Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:06

Heb je die eigenaar wel eens gebeld (of laten bellen door iemand die goed spaans spreekt)?
Zijn ze door een nederlands transportbedrijf vervoerd?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:43

EdkingEnzo schreef:
Ik heb inderdaad het geld betaald aan de stichting. Maar de paarden zijn naar mijn weten niet het terrein af geweest van de officiƫle eigenaar (dus niet de stichting) tot dat ze opgehaald werden om naar Nederland te gaan

Of de paarden vanaf het terrein van de fokker/eigenaar direkt op transport naar NL zijn gegaan lijkt me niet van belang. De stichting is degene die zich heeft gedragen als verkoper in opdracht/bemiddelaar. Hebben jullie een koopovereenkomst getekend gekregen of een ander document waaruit blijkt dat er een transactie heeft plaatsgevonden tussen jou en de stichting? M.a.w. heb je een schriftelijk iets waaruit blijkt waarom je het geld aan de stichting hebt overgemaakt , namelijk niet als gewone donatie, maar met de reden koopsom paard?

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:25

Toch raar dat die eigenaar het goed heeft gevonden dat de paarden het erf af gingen zonder algehele betaling.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:30

bijzonder dat ze zonder geldig paspoort vervoerd zijn...
En daarbij, hoe weet je nu eigenlijk dat het niet gewoon gestolen paarden betreft?

fransje23

Berichten: 15358
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:45

EdkingEnzo schreef:
Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.


De stichting geeft aan dat er een rechtszaak is of weet je zeker dat er ook daadwerkelijk een rechtszaak is en het niet een "verzonnen rechtszaak" is?

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:06

TS als jouw verhaal klopt, waarom laat je dit dan zo gebeuren? Je hebt toch gewoon recht op een paspoort bij je paard? Ze hadden helemaal niet af moeten reizen als er geen paspoort was. Het feit dat ze het wel gedaan hebben zegt voor mij genoeg.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:15

anjali schreef:
Dit zijn dus geredde verwaarloosde paarden? Dan is het logisch dat de papieren en administratie ook niet in orde was.Zijn de paarden misschien door de dierenbescherming in beslag genomen,terwijl de eigenaren het daar niet mee eens waren en dus ook de boekjes niet gegeven hebben?Het is dus al een rechtszaak,ik hoop dat de paarden er niet de dupe van gaan worden.


Dat is helemaal niet logisch.
Bij ieder dier waar dan ook vandaan en onder welke omstandigheid dan ook hoort het juiste papierwerk te zitten, zeker onder export.

Kan me voorstellen dat het je tot wanhoop drijft TS, en snap dat je met aankomst van transport niet het dier teruggestuurd hebt.
Ik zou inderdaad alles op alles zetten om deze louche stichting te stoppen of ten minste tot de orde te roepen, desnoods via de media.
Dit soort organisaties verpest het voor degenen die het wel juist doen.

Die rechtszaak, waar gaat dat inhoudelijk over en is die door jou gestart of wie?
Je kunt je paard prima opnieuw laten chippen en bij ieder willekeurig stamboek kun je dan je paard laten inschrijven voor een paspoort als het goed is.
Er zijn meer dieren dubbel gechipt, als het niet anders is, dan is het niet anders.
Sterkte!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:29

Wat een vervelende situatie ts! Wat betreft het dubbel chippen, ik heb in het verleden 2 paarden gehad die dubbel gechipt waren. Dat was in de beginperiode dat de paspoorten een verplichting werd (laatste ongeveer 13 jaar geleden). Het kan dus wel, maar moest er wel een aantekening van op het paspoort bij komen. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ook in de sport werd er geen punt van gemaakt. Bij de eerste is toen ook gewoon een nieuw paspoort bij de KNHS voor aangevraagd. Tweede kocht ik zo. Misschien dan toch een optie wanneer je het originele paspoort er niet meer bij kunt krijgen. Het navragen wellicht waard.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:21

Via de NVWA vind ik de term tijdelijk paspoort.
Daarmee houd het ook op, in hun protocolen staat aangegeven dat een geimporteerd paard met een paspoort dat niet voldoet aan de nederlandse eisen bv omdat het door een niet erkend stamboek is uitgegevn moet worden vervangen door een erkend paspoort.

Hieruit concludeer ik dat je geen andere keus hebt dan om een nieuw (tijdelijk?) paspoort aan te vragen. De NVWA geeft daarbij uitdrukkelijk aan dat het paard niet meer mag worden geslacht.

Een paard zonder paspoort houden is strafbaar, maw je hebt geen andere keus dan bij een van de in nederland erkend paspoort verstrekkers een nieuw paspoort aan te vragen.

Dat het paspoort blijkbaar in het buitenland nog aanwezig is maakt weinig uit. Omdat jijzelf niet degene bent die het paard heeft geimporteerd, heb je genoeg redenen om te verklaren dat aangenomen mag worden dat het paspoort niet meer boven water komt en als verloren moet worden beschouwd.

Omdat jij zelf geen procedure hebt lopen is het denk ik verstandiger om op grond van bovenstaande een nieuw (tijdelijk?) paspoort en chip aan te vragen en te betalen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:09

Probleem is, dat het paspoort wat erbij hoort, erkend wordt in Nederland. Verder moet je het ook over laten schrijven of jouw naam, anders is het eigenlijk jouw paard niet (zoals bijvoorbeeld bij een auto).

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:29

Tessebes schreef:
Probleem is, dat het paspoort wat erbij hoort, erkend wordt in Nederland. Verder moet je het ook over laten schrijven of jouw naam, anders is het eigenlijk jouw paard niet (zoals bijvoorbeeld bij een auto).


Dat laatste is onjuist. Een paspoort is onder geen beding een eigendomsbewijs. Zo ook een stamboekpapier of chip niet. Degene die de (onderhouds-)kosten van het paard betaalt is rechtmatige eigenaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:44

Ik heb het over een Spaans paspoort, geen Nederlands paspoort. In Spanje moet je je laten registreren als eigenaar of fokker en dmv een overschrijvingsbewijs, waar de handtekening van de verkoper (vorige eigenaar) op staat, wordt het paard overgezet op jouw naam.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:53

BarbaLala schreef:
Tessebes schreef:
Probleem is, dat het paspoort wat erbij hoort, erkend wordt in Nederland. Verder moet je het ook over laten schrijven of jouw naam, anders is het eigenlijk jouw paard niet (zoals bijvoorbeeld bij een auto).


Dat laatste is onjuist. Een paspoort is onder geen beding een eigendomsbewijs. Zo ook een stamboekpapier of chip niet. Degene die de (onderhouds-)kosten van het paard betaalt is rechtmatige eigenaar.

Volgens mij is dat een fabel,dat degene die de onderhoudskosten voor een paard betaalt,eigenaar zou zijn. Volgens mij is de eigenaar degene die het paard gekocht of gekregen heeft.Ik heb wel eens een paard geleased en daar alle onderhoudskosten voor betaald. Dat maakte me nog geen eigenaar toch.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:59

Dan geloof je het niet, maakt mij niet uit. :D

tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:18

ja,maar de vraag is ook hoe het in spanje zit natuurlijk.

als daar effectief een rechtzaak gaande is,en stel dat de rechtbank daar beslist dat die eigenaar(die de paspoorten heeft),zijn paarden terug krijgt,wat dan natuurlijk....

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:40

Rizette schreef:
TS als jouw verhaal klopt, waarom laat je dit dan zo gebeuren? Je hebt toch gewoon recht op een paspoort bij je paard? Ze hadden helemaal niet af moeten reizen als er geen paspoort was. Het feit dat ze het wel gedaan hebben zegt voor mij genoeg.


Ik zou niet weten wat ik nu nog meer kan doen? We hebben er een advocaat op, maar die kan ook niet veel meer op dit moment..

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:46

MightyMike schreef:
Wat een vervelende situatie ts! Wat betreft het dubbel chippen, ik heb in het verleden 2 paarden gehad die dubbel gechipt waren. Dat was in de beginperiode dat de paspoorten een verplichting werd (laatste ongeveer 13 jaar geleden). Het kan dus wel, maar moest er wel een aantekening van op het paspoort bij komen. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ook in de sport werd er geen punt van gemaakt. Bij de eerste is toen ook gewoon een nieuw paspoort bij de KNHS voor aangevraagd. Tweede kocht ik zo. Misschien dan toch een optie wanneer je het originele paspoort er niet meer bij kunt krijgen. Het navragen wellicht waard.



BarbaLala schreef:
anjali schreef:
Dit zijn dus geredde verwaarloosde paarden? Dan is het logisch dat de papieren en administratie ook niet in orde was.Zijn de paarden misschien door de dierenbescherming in beslag genomen,terwijl de eigenaren het daar niet mee eens waren en dus ook de boekjes niet gegeven hebben?Het is dus al een rechtszaak,ik hoop dat de paarden er niet de dupe van gaan worden.


Dat is helemaal niet logisch.
Bij ieder dier waar dan ook vandaan en onder welke omstandigheid dan ook hoort het juiste papierwerk te zitten, zeker onder export.

Kan me voorstellen dat het je tot wanhoop drijft TS, en snap dat je met aankomst van transport niet het dier teruggestuurd hebt.
Ik zou inderdaad alles op alles zetten om deze louche stichting te stoppen of ten minste tot de orde te roepen, desnoods via de media.
Dit soort organisaties verpest het voor degenen die het wel juist doen.

Die rechtszaak, waar gaat dat inhoudelijk over en is die door jou gestart of wie?
Je kunt je paard prima opnieuw laten chippen en bij ieder willekeurig stamboek kun je dan je paard laten inschrijven voor een paspoort als het goed is.
Er zijn meer dieren dubbel gechipt, als het niet anders is, dan is het niet anders.
Sterkte!


Thanks beide! Doet me goed om te horen dat het wel kan.

De rechtzaak is gestart door de stichting. Waar het inhoudelijk over gaat weet ik niet precies en wordt ook niet echt iets over verteld

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:48

BMHP schreef:
Via de NVWA vind ik de term tijdelijk paspoort.
Daarmee houd het ook op, in hun protocolen staat aangegeven dat een geimporteerd paard met een paspoort dat niet voldoet aan de nederlandse eisen bv omdat het door een niet erkend stamboek is uitgegevn moet worden vervangen door een erkend paspoort.

Hieruit concludeer ik dat je geen andere keus hebt dan om een nieuw (tijdelijk?) paspoort aan te vragen. De NVWA geeft daarbij uitdrukkelijk aan dat het paard niet meer mag worden geslacht.

Een paard zonder paspoort houden is strafbaar, maw je hebt geen andere keus dan bij een van de in nederland erkend paspoort verstrekkers een nieuw paspoort aan te vragen.

Dat het paspoort blijkbaar in het buitenland nog aanwezig is maakt weinig uit. Omdat jijzelf niet degene bent die het paard heeft geimporteerd, heb je genoeg redenen om te verklaren dat aangenomen mag worden dat het paspoort niet meer boven water komt en als verloren moet worden beschouwd.

Omdat jij zelf geen procedure hebt lopen is het denk ik verstandiger om op grond van bovenstaande een nieuw (tijdelijk?) paspoort en chip aan te vragen en te betalen.


Ik heb een tijdelijk paspoortje via het PRE stamboek :) maar nog kan ik hier weinig mee..

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:52

Maar voor jou is die rechtzaak van die stichting toch niet van belang. Althans tot op zekere hoogte.

Jij hebt een overeenkomst met die stichting. Ik neem aan dat jij je aan de afspraken (betaling etc) hebt gehouden en dat de stichting in gebreke is gebleven.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:53

Rocamor schreef:
Maar voor jou is die rechtzaak van die stichting toch niet van belang. Althans tot op zekere hoogte.

Jij hebt een overeenkomst met die stichting. Ik neem aan dat jij je aan de afspraken (betaling etc) hebt gehouden en dat de stichting in gebreke is gebleven.


Klopt helemaal inderdaad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:54

Waarom niet gewoon nog een chip erin en een paspoort bij voor mijn part het shetlander stamboek aanvragen? Ben jij in ieder geval gecoverd hier in NL.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:18

een paspoortconsulent is verplicht om eerst het paard te scannen op een eventueel reeds aanwezige chip. Als die gevonden wordt door de reader mag er niet nog een chip ingezet worden!

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:40

MiniMeLona schreef:
Waarom niet gewoon nog een chip erin en een paspoort bij voor mijn part het shetlander stamboek aanvragen? Ben jij in ieder geval gecoverd hier in NL.

Dat kan/mag niet.
Er zit al een chip in, en met 2 chips kun je niks.
Ze mogen geen 2de chip zetten en als ze het wel doen heb je alsnog problemen bij controle.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:51

Die vervoerder had zonder paspoorten nooit mogen laden of dat erf af mogen rijden. Als de papieren niet in orde zijn en ze krijgen controle onderweg dan hebben ze flink problemen. Ga daar maar eens aan de telefoon hangen, want die hadden hier al helemaal zich niet voor moeten laten gebruiken.

In beslag name en dus overschrijving aan andere eigenaar zoals de stichting had via rechterlijke uitspraak gemoeten. En aangezien er een rechtszaak loopt is het ernstig twijfelachtig of deze dieren verkocht hadden mogen worden, laat staan naar het buitenland vervoerd. Ga maar liefst samen met de andere eigenaren informatie inwinnen of je niet voor de Spaanse wet een overtreding/misdrijf gepleegd hebt, want ergens is hier iets nogal illegaal gegaan en dat kan een heel rottig staartje krijgen, ook omdat jij zelf wel een rechtspersoon bent en dat met een stichting iets anders in elkaar zit.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 19:32

Ik vind het ook heel erg vreemd dat het transport bedrijf gewoon de paarden zo heeft mee genomen. Kan ik echt niet begrijpen, we hebben ook zeker contact met ze gehad (mailen en bellen) maar ze gaven er geen antwoord op helaas.

Er is pas een rechtszaak gekomen toen de paarden al in Nederland waren Tamary. Blijkbaar is deze rechtszaak omdat de man gelogen heeft over de leeftijden en namen van de paarden. (waar de stichting ook heel slecht aan heeft gedaan want er is niks nagevraagd of gecontroleerd.) En omdat de eigenaar de paspoorten niet af wil geven.