Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:00

https://www.ad.nl/binnenland/om-haar-ui ... gn_id=A100

Dit bericht, ik word er verdrietig van. Vooral het commentaar van de mevrouw van labrijn. We snappen dat de brief stress oplevert, mevrouw raakt haar uitkering niet kwijt. Maaar ze moet wel even meewerken -:(- 8)7 _-:( . Ik zou geen rapport van de zesde klas kunnen ophoesten hoor. :n dit is waoers pesten zonder reden. Kom op zeg.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:05

Prima onderzoek en als zij meewerkt is er niks aan de hand.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:07

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Je kan op basis van een naam of huidskleur niet beoordelen of iemand inderdaad de taal machtig is of niet. Het zou vreemder zijn als alleen allochtonen een dergelijke brief zouden krijgen en deze "oer-Hollandse dame" niet. Een rapport van 40 jaar geleden ophoesten lijkt me wat overdreven, maar dat mevrouw moet aantonen dat ze de taal beheerst, moet toch een kleine moeite zijn en makkelijk aan te tonen.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:10

Hoe ze het aanpakken is niet zo handig, maar ik snap wel waarom de taaleis er is. Nodig iedereen uit voor een persoonlijk voortgangsgesprek, dan weet je ook meteen of iemand voldoende Nederlands spreekt. Spreken ze niet voldoende Nederlands en weigeren ze les te nemen dan kan ik me voorstellen dat er besloten wordt om een deel van de uitkering te korten. Je woont in Nederland en de bijstand is er als vangnet voor mensen die om wat voor reden dan ook even geen baan hebben. Wel met de insteek dat ze zoeken naar werk en slecht of geen Nederlands spreken verkleint de kans op een nieuwe baan, dus heel logisch dat ze van zulke mensen verwachten dat ze Nederlands leren.

Dat je daarvoor een rapport of diploma moet laten zien vind ik wel een beetje vreemd, ik ken asielzoekers die heel netjes Nederlands kunnen spreken en schrijven die hier geen bewijs van hebben. Nodig mensen uit, laat ze bijvoorbeeld een vragenlijst invullen en heb een gesprek over hoe het gaat en wat ze willen gaan doen om weer aan een baan te komen en dan kom je er snel genoeg achter of ze Nederlandse les nodig hebben.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:11

Ik snap er ook niks van. Iemand die analfabeet is zou dan dan geen recht hebben op een uitkering? Iemand die zijn rapport van lang geleden niet meer terugvindt moet dan examen gaan doen?
Wat een boel administratie voor niks.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:12

Hoezo prima? Ze is geboren nederlandse, woont en heeft werkt dus gewoon hier dus een aantoonbaar werkverleden heeft haar mulo afgerond. Maar kan dat niet op papier aantonen. Ik kan ook geen rapport ophoesten van klas 6. Vwo diploma zal vast ergens liggen maar waar? -O-

Voor mij is het zinloze burocratie die veel stress oplevert. En geld kost. Mevrouw is al 65 jaar nederlandse. Een blik in haar bsn dossier en ze hebben alle gegevens.

Want stel iemand spreekt geen nl, kan de brieven niet lezen krijgt geen uitkering meer daardoor en dan? Aankloppen bijde gemeente vanwege schulden dan? Wat als iemand vooral dialect spreekt? Telt dat ook, iemand met een verstandelijke beperking? Spraakproblemen maar nl? Jammer u krijgt geen geld meer?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:12

Mij lijkt wel dat je je taalniveau op andere manieren moet kunnen bewijzen dan met je diploma´s.. Je kunt een taal toch prima op een andere manier geleerd hebben. Ik zou denken, organiseer ergens een schrijf- , lees- en mondeling toetsje voor deze mensen..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:14

Mw zit niet in de bijstand maar wao. Volledig afgekeurd met te weinig wao en word dus aangevuld tot bijstandsnivo. Ik kom over 10 jaar in dezelfde situatie terecht.

Een simpel telefoontje voldoet beter dan deze papieren burocratie 8)7
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-08-18 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:14

Nou ik vind het triest... want dat zou dus betekenen dat analfabeten ( ook al zijn ze “ oer Hollands “) buiten de boot vallen??

Dit kost veel geld voor onzin...

Je kunt dit ook doen in een gesprek en met een vragenlijst of iets dergelijks.

Myfairytale
Berichten: 5388
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:15

mylittlejoy schreef:
Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Je kan op basis van een naam of huidskleur niet beoordelen of iemand inderdaad de taal machtig is of niet. Het zou vreemder zijn als alleen allochtonen een dergelijke brief zouden krijgen en deze "oer-Hollandse dame" niet. Een rapport van 40 jaar geleden ophoesten lijkt me wat overdreven, maar dat mevrouw moet aantonen dat ze de taal beheerst, moet toch een kleine moeite zijn en makkelijk aan te tonen.


Dit dus. Ben het hier helemaal mee eens.

Alleen maar goed dat de eisen eindelijk strenger (nageleefd) worden.
Wel vind ik dat het bewijzen dat je de taal machtig bent, makkelijker moet kunnen d.m.v. bijvoorbeeld een gesprek en een schrijftest.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:17

Tja ik snap het wel! Gelijke monniken gelijke kappen. Als er een taaleis voor de bijstand dan moeten ze dat allemaal bewijzen. Beetje bijzondere manier om het te bewijzen, dat wel!

Overigens gaat dit nog heel wat moeilijkheden opleveren bij de laaggeletterden. Dat zijn er nog knap veel, ook van NL geboorte. En daar schamen die mensen zich zo doorgaans enorm voor.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:18

karuna schreef:
Mw zit niet in de bijstand maar wao. Volledig afgekeurd met te weinig wao en word dus aangevuld tot bijstandsnivo. Ik kom over 10 jaar in dezelfde situatie terecht.

Een simpel telefoontje voldoet beter dan deze papieren burocratie 8)7

Ik ken iemand op universitair nivo die door faillissement in de problemen kwam en dit zelfde moest doen... wat voel je je dan klein.
Plaatsvervangend schaamte gewoon zo erg.
Inmiddels is haar situatie weer op de rails na hard vechten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:19

Lijkt mij ook niet meer dan logisch dat men geen onderscheid maakt tussen verschillende mensen maar iedereen gewoon aan moet tonen dat ze Nederlands spreken. Dat dat met een diploma moet vind ik wel vreemd, lijkt me inderdaad dat daar andere manieren voor moeten zijn. Als ze die brief alleen naar mensen hadden gestuurd die in het buitenland geboren zijn/een buitenlandse naam hebben/whatever dan waren de rapen ook gaar geweest.

@Karuna, mevrouw werkt dus helemaal niet, dat is ook de reden dat ze een uitkering krijgt. Het feit dat ze al zo lang in NL woont zegt niks en ik vind het ook nogal wat om daarop te baseren of je wel of niet bewijs moet leveren. Waar leg je die grens? Bij 10 jaar in NL? Ook al heb je in die 10 jaar nooit een woord nederlands geleerd?
Gewoon geen onderscheid, laagdrempelig mensen laten bewijzen dat ze de taal meester zijn en klaar. Hoeft helemaal geen stress te zijn en zoveel meer administratie is het ook niet.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-08-18 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:19

Schrijftest voor een verstandelijk gehandicapte of idd analfabeet? Blind 8-) enz. :n er zijn zoveel makkelijker snellere methodes om te bepalen of iemand de taal voldoende machtig is.

Maar zij zit in de wao kan niet meer werken :n .

Maar dan nog iemands bijstandsuitkering die al te laag is om van te leven nog verder verlagen. Schulden, sanering gemeente nog meer werk aan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:19

karuna schreef:
Mw zit niet in de bijstand maar wao. Volledig afgekeurd met te weinig wao en word dus aangevuld tot bijstandsnivo. Ik kom over 10 jaar in dezelfde situatie terecht.

Een simpel telefoontje voldoet beter dan deze papieren burocratie 8)7


Als ze energie heeft om de pers op te zoeken en het voor te laten komen kan ze ook even op de fiets springen en haar neus laten zien.

Een telefoontje kan iedereen wel faken. :)*

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:20

Ineke2 schreef:
Nou ik vind het triest... want dat zou dus betekenen dat analfabeten ( ook al zijn ze “ oer Hollands “) buiten de boot vallen??

Dit kost veel geld voor onzin...

Je kunt dit ook doen in een gesprek en met een vragenlijst of iets dergelijks.


Ook van analfabeten moet je niet willen accepteren dat ze de taal niet machtig zijn. Als er iets sociale uitsluiting veroorzaakt is het dat.

In dit geval: deze mevrouw heeft al heeeel lang een uitkering, zit vlak voor haar AOW in valt ook voor de richtlijnen van UWV buiten de sollicitatieverplichting. Als je nu nog komt met een formele taaleis, dan heb je de afgelopen vijftien jaar niet opgelet, heb je niet naar het bewezen arbeidsverleden gekeken en vraag je om dingen waar je toch niks meer mee gaat doen. Maar mevrouw moet wel meewerken aan het overleggen van papieren die er niet meer zijn.

Ik denk dat er nog een hoop paarse krokodillen op de wereld zijn die teveel geld en frustratie kosten.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:24

Maar ze moest helemaal haar neus niet laten zien? Je kunt echt niet zomaar binnenstappen hoor. “ daar hebben ze bij gemeente helemaal geen tijd voor” of waar dan ook met al die burocratie en juist dat laatste zorgt voor dit soort praktijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:25

Pfff... Dit is dus waar de belastingcenten mee verspild worden. Het is te triest voor woorden gewoon.

Dus als iemand in de bijstand komt of zit, dan moet je ineens diploma's gaan aantonen dat je kan NL kan schrijven? En als je dat niet kan heb je geen recht op bijstand? Wat een onzin! Want dan is het toch om het even of je het vroeger op school nooit goed geleerd hebt als NL-er of dat ze je het met de inburgeringscursus niet goed hebben geleerd, daar gaat het dan toch al fout, mag je die mensen nu toch niet ineens voor gaan straffen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:26

Aanpak is niet handig idd, maar een taaleis vind ik helemaal niet vreemd. En ook genoeg in Nederland geboren en getogen mensen die alleen dialect spreken, ik vind het helemaal niet raar dat die ook verplicht worden Nederlands te leren.

Een diploma kunnen laten zien ofzo is natuurlijk te idioot voor woorden. Bel iemand en voer een gesprek, dan weet je genoeg toch?
Instanties lijken echter niet verder te kijken dan de lijst namen die ze krijgen, en zullen gewoon iedereen die brief sturen. Onhandig, tijdverspillend, geldverspillend maar hé, dat is Nederland.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:26

Prrr en wat ga je dan doen met de analfabeten??? Het zijn er heel veel hoor.
Als die een uitkering hebben, maar niet meer geven dan? Zakken ze nóg meer in de problemen.
Gaan ze ook niet beter van lezen overigens.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:27

lieveli schreef:
Prima onderzoek en als zij meewerkt is er niks aan de hand.


Je vindt dit niet belachelijke verspilling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:27

Taal is op groep 8 niveau lees ik in het bericht.

Ik heb zelf geen ervaring met die taaleis, maar ik kan me voorstellen dat een gesprek makkelijker werkt. Een brief kun je ook laten schrijven door derden, en daarnaast is een brief een obstakelpunt voor slechtzienden, analfabeten etc.
Ik snap de taaleis, ik snap ook dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen nederlanders en allochtonen.

Maar... Ik snap de irritatie en verwarring ook ontzettend goed!


Staan diploma's niet op digi-d? Of is dat iets van de laatste jaren?

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:28

De taaleis komt door het stukje aanvullende bijstand, mensen met een dusdanige verstandelijke beperking dat ze niet goed kunnen schrijven of spreken hebben vrijwel nooit een normale bijstandsuitkering.

En als je geen Nederlands spreekt en weigert mee te werken dan snap ik wel dat ze een uitkering stopzetten, als iemand meewerkt en bereid is een cursus o.i.d. te volgen is er ook niets aan de hand. Op het moment dat je een bijstandsuitkering krijgt, mag daar best wel iets tegenover staan en meewerken om je kans op werk te vergroten lijkt me geen vreemde verplichting.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:28

Ineke2 schreef:
Maar ze moest helemaal haar neus niet laten zien? Je kunt echt niet zomaar binnenstappen hoor. “ daar hebben ze bij gemeente helemaal geen tijd voor” of waar dan ook met al die burocratie en juist dat laatste zorgt voor dit soort praktijken.


Wat een aannames. Ze willen de fraudeurs en andere ongein opsporen, deze dame heeft dus niks te vrezen maar werkt gewoon niet mee.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:29

Shadow0 schreef:
lieveli schreef:
Prima onderzoek en als zij meewerkt is er niks aan de hand.


Je vindt dit niet belachelijke verspilling?


Nee was dat niet duidelijk?