Elektrische auto voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 10:03

Sanned schreef:
Mijn vader heeft ook een volvo v60 plugin hybrid en die haalt 1 op 23 gemiddeld. Zijn woon werkverkeer is aanzienlijk meer dan hij elektrisch redt, hij kan hem wel opladen op z'n werk. Als je er korte afstanden mee rijdt kan je volledig elektrisch rijden. De auto mag 1800 kilo trekken maar hoeveel hij dan verbruikt weet ik niet, hij heeft er geen trekhaak onder.

Oh kijk dat is interessant. Daar kun je dus wel 2 paarden mee trekken. En woon-werk is minder dan 20 min rijden op 60 en 80 wegen dus dat zou dan ws volledig elektrisch kunnen.
Zit alleen ff te kijken ze zijn wel duur nog tweedehands haha

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:05

Hij kan zo'n 45 km volledig elektrisch rijden op één accu :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 10:26

Sanned schreef:
Hij kan zo'n 45 km volledig elektrisch rijden op één accu :)

Goeie info hier allemaal! Word ik blij van.
Graag nog meer ervaringen en opties
Kunnen alle elektrische auto's maar weinig kilometers op een accu rijden of kunnen sommige wel meer? Of kan een auto meerdere accu's hebben

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:34

misschien toch maar een benzine trek-auto voor de trailer (minder wegenbelasting) en een klein autootje elektrisch erbij voor het andere vervoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:45

De plug in hybrids kunnen niet heel ver op een accu. Het scheelt ook op welke wegen je rijdt, ik moet een stukje 120 op de snelweg naar stal en dan gaat het hard. Vooralsnog ben ik super blij met de V60. Ik tank gemiddeld voor €8 in de week, laatst heb ik bijna 1800 km op 1 tank gereden door alleen maar elektrisch te rijden :P
Voor de trailer vind ik 'm helemaal fantastisch, ik heb een 1,5 paards en ik merk niet eens dat de trailer erachter hangt. Met 1800 kg heb ik meer dan voldoende over.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:50

Dorine92 schreef:
Jawel mn vriend is ondernemer hij heeft een eigen bedrijfje (eenmans)

Als je 10% van de kilometers voor de zaak rijdt kun je profiteren van de voordelen van grijs kenteken
Rex_Rolfo @ [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Dorine92 schreef:
Sanned schreef:
De auto mag 1800 kilo trekken

Oh kijk dat is interessant. Daar kun je dus wel 2 paarden mee trekken.

Met een trailer van 900 kg en twee paarden van 500 ga je al over die 1800 kg heen. Het werkelijke gewicht van een trailer is vaak hoger dan het leeggewicht op papier omdat b.v. matten en tussenschot niet meegewogen worden. Met 900 kg en twee paarden van 600 heb je zelfs aan een trekgewicht van twee ton niet genoeg.

Dorine92 schreef:
Sanned schreef:
Hij kan zo'n 45 km volledig elektrisch rijden op één accu :)

Goeie info hier allemaal! Word ik blij van.
Graag nog meer ervaringen en opties
Kunnen alle elektrische auto's maar weinig kilometers op een accu rijden of kunnen sommige wel meer? Of kan een auto meerdere accu's hebben

Met de trailer er achter zal dat waarschijnlijk hooguit 25-30 km zijn.

Een niet-plug-in hybride is naar mijn idee een beetje window dressing, de energie moet linksom of rechtsom toch 100% uit de benzine/diesel komen. Wat je wint door terugwinning van de rem energie verlies je door het hogere gewicht. Desondanks zijn auto's als de Prius belangrijk om het afstappen van fossiele brandstof voor te bereiden.

Bij de plug-in hybrides zal er veel verschil tussen de modellen zitten, de één kan redelijk wat op de accu's (meestal iets van 50 km max, voldoende voor veel ww ritten), de ander is meer een "wij als automerk moeten voor ons image een plug-in hebben" excuus-hybride die net een paar km puur op de accu redt.

De enige puur elektrische trekauto (de model X) zou een range hebben van ca 450 km bij rustig rijden, ca 250 bij planken of trailertrekken.

Arabesk schreef:
misschien toch maar een benzine trek-auto voor de trailer (minder wegenbelasting) en een klein autootje elektrisch erbij voor het andere vervoer

Misschien zo gek nog niet, benzine of grijs kenteken voor de trailer en een Nissan Leaf oid voor het overige werk. Je profiteert natuurlijk pas optimaal van je zonnepanelen als je de auto overdag thuis kunt laden.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:09

Arabesk schreef:
misschien toch maar een benzine trek-auto voor de trailer (minder wegenbelasting) en een klein autootje elektrisch erbij voor het andere vervoer

Of benzine hybride ipv diesel hybride. Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:10

Tarico schreef:
De plug in hybrids kunnen niet heel ver op een accu. Het scheelt ook op welke wegen je rijdt, ik moet een stukje 120 op de snelweg naar stal en dan gaat het hard. Vooralsnog ben ik super blij met de V60. Ik tank gemiddeld voor €8 in de week, laatst heb ik bijna 1800 km op 1 tank gereden door alleen maar elektrisch te rijden :P
Voor de trailer vind ik 'm helemaal fantastisch, ik heb een 1,5 paards en ik merk niet eens dat de trailer erachter hangt. Met 1800 kg heb ik meer dan voldoende over.

Klinkt super! Als we een betaalbare hybride auto kunnen vinden stappen we wat mij betreft zo over. Hoe zit jij qua wegenbelasting en verzekering dan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:13

Dorine92 schreef:
Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)

Het nadeel van elektriciteit is dat het zo slecht is op te slaan. Verwarming heb je vooral nodig als er weinig zon is ....

Ik juich het plaatsen van zonnepanelen toe, reken even e.e.a. goed door voor je met onrealistische verwachtingen zit.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:19

Er is nu geen electrische of hybrid die een 2 paards kan trekken.

Wij hebben nog even een toyota auris, er kan een trekhaak achter voor een fietsendrager verder niet. De aandrijving is anders waardoor het niet kan.

Voor ons de reden dat hij eruit gaat want nu staan er 2 grote auto's voor de deur.

Trouwens het laatste onderzoek naar diesel gelezen? We zullen nog heel lang niet zonder diesel kunnen en het is stukken minder slecht dan ze dachten.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:22

@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.
Een niet-plug-in hybride gaat een beetje aan mn doel voorbij toch? Namelijk het goedpraten van het plaatsen van zonnepanelen.
Dat ie met de trailer geen lange ritten op elektriciteit kan, daar kan ik mee leven hoor.
Die model X is zeker duuuuur in aanschaf tweedehands? (en daarmee geen optie)
Overdag thuis laden lukt altijd. Ik ben dan degene die de trekauto gaat rijden en ik ben alle dagen in de gelegenheid om overdag thuis te laden. Alleen in de winter als ik tot 16 uur werk is het na mijn werk donker maar dat is maar 1 dag per week en dan kan ik de dag ervoor laden en de dag erna weer.
De tweede auto (voor mn vriend) zal in de winter vaak niet bij daglicht geladen kunnen worden dus als er al een auto niet op elektra hoeft te rijden dan is het juist de tweede (niet-trek-) auto

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:25

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
Het hele plan was er meer om het tanken uit te sparen en hiermee het plaatsen van zonnepanelen te rechtvaardigen.
(buiten dat de dieseltank dan uit huis kan en we dan elektrische vloerverwarming kunnen)

Het nadeel van elektriciteit is dat het zo slecht is op te slaan. Verwarming heb je vooral nodig als er weinig zon is ....

Ik juich het plaatsen van zonnepanelen toe, reken even e.e.a. goed door voor je met onrealistische verwachtingen zit.

Daarom, door een elektrische auto te hebben, heb je ook juist in de zomer meer profijt van je panelen omdat je dan niet meer hoeft te tanken. En dan scheelt dat zo 300 euro in de maand alleen voor de huidige trekauto. Plus dat die megaduur in de wegenbelasting is. Wellicht dat een elektrische ook hierin voordeliger is.
Verwarming gebeurt dan icm een warmtepomp, met zonnepanelen om de stroom hiervoor te leveren

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:27

mvdbijl schreef:
Er is nu geen electrische of hybrid die een 2 paards kan trekken.

Wij hebben nog even een toyota auris, er kan een trekhaak achter voor een fietsendrager verder niet. De aandrijving is anders waardoor het niet kan.

Voor ons de reden dat hij eruit gaat want nu staan er 2 grote auto's voor de deur.

Trouwens het laatste onderzoek naar diesel gelezen? We zullen nog heel lang niet zonder diesel kunnen en het is stukken minder slecht dan ze dachten.

Nee niet gelezen. Hoezo zijn er geen hybrides die kunnen trekken. Ik lees hier anders. Die volvo's zijn toch prima. Neem aan dat een xc90 hybride zelfs meer zou mogen trekken dan 1800? Ik bedoel, die is compleet vergelijkbaar met mijn x5 qua grootte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:34

Dorine92 schreef:
Tarico schreef:
De plug in hybrids kunnen niet heel ver op een accu. Het scheelt ook op welke wegen je rijdt, ik moet een stukje 120 op de snelweg naar stal en dan gaat het hard. Vooralsnog ben ik super blij met de V60. Ik tank gemiddeld voor €8 in de week, laatst heb ik bijna 1800 km op 1 tank gereden door alleen maar elektrisch te rijden :P
Voor de trailer vind ik 'm helemaal fantastisch, ik heb een 1,5 paards en ik merk niet eens dat de trailer erachter hangt. Met 1800 kg heb ik meer dan voldoende over.

Klinkt super! Als we een betaalbare hybride auto kunnen vinden stappen we wat mij betreft zo over. Hoe zit jij qua wegenbelasting en verzekering
dan?


De verzekering is aardig aan de prijs. De mrb is nu nog half tarief dus dat scheelt. Nu moet ik wel zeggen (komt misschien wat arrogant over, bedoel ik niet zo :o) dat wij daar niet naar hebben gekeken. Wij wilden een mooie auto met gunstige bijtelling, die met gemak de trailer kon trekken en voldoende power had om eens het gas in te trappen. Vanwege de 0% bijtelling (maar dat is dit jaar voor het laatst) kwam de V60 naar voren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:46

Dorine92 schreef:
@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?

U rijdt elektrisch of op waterstof?
En uw motorrijtuig heeft alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting.
bron

Bij een Model X heb je dus geen grijs kenteken nodig om te profiteren van één van de voordelen ervan (minder wegenbelasting). Vrijstelling van BPM blijft en dat is bij een dure auto ook een flink bedrag. Al vraag ik me af of er überhaupt een grijs kenteken Model X bestaat.
Citaat:
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.

700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:55

Rex_Rolfo schreef:
700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.

Mijn arabier 1,55 weegt 435 kilo.. en is niet te mager.
Mijn eigen rijpaard (1,60) weegt 530 kilo en is redelijk fors te nomen.

Mijn Fjord was in verhouding ook veel zwaarder (vergeleken met hoogte/gewicht).
Ondanks dat ze niet te zwaar was (1,42m) was ze net zo zwaar als mijn arabier.
Ze zijn gewoon heel anders gebouwd, veel meer massa in bot (kortere benen in vergelijking met een arabier of "gewoon" rijpaard).

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:05

Mijn Ifor tweepaardstrailer weegt 900kg op de weegbrug en 955kg op papier, dus ze zijn niet altijd zwaarder in werkelijkheid dan op papier.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:07

Dorine92 schreef:
Anne_GTI schreef:
Hybride kom je uit in een Porsche Cayenne, Mercedes E klasse, Range Rover, Volvo XC 90 enz. Die mogen 2 paards trekken... maar daar moet je ook de portemonnee flink voor trekken 8)7

Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto

Wij hebben een volvo XC90 in hybride versie. Kunnen makkelijk twee paarden achter :) Is een hele fijne auto!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:15

veerledec schreef:
Mijn Ifor tweepaardstrailer weegt 900kg op de weegbrug en 955kg op papier, dus ze zijn niet altijd zwaarder in werkelijkheid dan op papier.

Typisch iFor, bij andere merken is het vaak opletten.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 22:58

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?

U rijdt elektrisch of op waterstof?
En uw motorrijtuig heeft alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting.
bron

Bij een Model X heb je dus geen grijs kenteken nodig om te profiteren van één van de voordelen ervan (minder wegenbelasting). Vrijstelling van BPM blijft en dat is bij een dure auto ook een flink bedrag. Al vraag ik me af of er überhaupt een grijs kenteken Model X bestaat.
Citaat:
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.

700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.

De enige reden om grijs om te bouwen is wegenbelastingvoordeel. Als je geen wegenbelasting betaald, waarom zou je dan ombouwen??

Voor de rest hoop ik niet dat jullie denken dat dit de heilige toekomst van het autorijden is. Dan kon je nog weleens voor aardige verrassingen komen staan.....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:13

Dorine92 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mijn vader heeft een Volvo v60 hybride en die kan 1 op 22 rijden als je op let. (Woon werk is meer dan de accu kan leveren, zelfs dan)
En die kan trekken!

Mijn baas heeft een tesla model X voor de foodtruck. Dat is hetzelfde gewicht als een trailer die vol is. :P

1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel

Dit komt omdat mijn vader verder rijdt naar zijn werk dan de accu mee gaat. Ook kan jij het zelf in de hand houden door bijvoorbeeld maar 110 max te rijden. Dan kan je makkelijk er meer uit halen. :)

Mijn vader heeft trouwens een limited edition die sportiever is (260 pk oid) en dus minder zuinig. :=

Edit. Mijn baas heeft een eigen bedrijf dus en least een model X geloof ik. Scheen voor hem goedkoper te zijn dan een andere dikke trekauto zoals een Nissan of Audi oid.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:13

Rex_Rolfo schreef:
Dorine92 schreef:
@Rex_Rolfo die 10% haalt mn vriend wel. Maar kan je dan ook hybride of elektrisch grijs kenteken of alleen niet-elektrische auto's?

U rijdt elektrisch of op waterstof?
En uw motorrijtuig heeft alleen een elektromotor of alleen een waterstofverbrandingsmotor? Dan hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor hybride motorrijtuigen betaalt u wél gewoon motorrijtuigenbelasting.
bron

Bij een Model X heb je dus geen grijs kenteken nodig om te profiteren van één van de voordelen ervan (minder wegenbelasting). Vrijstelling van BPM blijft en dat is bij een dure auto ook een flink bedrag. Al vraag ik me af of er überhaupt een grijs kenteken Model X bestaat.
Citaat:
Mijn trailer is 700 en mijn paarden zijn niet boven de 550 kg. Die ene weegt niet eens boven de 500. Bovendien is de trailer teruggekeurd naar 1800 door de vorige eigenaar.

700 kg op de weegbrug of op papier?
Slank paard dan die ene. Onze Haflinger (zonder overgewicht) van 1,48 zit al aan 470 kg.

Geen idee. Maar over 100 kilo ga ik niet zeuren. En ja het is bijna een pony dus die weegt niet zoveel

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:17

Heleennn schreef:
Dorine92 schreef:
Ohh de XC90 vind ik tof! Altijd al geroepen dat ik anders die zou willen als we geen bmw zouden hebben. Ik wist niet dat de XC90 ook hybride kan. Het lijkt me trouwens verder wel een redelijk vergelijkbare auto met de huidige auto

Wij hebben een volvo XC90 in hybride versie. Kunnen makkelijk twee paarden achter :) Is een hele fijne auto!

Bestaat die niet in volledig elektrisch? En hoeveel km kan je er elektrisch mee rijden?
Geen wegenbelasting betalen is veel heel aantrekkelijk natuurlijk

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:20

ikke schreef:
Voor de rest hoop ik niet dat jullie denken dat dit de heilige toekomst van het autorijden is. Dan kon je nog weleens voor aardige verrassingen komen staan.....

Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 22:24

MarlindeRooz schreef:
Dorine92 schreef:

1 op 22 als hij ook op stroom rijdt bedoel je? Valt me nog tegen want een goeie diesel (die niet op stroom kan) haalt ook de 1 op 18 wel

Dit komt omdat mijn vader verder rijdt naar zijn werk dan de accu mee gaat. Ook kan jij het zelf in de hand houden door bijvoorbeeld maar 110 max te rijden. Dan kan je makkelijk er meer uit halen. :)

Mijn vader heeft trouwens een limited edition die sportiever is (260 pk oid) en dus minder zuinig. :=

Edit. Mijn baas heeft een eigen bedrijf dus en least een model X geloof ik. Scheen voor hem goedkoper te zijn dan een andere dikke trekauto zoals een Nissan of Audi oid.

Ahh oke nou ik rij lekker 100 hoor als ik dan gratis rij zegmaar. Ga dan echt niet 120 rijden op brandstof. En hoef ook de stenen niet uit de straat te rijden bij het optrekken dus dat scheelt.
Wat zou dat leasen kosten dan? En wie betaalt het onderhoud van de auto dan? En de verzekering? Wegenbelasting betaalt hij dan niet begrijp ik (je baas)