Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 20:17

Korte geschiedenis:
Paardlief is altijd gevoelig geweest met op steentjes lopen, is bekend met een geregeld vastzittend heilig been en was nooit makkelijk te laden in de trailer.

Sinds ongeveer een half jaar heeft mijn paard vaker last van haar rug. Waar normaal gesproken een osteopaat bezoek van 1x in de 9-12 maanden voldoende was zit ik nu voor de tweede keer na drie maanden al weer te twijfelen of ik moet gaan bellen (zal dus wel weer gebeuren, nog één keer voelen met rijden). Verder was ze nu voor de tweede keer direct na het bekappen gewoonweg kreupel op paden met steentjes, niet alleen gevoelig zoals eerst. Daar komt bij dat ze direct na de vorige bekapbeurt ineens ook op het zachte kreupel liep en de schouder compleet vast bleek te zitten, iets waar ze normaal geen last van heeft.

Vanmorgen zijn we voor het eerst in het trailerlaad trainproces een klein stukje gaan rijden. En met klein stukje bedoel ik echt 50 meter, stapvoets. Het in de trailer lopen gaat inmiddels helemaal stressloos, evenals het eruit gaan. Maar dat rijden ging mis; ze verloor gewoon haar balans, op een recht (helaas wel hobbelig) stuk en is in de trailer gevallen (godzijdank lijkt er geen schade te zijn en was ze heel snel weer relaxt).

En toen gingen de radartjes draaien. Waar ik eerder geen connectie zag ben ik nu gaan twijfelen. Zouden bovengenoemde problemen allemaal voort kunnen komen uit 'verkeerd' bekapt worden? Zowel het kreupel lopen na het bekappen als het frequente vastzitten in de rug als het vallen in de trailer is compleet nieuw voor ons... Maar ik ben niet zo'n hoefkenner dat ik dit weet... Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:45

Je zegt dat je paard nogal stressig is op de trailer dus ook vanuit angst(claustrofobie) laten paarden zich wel eens vallen.

En als je paard elke keer zo beroerd is na het bekappen dan word het denk ik tijd voor een ander.
En ik vraag mij af of al die problemen echt door het bekappen komt of dat er toch niet ergens anders iets verkeerd zit.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 21:04

Toch is ze al vaak genoeg op de trailer geweest zonder problemen. Ze is alleen een keer met nat weer uitgegleden op de klep waardoor ze daarna veel moeite had met er in en er uit lopen. Dat is nu met trainen helemaal goed en relaxt. Alleen met rijden nog spanning. De persoon die mij helpt met trainen is nagenoeg klaar met haar opleiding bij Annemarie vd Toorn en gaf ook aan eerder balansproblemen dan angst te zien.

Wat betreft overige klachten; ze wordt met regelmaat nagekeken, vorige keer was het een chiropractor die ook dierenarts is, compleet kreupelheidsonderzoek en alles gedaan en was het echt alleen het vast zitten. Zadel wordt momenteel ieder half jaar naar gekeken...

Ik heb inmiddels een second opinion aangevraagd bij een andere hoefsmid (die ik nu heb is relatief nieuw) maar ik dacht wellicht kan iemand hier me ook een zetje in de goede richting geven.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:20

Ik moet zeggen, het zal zeker een stuk kunnen schelen, in het vastzetten van de rug, maar zo extreem dat ze zich zou laten vallen in de trailer en andere(?) balansproblemen, dat zou ik wat extreem vinden.

Het vallen in de trailer als zijnde balansprobleem, ik zou eerder denken aan inderdaad een paniek-reactie.

Je bent zo te horen al flink bezig met je paard, anders zou ik eerder denken aan bijvoorbeeld SI-problemen ofwel neurologische/ataxie problemen.

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:44

verkeerd bekappen kan idd gevolgen hebben voor hoe het paard zich beweegt en zich daarom vastzetten in het lichaam .
ik merkte altijd als de hoefsmid net geweest was liep die van mij als een zonnetje. maar hij sleet altijd scheef . dus naar mate de weken verstreken ging hij steeds lastiger lopen op zijn slechte kant tot hij weer bekapt werd. opgelost door m voor op ijzers te zetten anders moest ie elke vijf weken bekapt worden . en dat zag de eigenaar niet zo zitten .

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:15

Heb je foto's van de hoeven, zodat wij deze kunnen beoordelen?

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:21

Delaja schreef:
Korte geschiedenis:
Paardlief is altijd gevoelig geweest met op steentjes lopen, is bekend met een geregeld vastzittend heilig been en was nooit makkelijk te laden in de trailer.

Deze zaken kunnen goed met elkaar te maken hebben. Tenminste, als je paard zonder hoefbescherming over die steentjes loopt. Er wordt vaak onderschat hoeveel schade gevoelige voeten kunnen aanrichten.

Als je paard nog meer pijn in de voeten krijgt zou de boel zomaar kunnen verergeren.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 09:53

Een andere hoefsmid laten komen is in elk geval een makkelijke stap en ook niet zo bijster duur dus dat zou ik als eerste doen.

Mijn paard liep ook altijd gevoelig na het bekappen, kon dan zeker een dag of 2 niet rijden. Nu sinds anderhalf jaar een andere hoefsmid en verdraaid, nooit meer gevoelig! Ik moet zeggen dat de vorige hoefsmid het voor het oog mooier deed, wat preciezer afwerkte, maar deze hoefsmid is voor mijn paard duidelijk veel beter. Dan maar iets minder 'barbie'!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:04

Het kan met elkaar te maken hebben maar wat doe je aan training om de balans te verbeteren?
Het kan nl een cirkel worden het een door het ander en omgekeerd.
Als je paard na bekappen altijd slecht loopt tijd voor een andere bekapper of eens vragen hoe het kan dat je paard na bekappen altijd slecht loopt.
En ga oefeningen doen voor de balans, werken aan de hand enz.

Als mijn paard op een rechtstukje in de trailer zou vallen zou ik mij ernstig zorgen maken, te hard over de hobbels gereden, stress door de trailer dus laten vallen of echt geen balans(grote zorgen)

En misschien je paardje eens goed laten checken op problemen in het lichaam, persoonlijk zou ik dan kiezen voor iemand die afgestudeerd da is en vervolg heeft met chiropractie, massage, osteo

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:06

Een paard mag na een bekapping nooit slechter lopen dan daarvoor. Bel eens een andere bekapper en Neem eventueel tijdelijk hoefschoenen om te kijken of dat uitmaakt.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 11:24

rumay schreef:
En misschien je paardje eens goed laten checken op problemen in het lichaam, persoonlijk zou ik dan kiezen voor iemand die afgestudeerd da is en vervolg heeft met chiropractie, massage, osteo


Dit is al uitgebreid gebeurd. Zoals ik hierboven al schreef is de laatste keer een chiropractor geweest die ook da is.



Hoefschoenen heb ik, die heb ik nu ook tijdelijk na het bekappen gebruikt tot ze weer beter ging lopen.
Balans zijn we met les ook mee bezig maar ik maak me echt zorgen om dat in de trailer vallen... De trainster zei dat het ook kan dat ze meer ruimte nodig heeft. Ze stond nu in een tweepaards met het tussenschot er in. Zij gaf aan dat er paarden zijn die echt de ruimte nodig hebben om een beetje schuin te kunnen staan. Dat gaan we dus ook nog proberen!


Een hoefsmid die door verschillende stalgenoten werd aangeraden en waar ik ook goede dingen over kan vinden op internet komt morgen even kijken, ik ben benieuwd.

Verder allemaal bedankt voor het meedenken!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:44

Claustrofobisch dus...dan laten ze zich gewoon vallen of ze breken de tent af.

Ik denk zomaar dat wanneer je het schot eruit haalt het probleem over is. ;)

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 20:28

Cowgirl schreef:
Claustrofobisch dus...dan laten ze zich gewoon vallen of ze breken de tent af.

Ik denk zomaar dat wanneer je het schot eruit haalt het probleem over is. ;)



Ik vind dat je dat wel erg makkelijk zegt. Het zag er veel meer uit als uitglijden omdat ze balans verloor toen ze tegen de zijkant leunde en niet als laten vallen. Plus dat ze altijd zonder problemen in een kleine 1,5 paards trailer heeft gestaan. Ik heb de afgelopen twee dagen heel veel informatie opgezocht over wat het vallen in de trailer zou kunnen zijn en daar komt juist eerder een balans probleem naar voren, wat niks te maken heeft met claustrofobie of zich bewust laten vallen, er zijn veel meer paarden die daar last van hebben als ze vooruit rijden in een smalle trailer.
Trainster gaf aan dit eerder te hebben gezien. Blijkbaar zijn er paarden die de ruimte nodig hebben om net een beetje schuin te kunnen staan en dat lukt natuurlijk niet met het schot er in. We gaan dit in de volgende training op woensdag dan ook proberen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:14

Ir111 schreef:
Delaja schreef:
Korte geschiedenis:
Paardlief is altijd gevoelig geweest met op steentjes lopen, is bekend met een geregeld vastzittend heilig been en was nooit makkelijk te laden in de trailer.

Deze zaken kunnen goed met elkaar te maken hebben. Tenminste, als je paard zonder hoefbescherming over die steentjes loopt. Er wordt vaak onderschat hoeveel schade gevoelige voeten kunnen aanrichten.

Als je paard nog meer pijn in de voeten krijgt zou de boel zomaar kunnen verergeren.


Absoluut! No feet, no horse! Hoe is je paard op de volte op verharde ondergrond, TS?

Het vastzetten van het lijf zie ik ongelooflijk vaak als gevolg van zere voeten. Heel vaak zonder
dat eigenaren dat echt weten, want pas goed te zien op een harde volte. Maar dat betekent niet
dat ze er op zachte ondergrond geen last van hebben. Genoeg om te compenseren in ieder geval.

Ik denk dat het vallen op de trailer niet iets met de voeten te maken heeft

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 11:35

Voeten zijn inmiddels bekeken door een andere hoefsmid. Hij staat hier in de omgeving bekend als heel kundig en ervaren. Hij gaf aan dat het niet aan de voeten kan liggen, omdat die op dit moment in principe gewoon goed zijn. Enige waar de vaste smid op moet letten is dat hij er niet teveel vanaf haalt met bekappen. Ik zal dus toch verder moeten kijken...

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:37

Delaja schreef:
Voeten zijn inmiddels bekeken door een andere hoefsmid. Hij staat hier in de omgeving bekend als heel kundig en ervaren. Hij gaf aan dat het niet aan de voeten kan liggen, omdat die op dit moment in principe gewoon goed zijn. Enige waar de vaste smid op moet letten is dat hij er niet teveel vanaf haalt met bekappen. Ik zal dus toch verder moeten kijken...


Niet alle voetproblemen zijn door de hoefsmid zo even vast te stellen. Het klinkt mij in de oren alsof je paard gevoelige zolen heeft... Dan is de druk van die zool af halen een goede optie. Dus hoefschoenen of ijzers.

En als je verder wilt zoeken, dan moet je hem meenemen naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:53

Cowgirl schreef:
Claustrofobisch dus...dan laten ze zich gewoon vallen of ze breken de tent af.

Ik denk zomaar dat wanneer je het schot eruit haalt het probleem over is. ;)

Helemaal waar , als je paard eerst in een 11/2 paards trailer stond en nu in een 2 paards dan is dat eigenlijk een hele grote kans dat het daar van komt. In een 2 paards trailer moet je dan het schot scheef zetten, goed vastzetten, en een brede stang aanschaffen om je paard veilig te vervoeren.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 12:18

Rindin schreef:
Delaja schreef:
Voeten zijn inmiddels bekeken door een andere hoefsmid. Hij staat hier in de omgeving bekend als heel kundig en ervaren. Hij gaf aan dat het niet aan de voeten kan liggen, omdat die op dit moment in principe gewoon goed zijn. Enige waar de vaste smid op moet letten is dat hij er niet teveel vanaf haalt met bekappen. Ik zal dus toch verder moeten kijken...


Niet alle voetproblemen zijn door de hoefsmid zo even vast te stellen. Het klinkt mij in de oren alsof je paard gevoelige zolen heeft... Dan is de druk van die zool af halen een goede optie. Dus hoefschoenen of ijzers.

En als je verder wilt zoeken, dan moet je hem meenemen naar een kliniek voor een kreupelheidsonderzoek.



Paard heeft zeker gevoelige zolen. Maar de hoeven zijn zodanig goed dat er normaal gesproken geen extra druk op de zolen komt waar ze last van zou hebben, TENZIJ ze te kort bekapt wordt. Hoefschoenen en ijzers zijn dus een prima tijdelijke oplossing maar niet voor de lange termijn nodig.
Hoefsmid heeft overigens goed gekeken of de zolen gevoelig zijn, niet alleen gekeken maar met zo'n speciale tank flink geknepen en ze gaf geen kik.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Balansprobleem en vastzitten in rug door verkeer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:33

Ik zou toch eens verder kijken richting een lichte vorm van ataxie. Lijkt erg wat een paard van een vriendin ook had, en uiteindelijk na een bezoek van de kliniek deze uitkomst had.

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 12:40

kiki1976 schreef:
Ik zou toch eens verder kijken richting een lichte vorm van ataxie. Lijkt erg wat een paard van een vriendin ook had, en uiteindelijk na een bezoek van de kliniek deze uitkomst had.


Ataxie is vorige keer ook naar gekeken, daar kunnen we dus met redelijke zekerheid van zeggen dat dat niet het geval is.

Wat we nu gaan doen is woensdag in de volgende trailer training het tussenschot eruit halen, kijken hoe dat gaat. En nogmaals de chiropractor die ook dierenarts is bellen, kijken of zij het verstandig vind om de rug nu op de foto te zetten...

Toch blijf ik het een lastig iets vinden want in de bak loopt ze eigenlijk gewoon prima, alleen buiten springt ze overkruist in galop, wat bij haar meestal duidt op een vastzittende rug. Maar daar merk je normaal in de bak ook wel wat van...

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:26

Delaja schreef:
kiki1976 schreef:
Ik zou toch eens verder kijken richting een lichte vorm van ataxie. Lijkt erg wat een paard van een vriendin ook had, en uiteindelijk na een bezoek van de kliniek deze uitkomst had.


Ataxie is vorige keer ook naar gekeken, daar kunnen we dus met redelijke zekerheid van zeggen dat dat niet het geval is.

Wat we nu gaan doen is woensdag in de volgende trailer training het tussenschot eruit halen, kijken hoe dat gaat. En nogmaals de chiropractor die ook dierenarts is bellen, kijken of zij het verstandig vind om de rug nu op de foto te zetten...

Toch blijf ik het een lastig iets vinden want in de bak loopt ze eigenlijk gewoon prima, alleen buiten springt ze overkruist in galop, wat bij haar meestal duidt op een vastzittende rug. Maar daar merk je normaal in de bak ook wel wat van...


Overkruisd aanspringen is heel vaak een probleem van het bekken...
Hoe draaft je paard op een harde volte?

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 21:35

Rindin schreef:
Overkruisd aanspringen is heel vaak een probleem van het bekken...
Hoe draaft je paard op een harde volte?



Bij haar is het het heilig been, niet het bekken zelf. Er zijn alleen veel mensen die geen flauw idee hebben wat een heilig been is, vandaar dat ik rug zeg :Y)
Ze draaft niet gek op een harde cirkel, in ieder geval niet toen die chiropractor er was...