Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 13:20

Twee dagen geleden hadden onze jonge hond en ik een aanvarinkje. Hij zat vast aan een longeerlijn bij onze campingplaats en had zich om een struik heen vast gedraaid. Ik wou hem daarvan bevrijden maar hij werd wat te enthousiast en ging keihard rondjes racen om mij heen. Gevolg, longeerlijn draaide om mijn been en werd door de hond hard strak getrokken.

In eerste instantie leek het mee te vallen, beetje geschaafd dacht ik. Maar inmiddels zijn we twee dagen verder en foet het toch best wel flink pijn. Ik kan er niets tegenaan hebben (geen water van de douche, geen lange broek aan, geen dekbed erover) en het is ook nog niet mooi dicht.

Mijn man zegt al een paar dagen dat ik er bepanthen op moet smeren om het soepel te houden maar ik ben meer van het idee, gewoon buitenlucht eraan, dan geneest het wel. Ook ben ik bang dat ik een gat in de lucht spring als ik er iets op ga smeren, zo zeer doet het nl wel. Maar inmiddels begin ik wel wat te twijfelen omdat het niet dicht gaat en ook steeds donkerder kleurt? Dus ja, dokter bokt, wat zouden jullie hiermee doen?

Dit was net nadat het was gebeurt:
Afbeelding

Dit gisteren:
Afbeelding

En zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:22

Mijn moeder gebruikt altijd biogaas op brandwonden, verkoelt ontzettend!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:23

Calendulazalf (goudsbloemzalf) werkt uitstekend op brandwonden.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:26

Aloe vera, vers uit het blad. :)

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:27

O wat herkenbaar, ik had op vakantie ook zoiets. Gevolg 2 mega striemen in allebei mn knieholten, ik kon amper lopen zo zeer als het deed.
Ik heb Weleda urtica gel en skinfood erop gesmeerd, het verzachtte wel iets. Verder heb ik het gewoon aan de buitenlucht laten drogen, continu korte broek aan (was toen warm zat).
Sterkte ermee, hopelijk wordt het snel wat beter.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:28

Levertraanzalf, calendula (kan wel prikken bij het smeren!), aloë vera, eventueel Bepanthen kan ook.
Zou het wel vet houden, dan geneest het makkelijker en heb je er minder last van met kleding e.d.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:33

Wanneer het zo mooi dicht zit en je het gewoon zo kunt houden dan is het zo geheeld. Vind het er goed uitzien. Vriend van ons greep eens een nylon halstertouw vast van een paniekpaard, dat zag er toch nog wel erger uit, handen lagen open. Wel goed in de gaten houden dat het er niet rood omheen gaat worden, hondenriem gaat ook over de grond dus er kan viezigheid in die schaafplek gekomen zijn.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 13:47

Ik heb wel calendula zalf en bepanthen hier in huis. Helemaal dicht is het niet, als je eraan komt dan merk je dat het niet droog is zeg maar.. Nu heb ik morgen een dagje Borkum (eiland) in de planning en daar zullen we dan geheid ook op het strand komen. Ik moet er geen zand in krijgen als het niet dicht is. Dat ik zo de zee niet in stap, daar heb ik al vrede mee (wel balen maar ja), maar mijn dochter wil dat natuurlijk wel graag dus we zullen wel op het strand gaan zitten. Ik hoop dat het dan wel echt dicht is..

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:52

Zeewater is wel goed voor de genezing ~~}>

Ik zou het verder gewoon aan de lucht laten drogen, komt al een mooie korst op. Voor morgen op het strand misschien wel handig om er iets overheen te doen, misschien een gaasje met wat calendulan en dan een sok zodat je het aan het einde van de wandeling niet los hoeft te gaan pulken.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:24

Dit is mij ook al te vaak gebeurd. Ik houdt het wel altijd een beetje vettig zodat het niet zo trekt en stijf wordt. Calendula of Bepanthen kan daar prima voor. Verder zou ik niet afdekken maar lekker de lucht erlangs laten. Grote kans dat een gaasje oid vast gaat zitten of juist gaat schuren.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:36

Op de huisartsenpost verbinden we dit soort wonden met vet gaas.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:42

Lekker de zee in gaan , heelt het nog beter . Naderhand even afplakken met een vet gaasverband

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:43

Is het niet een beginnende korst?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:13

Ziet er goed uit, mooi verloop van dagen en genezing zoals het hoort. Ik zou er nu niks meer op doen. Maar ik ben fervent honingzalf gebruiker dus mocht je er toch wat op willen doen en verbinden: honingzalf.
Je kunt hier omheen heel makkelijk bijv een verbandje draaien of een geheel velletje pleister opplakken in de breedte zodat de pleister wat “bloest/bol staat” zodat het niet strak tegen deze wond aan komt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:17

Noor17 schreef:
Op de huisartsenpost verbinden we dit soort wonden met vet gaas.

Nee joh, dit is een schaafwond.Dit gaan ze niet verbinden.
Hooguit voor het dagje strand en dan idd geen droge gaas ivm met kans op plakken.

Ts, lekker laten drogen aan de lucht.Als het droog is insmeren met bepanthen, honingzalf of calendulan.
Is heel vervelend maar het heel al goed zo te zien.
Op het strand misschien een sok eroverheen

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:28

Ziet er eigenlijk heel erg netjes uit en niets zorgwekkends, niets op smeren. :n

Als er dadelijk echt een korst op zit kan je er wat honingzalf op doen, maar eigenlijk is zelfs dat niet nodig. Gewoon de tijd geven. Het is schoon en hersteld gewoon normaal. :)

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:28

Gillbo schreef:
Noor17 schreef:
Op de huisartsenpost verbinden we dit soort wonden met vet gaas.

Nee joh, dit is een schaafwond.Dit gaan ze niet verbinden.
Hooguit voor het dagje strand en dan idd geen droge gaas ivm met kans op plakken.

Ts, lekker laten drogen aan de lucht.Als het droog is insmeren met bepanthen, honingzalf of calendulan.
Is heel vervelend maar het heel al goed zo te zien.
Op het strand misschien een sok eroverheen


Mensen komen (zeer) regelmatig naar het ziekenhuis/ hap met dit soort dingen en dan doen wij altijd een vet gaas erop. Het verzacht wat en zorgt ervoor dat het niet aan de wond/ plek vast plakt.

Laat ik voorop stellen dat het absoluut niet nodig is om hiervoor naar de hap te gaan :Y)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:32

Lijkt idd mooi te genezen. Altijd pijnlijk zo'n grote schaafwond. Ik ben ook fervent aanhanger van honingzalf als je er dan toch iets op zou willen doen.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:38

Vet gaas is absoluut geen garantie dat het niet gaat plakken. Deze wond niks aan doen, ziet er echt prima uit.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:51

Nou top, laat ik het lekker zoals het is. Ik was ook echt niet van plan om ermee naar de huisarts te gaan, maar even zeker weten of ik er nou wel of niet iets op moet doen. Bedankt allemaal!

Enneh.. nee de zee ga ik niet in ermee.. }:)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:57

Beetje zalf erop kan geen kwaad dan voelt het minder strak.Dan geen kleding erover anders moet je dat losweken.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:30

Ik zit met ongeveer dezelfde plek op mijn been haha.
Hond rent aan een 5m biothane lijn om je heen omdat je een frisbee weggooit...
Volgens mij is er niets mee doen de beste optie ;)
Heb er Aloe Vera creme op gesmeerd maar dat brandt vreselijk dus ik doe er niets meer op.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:35

Wel Bepanthen zalf erop. Geneest het veel mooier.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:44

vet Betadine gaas kan ook houd de bacterien eruit. en in de groene badedas of biotex

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Schaaf/brand wond, moet daar iets op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 23:29

Bedankt nog voor jullie adviezen. Het valt me eigenlijk wel een beetje tegen hoe het geneest. Ik heb er uiteindelijk wel bepanthen op gesmeerd vandaag, maar dat is geen pretje, nog steeds niet. Ook merk ik dat de wond aan het einde van de dag begint te trekken en te zeuren. Ik zal eens kijken of ik er morgen nog eens een foto van kan maken hoe het er nu uit ziet.