aankoop bedrag heb ontvangen, en een gratis paard aangeboden gekregen. Maarja, still no paspoort :')

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:45

Ben je mooi klaar mee...
Volgens mij gaat die stichting er gewoon van uit dat mensen een paard zielig vinden en dus gewoon het dier meenemen zonder paspoort en een leuk verhaal van die komt nog uit Spanje etc. Dan de schuld bij de mensen in Spanje leggen en zelf ondertussen toch leuk incasseren.
En zo blijft feitelijk illegale paardenhandel in stand, dieptriest.

Ik verwijt de TS niets hoor die heeft te goeder trouw gehandeld en zal dit denk ik nooit meer doen. Maar het gaat om een groep paarden en het zal heus de 1e groep niet zijn. ALs je wilt voorkomen dat dit gebeurt zou ik er een grote rel van maken met de andere mensen die het betreft, rijdende rechter, kassa dat soort dingen. Niet dat je daar je paspoort mee krijgt of dit paard er iets mee opschiet maar wel om te voorkomen dat die stichting dit soort praktijken kan handhaven. Een paard ook verkopen voor 10 jaar en dan is het 16 jaar? De stichting kan toch ook de chips uitlezen en dan checken? Dat ligt niet aan een handelaar of vervoerder maar aan de verkoper.

Ik zit dit topic echt met verbazing te lezen, hoe is dit allemaal mogelijk? Er wordt de vergelijking gemaakt met een container tinkers maar die paarden komen zonder chip in Nederland en worden bij aankomst gechipt zsm etc. Dat is heel iets anders. Dit dier is gechipt maar er wordt volgens mij willens en wetens onzorgvuldig mee omgegaan.

Een paard wat een paar weken ergens op transport heeft staan wachten is per definitie niet om aan te zien (als die geweldige stichting dus niet direct vanaf dag 1 dat ze op het transportadres aankomen er iets aan doet, lees geld tijd en energie insteken om die dieren fatsoenlijk te voeren) dus ga er ook niet vanuit dat het per definitie de vorige eigenaar is die het paard zo heeft afgegeven. Dat weet je niet want je was er niet bij. Ik heb bij dit soort stichtingen, als ik het zo lees, net zo'n slecht gevoel als bepaalde stichtingen die onder het mom van zielige hond honden redden uit verre oorden.

TS heel veel sterkte met het proces maar ik vrees dat je portemonnee er alleen maar lichter van wordt en dat je nooit aan het originele paspoort zal komen. En feitelijk maak je je dan schuldig aan heling want je hebt een paard overgenomen van iemand die er geen paspoort bij kan leveren en geen helder verhaal heeft over waar het dier vandaan komt... ook dat nog een keer... -O-

En dan krijg je een gratis paard als compensatie aangeboden? Waar komt dat vandaan? Ook weer zonder paspoort zeker?? Wat een bijzondere gang van zaken... lekker omgaan met paarden, gratis ter compensatie (sorry wordt beetje boos hier achter de computer...).

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:51

En is het mogelijk, even vanuit een andere hoek bekeken, om de chip te laten verwijderen en dan later opnieuw te laten chippen bij bijvoorbeeld het KNHS? Geen idee of het kan hoor, en of een dierenarts dat wil doen, maar dan ben jij van al dit gedoe af. Dan is de stamboom wel onbekend, maar is het paard tenminste legaal...

Wat een stichting zeg, ongelooflijk hoe er aan paarden verdiend wordt onder het mom van een goed doel...

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:53

Niksie schreef:
En is het mogelijk, even vanuit een andere hoek bekeken, om de chip te laten verwijderen en dan later opnieuw te laten chippen bij bijvoorbeeld het KNHS? Geen idee of het kan hoor, en of een dierenarts dat wil doen, maar dan ben jij van al dit gedoe af. Dan is de stamboom wel onbekend, maar is het paard tenminste legaal...

Wat een stichting zeg, ongelooflijk hoe er aan paarden verdiend wordt onder het mom van een goed doel...

Ben je dan eigenlijk geen "gestolen" paard aan het "wit wassen" in pricipe?

Wat een enorm vervelende situatie, ik hoop dat het dier legaal weg is gehaald daar en ze niet zelf hebben besloten dat ze in beslag genomen moesten worden :o

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:06

EdkingEnzo schreef:
Hebben jullie helemaal gelijk in! Maar zelfs met onze advocaat erbij komen we niet echt verder. Het enige wat er gebeurt is, is dat ik een heeel klein deel van het aankoop bedrag heb ontvangen, en een gratis paard aangeboden gekregen. Maarja, still no paspoort :')

Daar heb je ook niet veel aan, straks heb je 2 zonder paspoort :+ }> :o ........

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 10:07

Ik zit volgens mij echt helemaal klem. Ik kan geen kant op.. niks kan, mag of lukt. In oktober maar eens zien als ik in Spanje ben...

En idd over dat 'gratis' paard... ik weet het niet hoor, dan heb ik 4 paarden??? Doei

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:23

Ik heb meegelezen maar kan de nVWA niets voor je betekenen? Het is maar een idee hoor.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:40

Vroeger werd nog weleens met heel zware magneten een chip onbruikbaar gemaakt en een paard opnieuw gechipt :Y)
Geen idee of het vandaag de dag nog kan maar vroeger in het handelswereldje......
kan me voorstellen dat je wanhopig word eb ben eigenlijk benieuwd wat oktober in Spanje je gaat brengen.
Misschien heb ik het gemist maar wat ga je precies doen? :j

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:13

Het is idd een waardeloze situatie... -O-
Volgens mij ben je idd aan het 'witwassen' als je haar zomaar opnieuw laat registreren maar het was wel 'de' oplossing geweest voor jou.
Ik heb een keer een paard gekocht waarbij de chip was verdwenen, die was dus niet meer te vinden in het lijf, ze was wel gechipt, incl stamboekpapier etc. ooit dus als veulen. Is wel hele procedure geworden maar ze is opnieuw gechipt, nieuw papier, nieuw paspoort. Moest DNA onderzoek laten doen etc. Hele grap kostte toen iets van ruim 500,- Euro. Was een KWPN paard, dus communicatie gaat dan in ieder geval in het Nederlands.
Gelukkig bleek uit DNA dat ze inderdaad was wie men zei dat ze was }:0
Overigens bleek dat bij keuring en heb ik het paard toen meegenomen onder voorwaarde dat er weer een compleet papier/paspoort etc bij zou komen, zwart op wit laten zetten etc. Verkoper was toen ook totaal verrast want tja je verwacht dat er gewoon een chip in zit en die zit er dan op het moment supreme niet in :7 En die verkoper heeft uiteindelijk de totale kosten op zich genomen _/-\o_

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:47

Als je een rel maakt wordt je waarschijnlijk bijna gelyncht door de enorme achterban van de desbetreffende stichting in Nederland.
Ik heb ooit iets kritische geplaatst op hun Facebook en heb een hoop ellende over mij heen gekregen. Ben gelukkig redelijk uitscheld-peoof dus intimideren deed het niet :o

Contact opnemen met de NVWA is nog wel een optie. Vervoer was met BSS? Die waren dan in overtreding misschien worden ze wat oplettender als ze een controle krijgen tijdens een rit?

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:49

EdkingEnzo schreef:
Hebben jullie helemaal gelijk in! Maar zelfs met onze advocaat erbij komen we niet echt verder. Het enige wat er gebeurt is, is dat ik een heeel klein deel van het aankoop bedrag heb ontvangen, en een gratis paard aangeboden gekregen. Maarja, still no paspoort :')


Een gratis paard ter compensatie := 8)7

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:29

fransje23 schreef:
Als je een rel maakt wordt je waarschijnlijk bijna gelyncht door de enorme achterban van de desbetreffende stichting in Nederland.
Ik heb ooit iets kritische geplaatst op hun Facebook en heb een hoop ellende over mij heen gekregen. Ben gelukkig redelijk uitscheld-peoof dus intimideren deed het niet :o

Contact opnemen met de NVWA is nog wel een optie. Vervoer was met BSS? Die waren dan in overtreding misschien worden ze wat oplettender als ze een controle krijgen tijdens een rit?


Ik bedoelde meer omdat zij ook verstand hebben van paspoorten en eventuele wegen daar naartoe. Zou zeker de vervoerder laten controleren want die is sowieso in overtreding.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 09:51

Nvwa is ook contact mee geweest, die konden helaas niet veel voor ons doen. Misschien kan ik het nog een keer proberen. Net als het rvo..

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:58

En de stichting officieel in gebreke stellen?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:06

Je zal moeten informeren bij een paspoort uitgevende instantie als bv knhs of die een nieuwe willen/kunnen uitgeven ivm kwijt zijn oude. Als DA chipnummer kan aflezen, dan komt dat paspoort ook op dezelfde gegevens en is een 2e chip niet nodig. Er worden bv ook nieuwe paspoorten uitgegeven als de blaadjes voor vaccinaties vol zitten, dus er moet zeker wat mogelijk zijn voor dit soort zaken.

Daarnaast is/was het mogelijk om een paspoort bij een paard te hebben zonder chip (of dna alternatief), maar dan meot je even goed de regels doorspitten.


Rocamor schreef:
En de stichting officieel in gebreke stellen?

En een internationale rechtszaak beginnen? Die stichting zit in Spanje, loop je tegen heel andere wetgeving en bijbehorende kosten aan. Eerder nvwa op de hoogte stellen van misstanden bij de gebruikte vervoerder, want het niet meer meewerken van bv een transporteur gaat er harder inhakken dan daar naar de rechter voor iets dat wel eens jaren kan gaan duren.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:28

Ik vraag me af of de stichting ook niet in Nederland is in geschreven. Ze hebben op de website in elk geval een Nederlands nummer van de Kamer van Koophandel.

Ik ken haar en haar praktijken al vanaf het eerste begin en was er al snel achter dat alles draait om geld. Mooie verhaaltjes, overal dikke kussen uitdelen, maar ondertussen ... Sjoemelen met alles! Ik heb dit verhaal weer met afschuw zitten lezen, want er is al zoveel gebeurd.

Zowel de vervoerder als de stichting (lees Laura) worden er alleen maar beter van. Ik zou ze beiden verantwoordelijk stellen. Je hebt met de oude eigenaar van de paarden niets te maken.

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:45

Waarschijnlijk weet de oude eigenaar van niets.. zou zomaar kunnen. Weinig verbaasd mij weer wat betreft die stichting. Dit grapje hebben ze misschien ook wel vaker uitgehaald?

Misschien anders inderdaad de rijdende rechter o.i.d. inschakelen. Gok dat ze voor tv poeslief is :j

Vind het overigens ook verbazingwekkend dat de andere eigenaren het er bij laten zitten. Zij, of eigenlijk de houder, zijn gewoon in overtreding. Er zijn niet veel controles op stallen maar als er een paard zonder paspoort staat hang je wel.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:12

fransje23 schreef:
Waarschijnlijk weet de oude eigenaar van niets.. zou zomaar kunnen. Weinig verbaasd mij weer wat betreft die stichting. Dit grapje hebben ze misschien ook wel vaker uitgehaald?

Misschien anders inderdaad de rijdende rechter o.i.d. inschakelen. Gok dat ze voor tv poeslief is :j

Vind het overigens ook verbazingwekkend dat de andere eigenaren het er bij laten zitten. Zij, of eigenlijk de houder, zijn gewoon in overtreding. Er zijn niet veel controles op stallen maar als er een paard zonder paspoort staat hang je wel.

Volgens mij wil ts het paard na het opgeknapt te hebben,doorverkopen,en daarvoor is het paspoort nodig. Als je het paard alleen voor jezelf wilt houden en het staat ergens achter je huis,dan zal er geen haan naar kraaien als er geen paspoort bijzit.Ook al mag dat officieel niet.

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:04

De stichting zit fout, jij hebt een overeenkomst met hen. Zij moeten jou het paspoort leveren zoals overeengekomen met de koop.
Hoe zij het oplossen met die oude eigenaar moeten ze zelf weten.. of ze betalen eerst en vorderen dat geld weer of het is een wijze les voor ze. Maar jij heb daar helemaal Niks mee van doen, hun probleem niet de jouwe. Zou ze dat gewoon eens schriftelijk melden (via mail met leesbevestiging oid) met de mededeling dat je ze in gebreke stelt als ze niet binnen twee weken over de brug komen.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:49

anjali schreef:
fransje23 schreef:
Waarschijnlijk weet de oude eigenaar van niets.. zou zomaar kunnen. Weinig verbaasd mij weer wat betreft die stichting. Dit grapje hebben ze misschien ook wel vaker uitgehaald?

Misschien anders inderdaad de rijdende rechter o.i.d. inschakelen. Gok dat ze voor tv poeslief is :j

Vind het overigens ook verbazingwekkend dat de andere eigenaren het er bij laten zitten. Zij, of eigenlijk de houder, zijn gewoon in overtreding. Er zijn niet veel controles op stallen maar als er een paard zonder paspoort staat hang je wel.

Volgens mij wil ts het paard na het opgeknapt te hebben,doorverkopen,en daarvoor is het paspoort nodig. Als je het paard alleen voor jezelf wilt houden en het staat ergens achter je huis,dan zal er geen haan naar kraaien als er geen paspoort bijzit.Ook al mag dat officieel niet.


Maar goed, grote kans dat je het paard ooit moet vervoeren, ook al staat hij achter thuis. Als je een paard bij een stichting haalt en je wordt eigenlijk gewoon voor de gek gehouden waar je bij staat, zal ik daar gauw klaar mee zijn.
Is het te simpel gedacht om aangifte te doen? De stichting lijkt me namelijk al in overtreding vanaf het moment dat de dieren zonder paspoort vervoert werden.

Een hele rare situatie, vooral erg lastig. Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt. Dat de stichting een gratis paard aanbied ter compensatie zegt toch eigenlijk al wel genoeg := Je wilt geen gratis paard, je wilt dat paard verkopen op den duur..