Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:57

Charmaine schreef:
Ik denk overigens dat ts een rapport heeft gezien van de verkopende partij en dat het paard (nog) niet gekeurd is door een eigen veearts. Anders had ze denk ik niet de vraag hier gesteld, maar ter plekke bij de keuring al een beslissing genomen. In dat geval kun je wellicht het beste toestemming vragen de keurende arts te mogen raadplegen. Of anders toch zelf klinisch te laten keuren bij eigen veearts, in combi met de foto.


In dit geval zou ik inderdaad vragen of ze de keurende arts mag raadplegen!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:04

1 En 2 is goed voor de sport 3 a 4 voor recreatie

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:06

Een 2tje is niet zo'n ding, maar een 2+ vind ik ook niet zo lekker. Klinkt mij toch in de oren als een twijfelgeval tussen 2 en 3 maar geen 3 in de mond willen nemen. Helemaal als het een rapport is in opdracht van de verkopende partij zou ik me dan even extra achter de oren krabben.

Ik heb er eentje staan die is afgekeurd op de straalbenen (dat is natuurlijk wel anders dan een echte 2) en dat is jaren alleen maar blessure ellende geweest en vervroegd pensioen. Het is een lief dier, maar dat zou ik echt niemand aanraden. Er zijn er ook bij die wel goed blijven, maar de kans dat ze goed blijven is toch altijd groter wanneer ze een 1 of 1-2 scoren.
3-4 voor recreatie vind ik ook een beetje kul, die beesten moeten ook gewoon km's kunnen maken met een ruiter erop. Vaak nog over uitdagender terrein of met slechtere conditie/spieropbouw. Die moeten ook gewoon goed zijn als je er plezier van wilt hebben bij zowel ruiter als paard.

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:08

T’s, nooit afgaan op een rapport van de verkopende partij, zelf laten herkeuren bij een andere praktijk . Ook al is het rapport maar 2 weken oud , toch zelf en in jouw bijzijn opnieuw keuren.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:13

Dat klopt zeker mooney! Maar vroegah haha toen ik mijn eerste paard kocht hanteerde ze dat nog. (11 jaar geleden)

Ik vind een 2+ dan ook niet acceptabel. Durven ze dan geen 3 te geven omdat de verkoop dan moeilijker zou worden.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:16

nouklime schreef:
1 En 2 is goed voor de sport 3 a 4 voor recreatie


Onzin, waar haal je die wijsheid vandaan? Ook vroeger werd dat niet gehanteerd.

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:44

Wat is die 2+ überhaupt? Volgens mij mag die score niet gegeven worden.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:02

Ik denk dat met 2+ een 2, die neigt naar 3. Bij een paard van 3, wat nog niet belast is zou ik afzien van de koop.

Bij een ouder paard, wat zich al bewezen heeft in de sport, hoeft een 3 geen probleem te zijn, mits ie zuiver loopt en goed op zijn voeten staat.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Aankoop 3 jarig dressuurpaard met 2+ voor sesambeen lv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:08

Nounou careri18 wijsheid? Ik vind je felle reactie nogal misplaatst....

Ts ik zou je eigen dierenarts laten overkeuren en op zijn oordeel afgaan.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:30

bigone schreef:
T’s, nooit afgaan op een rapport van de verkopende partij, zelf laten herkeuren bij een andere praktijk . Ook al is het rapport maar 2 weken oud , toch zelf en in jouw bijzijn opnieuw keuren.


Nou een rapport van 2 weken oud of zelf wat ouder, kan je nog wel als geldig beschouwen als het op RX foto's aankomt.
Dat onnodig mensen op kosten jagen is ook zo'n hype.
Gewoon de foto's doorsturen naar je eigen dierenarts en die het laten beoordelen. Bij twijfel eventueel een foto opnieuw of gewoon verder zoeken naar een ander paard.. Maar dat helemaal rx-herkeuren, en vaak zonder verschil, is toch echt wel van de domme en onnodig voor het paard (vaak sedatie vooral bij jongere dieren, en blijft toch blootstellen aan stralingen)

Klinisch keuring (ook bloedafname) en de bewegingsproeven zou ik dan eerder opnieuw laten doen.