Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:30

Is er iemand die hier Duits spreekt en een paar zinnetjes van mij wil nalezen? O:)

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:32

Foaly schreef:
Is er iemand die hier Duits spreekt en een paar zinnetjes van mij wil nalezen? O:)


Een vriendinnetje van mij is Duits kan het wel naar haar sturen

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:42

Het is maar een paar zinnetjes:
Citaat:
The Berlin zoo was HUGE. Emmie had been to the London Zoo a couple of times, and had always found more than enough to see there for one day, but that was nothing compared to the ginormous map she was now staring at, trying to find the one exhibit she was actually here for. A quick midnight Google search had told her that there were over 1300 species here, and more than 20.000 individual animals, but Emmie was only interested in one species, and two individuals.

Hallo, Fraulein,’ a voice behind her said, making her jump. ‘Kann ich dir helfen? Du bist ja nicht verloren, oder?

Emmie turned around, to see the friendly face and dark green overall of a zookeeper looking down at her. At least, he was friendly now, but Emmie did not want to get to the point where he would start asking difficult questions such as ‘where are your parents’ and ‘how did you get in here’.

She pointed at the map, to one of the few German words she recognized. ‘Panda?’ she asked in a hopeful voice.

The zookeeper smiled. ‘Aber naturlich. Immer geradeaus und wann du das Affenhaus sehst…’ He stopped, noticing the mild panic dawning on Emmie’s face. ‘Aber du sprichst kein Deutsch? Okay, if you want to see the Pandas, go straight through and turn right when you are past the Monkey House.’

‘Thank you!’ Emmie squeaked and bolted away before the zookeeper could start to wonder what a non-German child was doing in his zoo on her own.

(The pandas were worth it, though).

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:47

Heb haar een berichtje gestuurd

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:53

Ik zou het komma gebruik gaan minimaliseren Foaly want ik denk persoonlijk dat je er veel te veel gebruikt.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:10

Even kort, zit op mijn telefoon: Fräulein met Umlaut, wann moet wenn zijn, sieht in plaats van seht. Hoe oud is je hoofdpersoon? In Duitsland wordt in deze context alleen du gezegd tegen jonge kinderen, tegen tieners is het al snel Sie.

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:17

Umlaut weet ik, maar daar doet mijn toetsenbord even niet aan :'). Bedankt voor de andere opmerkingen! Ze is 10 jaar, maar klein voor haar leeftijd dus vandaar inderdaad de du :)

Amandavd: waar zou jij ze dan weghalen in dit stukje? Ik heb er eens naar gekeken, en volgens mij kloppen alle komma's hier wel

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:11

Prulletje: ik heb nog wel eens last van net geen obsessies zegmaar. Ik kan me ergens een tijdje helemaal op storten, om het na een paar weken of maanden weer zat te zijn. Maar volgens mij vindt hij het ergens wel leuk, want gisteren was het opeens 'ja, ik had voor de gein eens op jouw achternaam en boeken gezocht en dat was er maar een en dat was zoveel jaar geleden dus je zit wel goed.'
Volgens mij moet ik vooral niet dagelijks als ik geschreven heb bij hem melden hoe ver ik ben. Hij vindt het leuk, maar dan wel zolang ik hem er niet mee dood gooi.
Die schrijfwedstrijd heb ik inderdaad een stukje ingestuurd. Max. 1000 woorden, dus hoeveel schrijf ik er 'even snel tussendoor' gisterochtend? Exact 1000 :').

Frost: ik schrijf ook een vorm van fantasy. Maar dan niet de 'klassieke' fantasy. Het is YA, mijn eerste boek speelt gewoon nu af, mijn drakenboek (nog steeds bij gebrek aan beter, titel van eerste boek kwam ook halverwege pas) in de toekomst.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:22

Foaly je gebruikt in de eerste zin al 4 of 5 komma's terwijl je daar gewoon meerdere zinnen van moet maken naar mijn inziens. Kortere zinnen lezen prettiger en komma's zijn er niet voor om maar hele lange zinnen te kunnen maken. De rest moet ik even opzoeken.

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:10

Amandavd schreef:
Foaly je gebruikt in de eerste zin al 4 of 5 komma's terwijl je daar gewoon meerdere zinnen van moet maken naar mijn inziens. Kortere zinnen lezen prettiger en komma's zijn er niet voor om maar hele lange zinnen te kunnen maken. De rest moet ik even opzoeken.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Het grote aantal komma's stoort mij ook. Je zet ook meerdere keren een komma voor 'and' en dat is niet nodig. Ook achter 'At least' zou ik hem weghalen, want nu heb je random een pauze in je zin die je niet nodig hebt.

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:03

Ik zal nog eens wat plaatsen zeg :') Ik weet dat het goedbedoeld is, maar je kunt feedback ook minder bot brengen (sandwich-methode, anyone?)

Dit is een eerste versie en mijn eerste versies bevatten inderdaad vaak lange zinnen maar aan de andere kant: een tekst met alleen maar korte zinnen leest voor mij ook voor geen meter. Afwisseling is key, zeg maar. Ik heb gelukkig een goede beta-reader die me op dit soort dingen wijst, dus komt goed :+

Prulletje, nogmaals bedankt voor de verbeteringen voor het Duits :)

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:11

Ik vind het al heel knap dat je het stukje durft te delen ik durf dat per definitie al niet

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:26

Graag gedaan! Ik vind het ook best meevallen allemaal. Er staan inderdaad een paar komma's op plekken waar ze niet horen maar ik vind de zinnen niet te lang. Liever zo dan allemaal korte staccato zinnetjes.

Leuk dat je een stuk ingezonden hebt, Merileth! Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:17

De feedback was per definitie niet bot bedoeld dus mijn excuses dat je het zo hebt opgevat! Maar die zin is 7 regels lang! Dat is echt veel te lang omdat de lezer op het einde van die zin al niet meer weet wat er nou in het begin stond. Daarnaast als je in een andere taal schrijft is het ook belangrijk dat je op de hoogte bent van leestekens. Komma's worden in het Engels met name voor bijzinnen gebruikt, niet voor het aan elkaar plakken van zinnen. Ook het gebruik van voegwoorden en komma's zijn vaak niet nodig behalve in opsommingen.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:28

prulletje schreef:
Leuk dat je een stuk ingezonden hebt, Merileth! Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt?

28 september op de facebookpagina, en de winnaars (3 stuks) krijgen een mailtje. Ben benieuwd wat er te winnen valt, want dat hebben ze nog niet bekend gemaakt.
Maar wat mijn vriend al zei, omdat ik die uitgever aangeschreven heb is het wel even weer een extra plekje waar ze mijn naam langs zien komen. En ik vind die serie gewoon heel leuk om te lezen, ook al staat het in de boekwinkels bij 10+ :') . En dat laatste alleen al is een reden voor mij om het gewoon te doen, het gemak waarmee ik het stukje schreef was ik verbaasd over. Ik heb namelijk geprobeerd om dezelfde vertelstijl aan te houden als de schrijver, en dat leek me vrij lastig. Dit aangezien ik zelf vanuit de hoofdpersoon schrijf in tegenwoordige tijd, en hij een alwetende verteller in verleden tijd. Maar het was dus zo te doen, en volgens mij heb ik algemeen de stijl van de schrijver aardig weten te benaderen (ook met geintjes in de tekst enzo).

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:52

Amanda, je hebt je punt gemaakt. Zoals ik al zei, hier gaat nog een edit-ronde en een beta-reader overheen. En zolang mijn zinnen nog geen Victor Hugo/Oscar Wilde-achtige vormen aan gaan nemen, maak ik me niet teveel zorgen :D

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:05

Foaly schreef:
Amanda, je hebt je punt gemaakt. Zoals ik al zei, hier gaat nog een edit-ronde en een beta-reader overheen. En zolang mijn zinnen nog geen Victor Hugo/Oscar Wilde-achtige vormen aan gaan nemen, maak ik me niet teveel zorgen :D


Het is alleen maar feedback om je verder te helpen maar als je die niet wilt prima.

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:08

Puur uit nieuwsgierigheid: hoe zou jij die zin dan herschrijven?

En ik sta zeker open voor feedback, ik heb niet gezegd dat ik niets met je opmerkingen ging doen. Puur dat ik de manier van overbrengen (en vooral de toon van je laatste bericht) niet erg prettig vond. Zie dat ook maar als feedback ;)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:20

Foaly schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe zou jij die zin dan herschrijven?

En ik sta zeker open voor feedback, ik heb niet gezegd dat ik niets met je opmerkingen ging doen. Puur dat ik de manier van overbrengen (en vooral de toon van je laatste bericht) niet erg prettig vond. Zie dat ook maar als feedback ;)


Zoals ik al eerder zei was die feedback niet bot bedoeld, jij hebt dat zo opgepakt en vervolgens reageer je eerst aangebrand en vervolgens nogal arrogant en met bovenstaande opmerking deel je nog even een steek onder water uit. Die laatste opmerking was wederom niet bot bedoeld maar heel simpel, als je die feedback niet wilt dan prima, suit yourself. Wellicht pak ik jouw opmerkingen ook verkeerd op, dat is het nadeel van online communicatie.

Emmie had been to London Zoo a couple of times before and had always found more than enough to see there for one day. It was nothing compared to the enormous map she was staring at now trying to find the one exhibit she was actually looking for.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:27

Amandavd schreef:
Foaly schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid: hoe zou jij die zin dan herschrijven?

En ik sta zeker open voor feedback, ik heb niet gezegd dat ik niets met je opmerkingen ging doen. Puur dat ik de manier van overbrengen (en vooral de toon van je laatste bericht) niet erg prettig vond. Zie dat ook maar als feedback ;)


Zoals ik al eerder zei was die feedback niet bot bedoeld, jij hebt dat zo opgepakt en vervolgens reageer je eerst aangebrand en vervolgens nogal arrogant en met bovenstaande opmerking deel je nog even een steek onder water uit. Die laatste opmerking was wederom niet bot bedoeld maar heel simpel, als je die feedback niet wilt dan prima, suit yourself. Wellicht pak ik jouw opmerkingen ook verkeerd op, dat is het nadeel van online communicatie.

Emmie had been to London Zoo a couple of times before and had always found more than enough to see there for one day. It was nothing compared to the enormous map she was staring at now trying to find the one exhibit she was actually looking for.



Die laatste zin vind ik dan weer helemaal niet mooi lopen. Daar zou ik dan wel weer een comma tussen zetten.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:29

Resistance schreef:
Amandavd schreef:

Zoals ik al eerder zei was die feedback niet bot bedoeld, jij hebt dat zo opgepakt en vervolgens reageer je eerst aangebrand en vervolgens nogal arrogant en met bovenstaande opmerking deel je nog even een steek onder water uit. Die laatste opmerking was wederom niet bot bedoeld maar heel simpel, als je die feedback niet wilt dan prima, suit yourself. Wellicht pak ik jouw opmerkingen ook verkeerd op, dat is het nadeel van online communicatie.

Emmie had been to London Zoo a couple of times before and had always found more than enough to see there for one day. It was nothing compared to the enormous map she was staring at now trying to find the one exhibit she was actually looking for.



Die laatste zin vind ik dan weer helemaal niet mooi lopen. Daar zou ik dan wel weer een comma tussen zetten.


Klopt, heb ik ook over getwijfeld wel of niet. Met zou beter zijn inderdaad.

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:45

Ik reageer misschien wat aangebrand, maar dat komt vooral doordat ik niet om feedback heb gevraagd over zinsbouw en je deze feedback er wel zonder in- of aanleiding inknalt. Alleen 'minimaliseer je kommagebruik' als eerste reactie, dat komt toch gewoon niet aardig over of ben ik nou gek? Ik heb namelijk altijd geleerd de sandwich-methode te gebruiken: verpak negatieve feedback altijd met iets positiefs. Dat is veel makkelijker te slikken namelijk.

En het nadeel van online communicatie is er zeker. Maar in plaats van het volledig bij mij neer te leggen, zou je ook kunnen zeggen 'sorry dat het zo overkomt', in plaats van 'sorry dat je het zo opvat'. En dan zeg ik gelijk even dat het niet mijn bedoeling was om arrogant over te komen, sorry als dat blijkbaar wel zo lijkt.

Wat meer ontopic: ik weet dat ik lange zinnen maak, dat is ook een van de dingen waar ik echt op probeer te letten. Maar zoals ik al twee keer heb aangegeven: dit is een eerste, ruwe, onbewerkte versie. Om dan door te hameren, dat wordt gewoon vervelend.

En je herschreven versie: ik mis daar echt het voegwoord. De zin splitsen is op zich prima, maar er hoort toch echt een 'However' in aan het begin van de tweede zin, anders mis je het verband. En inderdaad een komma tussen 'now' en 'trying.'

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:50

Weet je Foaly, ik ga er gewoon geen energie meer aan verspillen. Doe er mee wat je wilt. Ik kan er niks aan doen dat jij dingen op een bepaalde manier opvat, dat ligt toch echt aan jezelf. Succes ermee.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:32

Gezellig joh! XD De feedback had vriendelijker gemogen (of gewoon niet als daar niet om gevraagd wordt), als je de feedback niet hoeft kan je het gewoon negeren in plaats van iemand die je probeert te helpen af te snauwen.


Om terug te komen op een vraag die eerder gesteld werd: Ik schrijf vooral fantasy. Zowel high fantasy (monsters, draken) als low fantasy (fantasiewereld maar met semi-realistische mogelijkheden) Ik heb vooral heel veel plezier in worldbuilding, en dat is gewoon leuker als je geen rekening hoeft te houden met historische correctheid. Anders krijg je van die ongein dat je een model boog gebruikt in het verhaal wat er toen nog niet was en je daar op te grazen genomen wordt. XD


Ik merk alleen dat de verhalen (zelfs als ik ze nog niet uitgeschreven heb) hetzelfde thema/dezelfde lijn volgen. Dump door omstandigheden iemand van kamp A bij kamp B en zie hoe die er mee omgaat. Dat moet ik echt bewust NIET doen, anders wordt het net een soort Avatar/Pocahontas geval waar je alleen de namen hoeft veranderen in een samenvatting. XD

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:46

Leuk Julius dat jij ook voornamelijk fantasy schrijft. Ik ben gek op fantasy dus ik vind het erg leuk om hier zoveel mensen te ontmoeten die ook fantasy schrijven. Historische correctheid ben ik ook erg slecht in haha. Ik vind worldbuilding wel leuk maar sommige mensen kunnen dat zo goed dat het bijna intimiderend wordt haha.