[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:27

Super dat je een update geeft! En meer dan super dat het zo goed gaat. Gelukkig dus geen gevalletje Sylvia Millecam *\o/*

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:51

Hoeveel pijnstilling krijgt ie?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:03

Ik ben toch wel erg benieuwd wat dit paard naast Smeerwortel nog meer heeft gekregen. Smeerwortel werkt goed bij acuut trauma (botbreuken) of stomp trauma (kneuzingen) en kan in die zin wat pijnverlichting geven, al is dat met name wanneer een kompres of zalf wordt toegediend op de aangedane plek. Maar bij een zenuwbeknelling heeft dat geen effect.
Is de smeerwortel ook hetgeen wat je op onderhoudsdosis moet gaan geven? Want dat zou ik echt een beetje gek vinden. Het is voor acute problemen namelijk en dan voornamelijk uitwendig.

Wat is nu uiteindelijk de diagnose van de osteopaat/homeopaat eigenlijk? Want dat wordt me uit je post niet geheel duidelijk. En hoe stonden zij dan tegenover het feit dat het paard 3 weken lang zo enorm pijnlijk is geweest? Want heel eerlijk, hoefbevangen of niet, dat paard toonde zo enorm veel pijn waar ogenschijnlijk geen adequate pijnstilling voor gegeven is. Hoe is daar adequaat mee omgesprongen? En stel dat er een terugval komt wat ga je dit paard dan geven om het comfortabeler dan vorige keer te houden? Even los van het feit of de huidige diagnose de juiste blijkt te zijn

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:06

Even je vorige topic terug gezocht. ik moet zeggen dat ik het commentaar begrijp: op je video's ziet Vos zijn manier van bewegen behoorlijk heftig uit... Fijn dat het beter gaat!

Dat je Vos niet oplaadt voor foto's in zo'n conditie snap ik, zou ik ook niet gedaan hebben. Maar er zijn tegenwoordig genoeg klinieken en zelfs dierenartsen die rontgen en echo aan huis kunnen maken. Is dat een overweging geweest, of ging het toen al weer wat beter? Wat was de reden geen bute in te zetten?

Is halsartrose eigenlijk gediagnosticeerd met foto op alleen op symptomen?
(vragen even puur uit nieuwsgierigheid ;) )

Oliiviia schreef:
Ik vind het persoonlijk nog steeds onverantwoord, uit al jouw ideeën blijkt toch echt dat je voorbarige conclusies maakt die alles behalve kloppen (dat metacam - hoefbevangen verband houdt echt geen steek, ik kan niets vinden in literatuur dat dit kan staven)

Het kan zeker dat pony's dermate gevoelig zijn voor medicatie dat dit een hoefbevangenheid trickerd, is mijn vroegere verzorgpony ook overkomen. Toenmalige da waarschuwde toen ook voor het risico, vanwege ziekte kreeg ze behoorlijk wat. Ik heb het boek nog niet uit mn hoofd geleerd, maar volgens mij kwam het ook voorbij in het boek Hoefbevanenheid begrijpen, genezen, voorkomen van Remco Sikkel.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:59

Koper schreef:
Een paard wat hoefbevangen is gaat méér liggen. Vos juist minder (terwijl hij graag en regelmatig ligt normaal gesproken). Een hoefbevangen paard gaat niet onderstandig staan, zoals mijn paard af en toe, maar ontlast juist de voorkant van de hoeven.

.


dit is dus níet waar!!

mijn anda ging helemaal niet meer liggen,en stond heel veel onderstandig, ook de hoefsmid twijfelde toen heel erg,maar die was écht heel erg hoefbevangen en die liep hetzelfde als jouw pony ,maar fijn dat het beter gaat ,pijn bij je dieren is veselijk..

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:15

Fijn koper! Ziet er zoveel beter uit.
Ik weet wel meer van alternatieve medicatie en pas het ook bij mijn paarden toe. Dus vanuit interesse de vraag :"wat gaf je dat niet zo hielp", en "wat gaf je dat wel geholpen heeft"?

Telpeva

Berichten: 14729
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:29

Fijn dat het weer de goede kant op gaat! het vorige topic heb ik niet gezien, maar je omschrijving is al flink heftig.
Sterkte met hem! ik ga volgen hoe het gaat

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:34

Penny meldt zich! Ik wilde dat paard redden inderdaad. Shoot me.

Je bleef aangeven geen pijnstilling te willen geven of dierenartsen te laten komen en je gaf ook niet aan wat wél te doen. Sterker nog, je bent gewoon gestopt met reageren na dat vreselijke filmpje te plaatsen, maar dat vermeld je hier even niet, is handiger.

Dier heeft 3 weken vreselijke(!) pijn gehad en het is waarschijnlijk binnenkort weer mis als het voerpatroon niet verandert en hij even moddervet blijft. Maar dat is blijkbaar ok, want op dit moment gaat het beter.

Alternatief is prima, maar niet als je dier zoveel pijn heeft, dan geef je pijnstilling of euthanaseer je.


[MD] Atactisch paard

Ik ga zeker volgen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:48

Prachtig, op kosten van het leed van een dier, experimenteren. Bravo, mijn complimenten.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:56

Fijn dat het beter gaat met Vos! Dat is in deze hele rel toch het voornaamste.

De ietwat triomfantelijk-sarcastische topictitel vind ik misplaatst. Het paard had pijn, hoe je het ook wendt of keert. Er had veel sneller ingegrepen kunnen en moeten worden door de eigenaar.

Hopelijk blijft hij nu goed, en pijnvrij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:04

Askja schreef:
Fijn dat het beter gaat met Vos! Dat is in deze hele rel toch het voornaamste.

De ietwat triomfantelijk-sarcastische topictitel vind ik misplaatst. Het paard had pijn, hoe je het ook wendt of keert. Er had veel sneller ingegrepen kunnen en moeten worden door de eigenaar.

Hopelijk blijft hij nu goed, en pijnvrij.


Mee eens. Fijn dat het nu beter gaat, maar ik zou niet trots zijn op het feit dat het dier toch echt weken afgezien heeft.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:21

Weet niet wat ik hier mee aan moet.Het lijkt een beetje een wraaktopic. Osteopaat kan niets met je paard als er echt problemen zijn in de wervels want die moet er naar raden en een osteopaat zal dat niet doen zonder foto's.En die zijn er niet. Vos loopt beter. Zou heel goed het herstel van een hoefbevangen paard kunnen zijn. De bodem waar hij nu op loopt is heel zacht en als er in je "product"pijnstilling zit zou het heel goed kunnen dat hb zo hersteld.Product wat je zelf geeft is abacadabra evenals de huidige 'diagnose" en de conclusie over metacam. Ik snap echt niet waar je het vandaan haalt. Een hb paard loopt veel beter op een zachte dan op een hardere bodem. Op de vorige film liep Vos op een harde uitgedroogde bodem, erg gemene bodem voor een hb paard. Maar blij te zien dat vos beter loopt. Hoe dan ook vind ik het een heel bijzondere situatie en zie ik nog steeds een hoefbevangen paard aan de beterende hand of met goede pijnstilling. Foto's van de hoeven komen er niet en van de hals ook niet, dus we kunnen het eeuwig oneens blijven maar ik hoop van ganser harte dat je als het weer zover is met je paard als in je vorige topic dat je meteen voor pijnstilling kiest voor je paard.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:55

Wat een nare topictitel koper, wat wil je daarmee bereiken?
Je had gewoon updates in je eigen topic kunnen geven, daar zaten de mensen op te wachten, dat is ook volgens mij t idee van een topic starten.
Ik ben het eens met de kritici hier, en ik plaats erbij, dus hij krijgt nu pijnstillers en loopt beter, vlag uit, fijn voor de vos, jammer dat het zo lang heeft moeten duren.
Precies wat er aan de hand is weet je dus nog steeds niet, en waarom hij pijn heeft ook niet.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:03

Ik las eerst dit topic en dacht jee typisch Bokt. Maar toen ging ik op zoek naar het betreffende topic en man man man, je bent best een bekende bokker maar dat jij je dier zo laat lopen verbaasd me echt.

Ik had jou hoger ingeschat, op die filmpjes die je duidelijk een dier met pijn, ik snap niet hoe jij ataxie er van kunt maken.

Bizar dit, jouw dieren verdienen beter Koper.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:04

Fijn dat je nog een update plaatst en dat Vos duidelijk minder pijn heeft. Maar in mijn ogen kan het nog steeds hoefbevangenheid zijn geweest. Niet alle paarden gaan veel liggen of staan onderstandig. Ik ben ook zeker voor natuurgeneeskunde en vind dit zelf ook heel interessant maar wel wanneer het kan en/of in combinatie met regulier en ik vind persoonlijk dat je daar in tekort geschoten bent naar je paard. En natuurlijk kan een dierenarts er naast zitten maar homeopaten enz net zo goed.
Laatst bijgewerkt door Nathalie w op 21-08-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:14

Ik ga ook out of interest volgen (en even de andere filmpjes opzoeken).

Mijn instelling is vnl 'baat het niet dan schaadt het niet', althans, binnen grenzen. Ik ben dus oprecht benieuwd naar welke middelen die je gegeven hebt om dus nu het verloop te volgen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:15

Ben ook wel benieuwd naar een filmpje van Vos lopend op een harde bodem.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 21:17

NRJ schreef:
Zo heb ik mijn paard met headshaking, nu schudvrij op de wei staan. Niet 1, maar zelfs 2 dierenartsen wisten niet meer wat ze er mee aan moesten.
Door naar mijn eigen gevoel te luisteren en goed naar mijn paard te kijken, heb ik een oplossing voor de klachten gevonden. We zijn er nog niet, we gaan nu verder op zoek naar de oorzaak om deze ook te kunnen oplossen.

Dat is zo frustrerend af en toe! Weet je, ik heb Vos nu bijna 9,5 jaar. En de symptomen die de afgelopen weken zijn teruggekomen: moeilijk zijn benen naar voren brengen, dikke, gevoelige ogen, raar ruiken enz. heeft hij de afgelopen jaren af en aan gehad. En ik weet nog steeds niet of ze bij elkaar horen, en hoe dan. Maar dat ze nu tegelijkertijd verdwijnen vind ik toch wel opmerkelijk.

Niet opgeven met zoeken, fijn dat je de klachten onder controle hebt!

CharmingS schreef:
Vind het jammer dat sommige mensen het advies van een DA altijd als heilig beschouwen, niet iedere DA heeft het altijd bij het juiste eind. Meerdere keren meegemaakt dat de ene DA het een zegt en de ander weer iets heel anders..

Alleen in de Penny weten veeartsen altijd meteen wat het probleem is. Maar ook ik heb de verkeerde studiekeuze gemaakt. Als ik eerder had geweten dat je tegelijk met je diergeneeskundebul een aureool krijgt uitgereikt was ik misschien wel iets anders gaan studeren ;)

moonfish13 schreef:
Hier op stal stond een paard waar de eigenaar niet meer wist wat te doen.
Paard had maagzweren leek, maar gastroguard en al dat soort middelen deed niet afdoende, en op allerlei soorten voer waar hij goed op moest reageren reageerde hij juist slecht.
Maar op voer wat wél goed ging kregen ze de power er niet in.
Toen hebben ze uiteindelijk een of andere alternatieve pipo laten komen, en die kon gelijk de vinger op de zere plek leggen en met eigenlijk een hartstikke logische verklaring achteraf gezien.
De dierenartsen waren er klaar mee, die wisten het echt niet meer.
De ruiter in kwestie was zeer, zeer, zeer skeptisch, maar die man noemde dus exact op wat de problemen onder zadel waren met dit paard en een verklaring waarom dat zo was.
Hij was flabbergasted, en alles waar hij mee kwam klopte gewoon exact zonder dat hij enige info gegeven had.
Dit probleem zag hij meer bij dit soort paarden, het probleem is opgelost met het geven van ander voer waarvan je juist zou denken dat het averechts werkt voor dit paard.
Wat ze verder geven weet ik niet, maar ik weet wel dat dit paard onwijs geholpen is met de visie van deze man zonder dat daar homeopathie aan te pas is gekomen.

Zulke mensen moeten maar net op je pad komen. Fijn dat 't paard weer is opgeknapt!

Wijslander schreef:
Dapper dat je dit topic opent en fijn dat hij iets beter loopt. Bokt en penny's of niet, duidelijk was dat hij veel pijn leed en daar was het iedereen om te doen.

Hoe is het nu met zijn strakke en opgezette hals? Op het filmpje oogt die nog steeds gevaarlijk gezwollen.

Persoonlijk blijf ik benieuwd naar röntgenfoto's van de hoeven, maar ik begrijp dat die er niet gaan komen.

Hij heeft gewoon een hele zware hals :+ Net als z'n vader en voor zover ik weet de meeste van z'n broers en zussen. Je bent bij deze uitgenodigd om aan z'n hals te komen voelen. Het strakke en harde zat bij hem in de borst. Het was er niet altijd, maar als het er was zat het daar. Dan mocht ik er ook niet aan komen. Gelukkig is zijn borst de laatste weken mooi zacht, althans aan de buitenkant.

bigone schreef:
Mooi dat ik en anderen er blijkbaar naast zaten. Ik denk wanneer je in je vorige topic op dezelfde wijze had geschreven dat de reacties anders waren geweest. Daar kwam je imo over als iemand die geen enkel vertrouwen in reguliere artsen had en het zelf wel beter wist. Vandaar de reacties om het dier een aantal dagen op pijnstilling te zetten. Maar fijn dat het beter gaat en of dat nu door de middelen of gewoon de tijd die er overheen is gegaan komt is de vraag.

Dank je wel voor je reactie! Mijn ervaring is dat wat ik ook schreef in het vorige topic toch wel verdraaid werd en door sommige mensen werd dat dan nog wat opgestookt. Jammer. Maar dat had ik je geloof ik al uitgelegd :)

Eliine schreef:
En stel dat er een terugval komt wat ga je dit paard dan geven om het comfortabeler dan vorige keer te houden? Even los van het feit of de huidige diagnose de juiste blijkt te zijn

De bedoeling is dat er geen terugvallen meer gaan komen. De Symphytum is langere tijd te gebruiken, we zijn pas bij potentie 3. Elke potentie kun je een keer of 50 gebruiken. Met extern gebruik van smeerwortel heb ik geen ervaring. Vos krijgt een middel wat op energetisch niveau werkt.

Juut schreef:
Dat je Vos niet oplaadt voor foto's in zo'n conditie snap ik, zou ik ook niet gedaan hebben. Maar er zijn tegenwoordig genoeg klinieken en zelfs dierenartsen die rontgen en echo aan huis kunnen maken. Is dat een overweging geweest, of ging het toen al weer wat beter? Wat was de reden geen bute in te zetten?

Is halsartrose eigenlijk gediagnosticeerd met foto op alleen op symptomen?
(vragen even puur uit nieuwsgierigheid ;) )

Toen de behandeling eenmaal aansloeg waren foto's geen overweging meer. De constatering artrose was op basis van de symptomen. Ik heb lang gedacht dat 't in zijn schouders zou zitten en dat schijnt een lastig gebied te zijn om op de foto te zetten. Sinds het voorjaar weet ik dat het probleem in de hals zit. Als je eenmaal weet dat zijn reacties nogal klassiek zijn voor halsproblemen is het natuurlijk makkelijk praten. Hij kan, wanneer je een voorbeen optilt, het been niet naar buiten draaien. Met bekappen moet hij dus ook uit de hand worden bekapt. Dat blijkt typisch te zijn voor paarden met halsproblemen. Hadden mijn bekapper en ik dat maar eerder geweten! Mijn bekapper heeft echt engelengeduld gehad met 'm altijd, een tijd geleden heb ik hem gevraagd of hij in zijn klantenbestand paarden heeft die de zelfde reactie geven (wat niet zo was). Stél nou dat hij er wel eens een klant met zo'n paard bij krijgt. Dan kan hij die mensen misschien in de goede richting helpen, nu hij het weet.

Kadankovitch schreef:
Prachtig, op kosten van het leed van een dier, experimenteren. Bravo, mijn complimenten.

Dank je wel +:)+ Ik hoop dat je blijft volgen.

Tot later. Ik ga m'n dieren verzorgen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:23

Ik heb alles gelezen maar als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen diagnose gesteld (behalve hoefbevangenheid door de dierenarts) en is ataxie tgv zenuwbeknelling tgv halsartrose een door jou zelf bedacht iets wat nooit bevestigd is op een kliniek dmv foto’s/echo oid?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 21:28

Horseware schreef:
Ik heb alles gelezen maar als ik het goed begrijp is er dus nog steeds geen diagnose gesteld (behalve hoefbevangenheid door de dierenarts) en is ataxie tgv zenuwbeknelling tgv halsartrose een door jou zelf bedacht iets wat nooit bevestigd is op een kliniek dmv foto’s/echo oid?

Dat is wat de osteopaat dacht. Er zijn geen foto's gemaakt en die gaan er ook niet komen. Overigens meldde de veearts wel dat bij artrose ataxie een voorkomend probleem is.

Kijk, ik weet niet alles. Net zomin als een veearts. Maar wat ik weet zet ik in om mijn paard te helpen. Dat is wat ik wil delen en updaten. En als mensen het interessant vinden kunnen ze volgen :)

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:35

Maar waarom dan niet eerst voor een bevestigde diagnose gaan alvorens te gaan behandelen? Dan kun je toch veel gerichter behandelen? Nu is het eigenlijk behandelen op de gok dat hij dat daadwerkelijk heeft. Een paar röntgen foto’s kunnen al een boel zeggen.
Overigens hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Ook een paard met ataxie kan natuurlijk hoefbevangen worden.

Ik kan ataxie tgv zenuwbeknelling tgv artrose (wat zeker kan voorkomen) nog niet rijmen met zo’n plotselinge verslechtering dat het paard amper nog kan lopen, en al helemaal niet met zo’n snelle verbetering. Daarnaast valt de zenuwbeknelling niet te verbeteren dmv medicatie, helaas.

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:37

Arme beest had gewoon pijn en loopt nu weer omdat de pijn weg is.. nu de oorzaak nog.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:38

Koper schreef:
Kadankovitch schreef:
Prachtig, op kosten van het leed van een dier, experimenteren. Bravo, mijn complimenten.

Dank je wel +:)+ Ik hoop dat je blijft volgen.

Tot later. Ik ga m'n dieren verzorgen.

Ik hoop inderdaad dat u uw dieren nu echt goed gaat verzorgen.

Uit uw antwoord blijkt dat u ongevoelig bent voor een sarcastische opmerking, maar die ongevoeligheid hebt u blijkbaar ook voor de pijn van uw paard, dus dat hoefde mij niet te verwonderen.

U hebt geen of weinig kennis van dieren geneeskunde, zowel conventioneel als alternatief, maar u beweert zelfstandig de behandeling voort te zetten. Dit is een laakbare vorm van experimenteren op kosten van uw paard. De getoonde video stelt mij maar in zoverre gerust dat het dier nu beter loopt. Maar daar heeft de zachtere bodem zeker deel aan. Zoals hierboven zeer terecht al is opgemerkt.
Of,........... en dat vind ik veel waarschijnlijker, u hebt stiekem toch een reguliere arts laten komen die het arme dier adequaat heeft behandeld. Maar nu kan u om te verrekken niet toegeven dat de mensen in het vorige topic toch gelijk hadden. Zoals u ook weigerde te reageren in het andere topic over dit paard. DUS, verteld u een sprookje waar u als zelfbenoemde 'heldin' naar voren moet komen.
Nee dank u mevrouw, Maar dat kan ik moeilijk geloven.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:44

Koper schreef:
Juut schreef:
Dat je Vos niet oplaadt voor foto's in zo'n conditie snap ik, zou ik ook niet gedaan hebben. Maar er zijn tegenwoordig genoeg klinieken en zelfs dierenartsen die rontgen en echo aan huis kunnen maken. Is dat een overweging geweest, of ging het toen al weer wat beter? Wat was de reden geen bute in te zetten?

Is halsartrose eigenlijk gediagnosticeerd met foto op alleen op symptomen?
(vragen even puur uit nieuwsgierigheid ;) )

Toen de behandeling eenmaal aansloeg waren foto's geen overweging meer. De constatering artrose was op basis van de symptomen. Ik heb lang gedacht dat 't in zijn schouders zou zitten en dat schijnt een lastig gebied te zijn om op de foto te zetten. Sinds het voorjaar weet ik dat het probleem in de hals zit. Als je eenmaal weet dat zijn reacties nogal klassiek zijn voor halsproblemen is het natuurlijk makkelijk praten. Hij kan, wanneer je een voorbeen optilt, het been niet naar buiten draaien. Met bekappen moet hij dus ook uit de hand worden bekapt. Dat blijkt typisch te zijn voor paarden met halsproblemen. Hadden mijn bekapper en ik dat maar eerder geweten! Mijn bekapper heeft echt engelengeduld gehad met 'm altijd, een tijd geleden heb ik hem gevraagd of hij in zijn klantenbestand paarden heeft die de zelfde reactie geven (wat niet zo was). Stél nou dat hij er wel eens een klant met zo'n paard bij krijgt. Dan kan hij die mensen misschien in de goede richting helpen, nu hij het weet.



IK weet echt niet wie je dit heeft verteld, maar jouw pony vertoont net geen typische symptomen van halsproblemen... (ik wil mijn post in het vorige topic wel nog eens quoten, maar waarschijnlijk vind je het toch belachelijk of niet interessant omdat ik een reguliere opleiding volg en niet naar de hocuspocusschool ga)
Iedereen kan eens een fout maken of een verkeerde diagnose stellen, daar ben ik het mee eens.
En voor mij zijn dierenartsen echt niet heilig, je hebt er genoeg die de nodige kennis missen of zich al jaren niet meer alten bijscholen.
Maar in jouw ogen hebben ze het altijd mis en iemand die zaken vernoemt die anatomisch niet kloppen, heeft het sowieso bij het rechte eind.
En dan heb ik nog niet over jezelf, zelfkritiek is duidelijk iets dat niet in jouw straatje past.
Moest het nu toch artrose zijn, is het alsnog een degeneratief proces en zal het helaas niet veel beter worden...

Ik ben niet voor blindelings medicatie in een dier stoppen, maar bij hoefbevangenheid moet je er gewoon vroeg bij zijn en ontstekingsremmers geven, dan blijven de gevolgen beperkt. En dan uiteraard het management aanpassen, want dat is toch de echte oorzaak...
Dan kan je uiteraard experimenteren met kruiden en supplementen, ik ben zelf ook erge fan van alternatieve geneeskunde ter ondersteuning maar niet als primaire therapie.

Jouw pony heeft een maand rondgelopen met enorme pijn, pijn die op enkele dagen had weg kunnen zijn met NSAID's (waar ze echt geen laminitis van krijgen, corticosteroïden daarentegen kunnen dit wel induceren) maar nee, de dierenarts was te incapabel waarschijnlijk. Of ja, die heeft niet zoveel ervaring en kennis als jou misschien ;)

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:48

Koper, lees ik het nu goed dat artrose is vastgesteld op basis van natte vinger werk??? Tja,dan val je weer heel hard onderuit. En je behandelt dus iets maar weet niet wat. waarom laat je geen foto's maken van de nek, van hoofd tot schoft. Misschien zit je er met artrose compleet naast en is het een kwestie van een wervel die verkeerd zit en had je jezelf en het dier heel veel ellende kunnen besparen. Mag toch hopen dat je nu wel foto's laat maken.