Binnencavias naar buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Binnencavias naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:05

Hoi allemaal!

Ik ben al 3 jaar caviamama op mijn studentenkamer, maar ik heb een nieuw huisje en dit keer met een eigen tuin.
Eigenlijk wil ik hier een ruime buitenren maken zodat de caafjes veeeeeeeel meer plek hebben om te spelen en te rennen, echter weet ik niet wat verstandig is qua verhuizing.
Het is nu natuurlijk nog zomer, ik vermoed dat ik ze in de winter gewoon binnen zal houden als het te koud wordt ;) Maar heeft er iemand ervaring mee hoe ik ze het beste aan het buiten zijn kan laten wennen?
Ze komen uiteraard wel eens buiten, maar hele dagen buiten is natuurlijk een ander verhaal. Welke temperaturen zijn wel of niet caviaproof?

Edit: handig te vermelden, het gaat om een lunkarya en om een CH teddy. Dus 1 langhaar, en 1 ietslangerhaar :D

Alvast bedankt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Binnencavias naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:10

Wij hebben ze altijd jaarrond buiten gehad, ze hadden wel een goed nachthok en zaten niet in de tocht.
Zijn goed oud geworden.
Ik zou ze nu naar buiten doen, kunnen ze goed wennen aan de temperatuursdaling.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Binnencavias naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:30

Als je ze nu nog naar buiten doet kunnen ze het jaarrond buiten.
Wel zorgen voor een goed (geisoleerd) hok, bij voorkeur van de grond af (maar wel zo dat ze er niet onder kunnen kruipen, cavia's gaan sneller onder het hok slapen dan erin.)
Indien het nachthok groot genoeg is zou ik opteren om ze snachts op te hokken (dit voor koude / niet snuggere cavia's die zich laten natregenen en dan in de vrieskou buiten blijven zitten, en tegen roofdieren).
Gewone cavia's zijn regenproof, opletten met langharige en tesselcavia's.
In het laatste geval is het dan handig om een goed nachthok met een overdekte ren te maken zodat ze altijd droog zitten (en ze dan ev een paar uur per dag buiten te laten in een niet overdekte ren, of gewoon alles te overdekken.)

zorg voor veel schuilplaatsen, ze houden niet van grote open ruimtes.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:36

Cavia's kunnen het hele jaar buiten wonen, met warme temperaturen (25+) hebben ze vaak meer moeite dan met lage temperaturen. Ik geloof wel dat je nu eigenlijk al te laat bent omdat de aanmaak van een dikkere vacht al vroeg begint. Eind juni worden de dagen korter en dat zorgt voor de aanmaak van de vacht, als je ze vast buiten wilt laten is het dus ideaal om ze al in het voorjaar naar buiten te doen. Ik zou het nu toch gewoon proberen, je ziet vanzelf wel of ze het niet te koud krijgen. Ik heb een keer mijn groep een zomer buiten gehad, ergens rond september/oktober trof ik ze 's ochtends rillend tegen elkaar geperst aan. Dat is het teken dat ze het dus te koud hebben en dan kun je ze maar beter weer naar binnen halen :=

Ik laat mijn binnencavia's buiten spelen als het minimaal 15 graden is, dan is het verschil met binnen niet te groot.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:47

Ik heb de mijne maandag verhuisd naar hun nieuwe buitenhok. Maar daardoor woonden ze in een stal dus ook niet echt veel warmer dan buiten.

Ik denk dat als je het deze maand nog doet het wel kan. Het is zo warm geweest, het maakte niet echt verschil binnen of buiten. Maar ze moeten wel nog even goed kunnen wennen natuurlijk.

Afbeelding

Anoniem

Re: Binnencavias naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:24

Bedankt voor de reacties! Daar kan ik zeker wat mee.
Zelf had ik het idee een deel van de ren echt overdekt te maken, en daar ook een hok in te maken. Er moet sowieso ook gaas overheen ivm buurtkatten. Maar, zaterdag verhuis ik en wil ik ze ook zo snel mogelijk buiten laten. Dus dat zal sowieso deze maand nog zijn .

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Binnencavias naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:35

Ik heb ze een keer de eerste week van september naar buiten gedaan (wat hadden een muizenexplosie in huis die meeaten van de cavia's) en dat was aan de late kant. Doordat ze toen ook nog in tijdelijke hokken zaten, heb ik toen wel schurft bij een aantal cavia's gehad. Ik zou ze dus zo snel mogelijk naar buiten doen en eventueel in eerste instantie alleen in het hok, en dan daarna er een ren aan bouwen. Hier blijven de cavia's ook jaarrond buiten en dat bevalt goed.