Aquarium verplaatsen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Aquarium verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 11:32

Onze vloer gaat worden vernieuwd, houten planken met olie. Dit gaan we in twee delen doen, omdat we twee grote obstakels hebben; Een terrarium, deze is met een beetje slepen wel verplaatsbaar. en een aquarium. Hierover gaat mijn vraag.

We willen het aquarium twee keer verplaatsen. Aquarium blijft in dezelfde kamer, en wordt alleen verplaatst vanwege de vloer, daarna gewoon weer terug op zijn oude stek.

Nu hebben we het idee om ca 3/4 water uit het aquarium te halen, vissen en planten in de bak te laten zitten, bak, inclusief ondermeubel, op meubelhondjes en dan verrijden naar de tijdelijke plek. Hier het water weer terug doen en verder laten draaien. Twee weken later weer terug op dezelfde wijze.

Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben? Zijn er meubelhondjes die je een soort van op kan krikken? Tussen de vloer en de onderkant van het meubel zit ca 3 cm. En voornaamste vraag, houdt de bak dit? Uiteraard kan niemand dit garanderen, maar redelijkerwijs :)

Betreffende aquarium is van Ferplast, ca 110x60x60 met panoramaruit met bijbehorend meubel

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Aquarium verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:45

Ik zou een speciekuip of grote opbergbak vullen met aquariumwater en daar je vissen en (een deel vd) planten in steken, evt de rest vd planten in een emmer.
Filter steek je dan in de bak waar de vissen zitten.
Je aquarium kun je dan helemaal leeg halen zodat hij makkelijker te verplaatsen is en als het geen weken duurt gewoon even leeg laten staan.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Aquarium verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:05

Toen wij nieuw laminaat kregen vorig jaar moest ons aquarium ook verschoven worden. Wij hebben ook 3 kwart water eruit gehaald en een gedeelte bewaard vanwege de bacterien. Toen met oud laminaat een soort van weg gemaakt naar de plek waar hij heen moest en voorzichtig daar naar toe geschoven en zo ook weer terug. Ook wij hebben de vissen erin gelaten. Wij hebben een aquarium van 100x40x50

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Aquarium verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 12:23

Punt is, dat ik het zo stressvol voor de vissen vind wanneer ik erachteraan ga jagen. Bak hoeft niet in een auto mee of zo. Daarom gaat mijn voorkeur inderdaad uit naar zoals meisje2000 het ook gedaan heeft. Fijn dat je hiermee dus ervaring hebt en het makkelijk ging.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:33

Met een zoetwater aquarium moet dit opzich wel redelijk te doen zijn. Zou je waterwaardes na verhuizing even wat extra checken en wat spul in huis halen om nitraat te doden mocht je een piek krijgen.
Als je het ondermeubel er onder laat blijft de drukverdeling daar op staan en zou ke aquarium het gewoon moeten kunnen houden.

Met zoutwater heb ik er wat slechtere ervaringen mee :o

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Aquarium verplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 13:01

t is zoet, met vijf grotere maanvissen, een kleine vuurstaart labeo en twee schooltjes vijfstreepbarbeeltjes en roodneuszalmpjes. En heel veel planten waardoor het vangen moeilijk is.

Ik denk dat we het erop gokken. Wanneer we dan wel zorgen voor een grote bak, dat -mocht het alsnog mis gaan- we de boel kunnen redden.